φιλμ νουάρ, απ’ τον εξώστη
Μια περιήγηση -μετά μουσικής- στα ύποπτα νουάρ μονοπάτια του ελληνικού κινηματογράφου, από τον "παλιό καλό" μέχρι τον σύγχρονο. Του Κώστα Καρδερίνη
«Μαύρη ταινία» είναι η πιστή μετάφραση του όρου. Μαύρη ειν’ η νύχτα [στις πόλεις του νουάρ], μαύρα τα πλάνα του, μαύρη κι η μοίρα των ηρώων του [ο προδομένος άντρας, η μοιραία γυνή, ο χορός των απόκληρων]. Οι μελανές τους φιγούρες διακρίνονται αχνά στο μισοσκόταδο και την περιρρέουσα μελαγχολία. Σκοτεινά και τα κίνητρά τους, συναισθηματικά ή ερωτικά - ενίοτε αντιερωτικά. Προέρχεται / γεννήθηκε από το αμερικάνικο αστυνομικό μυθιστόρημα με φόντο την περίοδο της μεγάλης ύφεσης. Ως οπτικοακουστικό στιλ πάτησε στον γερμανικό εξπρεσιονισμό [αλλά με μικρότερη δόση παράνοιας], τον κυνισμό [πενήντα-πενήντα] και το μελόδραμα [φουλ].
Ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, μέγας μελετητής και λάτρης του νουάρ, λέει σε μια συνέντευξη του: Ότι σημαντικό έγινε στον κινηματογράφο προήλθε από το μελόδραμα και το crime melodrama εκείνης της εποχής που πρώτοι οι γάλλοι το βάφτισαν νουάρ. Μελετώντας εκείνη την περίοδο ανακάλυψα το «In name only» (1939) του Τζον Κρόμγουελ που δεν κατατάσσεται σε ένα είδος. Είναι μελό με πολύ κλάμα, είναι κομεντί, έχει πρωτότυπους αυτοσχεδιασμούς με τους ηθοποιούς να μας κοιτούν κι είναι νουάρ στις εξελίξεις της δράσης. Όλο το σύγχρονο σινεμά είναι επηρεασμένο από ταινίες σαν αυτή ή το περίφημο «Τα λύτρα του πόνου» του Κέρτις Μπέρνχαρντ. Επίσης καταλυτική ήταν κι η επιρροή των ευρωπαίων σκηνοθετών (Ζίνεμαν, Γουάλιντερ, Χίτσκοκ, Λανγκ κ.ά.) που μετανάστευσαν στις ΗΠΑ και βοήθησαν τα μάλα για να γιγαντωθεί το αμερικανικό σινεμά εκείνης της περιόδου και να αντιγράφεται από σύγχρονους σκηνοθέτες μέχρι και σήμερα.
Εξαρχής το φιλμ νουάρ αντιμετώπισε προβλήματα αναγνώρισης ως αυτόνομο κινηματογραφικό είδος, αφ’ ης στιγμής ακούστηκε η ατάκα ότι ο διαχωρισμός του είναι απλώς μια ιδέα στα κεφάλια κάποιων κριτικών. Όταν, δε, μετεξελίχτηκε σε νεονουάρ, είχαν ήδη χρεωκοπήσει οι ορισμοί όλων των ειδών και ο σύγχρονος «μπετατζής» κινηματογραφιστής τα είχε κάνει όλα κοκτέιλ [μπόμπα ή δυναμίτη] μέσα στην σινεματική μπετονιέρα του. «Τη μπετονιέρα μην κατηγοράς, αυτή σου δίνει για να φας», πι-λαλάει το άσμα.
Κάπως έτσι λοιπόν, «κατ’ όνομα», το νουάρ έγινε αυτοαναφορικό, κατακερματίστηκε αφηγηματικά, φλερτάρισε τον ποιητικό ρεαλισμό, εξαπλώθηκε υπόγεια στον υπόλοιπο κινηματογραφικό κόσμο, έγινε αντεργκράουντ, ανεξάρτητο, μεταμοντέρνο, μετά-νουάρ, υβριδικό. Πότισε και εμποτίστηκε από άλλα κινηματογραφικά είδη, επήλθε ώσμωση, θόλωσαν τα όρια και κατέληξε νεονουάρ, «τόσο άμορφο, που [να] χωράει οποιαδήποτε ταινία περιλαμβάνει ντετέκτιβ ή έγκλημα», όπως χαρακτηριστικά σχολίασε ο "αμέιζινγκ" Ρόμπερτ Άρνετ.
