Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • BAND LIST
  • ΕΛΛΗΝΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ
  • AUDIO / VIDEO
  • WEB RADIOS
  • MUSIC BLOGS / SITES
  • BANDCAMP / SOUNDCLOUD
  • LIVE DATES
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχική
  • ΔΙΣΚΟΙ
  • ΘΕΜΑΤΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
  • LIVE REVIEWS
  • BE MY GUEST
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ
  • ΒΙΒΛΙΑ
Ο Paul Verhoeven και οι γυναίκες-αράχνες

Ο Paul Verhoeven και οι γυναίκες-αράχνες

"Κι αν τον μάθαμε με τον παγοκόφτη της Σάρον κι αν τον θυμηθήκαμε με την "Εκείνη", ο τύπος έχει μακρύ ιστορικό στην ...εντομολογία". Του Κώστα Γ. Καρδερίνη

Με τον όρο "γυναίκα-αράχνη" εννοούμε αυτήν που πλέκει αργά και μεθοδικά τον ιστό της γύρω από τα ανυποψίαστα θύματά της. Φαίνεται ότι αυτός ο τύπος γυναίκας ιντριγκάρει τον σκηνοθέτη Πολ Βερχούβεν [αυτή λένε ότι είναι η σωστή προφορά] και τον εμπνέει σε όλη την πορεία του.

Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία, Business is Business [1971], έχουμε ήδη όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του έργου του. Τολμηρό θέμα [το ημερολόγιο μιας πόρνης], ξέχειλη αμφισεξουαλικότητα, τολμηρή διαπραγμάτευση, τολμηρή αφήγηση, με την κοινωνία ως πιατέλα με λογιώ-λογιώ μεζέδες και... την πρώτη γυναίκα-αράχνη. Είναι η ξανθιά Γκριτ [Ronnie Bierman] η οποία οικειοποιείται όλα τα βίτσια των πελατών της και τα φαντασιώνεται στο μάξιμουμ ζώντας διπλή, τριπλή, πολλαπλές ζωές.

Turkish DelightΑκολουθεί, μια διετία μετά, ο θρυλικός Παράφορος Έρωτας, ταινία-σταθμός. Η μεγαλύτερη κατωχωρίτικη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών και η καλύτερη ολλανδική ταινία του 20ου αιώνα, η οποία μάλιστα έφτασε μέχρι τα ξενόγλωσσα όσκαρ. Τον έκανε γνωστό στο ευρωπαϊκό στερέωμα μαζί με τον πρωταγωνιστή του, Rutger Hauer. Εδώ τα λουκούμια [Turkish Delight γαρ] τα τρώει όλα μαζωμένα η Monique van de Ven, σχιζοειδής θεοκόμματος με έντονες μεταπτώσεις, για την οποία ο καλλιτέχνης Έρικ [Χάουερ] γίνεται κομμάτια αλλά αυτή πάντα τον ξεπερνάει / τον υπερβαίνει.

Η επιτυχία είναι τόσο τεράστια ώστε, άλλα δυο χρόνια μετά, έρχεται η ακριβότερη παραγωγή από καταβολής ολλανδικού κινηματογράφου, με το ίδιο δίδυμο πρωταγωνιστών. Ο Μοιραίος Έρωτας [εε... τους, τί σκέφτηκαν] είναι ταινία εποχής [1880], μεταξύ Τουλούζ Λοτρέκ και απομνημονευμάτων της Neel Doff. Έργα και ημέρες μιας ακόμα παραστρατημένης αράχνης, ονόματι Καίτη Τίπελ, η οποία βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση ταυτότητας με κατάληξη ημιτελή διότι ο παραγωγός δεν συμφωνούσε να γίνει αυτό που η ίδια κορόιδευε.

Ο απόηχος αυτής της ηρωίδας είναι τόσο ισχυρός και η πίκρα του σκηνοθέτη για την αλλαγή τέλους τόσο βαθιά και μεγάλη, ώστε να φτάσει ο αντίκτυπος μέχρι τις ταινίες Showgirls [1995] και Μαύρη Λίστα [2006]. Την Μονίκ βαν ντε Ντέβεν δικαιώνουν η Elizabeth Berkley στη λυμφατική πρώτη και ακόμη περισσότερο η τσαούσα Carice van Houten στην επική δεύτερη. Η διαφορά ανάμεσα στις δύο είναι ότι ο [καθ' ημάς] Βερχόφεν επέτρεψε πια στην γηραιά ήπειρο, "ξαναγεννήθηκε" με δικά του λόγια, αφήνοντας πίσω δια παντός τον Νέο Κόσμο και το Χόλιγουντ.

