44ο ΦΚΘ, 50 αγαπημένες + 1 διαφημιστικό
Μετά από 76 μεγάλου και 8 μικρού-μεσαίου μήκους συν τις 12 που είδα στις επαναληπτικές μπορώ να πω ότι είμαι πλήρης εικόνων και ευχαριστημένος από την φετινή εσοδεία. Εννοείται ότι όταν μια ταινία δεν με κρατούσε σηκωνόμουν κι έφευγα. Κατά τα άλλα όσες με κέρδισαν τις είδα ολόκληρες. Το κινηματογραφικό ζάπινγκ που κάνουν κάποιοι 'άλλοι δημοσιοτέτοιοι' δεν είναι του γούστου μου.
Η οικονομία της φετινής διοργάνωσης τολμώ να πω ότι με βρίσκει σύμφωνο σε αρκετούς τομείς. Ήμουν από τους πρώτους που φώναξαν ότι δεν μας χρειάζονται οι γκλαμουριές και τα γεύματα του δήμαρχου με τις ντίβες του σινεμά. Η επικείμενη ολυμπιάδα έσφιξε τα λουριά. Εκεί όμως που διαφωνώ κάθετα είναι ο περιορισμός των εκδόσεων. Θα ήταν μεγάλο το κόστος μιας μονογραφίας για τον Τσουκαμότο ή για τον Μοντέιρου;
Πολύ έξυπνη η 'ενσωμάτωση' του Ντόιλ στο βιβλίο του Καρ Γουάι. Αλλά πολύ άσχημη η 'θέση' του μάστερ κλας ως 'τσόντα' στο πρόγραμμα. 'Τσόντα' κλας έκανε κι ο Αγγελόπουλος βέβαια! Ε αυτά τα πράματα είναι απαράδεκτα. Θα πρέπει να ανακοινώνονται έγκαιρα και να προβάλλονται με την πρέπουσα βαρύτητα. Άλλο αν ο Πήτερ Ντόιλ φρόντισε να 'καταργήσει' την τέχνη του και να 'αυτοκαταργηθεί' εν μέσω ενθουσιώδους κοινού. Εύγε κι εβίβα του!!!
Φέτος, επειδή χάρηκα με την ποικιλία και την φρεσκάδα του προγράμματος, είπα να είμαι επιεικής. Σας προτείνω λοιπόν πενήντα ταινίες, όλων των ειδών και μεγεθών. Χωρίς διακρίσεις, χωρίς παρωπίδες, χωρίς σειρά αξιολόγησης.
Διαγωνιστικό
Το τελευταίο τρένο (Ρωσία, 2003, 82') του Alexey German jr.
Μικρές νιφάδες (Danehaye rize barf, Ιράν, 2003, 80') του Ali-Reza Amini
Σχεδόν νεκρή (Bose zellen, Αυστρία, 2003, 120') της Barbara Albert
Κοριτσάκι (Devcatko, Τσεχία, 2002, 82') του Benjiamin Tucek
Έθνος χωρίς γυναίκες (Matrubhoomi, Ινδία/Γαλλία, 2003, 98') του Manish Jha
Εκτός συναγωνισμού, θησαυροί και μνημεία
Ελέφαντας (Elephant, ΗΠΑ, 2003, 81') Gus Van Sant
Αμίλητο νερό (Khamosh pani, Πακιστάν/Γαλλία/Γερμανία, 2003, 99') της Sabiha Sumar
Μνήμες εγκλημάτων (San-lin-eui chu-eok, Κορέα, 2003, 127') του Bong Joon-Ho
Ερωτική αναπαράσταση (Reconstruction, Δανία, 2003, 89') του Christoffer Boe
Η τελευταία ζωή στο σύμπαν (Last life in the Universe, Ταϊλάνδη/Ιαπωνία, 2003, 122') του Pen-ek Ratanaruang
Αναταχάν (Anatahan, ΗΠΑ, 1953, 92') του Josef von Sternberg
Νέοι Ορίζοντες
Ταξιδιώτες και μάγοι (Travellers and magicians, Μπουτάν/Αυστραλία, 2003, 108') του Khyentse Norbu
Στις 5 το απόγευμα (Panj-e asr, Ιράν/Γαλλία, 106') της Σαμίρα Μαχμαλμπάφ
Συνέντευξη (Interview, Ολλανδία, 2003, 89') του Theo van Gogh
Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας... και άνοιξη (Bom yeoreum, gaeul, gyeowool, geurico bom, Κορέα/Γερμανία, 2003, 99') του Kim Ki-duk