Κάποια στιγμή το κύμα/κίνημα έφτασε στη χώρα μας. Τα πρώτα καλά δείγματά του [αλλά και τα επόμενα - καλά, μέτρια ή κακά] επηρεάστηκαν κάργα από τους μετρ, όπως οι Φριτς Λανγκ και Μαρσέλ Καρνέ [Ο δράκος], Άλφρεντ Χίτσκοκ [Ο άνθρωπος του τραίνου, Εφιάλτης], Ζαν-Πιερ Μελβίλ [Κλειστή στροφή, Η παρεξήγηση], Ότο Πρέμινγκερ [Γλυκιά συμμορία, Σίνγκαπουρ Σλινγκ]. Οι ατμόσφαιρες και οι ερμηνείες [πώς ερμηνεύει ο ηθοποιός και τι ερμηνεύει ο θεατής] πολλών ταινιών και ηρώων οφείλουν πάμπολλα στην αμερικάνικη νουάρ περίοδο του Ζιλ Ντασέν και τη μυϊκή μνήμη [ανάμνηση - αναθυμίαση, σωστότερα] του πρώιμου Τζον Κασσαβέτη [Σκιές, Όταν ο πόθος προστάζει, Σε περιμένει το παιδί μας].
Στα σενάρια πρυτανεύει η μορφή του πάπα του «αθηναϊκού αστυνομικού μυθιστορήματος» Γιάννη Μαρή [ως γάλλος συγγραφέας Ζαν Μαρύ υπέγραφε αρχικά], οι ήρωες του οποίου αγκαλιάζουν και την ελληνική τηλεόραση [Μπέκας, Λέκκας, Φλωράς, Ερμόλαος, Μπονσαλέντης, Κώνστας, Αυλακιώτης] ως τις μέρες μας. Τον ακολουθεί με απόσταση ο αειπράγμων Φώσκολος, λιγότερο ο Νίκος Τσιφόρος, ο Μάρκαρης και περιστασιακά δοκιμάζουν αρκετοί άλλοι. Η παλπ Μάσκα του Κορίνη έπαιξε επικαιρικά και τηλεοπτικά τον ρόλο της. Στη νεονουάρ εποχή εμφανίζονται και παρωδίες αλά Μαρή, από το πρωτοπόρο Αλαλούμ του Κλυνν και τον σκιερό Λέμμυ Κώσιον του Ζερβού ως τον εσωγήινο Πέδρο Νούλα του Ζωναρά και τον ανά-μηρυκασμένο Μπέκρα του Σεφερλή [Χαλβάη].
Σκηνοθετικά διαπρέπουν κυρίως οι Κατσουρίδης και Ανδρέου, Δημόπουλος, Δαλιανίδης, Ανδρίτσος, και Σερντάρης. Το νουάρ τους είναι πολύ ατμόσφαιρα και λιγότερο όλα τα άλλα. Ασημακόπουλος, Νταϊφάς και Κούνδουρος θεωρούνται πρώιμοι εξερευνητές, οι πρόσκοποι. Σεργιάνι [μι τς προυσκόπ’] στο ιδίωμα κάνουν οι Σκαλενάκης, Καψάσκης, Δαδήρας. Αλιφέρης, Γρηγορίου, Φιλίππου, Θαλασσινός, Κωστελέτος και οι διεθνείς Σούλης Γεωργιάδης [Το χαμόγελο της Πυθίας] και Dacosta Carayan [Έγκλημα στο Καβούρι]. Οι τελευταίες δυο είναι απόπειρες εξαγωγής ενός «πικάντικου» ελληνικού υβριδίου.
