44ο ΦΚΘ, Σα 22/11/2003
Το σημερινό παραλειπόμενο είναι πολύ κουφό. Η ταινία "Το δώρο" (Il dono, Ιταλία, 2003, 80') του διεθνούς διαγωνιστικού ήταν σε φορμά 37mm και το Πλατεία δεν είχε τον πρέποντα φακό για να την προβάλει σωστά. Έτσι η προβολή της απλά ακυρώθηκε. Ελπίζω να υπάρχει στο Ολύμπιον ο σωστός φακός για να μην γίνουμε ρεζίλι και στους καλεσμένους.
Σήμερα δεν είδα μια 'ταινία της ημέρας' αλλά τέσσερις: "Στις 5 το απόγευμα" [ή περίπου] έδωσα μια "Συνέντευξη" στον εαυτό μου [μιλώντας στην Ελένη] κι έπειτα έφυγα "Μακριά" της καβάλα σ' έναν κατάπικρο "Ελέφαντα".
08.30 Ο χάρος βγήκε παγανιά (2003, 77') του Αλέξανδρου Κολλάτου
Το μήλο κάτω απ' τη μηλιά με ακρίβεια μερικών χιλιάδων ευρώ. Κακό 'σινεμά', κάκιστο τράνσφερ κι εγώ να θέλω να μπω σε μια βάρκα που φεύγει μακριά απ' την αίθουσα. Εμένα όμως δεν με γέννησε σκηνοθέτης πατέρας, ούτε μου έμαθε πως να φτύνω με αλαζονικές βρισιές το θάνατο.
09.40 Μάτια από νύχτα (2003, 100') του Περικλή Χούρσογλου
Πολύ πιο προσγειωμένος από τον "Κύριο με τα γκρι". Γήινοι χαρακτήρες με τα πάθια τους και τα μαθήματά τους. Ο Καρατζογιάννης υπέροχος ως νταλικέρης. Η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη συναισθηματική και συνάμα σκληρή με τους σκληρούς. Ευπρεπές και καλογυρισμένο. Ο Άκης Δαούτης διευρύνεται μουσικά.
12.30 Στις 5 το απόγευμα (Panj-e asr, Ιράν/Γαλλία, 106') της Σαμίρα Μαχμαλμπάφ
Μια σκληρή αληθινή ταινία, γεμάτη θανατερό λυρισμό, χρώματα και ποίηση. Γυρισμένη στα ερείπια του Αφγανιστάν και του Πακιστάν, την επόμενη τραγική μέρα. Οι νάρκες θερίζουν ακόμη, η πείνα αποτελειώνει, η φωτιά εξαγνίζει. Ο έρωτας προσπαθεί να φωλιάσει. Τα όνειρα ακροβατούν προσωρινά. Η Μπεναζίρ Μπούτο μια ειρωνική φιγούρα-πρότυπο για έναν ανύπαρκτο κόσμο. Που όμως υπάρχει και συνεχίζει. Η Σαμίρα όχι μόνον κατάφερε να ξεφύγει από τη σφαίρα του πατέρα της, αλλά άνοιξε με σοφία και σύνεση τα δικά της φτερά.
14.30 Συνέντευξη (Interview, Ολλανδία, 2003, 89') του Theo van Gogh
Άλλη μια σπουδαία ταινία που μυρίζει θάνατο. Μια θεατρική μονομαχία μέχρι τελικής πτώσης με δογματικές [95] αντιλήψεις περί τέχνης, που εκμεταλλεύεται την κινηματογραφική της αισθητική με ευρηματικά τρικάμερα. Το δίπολο της αλλαγής ρόλων θύτη και θύματος λειτουργεί μαστόρικα κι αριστοκρατικά. Ο Τέο βαν Χοχ είναι απόγονος του Θεόδωρου και του κοψάφτη Βικέντιου.
16.30 Ανθρωπάκια (Malinkie ljudi, Καζακστάν/Γαλλία, 2003, 85') του Nariman Turebayev
Μέτρια διαγωνιστική συμπαθητικότητα.
19.30 Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας... και άνοιξη (Bom yeoreum, gaeul, gyeowool, geurico bom, Κορέα/Γερμανία, 2003, 99') του Kim Ki-duk
Ο Κι-ντουκ με έχει ενθουσιάσει πέρυσι με το πολύ προχωρημένο αισθητικά "Νησί" του (Seom, 2000). Φέτος έκανε ένα πολύ διαφορετικό φιλμ στις ίδιες τοποθεσίες. Γεμάτο ποιητική δύναμη του έρωτα και του πόθου. Κρίμα που δεν το ολοκλήρωσα γιατί δεν το είχα προγραμματίσει. Θα το δω όλο και θα επανέλθω.
20.30 Μακριά (Uzak, Τουρκία, 2003, 110') του Nuri Bilge Ceylan
Οι αθέατες πλευρές της Πόλης, μες απ' τα λιμάνια και την προσωπική ματιά του σκηνοθέτη. Η ποίησή του ελλοχεύει στα πιο φτηνά κι αντιτουριστικά πλάνα. Οι αναφορές στον Ταρκόφσκι δεν είναι τυχαίες, ούτε και το αφιερωματικό πρώτο-πρώτο χιονισμένο πλάνο που παραπέμπει στον "τρομερό Ιβάν". Αν υμνεί την ύπαιθρο στον "Κασαμπά" και τα "Μαγιάτικα σύννεφα", εδώ αφιερώνει την βρώμικη ελεγεία του στην Πόλη των πόλεων. Που σπαράχτηκε ύπουλα τον τελευταίο αυτόν καιρό. Ο πρωταγωνιστής Μουζαφέρ Οζντεμίρ εξίσου συνταρακτικός όπως και στις "Τούμπες μέσα σε φέρετρο".
23.30 Ελέφαντας (Elephant, ΗΠΑ, 2003, 81') Gus Van Sant
Εκεί που δεν τόλμησε να εισχωρήσει ο Μάικλ Μουρ, εκεί που δεν υπάρχει πια επιστροφή, εκεί που συμβαδίζουν ο Χίτλερ και η παινιστική ονειροπόληση, εκεί όπου τα όπλα μυρίζουν φόνο. Μια κλινική αναπαράσταση του συμβάντος καταγεγραμμένη εξολοκλήρου με πισώπλατα μονόπλανα μοναδικής σύλληψης. Ένα σοκαριστικό χρονικό που υπογραμμίζει την χαοτική υπο-κουλτούρα ενός πολυσπερματικού όχλου, δίνοντάς μας ένα τέλειο παράδειγμα. Η επίδραση του Βαν Ζαντ από τον werkmeister Μπέλα Ταρ είναι λιγότερο εξόφθαλμη απ' ότι στον "Τζέρυ" αλλά διατηρεί μια πρωτόλεια ωριμότητα και το ώριμο βλέμμα του αμετανόητου 'πρωτάρη'.
Παρα-πομπές 2
Μακριά και Ελέφαντας στις Κάνες
Απόγευμα στις 5 στον οίκο των Μαχμαλμπάφ
Συνέντευξη στο διαδίκτυο
Ο Τέο για την Συνέτευξη
Ο κορεάτης Κιμ Κι-ντουκ