Στα όρια του κινηματογραφικού νόμου και της τάξης
Επιθεωρητές, βρόμικοι, σκληροί, εκτελεστές, δολοφόνοι, βίαιοι, αλεξίσφαιροι, εκδικητές, κοιμώμενοι, με λόγο, με τομάρι, στην υπηρεσία, υπεράνω… Του Κώστα Καρδερίνη
Μετά τα γέλια έρχονται τα δάκρυα. [The laughter... well... after the laughter come tears]
- Oren Moverman [σκηνοθέτης]
Αφορμή η αστική αστυνομική περιπέτεια Στα Όρια [Rampart] του Όρεν Μόβερμαν με πρωταγωνιστή τον Woody Harrelson [γεν. το 1961] που δεν λείπει από καμιά σκηνή της ταινίας. Θέμα η παραβατικότητα των μπάτσων στη μεγάλη οθόνη, πάνω στην οποία έχουν χτιστεί καριέρες βεβαίως-βεβαίως. Για τη δική μας καθημερινότητα δεν τίθεται ζήτημα. Εκεί παραβάτες είναι αυτοί που "κατεβάζουν" τις χολιγουντιανές πατάτες αντί να αγοράσουν απευθείας από τους παραγωγούς. Για γέλια ή για κλάματα, η δράση είναι καταιγιστική και δεδομένη σε όλους όσοι θ' ακολουθήσουν [αν και προηγήθηκαν χρονικά].
01. Clint Eastwood [γεν. 1930], ο αθυρόστομος Βρόμικος Χάρι
Ατάκα: Φτιάξε μου τη μέρα, ρεμάλι!
Ο σκληροτράχηλος οργισμένος αγαναχτισμένος αστυνομικός που τρίζει τα δόντια, έχει κάθετες απόψεις, ακραία ριζοσπαστικές και πυροβολεί με ένα κανόνι 44 χιλιοστών. Ξεκίνησε την πορεία του με σκηνοθέτη τον δάσκαλο Ντον Ζίγκελ [Ο επιθεωρητής Κάλαχαν, 1971] και κατέληξε στο Στοίχημα θανάτου με οδηγό τον Μπάντι Βαν Χορν. Στο τέταρτο μέρος [Ο Βρόμικος Χάρι, 1983] ο Κλιντ αυτοσκηνοθετήθηκε και αποδομήθηκε. Καταλαβαίνω ότι κάποιοι -αρκετοί ίσως- από σας θα προτιμούσαν τη φράση του "οι απόψεις είναι σαν τις κολοτρυπίδες, ο καθένας έχει από μία" αλλά το αντιπαρέρχομαι. Για τους φανατικούς υπάρχει και το Βάπτισμα πυρός [The Rookie, 1990].
02. Richard Roundtree [γ. 1942] / Samuel L. Jackson [γ. 1948], οι μαύροι πάνθηρες
Ατάκα: Κάνε την επανάστασή σου ασπρουλιάρη και μείνε ακίνητος, γιατί αν τρέξεις σ' έφαγα.
Ο θρυλικός Σαφτ ξεκίνησε τον αγώνα του εναντίον των κακών λευκών μαφιόζων στον αυτό χρόνο με τον προηγηθέντα [1971], έκανε δυο ταινίες με τον Γκόρντον Παρκς και μια αφρικάνικη περιπέτεια με τον φλεγματικό Τζον Γκίλερμιν και στο καπάκι έγινε τηλεσειρά 7 επεισοδίων [1973-74]. Με την αυγή του νέου αιώνα [2000] γνώρισε και μια δυναμική αναβίωση από τον Τζον Σίγκλετον όπου ο Σάμιουελ Τζάκσον έλαβε τη σκυτάλη από τον ορίτζιναλ Ράουντρι ο οποίος υποδύεται τον θείο του που κατά σύμπτωση έχει το ίδιο ονοματεπώνυμο. Ο Τζάκσον λέει τη φράση "αυτό είναι ένα αποκρουστικό σκατόπραμα" που έχει ξαναπεί στο Pulp Fiction και στην Jackie Brown. Το κλαμπάτο θέμα του Isaac Hayes αθάνατο.