Αυτόφωτη περίπτωση είναι ο Νίκος Νικολαΐδης. Νουάρ μέχρι το μεδούλι, να βγάζει ψυχισμό σε κάθε του δονκιχωτική απόπειρα. Πολύ πιο νουάρ και πιο παθιασμένος με το πνεύμα του ιδιώματος από όλους τους υπόλοιπους, πρώην και επόμενους. Παρόλο που δεν κρύβει την αγάπη του στον Πρέμινγκερ και τον Κασσαβέτη, χαράζει / ανοίγει τον δικό του καταραμένο διά-δρόμο και εξακολουθεί να γοητεύει κάθε νέα γενιά ως σήμερα. «Άκου, πτώμα, να μαθαίνεις!» όπως λέει χαρακτηριστικά το κουρέλι ο Τζούμας, φράση που στοίχειωσε και βρικολάκιασε πολύν κόσμο. Στο μεταμοντέρνο μετανικολαϊδικό τοπίο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δουλειές του Γραμματικού, του Τσίτου, του Τριανταφυλλίδη, οπωσδήποτε του Οικονομίδη και ιδιαίτερα του Αλέξη Αλεξίου [Ιστορία 52, Τετάρτη 04:45].
Στον μουσικό στίβο των ταινιών και των σειρών αυτών, τον χορό σέρνουν πρώτοι ο Αργύρης Κουνάδης και ο Μάνος Χατζιδάκις. Καπνίσης, Πλέσσας, Κλάββας, Χατζηνάσιος, Σφέτσας, Μαρκόπουλος, Ξαρχάκος, Κατσαρός, θέτουν νέα στάνταρ στην κινηματογραφική μουσική επένδυση, ακόμη κι αν οι εικόνες δεν είναι αντάξιές τους σε πολλές των περιπτώσεων. Θεοδοσιάδης, Σπανός, Bruno Nicolai, Παπαδημητρίου, δεν χάνουν ευκαιρία. Κριμιζάκης και Τζούκας δυο ιδιόμορφες αξιόλογες εξαιρέσεις. Ακόμη και οι Τρύπες, Tuxedomoon επιστρατεύονται ενίοτε. Στο νεονουάρ στρατόπεδο «καλούνται στα όπλα» οι Στρόφαλης, Βεσλεμές, Καπράνος, Κραουνάκης, Μπάμπης Παπαδόπουλος, Αλέξανδρος Βούλγαρης.
Οι μουσικοσυνθέτες μας [είναι τυχαίο που στην πλειοψηφία τους είναι πιανίστες;] διαθέτουν το μεράκι και το ταλέντο τους στην υπηρεσία του σκοπού και βάζουν ψυχή - δίνουν ρυθμό, γεγονός που ανεβάζει σε αξιοθώρητες αρκετές από τις μέτριες ταινίες που παρατίθενται παρακάτω, με πολύ μεγάλες δόσεις διεύρυνσης των ορίων και πολύ νερό στο αίμ..., εμ στο κρασί του νουάρ. Υπερισχύει η τζαζ βεβαίως-βεβαίως αν και είναι ουκ ολίγες οι περιπτώσεις του μουσικού εκτροχιασμού από οποιοδήποτε στάνταρ, γεγονός που όταν συμβαίνει εκπλήσσει θετικά και ευχάριστα.
Ευρεία και διευρυμένη λίστα [«με μπόλικο βιλερουά»]
Το ποντικάκι /Το κορίτσι με τα λουλούδια /The little mouse [1954, 91λ] Κώστας Ασημακόπουλος, Νίκος Τσιφόρος [μ: Αργύρης Κουνάδης]
Τζο ο τρομερός /Joe the Terrible [1955, 93λ] Ντίνος Δημόπουλος [μ: Αργύρης Κουνάδης]
Ο δράκος /The Ogre of Athens [1956, 103λ] Νίκος Κούνδουρος [μ: Μάνος Χατζιδάκις]
Ο άνθρωπος του τραίνου /The Man on the Train [1958, 85λ] Ντίνος Δημόπουλος