SpettersΗ συνεργασία του με τον χρυσοφόρο Ρούτγκερ Χάουερ συνεχίστηκε και έφερε στις αίθουσες δυο ταινίες με πολλούς άντρες και ένα μήλον της Έριδος. Ο Πορτοκαλί Στρατιώτης είναι το έπος της ολλανδικής αντίστασης με κερασάκι την Susan Penhaligon. Διαβολοθήλυκο όμως ξαναβρίσκουμε στους Σπέτερς. Ο Χορός των Ξεγραμμένων [ελληνικός επεξηγηματικός τίτλος] έχει τζόκερ την κοκκινομάλλα μάγισσα Renee Soutendijk. Η ίδια αυτή πρωταγωνίστρια γίνεται επιτομή του είδους "αραχνογύναιον" στον εξαίρετο 4ο Άνθρωπο, ένα χιτσκοκικό θρίλερ γεμάτο ανατροπές και αναφορές στον Όρσον Ουέλς. Ταινία-διαβατήριο για τις Η.Π., ταινία πάνω στην οποία πατά και με τα τέσσερα η περσόνα της Κάθριν Τράμελ [Sharon Stone] στο διάσημο Βασικό Ένστικτο, σχεδόν μια δεκαετία μετά.

Η Σάρον Στόουν ήταν αράχνη, κακιά και ύπουλη, και στην προηγηθείσα Ολική Επαναφορά ως "συζυγοειδές" του Άρνι Σβαρτσενέγκερ, ελέω Philip K. Dick. Κι όσο πετυχημένη "μεταφορά" ήταν αυτή η Επαναφορά [λογοπαίζω ασύστολα] άλλο τόσο χάλια κι άλλο τόσο, ήταν η απεγνωσμένη απόπειρα επανάληψης με τους Στρατιώτες του Σύμπαντος και τις εξώκοσμες Αραχνίδες [Arachnids] του Robert A. Heinlein. Σκέτη εφεδιά, καβάλα στη μόδα των καιρών.

Ας μείνουμε στα ωραία. Πιο πίσω συναντάμε τον κυβερνοπάνκ Ρόμποκοπ ενάντια στην αρσενική κουστουμαρισμένη αράχνη Τζόουνς [Ronny Cox] με σύμμαχο την ακαταμάχητη υπαστυνόμο Λιούις [Nancy Allen]. Εδώ εμφυτεύει πάμπολλα σχόλια για την τρομολαγνεία και την ανασφάλεια των αμερικανών. Η αλχημεία [και τέρατα] ήταν απρόσμενα πετυχημένη αλλά ο Βερχόφεν αρνήθηκε να την συνταγογραφήσει ξανά [χωρίς αυτό να πτοήσει τους δολαριοθήρες παραγωγούς].

Flesh & BloodΟ κρίκος που λείπει είναι η ταινία-εισβολή του Βερχόφεν στη δικιά του κοντινή Αμερική [1985]. Λέγεται Σάρκα+Αίμα και είναι τριεθνής συμπαραγωγή "του μανδύα", η πρώτη αγγλόφωνη δουλειά του, βασισμένη στο σίριαλ Floris [1969] με το οποίο είχε ντεμπουτάρει επιτυχημένα στην ολλανδική τηλεόραση. Αμφιλεγόμενος Ιβανόης -και τότε και πριν- ο Ρούτγκερ Χάουερ, ρόλος με τον οποίο διεμβολίζει κι αυτός τη μεγάλη υπερατλαντική βιομηχανία του θεάματος. Αγνή μιλέδη πλάι του, στην αμερικάνικη βερσιόν, η Jennifer Jason Leigh. Ο κύκλος της βερχόφειας μετανάστευσης κλείνει με το Αόρατο Άγγιγμα [2000] και τον σκηνοθέτη στα όρια της κατάθλιψης να μην αναγνωρίζει πια τον εαυτό του, μέσα από το ανεστραμμένο είδωλο που προβάλλει αγωνιωδώς ο πρωταγωνιστής Kevin Bacon.

