Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • BAND LIST
  • ΕΛΛΗΝΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΚΤΡΙΕΣ/ΕΣ
  • AUDIO / VIDEO
  • WEB RADIOS
  • MUSIC BLOGS / SITES
  • BANDCAMP / SOUNDCLOUD
  • LIVE DATES
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχική
  • ΔΙΣΚΟΙ
  • ΘΕΜΑΤΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
  • LIVE REVIEWS
  • BE MY GUEST
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ
  • ΒΙΒΛΙΑ

Η μουσική Πίσω από τις Θημωνιές

Μια ταινία η οποία ακούστηκε πολύ την σαιζόν που ολοκληρώνεται, αξίζει να ακουστεί και η μουσική της. Του Κώστα Καρδερίνη.

Ο έρωτας μαζί σου
Μαχαίρι στην πληγή
Και μες στην αγκαλιά σου χάνεται,
Χάνεται, χάνεται η ζωή
Τα φωτεινά σου μάτια
Στην λίμνης τον βυθό
Το βλέμμα σου μαγνήτης
Θα ’ρθω, θα ’ρθω,
Θα ’ρθω κι ας χαθώ

[από τη ΛΟΥΛΟΥ του Βέντεκιντ και του Παμπστ, σε απόδοση του Σάκη Παπαδημητρίου]

Η ταινία Πίσω από τις θημωνιές της Ασημίνας Προέδρου κινείται σε τρεις διαστάσεις, του πατέρα Στέργιου [στήριγμα της οικογένειας], της μάνας Μαρίας [καθεστηκυία ηθική] και της κόρης Αναστασίας [αγνή επαναστάτρια]. Το μακεδονικό τοπίο της λίμνης Δοϊράνης, η χλωρίδα [αγριοκάλαμα, ψαθιά, δέντρα] και η πανίδα της [μπριάνες, περκιά, τούρνες, διαβατάρικα πτηνά], ο μικρόκοσμός της [βάρκες, πλάβες, αντίπερα όχθη] και οι άνθρωποί της [φίλοι, συγγενείς, χωριανοί, μέτοικοι, πρόσφυγες], είναι πλαίσιο και πλέγμα σχέσεων και ισορροπίας μεταξύ τους, μεταξύ Φύσης και ανθρώπων.

Κι όπως Ένα βότσαλο στη λίμνη ταράζει τα φαινομενικά ήρεμα νερά της [θυμόμαστε όλοι, φαντάζομαι, την παλιότερη ομότιτλη ελληνική ταινία] έτσι κι εδώ, ένα τραγικό περιστατικό μας αποκαλύπτει κύκλους ζωής και θανάτου μέσα και γύρω της. Κύκλοι ανθρώπων εγκλωβισμένων με τις επιλογές τους, στον τόπο τους ή εκτός του τόπου τους. Σε αυτήν την τέταρτη διάσταση [του συγκεκριμένου φορτισμένου μακεδονικού τοπίου] κινείται η πλούσια, επίκαιρη και έντονη θεματολογία της ταινίας Πίσω από τις θημωνιές.

Ενυπάρχει όμως ζωντανή και πάλλουσα η πέμπτη διάσταση της ταινίας που είναι η μουσική Πίσω από τις θημωνιές. Οι πρωτότυποι μινιμαλιστικοί μεσότιτλοι του Μάριου Στρόφαλη που προετοιμάζουν τον καθοριστικό ρόλο του εξέχοντος μακεδονικού τοπίου στην υπόθεση της ταινίας. Οι [ειδικά ενορχηστρωμένες] παραδοσιακές μουσικές των προσφύγων του Πόντου αυτών που [πουλιά μετανάστες κι ίδιοι] ξέχασαν από που ξεριζώθηκαν και ότι τώρα άλλοι βρίσκονται στην ίδια μοίρα.

Τραγούδια διονυσιασμού, γλεντιού, κάλαντα, ένα αραβόφωνο νανούρισμα στη λίμνη, βαλκανική φολκ, μοιρολόγια και ξόρκια θανάτου [Ένα πουλί θαλασσινό κι άλλο πουλί βουνίσιο], κάνουν τη νύχτα μέρα. Βαριά λαϊκά του νταλκά και της πίστας, μας αποκαλύπτουν τα πολλαπλά ταλέντα του Μάριου Στρόφαλη να συμβάλλει στην εξέλιξη της δραματουργίας. Μοτιβά και βοκόντερ φωνητικά που ακούγονται μονότονα και οργισμένοι χιπ-χοπ στίχοι του Φρίξου Προέδρου [The great Manmade River, ΔΥΟ ΚΟΜΜΑ ΕΝΑ] που καταγγέλλουν όσα τεκταίνονται κι ας μην είναι πάντα ξεκάθαρο τι λένε ακριβώς.