Χωρίς τον Οτάρ (Since Otar left, Γαλλία/Βέλγιο, 2003, 102') της Julie Bertuccelli
Η επιστροφή (Vozvraschenie, Ρωσία, 2003, 105') του Andrey Zvyagintsev
Φίδι του Ιούνη (Rokugatsu no hebi, Ιαπωνία, 2002, 77') του Shinya Tsukamoto
Σάνσα (Sansa, Γαλλία, 2003, 115') του Siegfried
Επιβίωση (Struggle, Αυστρία, 2003, 74') της Ruth Mader
Ταπείνωση (Devot, Γερμανία, 2003, 95') του Igor Zaritzki
16 χρόνια αλκοόλ (16 years of alcohol, 2003, 102') του Richard Jobson
Η κουκουβάγια (Fukuro, Ιαπωνία, 2003, 119') του Kaneto Shindo
Η πιο λυπητερή μουσική στον κόσμο (The saddest music in the world, Καναδάς, 2003, 99') του Guy Maddin
Αφιέρωμα Wong Kar Wai
Καθώς κυλούν τα δάκρυά μας (As tears go by, Χονγκ Κονγκ, 1988, 102')
Οι άγριές μας μέρες (Ah fei jing juen, Χονγκ Κονγκ, 1990, 93')
Στάχτες του χρόνου (Dong xie xi du, Χονγκ Κονγκ, 1994, 100')
Χαμένοι άγγελοι (Duo luo tian shi, Χονγκ Κονγκ, 1995, 96')
Six-Day War (a DJ Shadow video-clip, Κίνα, 2002, ~4')
Διαφημιστικό Lacoste (Γαλλία, 2001, 1')
Η παρακολούθηση (The Hire: The Follow, ΗΠΑ, 2001, 7")
Μπουένος Άιρες βαθμός 0 (Buenos Aires zero degree, Κίνα, 1999, 49') των Pun Leung Kwan & Amos Lee
Αφιέρωμα Joao Cesar Monteiro
Οι γάμοι του θεού (As bodas de deus, Πορτογαλία/Γαλλία, 1999, 150')
Αναμνήσεις από το κίτρινο σπίτι (Recordacoes da casa amarela, Πορτογαλία, 1989, 120')
Αφιέρωμα Otar Iosseliani
Ήταν ένας τραγουδιστής κότσυφας (Ikho shashvi mgalobeli, Γεωργία, 1971, 82')
Αστέρια της Στέπας
Σπουργίτια (Taranchy, Κιργιστάν, 1995, 10') του Ernest Abdysaparov
Στάση λεωφορείου (Beket, Κιργιστάν, 2000, 22') του Aktan Abdykalikov
Εκδίκηση (Mest', Καζακστάν, 1990, 100') του Emrek Shinarbaev
Το κοστούμι (Shik, Ρωσία/Γερμανία, 2002, 92') του Bakhtiyar Khudoynazarov
Μονά και ζυγά (Kosh ba kosh, Τατζικιστάν, 1993, 90') του Bakhtiyar Khudoinazarov
Η βιογραφία ενός νεαρού ακορντεονίστα (Kozymnin karazy, Καζακστάν, 1994, 90') του Satybaldy Narimbetov
Βαλκανικό πανόραμα
Μακριά (Uzak, Τουρκία, 2003, 110') του Nuri Bilge Ceylan
Ο Νίκι και ο Φλο (Niki and Flo, Ρουμανία, 2003, 90') του Lucian Pintilie
Casting (Κάστινγκ, Σερβία/Μαυροβούνιο/Γερμανία, 2003, 52') του Goran Radovanovic
Ανταλλακτικά (Rezervni deli, Σλοβενία, 2003, 87') του Demjan Kozole
Ελληνικό πανόραμα
Όλο το βάρος του κόσμου (2003, 123') του Θάνου Αναστόπουλου
Μάτια από νύχτα (2003, 100') του Περικλή Χούρσογλου
Ένα τραγούδι δε φτάνει (2003, 118') της Ελισάβετ Χρονοπούλου
Γαμήλια νάρκη (Totelly married, 2003, 80') του Δημήτρη Ινδαρέ
Πατρίδα είναι η παιδική ηλικία (Et in Arcadia ego, 2003, 75') του Αλέξανδρου Παπαηλιού
Ο δρόμος προς τη Δύση (The way to the West, 2003, 80') του Κυριάκου Κατζουράκη