Οι ταινίες της εβδομάδας (17-23/2)
Αυτήν την εβδομάδα, όπως είχαμε αναφερθεί, το πραγματικό παιχνίδι παίχτηκε ανάμεσα σε... μία ταινία. Την άλλη εβδομάδα δεν πρέπει να ξεχνάμε πως έρχεται στις οθόνες μας, στις 4 του Μάρτη, η εξαιρετική νέα δουλειά του Κωνσταντίνου Γιάνναρου, του μοναδικού αυτήν την στιγμή Έλληνα σκηνοθέτη της νεότερης γενιάς, με ολοκληρωμένο κινηματογραφικό όραμα και με σύγχρονη ματιά πάνω σε ό, τι πραγματικά στέκεται πίσω από την ελληνική πραγματικότητα. Θα τα πούμε όμως και πιο αναλυτικά για αυτό το θέμα. Πάντως για την ώρα...
ΤΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ:
Τhe cooler, του Γουέιν Κρέιμερ με τους Γουίλιαμ Μέισι, Μαρία Μπέλα, Άλεκ Μπόλντουην
Πρόκειται για την ιστορία, ενός "πρωταθλητή της Καντεμιάς", ο οποίος βρίσκεται μετά από ένα οικονομικό μπλέξιμο με το αφεντικό του (Άλεκ Μπόλντουην) ιδιοκτήτη πολυτελούς καζίνο στο Λας Βέγκας, που τυγχάνει (όπως και όλοι οι υπόλοιποι ανάλογοι) να είναι στέλεχος της Μαφίας, να παίζει τον ρόλο του cooler. O cooler στην αργκό των τυχερών παιχνιδιών είναι αυτός ο οποίος κάθεται κοντά σε πελάτες ενός καζίνο, οι οποίοι νικούν, για να "αντιστρέψει" με την σκοτεινή του αύρα την τύχη τους. Τα πράγματα όμως αλλάζουν, όταν ο φίλος μας ερωτεύεται μια στριπτιζέζ και συνοδό πολυτελείας η οποία όχι μόνον ανταποκρίνεται, αλλά και από εκείνη την στιγμή, η τύχη του αλλάζει. Αλλάζει είπαμε; Πόσο καλό όμως είναι για έναν επαγγελματία "καντέμη", ο οποίος πληρώνεται μάλιστα για αυτό, να αλλάζει η τύχη του; Ειδικά δε όταν αυτό του το χάρισμα, το οποίο χάθηκε, ήταν και ο βασικός τρόπος αποπληρωμής των χρεών του στο μαφιόζικο αφεντικό του;
Σκοτεινή αλλά και με έντονες δόσεις μαύρου χιούμορ, αυτή η σκοτσέζικου τύπου ταινία, στέκει ανάμεσα στην λογική και το παράλογο. Ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, με ένα σενάριο "υπόγειων" αλμάτων στην αφήγηση και ανατροπών που όμως ισχυροποιούν αντί να βλάπτουν την ροή της αφήγησης και τον εσωτερικό ρυθμό της ταινίας. Οι χαρακτήρες στηρίζονται σε μια καλά δομημένη σεναριακή ιδέα, ενώ οι ερμηνείες είναι υποδειγματικές (Ο Άλεκ Μπόλντουην προτάθηκε για όσκαρ δεύτερου αντρικού ρόλου). Επίσης οι διαρκείς εναλλαγές από την ελαφρότητα της ερωτικής σχέσης, δύο ταλαιπωρημένων "ναυαγίων" της ζωής, με σκηνές εξαιρετικής σκληρότητας, ή οι σινεφίλ αναφορές σε ταινίες σαν το Χαμένο Ορίζοντα (1936) και στις πραγματικές διαστάσεις πόλεων που στήθηκαν, όπως το Βέγκας κυριολεκτικά πάνω στο αίμα, μας κάνει μαζί με το δραματικό κρεσέντο που οδηγεί στο φινάλε, να κατατάξουμε αυτήν την δουλειά, σαν την καλύτερη της εβδομάδας!
**** Διάρκεια 101 λεπτά, διανομή Artfree
Eξ' επαφής (Closer) του Μάικ Νίκολς με Νάταλι Πόρτμαν, Κλάιβ Όουεν, Τζούντ Λο, Τζούλια Ρόμπερτς
Ένα παράξενο ερωτικό κουαρτέτο, ανάμεσα στον Νταν, την φίλη του Άλις, τον Λάρι και την γυναίκα του Άννα, δίνει την ευκαιρία στόν παλαίμαχο Μάικ Νίκολς (Ο Πρωτάρης) να διαλύσει κάθε έννοια ηθικισμού και στρωτής αφήγησης μιας ερωτικής ιστορίας, όπου μπλέκονται πολλοί και την ίδια στιγμή να κάνει ένα ευφυέστατο φιλοσοφικό σχόλιο πάνω στο ερωτικό φαίνεσθε και στο πραγματικό είναι της κοινωνίας μας. Εάν δε, στεκόμασταν μόνο στη σκηνοθετική μαεστρία, η ταινία θα αποτελούσε σίγουρα το θέμα της εβδομάδας, "πατώντας" γερά και πάνω στις εκπληκτικές ερμηνείες της Νάταλι Πόρτμαν, Κλάιβ Όουεν, Τζούντ Λο (πολύ ανεβασμένος φέτος) και Τζούλια Ρόμπερτς. Όμως το μοναδικό αδύνατο σημείο της είναι η κάπως υπερβολική θεατρικότητα της αφήγησης, η οποία παραπέμπει άμεσα στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Μπάρμπερ, από το οποίο προέρχεται και η ταινία. Παρά το ψεγάδι αυτό όμως που αφαιρεί ένα αστεράκι από τα κανονικά τέσσερα, η ταινία και η ιδιότυπη φωτογραφία της, που αποπνέει αυτήν την κυνική ψυχρότητα των ανθρώπινων σχέσεων, ανάμεσα στους χαρακτήρες της ταινίας, την κάνει μια πολύ καλή και ενδιαφέρουσα προσπάθεια. Σίγουρα η καλύτερη δουλειά του Νίκολς, εδώ και καιρό!