Στα πλάνα της Ασημίνας Προέδρου χωράνε άνετα όλες αυτές οι σύνθετες εικόνες που αποκαλύπτουν, σιγά-σιγά και κυκλοτερώς, όσα κρύβονται Πίσω από τις θημωνιές. Η ηχητική μπάντα υπογραμμίζει τις εικόνες και τις σχολιάζει εύστοχα, όπου και όσο χρειάζεται. Οι μουσικές του Μάριου Στρόφαλη και της παράδοσης διαπνέουν και διαποτίζουν το σενάριο. Ακόμη και η άλλη πλευρά της λίμνης χωράει υπέροχα και λειτουργεί καταλυτικά μέσα από ανάλογες κοντινές μουσικές παραδράσεις.

Το νυφιάτικο μοιρολόι των τίτλων τέλους [Έβγα μουρ μάνη μ’], τραγουδημένο από την πρωταγωνίστρια Λένα Ουζουνίδου, μεταφέρει τις τρεις διαστάσεις στα πέντε σημεία του ορίζοντα.

Κλείνοντας αυτήν την μικρή εισήγηση θα παραφράσω τον Θανάση Παπακωνσταντίνου και ένα γνωστό τραγούδι του [Ήμερος ύπνος].

Κι όμως, το πιο καλό βιολί το παίζει ο Κυριάκος Γκουβέντας.

[Εισήγηση πριν από την πρώτη προβολή της ταινίας ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ στο Κιλκίς, στο πλαίσιο του 36ου συνεδρίου της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας, με θέμα ΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΤΟΠΙΟ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ]

 

Το σάουντρακ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ [πρωτότυπες και παραδοσιακές αναφορές]

Μάριος Στρόφαλης [πιάνο, πλήκτρα, κρουστά, ακορντεόν, ενορχήστρωση], Κυριάκος Γκουβέντας [βιολί], Αντώνης Καλιούρης [κλαρίνο], Χρήστος Βότσης [μπουζούκι, μπαγλαμάς], Βαγγέλης Καρίπης [νταούλι, τύμπανα], Γιώργος Γαλανός [κιθάρες], Σπύρος Κόττης [πλήκτρα - Το ’κανες το θαύμα σου].

Οι μουσικές του Στρόφαλη [Giamtso] και το βιολί του Γκουβέντα
Φρίξος Προέδρου: The great Manmade River
Φρίξος Προέδρου: ΔΥΟ ΚΟΜΜΑ ΕΝΑ
Τάσος Χαλκιάς: Φάτε πιέτε και γλεντάτε [Ένα βράδυ βγήκε ο χάρος]
Enver Miftar: Daje baro bijav ka kerav [παραδοσιακό τσιγγάνικο]
Yalla Tenam Reema [νανούρισμα αράβικο]
Τζήμα Θεανώ: Αστρί κι αστρίτσι [στο 39:19 του συνδέσμου]
Μακεδονικά χριστουγεννιάτικα κάλαντα [Κεν. Μακεδονία]
Ράικο - ελληνικό μακεδονικό παραδοσιακό
Μωμογέρια [παραδοσιακό]
Μάρθα Φριτζήλα: Έβγα μουρ μάνη μ’
14/07/2023
Κώστας Γ. ΚαρδερίνηςΚλέφτης Εικόνων

ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Σινέ-MiC Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού, του Κωστή Χαραμουντάνη

ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ

Σινέ-MiC Το ποτάμι, του Χάρη Ραφτογιάννη

ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ

Σινέ-MiC Η ταξιδιώτισσα, του Hong Sang-soo

ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2024, κινηματογραφικό αλμανάκ από την Π.Ε.Κ.Κ.

ΕΙΔΗΣΗ

Σινέ-MiC Το αγαπημένο μου γλυκό, των Maryam Moghadam & Behtash Sanaeeha

ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

RECOMMENDED

Lia Hide

Lia Hide Δέκα φορές live

BE MY GUEST

Γιάννης Παπαϊωάννου (Mechanimal) H μουσική που γράφω είναι ο ήχος των σιωπηλών ονείρων μου

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Cayetano - Melanie

Cayetano Melanie

ΔΙΣΚΟΣ
22ο έτος
  • ΔΙΣΚΟΙ
  • ΘΕΜΑΤΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
  • LIVE REVIEWS
  • BE MY GUEST
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ
  • ΒΙΒΛΙΑ
  • BAND LIST
  • ΕΛΛΗΝΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΚΤΡΙΕΣ/ΕΣ
  • AUDIO / VIDEO
  • WEB RADIOS
  • MUSIC BLOGS / SITES
  • BANDCAMP / SOUNDCLOUD
  • LIVE DATES
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2000-2021 MiC, All rights reserved. Designed & Developed by E-Sepia