Σινε-MiC
Η ενδοσχολική βία/τρομοκρατία δεν είναι πάντα τόσο χαριτωμένη όσο "Στο ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο". Tου Κώστα Καρδερίνη
Η ενδοσχολική βία είναι θέμα που έχει πολλές φορές απασχολήσει τον κινηματογράφο. Λιγότερο εξερευνημένο είναι ίσως το πρόβλημα της ενδοσχολικής και εξωσχολικής τρομοκρατίας. Φορέας και εκφραστής του νοσηρού αυτού φαινομένου είναι στην προκειμένη περίπτωση Η Δασκάλα, υπαρκτό διαβολικό πρόσωπο που ενέπνευσε την ταινία.
Βρισκόμαστε στη Μπρατισλάβα πριν τη Βελούδινη Επανάσταση. Σε κάποιο συνηθισμένο σχολείο αναλαμβάνει καθήκοντα μια μάλλον μέτρια δασκάλα [Zuzana Mauréry]. Έχοντας την εύνοια του καθεστώτος, εφαρμόζει τις συνήθεις όπως αποκαλύπτει πρακτικές της, εκβιάζοντας γύρω της έναν κύκλο μαθητών και γονέων οι οποίοι την εξυπηρετούν και την υπηρετούν κατά το δοκούν. Τα θύματά της προσπαθούν να αντιδράσουν, στην αρχή μεμονωμένα χωρίς αποτέλεσμα, κατόπιν όμως συντονισμένα μέσα από μια επεισοδιακή συνεδρίαση γονέων και κηδεμόνων.
Ο τσεχοσλοβάκος Γιαν Χρέμπεϊκ μάς είναι πολύ αγαπητός και ιδιαίτερα δημοφιλής στους σινεφίλ θεατές [Ζεστές φωλιές, Παιχνίδια διχασμού και... εγκυμοσύνης, Επικίνδυνη ομορφιά, Κάθε ψέμα κρύβει μια αλήθεια, Η αγία τετράς, Μήνας του μέλιτος]. Στη Δασκάλα χτίζει την αφήγησή του με τρόπο μη γραμμικό, σε δύο χρόνους, χρησιμοποιώντας μικρές αναδρομές με κύριο άξονα τη συνεδρίαση και πρόσωπο αναφοράς την ιδιαίτατη περσόνα που χτίζει αριστοτεχνικά η Ζουζάνα Μορέρι. Όσο πιο γλοιώδης εξελίσσεται ο χαρακτήρας αυτός τόσο πιο γλαφυρά προβάλλει στα μάτια των γύρω της τον πανικό, την ανατριχίλα, τον φόβο, την απόγνωση και την εντέλει αποφασιστικότητα. Εκφραστικότερος όλων ο εκπεσών πρώην καθηγητής αστροφυσικής [Peter Bebjak] ο οποίος δέχεται εκτός των άλλων και συναισθηματικό εκβιασμό.
Πέσαν του συνταρακτικού θέματος η ταινία είναι αξιοθέατη και για την αναβίωση κλίματος κομμουνιστικής εποχής και ιδεολογίας στα όρια της παράκρουσης. Ένας σουρεαλιστικός τραγελαφικός καμβάς στον οποίο επιπλέει και πρυτανεύει η σατανική Δασκάλα. Ακόμη πιο δυσοίωνη είναι όμως η μετά την επανάσταση εξέλιξη της κυρίας αυτής και οι υπαινιγμοί ότι ίσως και σήμερα να συνεχίζονται σχεδόν ατιμώρητες τέτοιες βδελυρές συμπεριφορές.
Βαθμός: οκτώ [8]