03. Mel Gibson [γεν. 1956], Μάρτιν "φονικό όπλο" Ριγκς
Ατάκα: Όποιος οδηγεί σ' αυτήν την πόλη σίγουρα θέλει ν' αυτοκτονήσει.
Εδώ έχουμε συνδυασμό λευκού παλαβιάρη με αυτοκτονικές τάσεις [Γκίμπσον] και μαύρου οικογενειάρχη με παλιομοδίτικη λογική [Danny Glover]. Υποψήφιος να τους σκηνοθετήσει ήταν ο Leonard "Spock" Nimoy αλλά δεν του έβγαινε. Ο Ρίτσαρντ Ντόνερ τους πήγε και τους έβγαλε παλικάρια σε τέσσερις συναπτές συνέχειες γεμάτες δολοφονικό χιούμορ. Ο μαύρος Μέρτοχ [Γκλόβερ] διαπιστώνει σχεδόν αμέσως την καταστροφική και εποικοδομητική τρέλα του αυστραλού παρτενέρ του: Δεν θες να πάρεις σύνταξη ως ψυχάκιας; Είσαι πραγματικά μουρλός! Ακούγεται ότι έρχεται και μια πέμπτη συνέχεια το 2015. Δύσκολοι καιροί για κινηματογραφικούς κακοποιούς!!!
04. Bruce Willis [γεν. 1955], Τζον "πολύ σκληρός για να πεθάνει" ΜακΚλέιν
Ατάκα: 9 εκατομμύρια τρομοκράτες στον κόσμο και βρήκα να σκοτώσω αυτόν με τα μικρά πόδια!
Ο "απέθαντος" μπατσάνθρωπος δεν έπληξε ποτέ. Αντιμετώπισε κάθε είδους τρομοκράτες που είχαν φαντασία και "όραμα", πολύ πριν την αποφράδα 11η Σεπτεμβρίου. Περπάτησε στα γυαλιά με γυμνά πέλματα [τα παπούτσια του τρομοκράτη ήταν πολύ στενάχωρα, όπως προείπε], ανατινάχτηκε, γρονθοκοπήθηκε, βασανίστηκε, έκανε άλματα θανάτου, και στο τέταρτο επεισόδιο [Πολύ σκληρός για να πεθάνει 4.0, 2007] ξεπέρασε ψηφιακά τον James Bond και τον πολυμήχανο MacGyver. Στον προηγούμενο αιώνα τον σκηνοθέτησε δυο φορές ο Τζον ΜακΤίρναν [1988, 1995] και ανάμεσα ο Ρένι Χάρλιν [1990].
05. Eddie Murphy [γεν. 1961], Αξελ-ίσφαιρος χαμογελαστός Φόλεϊ
Ατάκα: Το καθαρότερο περιπολικό που έχω μπει ποτέ. Καθαρότερο κι απ' το διαμέρισμά μου.
Ένας πραγματικός διασκεδαστής και ο Μέρφι και ο ανορθόδοξος Φόλεϊ που πηγαίνει απ' το Ντιτρόιτ στο Χόλιγουντ για να αναστατώσει το πρωτόκολλο του Μπέβερλι Χιλς και να διδάξει αυτοσχεδιασμό, προκαλώντας ζημιές εκατέρωθεν αρχικά, φέρνοντας όμως εντέλει το επιθυμητό αποτέλεσμα από άλλη οδό. Κάθε φορά που επιστρέφει επιστρατεύεται καλύτερος σκηνοθέτης: Μάρτιν Μπρεστ [1984], Τόνι Σκοτ [1987] και Τζον Λάντις [1994]. Χωρίς αυτό να συνεπάγεται και το καλύτερο αποτέλεσμα. Το κουλάτο μουσικό θέμα Axel F του Harold Faltermeier χαρακτηρίζει τις ταινίες Ο μπάτσος του Μπέβερλι Χιλς και δεν ξεκολλάει απ' το μυαλό.
