10VE Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Νάουσας
Η ταυτότητα αυτού του μικρού μικρομηκάδικου περιφερειακού φεστιβάλ είναι καθαρά και έντονα νεανική. Έχει το νεανικότερο σε ηλικία κοινό (κυρίως μαθητές), έχει δώσει έμφαση στα νέα ψηφιακά μέσα και τεχνολογίες στην υπηρεσία της δημιουργίας πολιτιστικών αγαθών (movile, 3D, H.264, DCP) και έχει προσελκύσει νέα ταλέντα από τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θεσπίζοντας το διαγωνιστικό τμήμα SEE Talents. Και επιπλέον... έχει ως κεντρικό του μήνυμα τη φράση "αγαπάμε το σινεμά".
Τα 10χρονα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Νάουσας γιορτάστηκαν με πλήθος παράλληλων εκδηλώσεων: εκθέσεις αρχειακού υλικού και φεστιβαλικών σποτ, προβολές βραβευμένων φεστιβαλικών ταινιών των 9 προηγουμένων διοργανώσεων κάτω από τα άστρα, εκθέσεις φωτογραφίας και αφιέρωμα στον Μιχάλη Κακογιάννη (φωτογραφικό υλικό + προβολή Βυσσινόκηπος), υπαίθριο μεταλλικό γλυπτό Batman reloaded, μάστερκλας, ειδικές 3D προβολές, θέατρο, δραστηριότητες και παιχνίδια για τα παιδιά, διαγωνισμοί να εξάπτουν τη φαντασία και φυσικά... δημοφιλείς νεανικές συναυλίες μετά το πέρας των προβολών.
Η έναρξη του Φεστιβάλ έγινε μία ημέρα νωρίτερα από τις προηγούμενες χρονιές (Τετάρτη) και συνδυάστηκε με την απόλαυση του φημισμένου ναουσαίικου οίνου συνοδεία μεζέδων. Η σπουδαιότερη συμβολή αυτού του φεστιβάλ στο μέλλον της πόλης που το γέννησε είναι σίγουρα η διημερίδα με θέμα "Νάουσα 2020: Τι θέλουμε να γίνουμε όταν μεγαλώσουμε" που πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο της Σχολής Αριστοτέλους, στα όρια της αρχαίας Μίεζας.
Την ουσιαστικότερη εισήγηση έκανε ο Χρήστος Χέλμης, μάστερ του μπράντινγκ και της επικοινωνίας. Χρησιμοποιώντας με πολύ μαύρο χιούμορ και ελληνικό αυτοσαρκασμό ένα ιστορικό παράδειγμα που αναφέρεται στην ανάπτυξη της σύγχρονης γερμανικής βιομηχανίας (AEG) επεσήμανε ότι: 1ον η Νάουσα πρέπει αρχικά να αποφασίσει συνολικά στο αρχικό ερώτημα "Τι θέλουμε;" και 2ον καλό θα ήταν να δει το υπέροχο "κρασί της ως μοναδικό εμπορικό προϊόν" κι όχι ως τουριστική ατραξιόν. Άρα τα όπλα της πόλης για να βγει από την κρίση είναι η γη, τα δώρα της και οι κατάλληλοι άνθρωποι που θα στηρίξουν τις προμελετημένες ενέργειες αξιοποίησης του φυσικού πλούτου που λέγεται Ξινόμαυρο.
Στο "αγωνιστικό" μέρος του Φεστιβάλ μεγάλος θριαμβευτής ήταν ο Γκαμπριέλ Γκοσέ του οποίου η ταινία The Mass of Men αναφέρεται στην ανεργία στη Βρετανία και στον τρόπο που εξευτελίζεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια σε κάποιο τοπικό (κατ' όνομα) ΟΑΕΔ. Στα 26 βραβεία που έχει κατακτήσει ως τώρα, πρόσθεσε επάξια άλλα τέσσερα στη Νάουσα: 1ο βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μυθοπλασίας, βραβείο "Μιχάλης Κακογιάννης" Καλύτερης Σκηνοθεσίας, βραβείο Κοινού και βραβείο "Αλέξης Δαμιανός" καλύτερης ερμηνείας στον εξαίρετο πρωταγωνιστή Πίτερ Φόκνερ (Peter Faulkner).
Το 2ο Βραβείο απέσπασε ο ιρανός Αλί Ασγκαρί που περιφέρει το παράνομο ζευγάρι του περισσότερες από δύο φιλμικές ώρες (More than two hours) για να καταδείξει την ανελαστικότητα και τη θρησκευτική αρτηριοσκλήρωση ενός ισλαμικού κράτους που δεν ανέχεται προγαμιαίες εγκυμοσύνες, ωθώντας τους απελπισμένους στα άκρα της ύπαρξής τους. Στον αντίποδα αυτής η βέλγικη First Steps που τιμήθηκε με το Βραβείο Μουσικής (στον Yannick Schys) και μας έδειξε την ευρωπαϊκή πλευρά του θέματος.