Έγκλημα στο Κολωνάκι /Murder in Kolonaki [1959, 113λ] Τζανής Αλιφέρης [μ: Κώστας Καπνίσης]
Έγκλημα στα παρασκήνια /Murder Backstage [1960, 83λ] Ντίνος Κατσουρίδης [μ: Μίμης Πλέσσας]
Ο δολοφόνος αγαπούσε πολύ /The Murderer Who Loved a Lot [1960, 70λ] Ίων Νταϊφάς [μ: Γιώργος Κατσαρός, Χρήστος Μουραμπάς]
Εφιάλτης /Nightmare [1961, 90λ] Ερρίκος Ανδρέου [μ: Μίμης Πλέσσας]
Ο θάνατος θα ξανάρθει /Ο θάνατος θα ξανάρθη /Death Will Return /Death Strikes Again [1961, 90λ] Ερρίκος Θαλασσινός [μ: Αργύρης Κουνάδης]
Έγκλημα στην Ομόνοια /Crime in Omonia Square [1962, 80λ] Χρήστος Λαθουρόπουλος [μ.ε: Χρήστος Μουραμπάς]
Χωρίς ταυτότητα /Without Identity [1963, 97λ] Γιάννης Δαλιανίδης [μ: Κώστας Καπνίσης]
Λίγο πριν ξημερώσει /Just Before the Crack of Dawn [1963, 77λ] Οδυσσέας Κωστελέτος [μ: Κώστας Καπνίσης]
Το κάθαρμα /Η μαρκησία του λιμανιού /The scum /The rascal [1963, 96λ] Κώστας Ανδρίτσος [μ: Γιώργος Κατσαρός]
Αμφιβολίες /Doubts [1964, 93λ] Γρηγόρης Γρηγορίου [μ: Κώστας Κλάββας]
Λόλα /Η Λόλα της Τρούμπας /Lola /Lola of Toumpa [1964, 104λ] Ντίνος Δημόπουλος [μ: Σταύρος Ξαρχάκος]
Κραυγή... /Cry... [1964, 98λ] Κώστας Ανδρίτσος [μ: Γιώργος Κατσαρός]
Βρώμική πόλις /Οι δύσκολοι /Dirty City [1965, 83λ] Κώστας Ανδρίτσος [μ: Γιώργος Κατσαρός]
Αδίστακτοι /Εμείς οι καννίβαλοι /The Ruthless [1965, 95λ] Ντίνος Κατσουρίδης [μ: Γιάννης Μαρκόπουλος]
Ο ζεστός μήνας Αύγουστος /The Hot Month of August [1966, 79λ] Σωκράτης Καψάσκης [μ. επιμέλεια: Σοφία Μιχαλίτση]
Ντάμα σπαθί /Love Cycles /Queen of Clubs [1966, 87λ] Γιώργος Σκαλενάκης [μ: Γιάννης Μαρκόπουλος]
Μια γυναίκα κατηγορείται /A Woman Is Accused [1966, 88λ] Γρηγόρης Γρηγορίου
Πυρετός στην άσφαλτο /Asphalt Fever [1967, 92λ] Ντίνος Δημόπουλος [μ: Μίμης Πλέσσας]
Πανικός /Panic [1969, 89λ] Σταύρος Τσιώλης [μ: Κώστας Καπνίσης]
Όταν η πόλις πεθαίνη /Όταν η πόλη πεθαίνει /When the City Dies [1969, 91λ] Γιάννης Δαλιανίδης [μ: Κώστας Καπνίσης]
Το κορίτσι του “17” [1969, 95λ] Πέτρος Λύκας [μ: Μίμης Πλέσσας]
Ληστεία στην Αθήνα /Robbery in Athens [1969, 97λ] Βαγγέλης Σερντάρης [μ: Γιώργος Θεοδοσιάδης]
Το μαύρο κλειδί [1973, τηλεσειρά 9x30λ] Τζίμμυ Κορίνης
Ζήτημα ζωής και θανάτου /A Matter of Fatal Importance [1973, 69λ/80λ] Βαγγέλης Σερντάρης [μ: Κώστας Καπνίσης]
Ιωάννης ο βίαιος /John the violent [1973, 180λ] Τόνια Μαρκετάκη
Έγκλημα στο Καβούρι /The rape killer... /Death kiss /The wife killer... [1974, 87λ] Κώστας Καραγιάννης / Dacosta Carayan [μ: Γιάννης Σπανός]
Οι απάνθρωποι /Ransom Baby [1976 Ελλάς /Ιταλία, 89λ] Παύλος Φιλίππου [μ: Γιάννης Σπανός]