06. Arnold Schwarzenegger [γεν. 1947], Θα ξανάρθω! [I'll be back!]
Ατάκα [ξεκαθαρίσματος]: Μα ποιος νομίζετε ότι είμαι; ο Βρόμικος Χάρι;
Ο Άρνι ξεκίνησε ως αυστριακός μπόντι μπίλντερ και κατέκτησε την Αμερική, το Χόλιγουντ, το κυβερνείο της Καλιφόρνια και την καρδιά της Μαρία Σράιβερ. Τώρα που απώλεσε τα δύο τελευταία αποφάσισε Ολική Επαναφορά και επική συνεργασία με τον άσπονδο φίλο Σλάι [Οι Αναλώσιμοι 1 & 2, Ο Τύμβος]. Αφού έγινε Κόναν, Εξολοθρευτής και Κομάντο έκανε και κάτι ρόλους αστυνομικής υφής. Στο μάτσο Ξεκαθάρισμα [1986] ο Τζον Ίρβιν του βάζει στο στόμα τα παραπάνω λόγια. Στην Αποστολή εκτός έδρας [1988] ο Γουόλτερ Χιλ τον θέλει ρώσο λοχαγό που συνεργάζεται με αμερικανό αστυνομικό [Τζέιμς Μπελούσι]. Ο Άιβαν Ράιτμαν τον θέλει Μπάτσο του θηριοτροφείου [1990] να επιβάλλει στρατιωτική πειθαρχία στα νήπια. Και ο Τσακ Ράσελ τον βάζει να κάνει Ολική διαγραφή [1996] στην Vanessa Williams. Η πρώτη φράση που ανθολογώ είναι το σήμα κατατεθέν του. Τη λέει σε κάθε ταινία, ακόμη και σ' όσες κάνει μικρό πέρασμα!
07. Sylvester Stallone [γεν. 1946], Κόμπρα, Τάνγκο και κοπάνα...
Ατάκα Κόμπρας: Είσαι η νόσος και είμαι η θεραπεία.
Ο Σλάι είναι ένα χρόνο μεγαλύτερος του Άρνι αλλά κοπανάει το ίδιο. Εκτός από Ρόκι, Ράμπο κι Αναλώσιμος έχει υπάρξει και ατίθασος μπασκίνας ουκ ολίγες φορές. Πρώτη φορά πρέπει να ήταν στον τηλεοπτικό Κότζακ [1975] με τους αδερφούς Savalas [όχι τους εκδότες, τους ηθοποιούς]. Ακολούθησε το υποεκτιμημένο Γεράκι της νύχτας [1981], ο οδοντογλυφιδάκιας Κόμπρα [1986] του Κοσμάτος, το χορευτικό ντουέτο με τον Kurt Russell [Τάνγκο & Κας, 1989] που αποκήρυξε ο Κοντσαλόφσκι, ο φουτουριστικός κατεδαφιστής Demolition Man [1993] και ο συνταξιούχος ώριμος μεστός και υπέροχος Cop Land [1997] του Μάνγκολντ. Χρυσάφι αυτός ο Μαν-γκολντ. Α! Κάπου ενδιάμεσα [1992] έγινε Ο μπάτσος της... μαμάς νομίζοντας ότι είναι ο Louis de Funes [Δυο γυναίκες, τρεις βαλίτσες κι εγώ].
08. Alain Delon [γεν. 1935], για το τομάρι ενός μπάτσου
Ατάκα: Μην ξυπνάτε έναν μπάτσο που κοιμάται.
Διάλειμμα ολίγων λεπτών, μετά από τόση αμερικανίλα... Έκανε όλους σχεδόν τους ρόλους παράνομων και περιθωριακών, κλέφτες, μαφιόζους, απατεώνες, τσιγγάνους, τυχοδιώκτες, τσαρλατάνους, καζανόβες και συνωμότες. Έπαιξε και πολιτσμάνους. Αστυνομική ιστορία [του Λοτνέρ], Ο μπάτσος [η τελευταία του Μελβίλ], H ιστορία ενός μπάτσου /Μπάτσος και δολοφόνος [Ζακ Ντερέ], Τεχεράνη 43, Για το τομάρι ενός μπάτσου [αφιερωμένη στο Μελβίλ], Ο λόγος του μπάτσου, Μην ξυπνάτε έναν μπάτσο που κοιμάται, Ένα έγκλημα [Ντερέ ξανά] και κατακλείδα η μίνι τηλεσειρά Φρανκ Ριβά [2003-4]. Σκληρός με τις γυναίκες, ατσάλινος με τους φαύλους και τους άνομους. Γουστάρει τον de Gaulle αλλά και τον Le Pen. Κάνω καλά τρία πράματα: τη δουλειά μου, βλακείες και παιδιά.
