Σινέ-MiC
Τόκιο, Βερολίνο, Παρίσι, Λισαβόνα, και πολλές άλλες στο μεταξύ, και τώρα πίσω στο Τόκιο. Το ταξίδι του Βιμ Βέντερς συνεχίζεται... Του Κώστα Καρδερίνη
Η απλότητα είναι ο πρώτος κανόνας, όπως έλεγε κι ο Χάνιμπαλ Λέκτερ. Κι ο πανίσχυρος Βιμ ίσως αναρωτιέται τι έχει απομείνει από τις αναμνήσεις της πρώτης αποβίβασης στο Τόκιο, τεσσαράκοντα έτη πριν, ταξίδι το οποίο μετουσιώθηκε δυο χρόνια αργότερα σε Tokyo-Ga [1985]. Κι εδώ για μετουσίωση πρόκειται· οι ιστορίες 3Τ [Τουαλέτες του Τόκιο] γέννησαν μυθοπλασία η οποία ξεπέρασε σε ρεαλισμό, ταπεινότητα και αμεσότητα την πραγματικότητα.
Διότι μπορεί ο Χιραγιάμα [Koji Yakusho] να καθαρίζει δημόσιες τουαλέτες με χειρουργική σχολαστικότητα, μπορεί η ζωή του να μοιάζει καθημερινό τελετουργικό, μπορεί να φαντάζει κοσμοκαλόγερος, όμως έχει συγκεκριμένη φιλοσοφία ευ ζην, επικούρεια, αυτάρκη και τετραφάρμακη. Έχει ιδιαίτερο τρόπο να εντοπίζει τις μικρές ομορφιές και να παρακάμπτει τις μεγάλες ασχήμιες. Χωρίς λόγια, δίχως εξηγήσεις, αλλά με μπόλικη μουσική από κασέτες 80s που κάνουν το βανάκι του κύτταρο παραγωγής συναισθημάτων.
Δυο δόσεις Lou Reed [μία Velvet day (Pale Blue Eyes) και μια Perfect Day], δυο Animals [μια αυθεντική House of the Rising Sun και μια αλά ιαπωνικά για ένα πορνείο, τραγουδημένη ζωντανά από την ένκα ντίβα Maki Asakawa], Kinks [Sunny Afternoon], Van Morrison [Brown Eyed Girl], Stones [Sleepy City], Patti Smith [Redondo Beach], Otis Redding [The Dock of the Bay] και μια γιαπωνέζα 70ς τροβαδούρα ονόματι Sachiko Kanenobu [Aoi sakana (Blue Fish)]. Φινάλε με Nina [it’s a new day it’s a new life] Simone και πιανίσιμο παιανίσιμο Perfect Day αλά Patrick Watson.
Καταλαβαίνουμε ότι αυτό που ζει ο Χιραγιάμα δεν θα κρατήσει για πάντα έτσι όπως ζει, αλλά αυτός ρουφάει την κάθε στιγμή της ζωής, που πάντα ρει και ουδέν μένει, ως μοναδική, ανεπανάληπτη και τελευταία. Ο παράλληλος βίος κι ο παράλληλος κόσμος του απλά τέμνουν την καθημερινότητα της μεγαλούπολης και την κάνουν λιγάκι πιο ανθρώπινη, λιγάκι πιο αναπάντεχη και λιγότερο αυτοματοποιημένη. Στη συμπερίληψή του ο Βέντερς ενσωματώνει και τις άλλες του αγάπες, τη φωτογραφία και δη μαυρόασπρη, την περιπλάνηση και δη στην πόλη, την ενατένιση και δη στον ουρανό της πόλης.
Πάρτε μεζέ παρακάτω από τις μοναδικότητες του σάουντρακ της α-συμφωνίας.
Sachiko Kanenobu: Aoi sakana (Blue Fish)