10+1 ερωτήσεις για τον κύριο Ζμπίγκνιου Ριμπτσίνσκι
Δεν ξέρω πραγματικά με τι λόγια να σας μπάσω στο θέμα. Μιλάω για τον πιονιέρο του ψηφιακού κόσμου, ο οποίος μας περιβάλλει ολοένα και πιο ασφυκτικά στις μέρες μας. Για τον άνθρωπο Zbignew Rybczynski που άφησε και αφήνει το στίγμα του σε κάθε επόμενη γενιά από καλλιτεχνικά bits και bytes. Γι' αυτόν που εισήγαγε την πολυεπίπεδη σύνθεση [multi-layering], τη διαστρωματική εξέλιξη και ανάπτυξη κινηματογραφικών ιδεών. Αυτόν που επέτρεψε στη χάρη και στη ρυθμική να χορογραφήσουν ολόκληρες αθέατες και συχνά άφατες "αλληλουχίες εικόνων".
Σ' αυτόν το μαέστρο που διευθύνει μια συμφωνική ορχήστρα εικόνων, ενώ παράλληλα διδάσκει στους "μουσικούς" πώς να ερμηνεύσουν το έργο που αυτός συνέθεσε. Πώς να υπερβούν τον εαυτό του και το "κείμενο" ή την "παρτιτούρα" τους. Πώς να ισορροπήσουν στις σιωπές, τις παύσεις και τις αναπάντεχες αυξομειώσεις.
Σ' αυτόν τον ντι τζέι που παίζει με τα καρέ όπως μόνον οι αυθεντικοί δημιουργοί των ανάποδων ταμπλό μπορούν και ξέρουν να κάνουν. Που υποβάλλει με τη συνθετητική του καθαρότητα και υποσκάπτει με πειραχτήρια διάθεση. Που μαγεύει και αποπλανά γλυκά, κλείνοντας μας το μάτι.
Είτε λέμε για τα βιντεοκλίπ υψηλής αισθητικής που λίγοι ή πολλοί θα έχετε δει. Και δεν είναι λίγα ούτε αμελητέα τα ονόματα που τον εμπιστεύτηκαν: the jets, takeshi itoh, etienne daho, mick jagger, nona hendryx, herb alpert, supertramp, rush, mister mister, art of noise, john lennon, cameo, lou reed, missing persons, fat boys, simple minds, yoko ono, alan parson's project, pet shop boys, blancmange, accept, lady pank, i am siam, jimmy cliff, propaganda, bernard wright, grandmaster flash, rickie lee jones και chuck mangione. Απ' όλα έχει ο μπαξές.
Είτε αναφερόμαστε στις καλειδοσκοπικές του "αόρατες εσωτερικές οικίες" που μοιάζουν να ξετυλίγονται στο διηνεκές, ενώ το υπόβαθρό τους λουπάρει νωχελικά και ασύγχρονα. Είτε αναφερόμαστε στις "διασκευές" ή μετασκευαστικές σπουδές πάνω στον Eisenstein, τον Melies, τον Kafka, τον Ravel, τον Chopin, τον Brubeck, τον Namislowski, τον Αδάμ και την Εύα.
Αλλά γιατί να σκοτιζόμαστε μ' όλα τούτα και να μην αφεθούμε στην απόλαυση και στο ωραίο ταξίδι που μας προσφέρει απλόχερα μέσα από τις ταινίες του; Τες πα, αυτό είναι κάτι που μας περιμένει στο 2ο Synch, μαζί με άλλες ουκ ολίγες οπτικοακουστικές εμπειρίες και εκπλήξεις.
Αυτό που ακολουθεί είναι η απόπειρα μιας "συνέντευξης" μέσω διαδικτύου. Οι απαντήσεις έρχονται ακόμη. Είναι όμως παράλληλα και μια πρόκληση για να δώσετε τις δικές σας.
Κατ' αρχάς, θα ήθελα να σας εκφράσω τον θαυμασμό μου για το έργο και το όραμά σας. Και παρακαλώ να συγχωρήσετε τα όποια λάθη μου λόγω άγνοιας.