09. Chuck Norris [γεν. 1940], ένας αλλά λύκος.
Ατάκα: Όταν θελήσω τη γνώμη σου, θα σε δείρω να μου την πεις!
Επιστροφή στις ρίζες. Καρατιέρης, σερίφης, συνοριοφύλακας, βετεράνος και ντετέκτιβ. Ξεκίνησε ως κακός κόντρα στον Bruce Lee [Κίτρινος πράκτωρ εναντίον της Μαφίας /The Way of the Dragon, 1972] αλλά κατάντησε καλός και υπερασπιστής των αδυνάτων και των ωραίων γυναικών. Αν θέλετε μια αστυνομική του περιπέτεια, αυτή είναι ο Κώδικας Σιωπής [1985] του Άντριου Ντέιβις. Αν είστε αμετανόητος, υπάρχει Ο ήρωας κι ο δολοφόνος [1988] και η τριπλέτα που σκηνοθέτησε ο μικρός του αδερφός Ααρών [Ο εκτελεστής, Τα δεσμά της κόλασης, Ένα αχτύπητο δίδυμο]. Στο τελευταίο φιλμ προσπαθεί να μιμηθεί τον James Belushi στο Λαγωνικό Κ-9 [ή τον σκύλο]. Πρόσφατα επανήλθε στο προσκήνιο με τη γνωστή εισαγόμενη ανεκδοτολογία.
10. Jean-Claude Van Damme [γεν. 1960], Αντίκτυπος διπλός και τρίδιπλος
Ατάκα: Δεν πληρώνω!... Δεν ρε-μαλώνω! [I don't pay!... I don't punk!]
Τίμιος μάστερ του κικ-μποξ και του φουλ-κόντακτ καράτε εκ Βελγίου [muscles from Brussels], έχει ντυθεί για της ανάγκες της υστεροφημίας του από λεγεωνάριος μέχρι σχεδιαστής μόδας. Στα ευρύχωρα αστυνομικά του καθήκοντα υπάγονται ο Καναδάς [Εντολή Θανάτου, του Ντεράν Σαραφιάν], το απώτερο μέλλον [Εισβολή στο παρελθόν /Timecop του Πίτερ Χάιαμς], ο άλλος του εαυτός [Υπέρτατη πρόκληση] και... εσχάτως ο κακός του εαυτός [Μέχρι θανάτου, 2007]. Μετά τους δεύτερους Αναλώσιμους [που γυρίστηκαν στη Βουλγαρία] ταξιδεύει στη ζούγκλα και τα βάζει με UFO [πράσσειν άλογα]. Έχει παίξει ξύλο με τον εαυτό του εις διπλούν εις τριπλούν εις τετραπλούν...
11. Jet Li [γεν. 1963], ο ένας και ο μόνος
Ατάκα: Άκου τη συμφωνία, κεφτέ: μ' αφήνεις να φύγω, σ' αφήνω να ζήσεις!
Πρωταθλητής των πολεμικών τεχνών στη χώρα του αρκετές φορές, κουβαλάει στιβαρά στους ώμους του μια παράδοση αιώνων χαρτογραφημένης και χορογραφημένης δράσης και μονομαχιών με γυμνά χέρια, όπου κάθε φαινομενικά άσχετο αντικείμενο μπορεί να δώσει προέκταση στην αμυντική του φαντασία. Κι ως γνωστόν η καλύτερη άμυνα είναι εντέλει η επίθεση. Ενδεικτικά μόνον, για... τις ανάγκες του αστυνομικού δελτίου, θα αναφέρω το κοσμοπολίτικο Ο Ρωμαίος πρέπει να πεθάνει [2000] του Μπαρτκόβιακ και φυσικά το ασύλληπτο Ένας και μοναδικός [2001] όπου παλεύει με γενόσημους, με ρέπλικες και με πολλά άλλα εγώ του. Δεύτερη φράση: Θ' αφήσω τη μοίρα ν' αποφασίσει για σένα. Αν δεν σε βρει η αστυνομία θα αναλάβουν οι αντίπαλες κινέζικες φαμίλιες. Κουίζ: είναι κακός μια ταινία των από πάνω καλών.
