Επιγραμμικό μουσικό ταξίδι στο 23ο ΦΝτΘ
To ραντεβού φέτος είναι στις οθόνες (με ένα παράθυρο -όχι υπολογιστή!- ανοιχτό για τον Ιούνιο). Του Κώστα Καρδερίνη
Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης προσαρμόζεται στα σημείο των καιρών μας και, για πρώτη φορά, κόβεται στα δύο.
Το πρώτο του μέρος, από την Πέμπτη 4 ως την Κυριακή 14 Μαρτίου 2021, είναι καθαρά ψηφιακό και περιλαμβάνει 50 τίτλους χωρισμένους σε 3 τμήματα. Το θεματικό αναδρομικό τμήμα λέγεται Προορισμός: Ταξίδι [22 ταινίες] όπου ανάμεσα τους ο φανατικός θεατής του Φεστιβάλ θα διαβάσει μια δεκάδα γνώριμων τίτλων. Το θεαματικό τμήμα λέγεται Top Docs [18 ταινίες] όπου περιλαμβάνονται κορυφαία ντοκιμαντέρ της τρέχουσας παγκόσμιας παραγωγής. Τρίτο και εξίσου ενδιαφέρον το «νέο αίμα» NextGen [10 τίτλοι] το οποίο παρουσιάζει φρέσκες τάσεις και προτάσεις, τμήμα που προσφέρεται δωρεάν στο ευρύ κοινό της ελληνικής επικράτειας.
Ταυτόχρονα θα «τρέξει» κι ένα νεόκοπο τμήμα του Φεστιβάλ που επιλέγεται Podcast, όπου περιλαμβάνονται εργαστήρια [ψηφιακά workshops] και ένα διαδικτυακό podclass [Πέμπτη 11 Μαρτίου, στις 18:00] μέσω του σωλήνα του Φεστιβάλ [youtube.com/filmfestivalgr] στο οποίο συμμετέχουν τοπικοί παράγοντες του σπορ αυτού. Ιστορικά και μόνο, αναφέρω ότι ο όρος Podcast υφίσταται από το 2004 και αφορά εν πρώτοις την προσπάθεια της Apple να παντρέψει το iPod [πρωτοεμφανίστηκε το 2001] με την αξιοποίηση της εφαρμογής iTunes, προσπάθεια η οποία αγκαλιάστηκε θερμά από όλα τα πανεπιστήμια και τις σχολές της υφηλίου, ώστε να καταστήσουν επαναληπτικά διαθέσιμες τις παραδόσεις των μαθημάτων στους φοιτητές/σπουδαστές τους.
Το δεύτερο μέρος του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ φιλοδοξεί να πραγματοποιηθεί μεσοκαλόκαιρο [24 Ιουνίου ως 4 Ιουλίου 2021], ταυτόχρονα σε θερινές αίθουσες και διαδικτυακά. Κίνηση/απόφαση η οποία χαιρετήθηκε με ενθουσιασμό ως «ευχάριστη νότα» από την ένωση κριτικών ΠΕΚΚ: Χειροκροτούμε την απόφαση. Το σινεμά στα σινεμά! Στη μεγάλη οθόνη, όπως το γνωρίσαμε και το αγαπήσαμε, με την παρουσία πραγματικών και όχι εικονικών θεατών... καταλήγει η ανακοίνωσή της. Αφορά, βεβαίως, τα τρία διαγωνιστικά τμήματα και την πλέον πρόσφατη εγχώρια παραγωγή.
Επανερχόμενος στο πρώτο μέρος, καταθέτω παρακάτω προτάσεις που εμπλέκουν ή εμπεριέχουν μουσικό ενδιαφέρον. Εδώ είναι το ταξίδι, όπως λέει το γνωστό τραγουδάκι.
Από το θεματικό τμήμα επιλέγω καταρχήν δυο διαδρομές στις οποίες ακούγονται πληθώρα ειδών, από κλασική μουσική μέχρι βαρύ μέταλλο [Αποστολή στην άκρη του κόσμου, Το απώτατο σημείο της ανθρωπότητας]. Η πρώτη αφορά ανεξερεύνητο θαλάσσιο τοπίο και η δεύτερα τα παγερά όρια του σύμπαντος. Στον σύγχρονο κλασικό χρονοχώρο εκτείνονται οι μουσικές του Benjamin Britten [Νυχτερινή αλληλογραφία] αλλά και του Alberto Iglesias [Από που πάμε σπίτι μας;] Κλασική επιλογή θεωρώ ωσαύτως τον ύμνο στο Λίβερπουλ [Για τον χρόνο και την πόλη] όπως το έζησε και το αφηγείται ο, «μεγαλύτερος εν ζωή σκηνοθέτης του», Τέρενς Ντέιβις.
