44ο ΦΚΘ - τα βραβεία
Η κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 44ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με πρόεδρο τον γεωργιανό σκηνοθέτη Οτάρ Ιοσελιάνι και μέλη την ηθοποιό Ταμίλα Κουλίεβα, τον ελβετό σκηνοθέτη Ζάν-Φρανσουά Αμιγκέ, τον διευθυντή φωτογραφίας Γουόλτερ Λάσαλι, τον αιγύπτιο κριτικό Σαμίρ Φαρίντ, τον κινέζο σκηνοθέτη Ουάνγκ Ζιάοσουάι και τον ιρανό σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί, απένειμαν τα ακόλουθα:
- Βραβείο Καλύτερης μεγάλου μήκους ταινίας - Χρυσός Αλέξανδρος (36.700 ευρώ) στο "Τελευταίο τραίνο" (Posledniy poezd, Ρωσία) του Αλεξέι Γκερμάν του νεώτερου.
- Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής - Αργυρός Αλέξανδρος (22.000 ευρώ) στο "Δώρο" (Il dono, Ιταλία) του Μικελάντζελο Φραμαρτίνο.
- Βραβείο Σκηνοθεσίας στην αργεντινή Σελίνα Μούργα για την ταινία "Η Άννα και οι άλλοι" (Ana y los otros).
- Βραβείο Σεναρίου στον Δημήτρη Ινδαρέ για την ταινία "Γαμήλια Νάρκη" (Totally married).
- Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στην Ντορότα Νβότοβα για την ερμηνεία της στην τσέχικη ταινία "Κοριτσάκι" (Devcatko) του Μπενγιαμίν Τούτσεκ.
- Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στον Μάριο Κούμπας και πάλι από την ταινία "Κοριτσάκι".
- Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος στην ταινία "Μικρές νιφάδες" (Danehaye rize barf) του Αλί-ρεζά Αμινί.
- Ειδική Μνεία για την σκηνοθεσία στην Σιγκρίντ Ααλνουά για την ταινία "Είναι δικιά μας" (Elle est des notres).
Η κριτική επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (Fipresci) απένειμε:
- το Βραβείο Fipresci για το Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα στο "Τελευταίο τραίνο" (Posledniy poezd, Ρωσία) του Αλεξέι Γκερμάν του νεώτερου, "για την απεικόνιση του βίαιου παραλογισμού του πολέμου και της παρ' όλα αυτά επιβίωσης και διατήρησης του ανθρώπινου πνεύματος στη διάρκειά του, με ασυμβίβαστη ειλικρίνεια μέσα από εξαίσια σκηνοθεσία, διακριτική οπτική και σύνθεση στο κάδρο και μακριά, στοχαστικά πλάνα".
- το Βραβείο για το τμήμα Ελληνικού Κινηματογράφου 2003 στο "Οξυγόνο" (Oxygen) των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, "για την αποκάλυψη, με τη χρήση αυθεντικού διαλόγου και στοιχεία σκληρού μελοδράματος, της διαφθοράς μιας κοινωνίας και της διάλυσης της οικογένειας. Έχοντας με τον τρόπο αυτό ανανεώσει την Ελληνική Τραγωδία μέσα σε ένα σύγχρονο, εξαθλιωμένο περιβάλλον".
- Ειδική Μνεία για την ταινία των Νέων Οριζόντων "Η επιστροφή" (Vozvraschenie, Ρωσία) του Αντρέι Ζβιαγκίντσεφ, "για την λεπτή της ισορροπία ανάμεσα σε θεματολογία και κινηματογράφηση, τον εξαιρετικό χειρισμό στη σκηνοθεσία των ηθοποιών και την ικανότητα να διηγηθεί μια ιστορία χωρίς τη χρήση ειδικών εφέ και με ελάχιστα πρακτικά μέσα".