Φέτος ο ρόλος της γυναίκας-αράχνης έλαχε στην Isabelle Huppert. Εκείνη [2016] έκανε κόντρα ρόλο όμως εκείνος δεν έκανε τίποτε για να ξεφύγει από τον εαυτό δαίμονα, δηλώνοντας σκιά του ένδοξου παρελθόντος του. Μήπως έφτασε να γίνει αυτό που στηλίτευε;

Εργογραφία Verhoeven

1969 Floris [Ολλανδία, 12x27λ]
1971 Diary of a Hooker /Business is Business /Wat zien ik [Ολλανδία, 90λ]
1973 Παράφορος έρωτας /Turkish Delight /Turks fruit [Ολλανδία, 108λ]
1975 Μοιραίος έρωτας /Katie Tippel /Keetje Tippel [Ολλανδία, 100λ]
1977 Ο πορτοκαλί στρατιώτης /Soldier of Orange /Soldaat van Oranje [Ολλανδία /Βέλγιο, 165λ]
1980 Ο χορός των ξεγραμμένων /Spetters [Ολλανδία, 120λ]
1983 Ο 4ος άνθρωπος /The 4th Man /De vierde man [Ολλανδία, 102λ]
1985 Σάρκα & Αίμα /Flesh+Blood /Flesh & Blood [Ισπανία /ΗΠ /Ολλανδία, 128λ]
1987 Ρόμποκοπ /RoboCop [ΗΠ, 102λ]
1990 Ολική επαναφορά /Total Recall [ΗΠ, 113λ]
1992 Βασικό ένστικτο /Basic Instinct [Γαλλία /ΗΠ, 127λ]
1995 Showgirls [Γαλλία /ΗΠ, 128λ]
1997 Στρατιώτες του Σύμπαντος /Starship Troopers [ΗΠ, 129λ]
2000 Αόρατο άγγιγμα /Hollow Man [ΗΠ /Γερμανία, 112λ]
2006 Μαύρη λίστα /Black Book /Zwartboek [Ολλανδία /Γερμανία /ΗΒ /Βέλγιο, 145λ]
2012 Tricked /Steekspel [Ολλανδία, 55λ /85λ]
2016 Εκείνη /Elle [Γαλλία /Γερμανία /Βέλγιο, 130λ]

ΥΓ: Το φιλί της γυναίκας αράχνης/Kiss of the Spider Woman [1985 Βραζιλία /ΗΠ, 120λ] ταινία του Hector Babenco.

24/10/2016
Κώστας Γ. ΚαρδερίνηςΚλέφτης Εικόνων

ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Θανάσης Παπακωνσταντίνου: 4 χρόνια μετά... να βρω ξανά του νήματος την άκρη

LIVE REVIEW

Η Π.E.K.K. γιορτάζει 45 χρόνια λειτουργίας, 1976–2022

ΕΙΔΗΣΗ

Σινέ-MiC Το πορτραίτο του εγκεφάλου, του Σταύρου Παναγιωτάκη

ΣΙΝΕΜΑ

Πέντε εκθαμβωτικά διαμάντια από το 15ο TiSFF

ΣΙΝΕΜΑ

Σινέ-MiC Μαγνητικά πεδία, του Γιώργου Γούση

ΣΙΝΕΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

RECOMMENDED

Neil Young

Οι δίσκοι του Neil Young Από τον χειρότερο ως στον καλύτερο

ΘΕΜΑ
Grinderman 2

Grinderman Grinderman 2

ΔΙΣΚΟΣ
Pram

Η κατάρριψη «προσωπικών» μύθων, Νο 1 : πειραματική μουσική!

ΣΤΗΛΗ
22ο έτος
  • ΔΙΣΚΟΙ
  • ΘΕΜΑΤΑ
  • ΣΤΗΛΕΣ
  • LIVE REVIEWS
  • BE MY GUEST
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
  • ΣΙΝΕΜΑ - ΘΕΑΤΡΟ
  • ΒΙΒΛΙΑ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • BAND LIST
  • ΕΛΛΗΝΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ
  • AUDIO / VIDEO
  • WEB RADIOS
  • MUSIC BLOGS / SITES
  • BANDCAMP / SOUNDCLOUD
  • LIVE DATES
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Copyright © 2000-2021 MiC, All rights reserved. Designed & Developed by E-Sepia