*** διάρκεια 105 λεπτά, διανομή ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Ψάχνοντας την χώρα του ποτέ (Finding Neverland) του Μαρκ Πόστερ, με τους Τζόνυ Ντεπ, Κέητ Ουήνσλετ, Τζούλυ Κρίστι, Ράντα Μισέλ, Ντάστιν Χόφμαν
Η μυθιστορηματική εξιστόρηση της δημιουργίας του μύθου της Νeverland και του Πήτερ Παν, από τον συγγραφέα Τζέημς Μπάρυ (Τζόνυ Ντεπ), καθώς και της σχέσης του με μία υπέροχη χήρα (Κέητ Ουήνσλετ) η οποία του εμπνέει τον έρωτα αλλά και την εικόνα της ώριμης μεγαλομικρής Ουέντυ, απέναντι στο αιώνιο παιδί Πήτερ Παν. Ενδιαφέρουσα προσπάθεια παρουσίασης μιας κρυμμένης μαγείας και ταυτόχρονα μιας δυνατότητας μαγικής αναδιαμόρφωσης της πραγματικότητας με την δύναμη του "αθώου" αλλά θεϊκού παιδιού, που κρύβουμε μέσα μας. Ωραίες εικόνες, ερωτικό δράμα και καλές ερμηνείες, δοσμένα όμως με κάπως τηλεοπτικό και ακαδημαϊκό τρόπο. Σίγουρα παρά την συμπάθεια που αποπνέει αυτή η δουλειά δεν κατάφερε για τους προηγούμενους λόγους να μας απογειώσει, παρά το ενδιαφέρον του θέματος.
** διάρκεια 102 λεπτά, διανομή Village films
Πίσω από τους τοίχους (Song for a raggy boy) του Έιλινγκ Ουόλς με τους Άινταν Κουήν, Ίαν Γκλέν
Παρότι επίκαιρο το θέμα και για τα ελληνικά δεδομένα, μετά τα πρόσφατα γεγονότα στο χώρο της εκκλησίας, η προσπάθεια παρ' όλη την επίθεση ενάντια σε έναν θεσμό όπως η πανίσχυρη ιρλανδική ρωμαιοκαθολική εκκλησία, δεν καταφέρνει να είναι τίποτε καλύτερο από έναν "φτωχό συγγενή" του Κύκλου των χαμένων ποιητών, με συμπαθητικές αν και κάπως υπερβολικές ερμηνείες (Ο Άινταν Κουήν, κομμουνιστής δάσκαλος, σε ένα καθολικό αναμορφωτήριο νέων, στα τέλη της δεκαετίας του τριάντα, το παρακάνει σε κάποια σημεία μέσα στον γενικότερο μελοδραματισμό και τους μονοκόμματους χαρακτήρες της ταινίας). Το αποτέλεσμα είναι μέτριο, για τα μάτια όσων δεν παρασύρονται από εύκολες λύσεις.
* διάρκεια 100 λεπτά, διανομή Pcv
Eπίθεση στον σταθμό 13 (Assault on precinct 13), τoυ Ζαν Φρανσουά Ρισέ με τους Ήθαν Χωκ, Λόρενς Φίσμπερν, Γκάμπριελ Μπερν
Ριμέικ της κλασσικής ταινίας περιπέτειας του Τζων Κάρπεντερ. Παρόλα αυτά ο Ρισέ παρά την ταχύτατη και καταιγιστική δράση που προσφέρουν τα πολύ περισσότερα χρήματα του budget, καθώς και τα πολύ περισσότερα ειδικά εφέ που αναπόφευκτα συνοδεύουν την μεγαλύτερη ύπαρξη κεφαλαίων, δεν καταφέρνει να "πιάσει" την μοναδική b-ατμόσφαιρα της πρώτης ταινίας.
* διάρκεια 109 λεπτά, διανομή Odeon
Για την επόμενη φορά:
Το όνειρο του σκύλου, του Άγγελου Φραντζή, το πολύ καλό Άγρυπνος με τον Κριστιάν Μπέηλ, Tο κρυφτό με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο καθώς και το αλα Μάικλ Μούρ ντοκιμαντέρ του Μόργκαν Σπέρλοκ Super size me.