Mic:: Είστε πραγματικά αξιοθαύμαστος. Ένας βέρος κοσμοπολίτης, ένας πλάνητας του πλανήτη μας. Μου θυμίζετε πολύ τον Ελ Γκρέκο. Κι εσείς [όπως κι αυτός] πήγατε οπουδήποτε μπορέσατε να βρείτε τα μέσα για να κάνετε τα σχέδιά σας πραγματικές εικόνες. Λοτζ, Βαρσοβία, Βιέννη, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Παρίσι, Λονδίνο, Ουάσινγκτον... Στις μέρες μας, ταξιδεύετε όπως και παλιότερα; Δίνετε διαλέξεις; Δίνετε κάποια masterclass σε φεστιβάλ;
Mic:: "Μπορούμε να φανταστούμε όλα όσα μπορούμε να κάνουμε" [αντί του "μπορούμε να κάνουμε όλα όσα μπορούμε να φανταστούμε"]. Μ' αρέσει αυτή η προσέγγιση. Καταφέρατε να συνδυάσετε ιδανικά την ΤΕΧΝΗ με την τεχνολογία. Για να είμαστε ακριβέστεροι, εφεύρατε την δική σας τεχνολογία, ειδικά για το σκοπό αυτό. Τι ακριβώς είναι τα πρότζεκτ Ultimatte και iMatte; Και σε τι συνίσταται αυτή η τεχνική και το λογισμικό Zbig, που φέρουν το όνομά σας; Μπορείτε να μας τα περιγράψετε εν ολίγοις; [Ή μήπως αισθάνεστε όπως ο Αϊνστάιν μπροστά στην Ειδική Θεωρία της Σχετικότητας;] Είναι ακόμη "ζωντανά"; "Τρέχει" κάτι ή κάποια απ' ολ' αυτά;
Mic:: Κινηματογράφος και τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας [φόρμα HDTV]. Είστε καινοτόμος, πρωτοπόρος του είδους, είστε κάτοχος πολλών ευρεσιτεχνιών, είστε ένα σύγχρονος ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ της υψηλής τεχνολογίας κι ένας ειδικός. Πώς κρίνετε τις νέες, υψηλής ευκρίνειας, σουίτες της Apple, το Final Cut Studiο και Shake 4; Είναι παραγωγικές, διορατικές των εξελίξεων, είναι αποτελεσματικές, διαθέτουν ανοιχτό πνεύμα, ανοίγουν χώρο στην φαντασία του δημιουργού;
Mic:: Ζωγραφική, κλασική μουσική, τζαζ και τανγκό. Πειραματισμοί πάνω στη φόρμα την κίνηση και τον χορό. Όλα κατακτημένα, καλοχωνεμένα, εμβαπτισμένα και υποταγμένα στον απόλυτο και απώτερο σκοπό: την υλοποίηση των οραματισμών σας. Μπορείτε πραγματικά να αντιπαραβάλετε και να συνεκτιμήσετε τη διαφορά [αν υπάρχει] ανάμεσα σ' αυτά που έχετε οραματιστεί και σ' εκείνα που έχουν αποτυπωθεί εντέλει στο σελουλόιντ ή σε κάποια ψηφιακά μέσα;
Mic:: Ζωρζ Μελιές - Τζίκα Βερτόφ - Σεργκέι Άιζενστάιν - κι εσείς. Τσάπλιν - Ντίσνεϊ - Γουέλς - Τζωρτζ Λούκας - εσείς και πάλι. Ο καθένας σας, ένας θαυμαστός νέος κόσμος. Γιατί εξακολουθείτε να διατηρείτε τόσο χαμηλό προφίλ; Ή μήπως κάνω λάθος;
Mic:: Πιστεύετε ακόμη στη "μεγάλη ψευδαίσθηση" της έβδομης και καλύτερης όλων των καλών τεχνών; Είναι πιο πραγματική και θάλλουσα από κάποιες "ρεαλιστικές" ταινίες;
Mic:: Έχετε πολύ καλή αίσθηση του [συχνάκις αναρχικού] χιούμορ. Υποδόριο, κρυπτογραφικό, σαγηνευτικό και υπονομευτικό σα δούρειος ίππος. Πιστεύω πως είναι ελευθέριο, κεφαλαιώδες και ακρογωνιαίο στοιχείο των έργων σας αλλά και του τρόπου ζωής σας. Αλήθεια, πώς καταφέρνετε να επαναφορτίζετε τις μπαταρίες σας; Ποιες πηγές σας δίνουν νέες δυνάμεις για την συνέχεια;
Mic:: Γράφετε καθόλου; Κρατάτε, μήπως, σημειώσεις για όλα αυτά τα απίθανα πράματα που σας περνάνε απ' το μυαλό;
Mic:: Πώς διατηρείτε και το βλέμμα σας καθαρό και ανοιχτό στους ορίζοντες;
Mic:: Δώστε μας τις απόψεις και τις θέσεις σας πάνω στην υβριδική εξέλιξη του κινηματογράφου τεκμηρίωσης, ήτοι ντοκιμαντέρ! Το βλέπετε ως ένα πολυδύναμο και πολύπλευρο μέσο για την ολογραφική καταγραφή καθημερινών καταστάσεων και ιστοριών; Ή μήπως είναι άλλο ένα πεδίο προς πειραματισμόν;
Mic:: Διάβασα ότι ετοιμάζετε κάποια νέα παραγωγή, μια ταινία. Μπορείτε να μας δώσετε μια γεύση από τα προσεχώς; Γιατί περιμένατε τόσο πολύ [12-13 χρόνια] για να την υλοποιήσετε; Μήπως σφάλλω ξανά;
Τις καλύτερες ευχές μου κι ελπίζω να σας δούμε με τη νέα σας ταινία στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκη!!!
Δεν πήρ' απάντηση, δεν πήρα. Τουλάχιστον όχι ακόμη.