Οι φαν του Μάτι Πελόμπαα [και του Κάρι Βαανάνεν] επιβάλλεται να [ξανά/ματά]απολαύσουν το ντελιριακό σατιρικό καουρισμακικό οδοιπορικό Οι Λένινγκραντ Κάουμπόις πάνε Αμέρικα. Για ψαγμένους και όχι μόνο η έρευνα Τζόγος, θεοί και LSD, που σιγοντάρει ο αγαπημένος Fred Frith μεταξύ άλλων δυο [Peter Bräker, Dimitri de Perrot]. Κλείσιμο τμήματος με Gretchen Jude και τον ευρηματικό σκηνοθέτη που καταγράφει ην οικογενειακή του μεταναστευτική περιπέτεια [Ταξιδιώτης του μεσονυχτίου].
Στο θεαματικό τμήμα δεσπόζει ο βραζιλιάνος θρύλος Caetano Veloso [Καετάνο Βελόζο: Μέρες χωρίς μουσική] και ο πρόωρα χαμένος Blues Brother Τζον Μπελούσι που στέκει πάντα φάρος φωτεινός της διασκέδασης και της ψυχαγωγίας μας. Κάπου εκεί τρυπώνει μουσικά το ρετρό κλαμπ του Λας Βέγκας The Roaring 20s [Μύτη ανοιγμένη άδειες τσέπες] των αφων Ρος. Η αντίληψή μας βαίνει ιλαροκωμική στην περίπτωση του χιλιανού αειθαλούς ντετέκτιβ Sergio Chamy [Μυστικός πράκτορας] ενώ εκτραχηλίζεται πλήρως στο συνομωσιολογικό περιπεπλεγμένο Σφάλμα στο Matrix. Για το σπάσιμο των παραδόσεων και των κατεστημένων, προτείνω δραστικές ενέσεις κατά της μισαλλοδοξίας [Το τραγούδι του μίσους] και της πατριδογνωσίας [Ραδιογράφημα μιας οικογένειας].
Τέλος, το επόμενο βήμα [NeXTSTEP] στον επόμενο γενεσιουργό χώρο [NeXTgen] οδηγεί ένας ρηξικέλευθος Ύμνος του δάσους για μικρές κυρίες.
Ακολουθείστε το ακροτελεύτιο λινκ, κάντε λογαριασμό [ανανεώστε όσοι έχετε ήδη] και περιμένετε να ανοίξει η πλατφόρμα της εκ του μακρόθεν απόλαυσης.
Τίτλοι σε πλήρη ανάπτυξη
Αποστολή στην άκρη του κόσμου /Ekspeditionen til verdens ende /The Expedition to the End of the World [2013 Δανία /Σουηδία, 90λ] Daniel Dencik
Το απώτατο σημείο της ανθρωπότητας /The Farthest [2017 Ιρλανδία, 116λ] Emer Reynolds
Νυχτερινή αλληλογραφία /Night Mail [1936 ΗΒ, 24λ] Harry Watt & Basil Charles Wright
Από που πάμε σπίτι μας; /¿Cuál es el camino a casa? /Which Way Home [2009 ΗΠ, 82λ] Rebecca Cammisa
Για τον χρόνο και την πόλη /of time and the city [2008 ΗΒ, 77λ] Terence Davies
Οι Λένινγκραντ Κάουμπόις πάνε Αμέρικα /Leningrad Cowboys go America [1989 Φινλανδία /Σουηδία, 78λ] Aki Kaurismäki
Τζόγος, θεοί και LSD /Gambling, Gods and LSD [2002 Καναδάς /Ελβετία, 180λ] Peter Mettler
Ταξιδιώτης του μεσονυχτίου /Midnight Traveler [2019 ΗΠ /Κατάρ /Καναδάς /ΗΒ, 87λ] Hassan Fazili
Καετάνο Βελόζο: Μέρες χωρίς μουσική /Narciso Em Férias /Narcissus Off Duty [2020 Βραζιλία, 83λ] Renato Terra & Ricardo Calil
Μπελούσι /Belushi [2020 ΗΠ, 104λ] R.J. Cutler
Μύτη ανοιγμένη, άδειες τσέπες /Bloody Nose, Empty Pockets [2020 ΗΠ, 98λ] Bill Ross IV & Turner Ross
Μυστικός πράκτορας /El agente topo /The Mole Agent [2020 Χιλή /ΗΠ /Γερμανία /Ολλανδία /Ισπανία, 90λ] Maite Alberdi
Σφάλμα στο Matrix /A Glitch in the Matrix [2021 ΗΠ, 108λ] Rodney Ascher
Το τραγούδι του μίσους /A Song Called Hate /Piosenka o nienawiści [2020 Ισλανδία, 90λ] Anna Hildur Hildibrandsdottir
Ραδιογράφημα μιας οικογένειας /Radiograph of a Family [2020 Ιράν /Νορβηγία /Ελβετία, 80λ] Firouzeh Khosrovani
Ύμνος του δάσους για μικρές κυρίες /Forest Hymn for Little Girls [2019 ΗΠ, 73λ] Sara Bonaventura