Το αγκίστρι /The Hook [1976, 93λ] Ερρίκος Ανδρέου [μ: Γιώργος Χατζηνάσιος]
Λέσχη μυστηρίου [1976-77, σειρά 30 επεισοδίων] Ντίμης Δαδήρας [μ: Γιώργος Θεοδοσιάδης]
Υποψίες /Suspicion [1977-78, σειρά 45x52λ] Ντίμης Δαδήρας [μ: Γιώργος Θεοδοσιάδης]
Το χαμόγελο της Πυθίας /Το κόλπο του τούνελ /Intrigue in Delphi [1979-80, 81λ/85λ] Sergio Bergonzelli, Σούλης Γεωργιάδης [μ: Bruno Nicolai]
Το μυστικό του άσπρου βράχου [1982, τηλεσειρά 12x45λ] Μιχάλης Παπανικολάου [μ: Σάκης Τσιλίκης]
Επικίνδυνο παιχνίδι (Η αναμέτρηση) /The Confrontation - Dangerous Game [1982, 90λ] Γιώργος Καρυπίδης [μ: Χάρης Βρόντος]
Αλαλούμ /Χάρρυ Κλυνν: Αλαλούμ /Alalum [1982, 116λ] Γιώργος Αποστολίδης, Γιάννης Σμαραγδής, Γιάννης Τυπάλδος [μ: Γιώργος Κριμιζάκης]
Η παρεξήγηση /Misunderstanding [1983, 115λ] Δημήτρης Σταύρακας [μ: Μιχάλης Γρηγορίου]
Υπόγεια διαδρομή /Underground Passage [1983, 128λ] Απόστολος Δοξιάδης [μ: Μιχάλης Γρηγορίου]
Γλυκιά συμμορία /Sweet Bunch [1983, 154λ] Νίκος Νικολαΐδης [μ: Γιώργος Χατζηνάσιος]
Ο δολοφόνος φορούσε σμόκιν [1985, 121λ] Ντίμης Δαδήρας [μ: Γιώργος Θεοδοσιάδης]
Η εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη /Η εξαφάνιση του Τζον Αυλακιώτη [1985, τηλεσειρά 18x50λ] Ερρίκος Ανδρέου [μ: Γιώργος Χατζηνάσιος]
Η νύχτα με την Σιλένα /Night with Silena [1986, 80λ] Δημήτρης Παναγιωτάτος [μ: Κυριάκος Σφέτσας]
Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα [1987, τηλεσειρά 22x45λ] Ερρίκος Ανδρέου [μ: Κώστας Λιάκουρης]
Ιστορίες με απρόοπτο τέλος [1989/1992, τηλεσειρά 5x50λ] Τζίμμυ Κορίνης [μ: Δημήτρης Παπαδημητρίου]
Το μυστικό του Άρη Μπονσαλέντη [1990, τηλεσειρά 26x30λ] Βαγγέλης Σερντάρης
Σίνγκαπορ Σλινγκ: ο άνθρωπος που αγάπησε ένα πτώμα /Singapore Sling /Singapore Sling: The Man Who Loved a Corpse [1990, 111λ] Νίκος Νικολαΐδης [μ: Theme of Laura, Julie London: Laura, Rachmaninov: Rhapsody on a theme of Paganini & Piano Concerto No3, De Wert: Tirsi morir volea]
Κλειστή στροφή /U-Turn [1991, 83λ] Νίκος Γραμματικός [μ: Κυριάκος Σφέτσας]
Μια γυναίκα από το παρελθόν [1992, τηλεσειρά 16x45λ] Ερρίκος Ανδρέου [μ: Γιώργος Χατζηνάσιος]
Νυχτερινό δελτίο [1998, τηλεσειρά 18x45λ] Πάνος Κοκκινόπουλος [μ: Μάριος Στρόφαλης]
Ανατομία ενός εγκλήματος [1992-1995, τηλεσειρά 74x52λ] Πάνος Κοκκινόπουλος [μ: Χρήστος Μπιλιούλης, Θόδωρος Μαυρογιώργης]
Η εποχή των δολοφόνων /A Time to Kill [1993, 110λ] Νίκος Γραμματικός [μ: Κυριάκος Σφέτσας, Τρύπες]