12. Steven Seagal [γεν. 1952], ο υπεράνω
Ατάκα: Νομίζετε ότι είστε υπεράνω του νόμου... αλλά όχι υπεράνω του δικού μου νόμου!
Παιδικόφατσος πύργος με αλογοουρά, χαμηλόφωνη ήρεμη φωνή και εφτά νταν στο Αϊκίντο, γνωστός και ως Master Take Shigemichi. Με ρίζες ρωσοεβραϊκές, ιρλανδικές και μογγολικές. Η πρώτη του ταινία, Υπεράνω του νόμου [1988] του Άντριου Ντέιβις, μας δίνει ευθέως το στίγμα του. Τον οπλισμό του στις ταινίες τον επιλέγει και τον επιμελείται προσωπικά. Χαρακτηριστική και η αμέσως επόμενη τριολέτα της περιόδου 1990-91 [Εκδίκηση σε δεύτερο χρόνο, Στόχος θανάτου, Το τίμημα του αίματος] με τους ελληνικούς τίτλους να ωχριούν μπροστά στους αγγλικούς [Hard to Kill, Marked for Death, Out for Justice]. Η αποθέωση της ωριμότητας είναι το αστυνομικό τηλεριάλιτι Ο Στίβελ Σιγκάλ στην υπηρεσία του νόμου [2009-2010 tv] όπου γελάει κάθε πικραμένο χείλι.
13. Jackie Chan [γεν. 1954], αλεξίσφαιρος Θανάσης
Ατάκα: Αφήνω τους άλλους να μιλάνε. Έτσι μαθαίνω πόσο είναι γεμάτοι από σκ...
Χονκονγκέζος που από τα 6 του χρόνια τον έταξαν στη Εθνική Ακαδημία Δράματος όπου σπούδασε παραδοσιακούς χορούς και τραγούδια και παραδοσιακές πολεμικές τέχνες. Ξεκίνησε ως κομπαρσάκι του Μπρους Λη [Οι ματωμένες γροθιές του καράτε, Κίτρινος πράκτωρ του Χονγκ Κονγκ] και μετά το θάνατο του δασκάλου εξαργύρωσε πλήρως τα μαθήματα σε ταινίες, όπου παίζει ξύλο, χορεύει και τραγουδάει με μπρίο και χιούμορ, με την ταχύτητα και τη διάρκεια τρεξίματος του Θανάση Βέγγου. Επιμένει δε, όπως ο δάσκαλος, να μη ντουμπλάρεται ποτέ όσο επικίνδυνες, ακροβατικές και αεροπλανικές κι αν είναι οι τρεχάλες του. Σήμα κατατεθέν οι τρεις Αλεξίσφαιροι Ντετέκτιβ [Rush Hour 1, 2 και 3] όπου ο παρτενέρ Chris Tucker χωλαίνει κατά πολύ νεότερος [γεν. 1972].
14. Angie Dickinson [γεν. 1931], η πληθωρική αστυνομικίνα
Ατάκα: Η μαμά μου δεν ήθελε να γίνω ηθοποιός ώσπου της γνώρισα τον Frank Sinatra.
Η 2η μις Αμέρικα 1953 έκανε Προετοιμασία για έγκλημα [Dressed to Kill, 1980] με τη θρυλική σειρά Η Αστυνομικίνα [1974-78]. Το μεροκάματο της Άντζι ως εύστροφης και ριψοκίνδυνης Σουζάν "Πέπερ" Άντερσον ήταν τότε 40.000 δολάρια ανά επεισόδιο [91+1 συνολικά] για τις 4 σεζόν που κράτησε καθηλωμένους τους τηλεθεατές. Κέρδισε με το σπαθί της [ή μάλλον με το πιστόλι της] τη Χρυσή Σφαίρα το '75. Το "Πέπερ" το κόλλησε διότι είχε βαθμό αρχιφύλακα [Sgt. Pepper] και ήταν μοναχική καρδιά [Lonely Hearts Club Band]. Πάνω της πάτησαν οι Cagney & Lacey [1981-88, 1994] και Οι Άγγελοι του Τσάρλι [1976-1981]. Πιθανώς και η Μπίγκελοου με το Blue Steel [1989]. Σίγουρα όμως είναι πολύ μακριά από την ξεπλυμένη Cynthia Rothrock [γεν. 1957] και τις τρεις φορές που ξέσπασε Η οργή του τίγρη [1992, 1996, 2000].
