Σινέ-MiC
Την προδοσία πολλοί αγάπησαν, τον προδότη ουδείς... Δεν είναι όμως πάντοτε τόσο απλά τα πράγματα. Ούτε στη ζωή ούτε στην ταινία του Ιταλού γερόλυκου. Του Κώστα Καρδερίνη
Ποιος πρόδωσε τις «αρχές» του; Ο προδότης πεντίτο ή η ίδια η σικελική μαφία; Ποιος παλεύει με τη συνείδησή του; Ο «κανένας» που έγινε «κάποιος» με ιδιαίτερα ακριβό τίμημα ή όλοι αυτοί οι «κάποιοι άλλοι» και ανυπόληπτοι; Το οφθαλμοφανές των απαντήσεων δεν είναι καθόλου προφανές στην περίπτωση του Τομάζο Μπουσκέτα.
Ο Pierfrancesco Favino ενσαρκώνει ενθουσιωδώς τον κεντρικό χαρακτήρα αυτής της δυομισάωρης γκανγκστερικής ταινίας, του οποίου το λύσιμο σιωπής οδήγησε στο εδώλιο 475 μέλη της κόζα νόστρα. Η ιστορία του απλώνεται σε τρία μέρη. Ανάμεσα στον πρώτο [1963] και τον δεύτερο [1980] πόλεμο της μαφίας. Από τη δεύτερη έκδοσή του στην Ιταλία [1983] ως την ολοκλήρωση της περιβόητης δίκης Μάξι [1986-1992]. Και από τις δολοφονίες των δικαστών Τζοβάνι Φαλκόνε και Πάολο Μπορσελίνο [1992], στους οποίους μίλησε και ξεσκέπασαν τους κακούργους και τις πολιτικές του διασυνδέσεις, ως το τέλος της ζωής του [2000].
Κάθε μέρος έχει κάτι το συναρπαστικό και εισδύει ακόμη πιο βαθιά στον ψυχισμό και το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι της γείτονος. Κορυφαίος σίγουρα ο δικαστικός μαραθώνιος και ιδίως οι «διαξιφισμοί» του Μπουσκέτα με τον άσπονδο εχθρό Σαλβατόρε "Τοτό" Ριίνα [Nicola Calì], τον οποίο αποκαλεί ειρωνικά «σενιόρ-ριίνα».
Ο 80άρης Μπελόκιο ενορχηστρώνει με μαεστρία μια υπερπαραγωγή μεγέθους Νονών και Ιρλανδού, που όμως στριφογυρίζει το θέμα με τις περιελίξεις του ντι-εν-έι [παραπέμποντας στις ανατομίες του Πέκινπα] για να σφυγμομετρήσει τον παλμό της σύγχρονης πατρίδας του που ακόμα τον πληγώνει. Πολύτιμος αρωγός στον ανηφορικό αυτόν προσωπικό γολγοθά η [α!]λυτρωτική μουσική του Nicola Piovani.
Βαθμός: επτά [7]