Τα σκυλιά γλείφουν την καρδιά μου /Dogs Licking My Heart [1993, 22λ/10λ] Νικόλας Τριανταφυλλίδης [μ: Blaine Reininger, Tuxedomoon]
Κόκκινος Κύκλος [2000-2002, τηλεσειρά 50x45λ] Πάνος Κοκκινόπουλος & άλλοι [μ: Χρήστος Μπιλιούλης]
Στη σκιά του Λέμμυ Κώσιον /In the Shadow of Lemmy Caution [2002, 84λ] Νίκος Ζερβός [μ: Γιώργος Τζούκας]
Πορεία /On the Road [2004, 15λ] Σταύρος Παρχαρίδης [μ: Γιώργος Βασικαρίδης]
10η Εντολή [2004-2015, τηλεσειρά 93x45λ] Πάνος Κοκκινόπουλος [μ: Μάριος Στρόφαλης]
Οι ιστορίες του αστυνόμου Μπέκα [2006-2008, τηλεσειρά 58x45λ] 11 διαφορετικοί σκην. & Γρηγόρης Καραντινάκης
Άμυνα ζώνης [2007-2008, τηλεσειρά 16x60λ] Φίλιππος Τσίτος, Λευτέρης Χαρίτος [μ: Σταύρος Ξαρχάκος]
Ιστορία 52 /Tale 52 [2008, 97λ] Αλέξης Αλεξίου [μ: Peekay Tayloh, Felizol / Γιάννης Βεσλεμές]
Μαύρα μεσάνυχτα [2008-2009, τηλεσειρά 48x45λ] Πάνος Κοκκινόπουλος [μ: Μάριος Στρόφαλης]
Ξένες σε ξένη χώρα: 50 ελληνικές ταινίες μυστηρίου και φαντασίας /Strangers in a Strange Land: 50 Greek Mystery & Fantastic Movies [2009, ντοκ 95λ] Δημήτρης Παναγιωτάτος [μ: Άκης Καπράνος]
Μαχαιροβγάλτης /Κnifer [2010, 108λ] Γιάννης Οικονομίδης [μ: Άκης Καπράνος]
Άδικος κόσμος /Unfair World [2011, 107λ] Φίλιππος Τσίτος [μ: José van der Schoot]
Μπιγκ χιτ /Big Hit [2012, 95λ] Κάρολος Ζωναράς [μ: Αλέξανδρος Χρηστάρας, Μιχάλης Νιβολιανίτης]
Family tree [2012, 10λ] Φωκίων Μπόγρης
Miss Violence [2013, 98λ] Αλέξανδρος Αβρανάς [μ: DJ Earth, Στάθης Λαγογιάννης & Shaya]
Το μικρό ψάρι /Stratos [2014, 137λ] Γιάννης Οικονομίδης [μ: Μπάμπης Παπαδόπουλος]
Οι αισθηματίες /The Sentimentalists [2014, 94λ] Νίκος Τριανταφυλλίδης [μ: Αλέξανδρος Βούλγαρης / The Boy]
Νορβηγία /Norway [2014, 73λ] Γιάννης Βεσλεμές [μ: Felizol]
The republic [2015, 112λ] Δημήτρης Τζέτζας [μ: Μηνάς Λιάκος]
Τετάρτη 04:45 /Wednesday 04:45 [2015, 116λ] Αλέξης Αλεξίου [μ: Γιάννης Βεσλεμές]
Έτερος εγώ /The other me [2016, 101λ] Σωτήρης Τσαφούλιας [μ: Κώστας Μαραγκός]
Πέντρο Νούλα /Pedro Noula [2016, 110λ] Κάρολος Ζωναράς [μ: Σταμάτης Κραουνάκης]
Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς /Ballad for a Pierced Heart [2020, 140λ] Γιάννης Οικονομίδης [μ: Jean-Michel Bernard, Μπάμπης Παπαδόπουλος]
Χαλβάη 5-0 /Halvai 5-0 [2020, 120λ] Μάνος Καμπίτης [μ: Goin’ Through]
Πρόστιμο /Amercement [2020, 101λ] Φωκίων Μπόγρης [μ: Ahiyava, Jay Glass Dubs, Άκης Καπράνος]
Οι μουσικοί σε τίτλους [διαμάντια σε νουάρ στάχτες]
Κουνάδης: Το ποντικάκι / τίτλοι αρχής
Κουνάδης: Τζο ο τρομερός / αρχή
Χατζιδάκις: Η ανακάλυψη (Δράκος)
Ο άνθρωπος του τραίνου / τίτλοι αρχής