15. "Beat" Takeshi Kitano [γεν. 1947], αναπάντεχος σαν πυροτέχνημα
Ατάκα: [Λοιπόν κύριοι τι κάνετε, πως ζείτε;] -Πουλάμε όπλα μέσω ταχυδρομείου.
Σεναριογράφος, σκηνοθέτης, μοντέρ και ηθοποιός του ιδίου. Πρόσωπο ανέκφραστο και ψυχρό που οφείλεται κατά το ήμισυ σ' ένα σοβαρότατο ατύχημα με μηχανή. Σύντομες και απρόσμενα εκρηκτικές εξάρσεις βίας, σαν πυροτεχνήματα. Αγαπάει τη θάλασσα και του αρέσει να βγαίνει από το κάδρο ενώ η κάμερα μένει ακίνητη σ' αυτό για μεγάλο διάστημα. Μακρόσυρτα πλάνα μας εισάγουν στο ποιόν των χαρακτήρων του. Κοντινά πάνω σε περίτεχνα τατουάζ. Μετά από δυο μικρά ρολάκια πολιτσμάνων, ένα τραγικό κι ένα κωμικό, ανοίγει φτερά και σκηνοθετεί εαυτόν ως Βίαιο μπάτσο [1989]. Όμως η υποδοχή της πρώτης του σκηνοθεσίας είναι εξοργιστικά απογοητευτική. Τόσο που κάνει οκτώ χρόνια να ξαναδοκιμάσει [Πυροτεχνήματα, 1997] για να καταλήξει σε παγκόσμιο θρίαμβο. Κι αλλά 10 χρόνια μετά αφήνεται στα μάτια γιαπωνέζων τηλεθεατών [Τελείες και γραμμές]. Ενδιάμεσα αρκείται σε ρόλους εκτελεστών, βιαστών και σαμουράι και ενίοτε κωμικούς. Κι ο Ταραντίνο τρέχει ξοπίσω του.
Λίστα αστυνομικών τίτλων επιτέλους
Στα όρια /Rampart [2011 ΗΠ, 108'] Oren Moverman
Ο επιθεωρητής Κάλαχαν /Dirty Harry [1971] Don Siegel
Ένα μάγκνουμ 44άρι για τον επιθεωρητή Κάλαχαν /Magnum Force [1973] Ted Post
Ο επιθεωρητής Κάλαχαν ξαναχτυπά /The Enforcer [1976] James Fargo
Ο Βρόμικος Χάρι /Sudden Impact [1983] Clint Eastwood
Στοίχημα θανάτου /The Dead Pool [1988] Buddy Van Horn
Βάπτισμα πυρός /The Rookie [1990] Clint Eastwood
Σαφτ, ο μαύρος πάνθηρ /Shaft [1971] Gordon Parks
Το πιο μεγάλο κόλπο του Σαφτ /Shaft's Big Score! [1972] Gordon Parks
Ο Σαφτ χτυπά στην Αφρική /Shaft in Africa [1973] John Guillermin
Σαφτ, ο μαύρος πάνθηρας /Shaft [2000] John Singleton
Φονικό Όπλο 1 /Lethal Weapon [1987] Richard Donner
Φονικό Όπλο 2 /Lethal Weapon 2 [1989] Richard Donner
Φονικό Όπλο 3 /Lethal Weapon 3 [1992] Richard Donner
Φονικό Όπλο 4 /Lethal Weapon 4 [1998] Richard Donner
Φονικό Όπλο 5 /Lethal Weapon 5 [2015;] Richard Donner;
Πολύ σκληρός για να πεθάνει /Die Hard [1988] John McTiernan
Πολύ σκληρός για να πεθάνει 2 /Die Hard 2 [1990] Renny Harlin
Πολύ σκληρός για να πεθάνει: Η Εκδίκηση /Die Hard: With a Vengeance [1995] John McTiernan
Πολύ σκληρός για να πεθάνει 4.0 /Live Free or Die Hard [2007] Len Wiseman
Ο μπάτσος του Μπέβερλι Χιλς /Beverly Hills Cop [1984] Martin Brest
Ο μπάτσος του Μπέβερλι Χιλς 2 /Beverly Hills Cop II [1987] Tony Scott
Ο μπάτσος του Μπέβερλι Χιλς 3 /Beverly Hills Cop III [1994] John Landis