Τέλος το Βραβείο Κοινού Dewar's για την καλύτερη ξένη ταινία, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απέσπασε το ινδικό "Έθνος χωρίς γυναίκες" (Matrubhoomi) του Manish Jha. Ο σκηνοθέτης υπογράμμισε: "Μπορεί να είμαι λίγο θυμωμένος με την κριτική επιτροπή διότι δεν πήρα βραβείο, αλλά οι ταινίες ανήκουν στο κοινό τους και είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος που παίρνω το βραβείο του κοινού. Έχω πάρει σε πολλά φεστιβάλ, κέρδισα και βραβεία και στις Κάνες και στη Βενετία, αλλά δεν έχω διαισθανθεί στην υποδοχή που έλαβα εδώ στη Θεσσαλονίκη και ένα τόσο θαυμάσιο κοινό. Έκανα μια ταινία για ένα Έθνος Χωρίς Γυναίκες αλλά είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος που βρίσκομαι εδώ, σε μια χώρα με τόσες όμορφες γυναίκες. Ευχαριστώ πολύ, σας αγαπώ όλους".
Και περνάμε στα Κρατικά και λοιπά ελληνικά βραβεία.
Η ταινία του Τάσου Μπουλμέτη "ΠΟΛΙΤΙΚΗ κουζίνα" (A touch of spice) σάρωσε κυριολεκτικά τα πάντα στο πέρασμά της. Εκτός του Βραβείου Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους (58.700 ευρώ) του Βραβείου Κοινού Dewar's (3.000 ευρώ) και του Ειδικού Βραβείου Τεχνικής Αρτιότητας ΕΤΕΚΤ, πήρε Βραβείο Σκηνοθεσίας (29.350 ευρώ), Βραβείο Σεναρίου (14.675 ευρώ), Βραβείο Φωτογραφίας (8.805 ευρώ) στον Τάκη Ζερβουλάκη, Βραβείο Σκηνογραφίας (5.870 ευρώ) στην Όλγα Λεοντιάδου, Βραβείο Μουσικής (5.870 ευρώ) στην Ευανθία Ρεμπούτσικα, Βραβείο Ήχου (5.870 ευρώ) στον Δημήτρη Αθανασόπουλο και Βραβείο Μοντάζ (5.870 ευρώ) στον Γιώργο Μαυροψαρίδη. Σύνολο 138.010 ευρώ, ήτοι 47 εκατομμύρια παλαιές δραχμές και κάτι ψιλά.
Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους (ύψους 44.025 ευρώ) πήγε "Στο χάνι" (The inn) του Γιώργου Μπακόλα, που πήρε επίσης και το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη (14.675 ευρώ). Σύνολο 58.700 ευρώ, ήτοι 20 εκατομμύρια παλαιές δραχμές.
Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους (29.350 ευρώ) πήραν τα "Μάτια από νύχτα" (Eyes of night) του Περικλή Χούρσογλου, που ανέδειξε πολύ τους γυναικείους χαρακτήρες του. Έτσι το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Γυναικείου Ρόλου (11.740 ευρώ) πήρε η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, ενώ το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Γυναικείου Ρόλου (5.870 ευρώ) πήρε η Εκάβη Ντούμα. Σύνολο 46.960 ευρώ, 16 εκατομμύρια παλαιές δραχμές.
Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Ανδρικού Ρόλου (11.740 ευρώ) απονέμεται στον Μάριο Ιωάννου για την ερμηνεία στο "Kalabush" (χειροπέδες) των Άδωνι Φλωρίδη και Θόδωρου Νικολαϊδη.
Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Ανδρικού Ρόλου (5.870 ευρώ) απονέμεται ισομερώς στους Αλέξανδρο Λογοθέτη (Γαμήλια νάρκη) και Γιώργο Μωρόγιαννη (Στο χάνι).
Τέλος "Οι θεατρίνες" (Playing parts) του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη απέφεραν το Βραβείο Ενδυματολογίας (5.870 ευρώ) στην Εύα Νάθενα και το Βραβείο Μακιγιάζ (2.935 ευρώ) στην Φανή Αλεξάκη.
