Μετά τη Λουτσία
Αστικό δράμα από το Μεξικό που παρακάμπτει τους μελοδραματισμούς και εξελίσσεται σε εφιαλτικό θρίλερ αλά Arturo Ripstein, θυμίζοντας αυτό [το ανεξιχνίαστο] του μικρού άτυχου Άλεξ εκ Βεροίας.
Ο θάνατος της μητέρας, σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα που θα μπορούσε εύκολα να αποφευχθεί, έχει αποδιοργανώσει την οικογένεια. Ο πατέρας σεφ Ρομπέρτο μετακομίζει τις δραστηριότητες και την κόρη του, Αλεξάνδρα, σε μια άλλη πόλη, σε μια προσπάθεια ανασύνταξης και επανέναρξης. Όλα μοιάζουν να λειτουργούν σωστά, όμως... υπάρχει ένα κομβικό σημείο χωρίς επιστροφή. Η απουσία κατανόησης και ουσιαστικής επαφής στη σχέση κόρης-μπαμπά δεν είναι αρχικά εμφανής, αλλά οδηγεί τελικά την εγκλωβισμένη μαθήτρια κόρη σ' ένα λαβύρινθο εξευτελισμών, παρασέρνοντας την τοπική κοινότητα σε μια υπόθεση εθελότυφλων ενηλίκων και εκτροχιασμών.
Είναι εντυπωσιακό ότι όλοι οι περιφερειακοί ρόλοι στηρίζονται σε ερασιτέχνες ηθοποιούς [κυρίως πολύ νεαρά αγόρια και κορίτσια] που καλούνται να αναπαραστήσουν πολύ δύσκολες και σκληρές σκηνές τις οποίες ο σκηνοθέτης Μισέλ Φράνκο κινηματογραφεί από πάρα πολύ κοντά, συχνά δε με το σαδιστικό βλέμμα του νοσηρού ηδονοβλεψία. Είναι εξίσου εντυπωσιακό πως όσο κορυφώνονται οι σκηνές αυτές τόσο πιο φυσικοί, στα όρια της διαστροφής, αποδεικνύονται οι συμμετέχοντες.
Η πλήρης αναλγησία, η μπουρζουά ασφυξία, η έντονη παθογένεια, η επίπλαστη ευγένεια της εύπορης αυτής κοινωνίας... όλα αναδύονται σταδιακά συνοδευόμενα από αισθήματα μπόχας και αηδίας. Τραγικότερη όλων είναι η σκανδαλιστική αδιαφορία των δήθεν ανήσυχων εκπαιδευτικών που θα μπορούσαν θεωρητικά να προλάβουν τα χείριστα, αλλά εγκληματικά ασχολούνται μόνο με ασήμαντες τυπικότητες και άχρηστες λεπτομέρειες κατόπιν εορτής.
Ο θεατής αναζητά την κάθαρση αλλά ο σκηνοθέτης παραμένει ρεαλιστής και αποσυμπιέζει μερικώς τη χύτρα ταχύτητος, αφήνοντας ανοιχτό και χαίνον το τεράστιο κοινωνικό ζήτημα που περιγράφει.
Η ταινία Μετά τη Λουτσία κέρδισε στις Κάννες το διαφορετικό Ένα Κάποιο Βλέμμα, στο Σικάγο τον Ασημένιο Ουγκώ, στο Σαν Σεμπαστιάν ειδική μνεία των Οριζόντων του.
53ο ΦΚΘ και ξενόγλωσσο Όσκαρ
53ο ΦΚΘ και ταινίες χωρίς μάνα
Βαθμός: (9,5)