Ως 3ο βραβεύτηκε το κολομβιανό φιλμ With You του Κριστιάν Μεχιά, ένας λυρικός ύμνος στην ανθρώπινη μοναξιά και τη βαλβίδα μιας μεταφυσικής διαφυγής στα όρια της "μετα-συμβίωσης". Η ίδια ταινία βραβεύτηκε για το μοντάζ (που δημιούργησε σασπένς κι έφερε ρίγη) και τη "δύσκολη" φωτογραφία της. Βραβείο Σεναρίου (στον Nicola Guaglianone) κέρδισε το ανατρεπτικό Tiger Boy που προτείνει αναπάντεχη διέξοδο στο πρόβλημα της ασέλγειας σε βάρος ανήλικου. Το βραβείο "Νάουσα" που απονέμουν οι μαθητές-θεατές απέσπασε ο παρών αιγύπτιος Μπαχά Ελ Γκαμάλ του οποίου το Six παίζει ρώσικη ρουλέτα με την ανεξαρτησία της χώρας του να ξεκινά από το θεσμό της οικίας και της οικογένειας.
Συνολικά βραβεύτηκαν 30 ταινίες από τις 213 που προβλήθηκαν σε τέσσερις κατηγορίες (μυθοπλασία, κινούμενο, πειραματικό, νέα ταλέντα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης) με την Πολωνία να κατέχει τη μερίδα του λέοντος ως παραγωγός χώρα. Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε η βράβευση από το κοινό στο νεόκοπο τμήμα SEE Talents της μικροκαμωμένης μολδαβής Ιουλία Πούικα για το πολύ τρυφερό της σχόλιο/μεταφορά στην οθόνη ενός ανέφικτου έρωτα (Ioana).
Όλες οι βραβευμένες ταινίες σε τίτλους
The Mass of Men (ΗΒ 2012, 16'53") Gabriel Gauchet
More than two hours /Bishtar Az Do Saat (Ιράν 2013, 14'50") Ali Asgari
With you (Κολομβία 2012, 20') Christian Mejia
The big showdown (Γαλλία 2012, 20') Jean Nicolas Rivat
Tiger Boy (Ιταλία 2012, 20') Gabriele Mainetti
First Steps (Βέλγιο 2012, 18'12") Gregory Lecocq
The fairy tale cookery chronicle (Πολωνία 2012, 5'50") Kamil Jaworek
Six (Αίγυπτος 2013, 18'17") Bahaa el Gamal
Under the pillow (Ισπανία 2012, 8'25") Isabel Herguera
Ziegenort (Πολωνία 2013, 19') Tomasz Popakul
Don't be curly (Τσεχία 2012, 6'23") Veronika Jelinkova
Uncle Pista (Ουγγαρία 2012, 2'20") Borbala Tompa
Beerbug (Ισπανία 2012, 7'43") Ander Mendia
The bug (Ελλάς 2013, 3') Γιάννης Λιόλιος
The reap (Φιλιππίνες 2013, 5'46") Ian Lionel Arondaing
Visitors (Ουκρανία 2012, 7'20") Dmytro Bondarchuk
AutoSuggestion (Βουλγαρία 2013, 2'54") Boriana Cherneva
Press_to Presto (Ελλάς 2013, 2'40") Χρήστος Μητσιάνης
This too shall pass (Μαρόκο 2012, 4') Natalie Kerman
AutoFocus (Βουλγαρία 2013, 1'38") Iliana Kantseva
All souls' day (Πολωνία 2012, 18'02") Aleksandra Terpinska
Our bad winter (Πολωνία 2012, 20'40") Gzegorz Zariczny
The return (Ισραήλ 2012, 19'12") Say Levi
The kiss (Πολωνία 2013, 21'30") Filip Gieldon
First Lady of Dubrava (Κροατία 2012, 19'53") Barbara Vekaric
Πιγκουίνοι /Penguins (Ελλάς 2012, 14'49") Δημήτρης Ζάχος
This things happen (Ρωσία 2012, 17'30") Grigory Kurdyaev
IOANA (Μολδαβία 2012, 18'42") Ioulia Puica
Little things remind me (ΗΒ /Ελλάδα 2012, 7'45") Αλίνα Γαβριελάτου /Alina Gavrielatos
Restoring the summer (Βουλγαρία 2012, 1'47") Cvetav & Georgi Krastev