Το βραβείο της ΠΕΚΚ πήρε το βιτριολικό "Σπιρτόκουτο" (Matchbox) του Γιάννη Οικονομίδη. "Μια ταινία που ριψοκινδυνεύει πολλαπλά, που τολμά να αναμετρηθεί με την υπό ανάφλεξη ελληνική οικογένεια, κινηματογραφώντας την στο εσωτερικό ενός 'σπιρτόκουτου' - πίσω δηλαδή από τους τέσσερις τοίχους της οικογενειακής εστίας. Η ταινία διακρίνεται για τη μεθοδική οργάνωση της κλειστοφοβικής δομής της, που συστηματοποιήθηκε σεναριακά και με την ουσιαστική συμμετοχή των ηθοποιών, οι οποίοι συνέβαλαν στην αληθοφάνεια των καταστάσεων, στην πυρετική, και με κλιμακούμενη ένταση, αφήγηση. Τη στιγμή που η δράση φαίνεται να εγκλωβίζεται μέσα στο 'σπιρτόκουτο', ανοίγεται ταυτόχρονα στην ελληνική κοινωνία, απεικονίζοντας και αναδεικνύοντας, με μοντέρνα κινηματογράφηση, υπόκωφες και εξόχως δραματικές συγκρούσεις της καθημερινότητας" κατέληξε το σκεπτικό της ένωσης.
Το 1ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης (17.610 ευρώ) πήρε επάξια "Ο δρόμος προς τη Δύση" (The way to the West) του πολύπλευρου Κυριάκου Κατζουράκη, ενώ το 2ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης (11.740 ευρώ) πήρε η συγκινητική "Πατρίδα είναι η παιδική ηλικία" (Et in Arcadia ego) του Αλέξανδρου Παπαηλιού.
Κρατικά βραβεία πήραν και οι ταινίες μικρού μήκους και μεγάλου πλάτους (γεωγραφικού ελπίζουμε).
Το 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους (8.805 ευρώ) πήρε χωρίς συναγωνισμό η ταινία "Skipper straad" (Ο δρόμος του καπετάνιου του Καββαδία) της Ειρήνης Βαχλιώτη.
Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους (6.603,75 ευρώ) δόθηκε στην "Χαραυγή" (Haravyi) του Γιάννη Κατσάμπουλα.
Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους (4.402,50 ευρώ) πήρε η ταινία "Όχι πια ιστορίες αγάπης" (No more love stories) της Στρατούλας Θεοδωράτου.
Εν κατακλείδι τα δέκα (10) ισότιμα Ειδικά βραβεία ταινιών Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων (2.348 ευρώ) το καθένα, απονεμήθηκαν στις παρακάτω ταινίες:
- "Τι κολυμπάει και γελάει;" (What swims and laughs?) της Εμμανουέλας Φραγκιαδάκη
- "Τρικυμία" (Tempest) του Χρήστου Νικολέρη
- "Το ψυγείο" (The fridge) του Γιώργου Σιούγα
- "Paint it black" (Βάφτα μαύρα) του Νίκου Λερού
- "Red sky" (Κόκκινος ουρανός) του Παναγιώτη Φαφούτη
- "Αριστείδης ο Αλόπεκας" (Aristeides Alopekas) του Αλέξη Αλεξίου
- "Γκολ" (Goal) του Γιάννη Βεσλεμέ
- "Τα μυστικά της πόλης" (Full frame) της Ελένης Δημητρακοπούλου
- "Ο Bill, η Gates και η Βόλτα" (Bill, Gates and Stroll) της Μελπομένης Τσαρούχα
- "Destroy all brains!" (Καταστρέψτε τα μυαλά!) του Δημήτρη Εμμανουηλίδη
Αν είχα λόγους να δώσω κι εγώ βραβεία τι θα βράβευα;
Στο διεθνές το "Τελευταίο τρένο", την αυστριακή "Σχεδόν νεκρή" (Bose zellen), το "Κοριτσάκι", τις "Μικρές νιφάδες" και τη "Γαμήλια Νάρκη". Στο ελληνικό "Ένα τραγούδι δε φτάνει" (A song is not enough), "Όλο το βάρος του κόσμου" [Atlas (all the weight of the world)], τη "Γαμήλια νάρκη" τις "Θεατρίνες" και τα "Μάτια από νύχτα". Στα ντοκιμαντέρ συμφωνώ πλήρως. Στα μικρού, πλην του άπαιχτου "Skipper straad", την "Αποθυμιά" (Apothymia-Nostos), το "Red sky" το "Εκκρεμές" (Pendulum) και το "Destroy all brains!" φυσικά. Στους Ορίζοντες θα χάναμε τη μπάλα γι' αυτό καλύτερα να διαβάσετε το επερχόμενο άρθρο με τις απολογιστικές προτιμήσεις μου.