Καπνίσης: Έγκλημα στο Κολωνάκι, τίτλοι αρχής
Πλέσσας: Έγκλημα στα παρασκήνια, τίτλοι αρχής
Πλέσσας: Έγκλημα στα παρασκήνια & Εφιάλτης
Κουνάδης: Ο θάνατος θα ξανάρθει / τίτλοι έναρξης
Max Greger a los 17: χορευτικό [Έγκλημα στην Ομόνοια]
Καπνίσης: Χωρίς ταυτότητα / τίτλοι αρχής
Κατσαρός: Το κάθαρμα / μουσική & θέματα
Κλάββας: Αμφιβολίες
Σταύρος Ξαρχάκος: Θα γυρίσω, Λόλα
Μαρκόπουλος: Αδίστακτοι / αρχή
Μαρκόπουλος: Ντάμα σπαθί / shake
Πλέσσας: Πυρετός στην άσφαλτο - τίτλοι αρχής
Καπνίσης: Πανικός / μουσικά θέματα
Καπνίσης: Όταν η πόλις πεθαίνη / θέματα
Καπνίσης: Ζήτημα ζωής και θανάτου
Σπανός: Οι απάνθρωποι / αρχή σφυριχτή
Χατζηνάσιος: Το Αγκίστρι (ορχηστρικό)
Κριμιζάκης: Αλαλούμ / τίτλοι αρχής
Χατζηνάσιος: Γλυκιά Συμμορία (βασικό θέμα)
Χατζηνάσιος: Εξαφάνιση Τζων Αυλακιώτη (θέμα)
Σφέτσας: Το θέμα της Σιλένας
David Raksin: Theme from Laura (Singapore Sling)
Τρύπες: μια καλύτερη μέρα (Εποχή δολοφόνων)
Τζούκας: Στη σκιά του Λέμμυ Κώσιον
Ξαρχάκος: Άμυνα ζώνης [τίτλοι αρχής)
Μπ. Παπαδόπουλος: Το μικρό ψάρι (θέμα)
The Boy: Αισθηματίες [ομώνυμο άσμα]
Felizol: Άλις η Αλίκη (Νορβηγία OST)
Χρηστάρας, Νιβολιανίτης: Μπιγκ χιτ
Μαραγκός: Έτερος εγώ
Κραουνάκης: Πέντρο Νούλα
Μπ. Παπαδόπουλος: Το ροκ του Καραγκιόζη
Goin’ Through, Ισορροπιστής, Α. Σιδηροπούλου: Μέσα απ' τα μάτια σου
Σεμέλη: Ο νταής (Πρόστιμο OST)
ΥΓ: ο τίτλος «φιλμ νουάρ, απ’ τον εξώστη» αφενός υποδηλώνει ότι μπήκαμε στο κίνημα/ιδίωμα από το παράθυρο, αφετέρου αποτίνει φόρο τιμής στα δυο δωρεάν διανεμόμενα έντυπα της Θεσσαλονίκης που μας γαλούχησαν επί δεκαετίες.
Mixtape tracklist:
00:00 Μάνος Χατζιδάκις - Η ανακάλυψη (O δράκος)
01:38 Κώστας Καπνίσης - Έγκλημα στο Κολωνάκι (Τίτλοι Αρχής)
03:30 Μίμης Πλέσσας - Έγκλημα στα Παρασκήνια (Τίτλοι Αρχής)
05:50 Αργύρης Κουνάδης - Ο θάνατος θα ξανάρθει (Τίτλοι Αρχής)
07:39 Max Greger a los 17 - Έγκλημα στην Ομόνοια (Χορευτικό)
10:44 Γιώργος Κατσαρός - Το κάθαρμα
14:55 Σταύρος Ξαρχάκος - Θα γυρίσω (Λόλα)
17:57 Γιάννης Μαρκόπουλος - Αδίστακτοι
19:18 Μίμης Πλέσσας - Πυρετός στην άσφαλτο (Τίτλοι Αρχής)
21:01 Κώστας Καπνίσης- Όταν η πόλις πεθαίνει
23:53 Γιώργος Χατζηνάσιος – Καταδίωξη (Αγκίστρι)
26:26 Γιώργος Κριμιζάκης - Αλαλούμ
29:50 Γιώργος Χατζηνάσιος - Η Εξαφάνιση του Τζον Αυλακιώτη
31:24 Κυριάκος Σφέτσας - Silena's Theme
34:39 Γιώργος Τζούκας -Στη σκιά του Λέμμυ Κώσιον
37:33 Μπάμπης Παπαδόπουλος - Το μικρό ψάρι
39:03 The Boy - Αισθηματίες
42:30 Felizol - Άλις η Αλίκη
46:25 Σεμέλη – Νταής (Πρόστιμο)