Το ξεκαθάρισμα /Raw Deal [1986] John Irvin
Αποστολή εκτός έδρας /Red Heat [1988] Walter Hill
Ο μπάτσος του θηριοτροφείου /Kindergarten Cop [1990] Ivan Reitman
Ολική διαγραφή /Eraser [1996] Chuck Russell
Κότζακ, ο αδερφός μου ο εχθρός μου /Kojak: My Brother, My Enemy [1975] Russ Mayberry
Το γεράκι της νύχτας /Nighthawks [1981] Bruce Malmuth & Gary Nelson
Κόμπρα /Cobra [1986] George P. Cosmatos
Τάνγκο & Κας /Tango & Cash [1989] Andrei Konchalovsky & Albert Magnoli
Ο μπάτσος της... μαμάς /Stop! Or My Mom Will Shoot [1992] Roger Spottiswoode
Demolition Man /Κατεδαφιστής [1993] Marco Brambilla
Cop Land /Μπατσόπολη [1997] James Mangold
Οι Αναλώσιμοι /The Expendables [2010] Sylvester Stallone
Αστυνομική ιστορία /Il etait une fois un flic [1971] Georges Lautner
Ο μπάτσος /Un flic [1971] Jean-Pierre Melville
H Iστορία ενός μπάτσου /Μπάτσος και δολοφόνος /Flic Story [1975] Jacques Deray
Τεχεράνη 43 /Tegeran-43 [1981] Aleksandr Alov &Vladimir Naumov
Για το τομάρι ενός μπάτσου /Pour la peau d'un flic [1981] Alain Delon
Ο λόγος του μπάτσου /Parole de flic [1985] Jose Pinheiro
Μην ξυπνάτε έναν μπάτσο που κοιμάται /Ne reveillez pas un flic qui dort [1988] Jose Pinheiro
Ένα έγκλημα /Un crime [1993] Jacques Deray
Φρανκ Ριβά /Frank Riva [2003-2004, 6 επεισόδια] Patrick Jamain
Κώδικας σιωπής /Code of Silence [1985] Andrew Davis
Ο ήρωας κι ο δολοφόνος /Hero and the Terror [1988] William Tannen
Ο εκτελεστής /The Hitman [1991] Aaron Norris
Τα δεσμά της κόλασης /Hellbound [1994] Aaron Norris
Ένα αχτύπητο δίδυμο /Top Dog [1995] Aaron Norris
Λαγωνικό Κ-9 /K-9 [1989] Rod Daniel
Εντολή θανάτου /Death Warrant [1990] Deran Sarafian
Εισβολή στο παρελθόν /Timecop [1994] Peter Hyams
Υπέρτατη πρόκληση /Maximum Risk [1996] Ringo Lam
Μέχρι θανάτου /Until Death [2007] Simon Fellows
Ο Ρωμαίος πρέπει να πεθάνει /Romeo Must Die [2000] Andrzej Bartkowiak
Ένας και μοναδικός /The One [2001] James Wong
Υπεράνω του νόμου /Above the Law [1988] Andrew Davis
Εκδίκηση σε δεύτερο χρόνο /Hard to Kill [1990] Bruce Malmuth
Στόχος θανάτου /Marked for Death [1990] Dwight H. Little
Το τίμημα του αίματος /Out for Justice [1991] John Flynn
Ο Στίβελ Σιγκάλ στην υπηρεσία του νόμου /Steven Seagal: Lawman [2009-2010 tv]
Αλεξίσφαιροι ντετέκτιβ 1 /Rush Hour [1998] Brett Ratner
Αλεξίσφαιροι ντετέκτιβ 2 /Rush Hour 2 [2001] Brett Ratner
Αλεξίσφαιροι ντετέκτιβ 3 /Rush Hour 3 [2007] Brett Ratner
Η Αστυνομικίνα /Police Woman [1974, tv] π. Robert L. Collins
Το άγγιγμα του δολοφόνου /Blue Steel [1989] Kathryn Bigelow
Η οργή του τίγρη /Tiger Claws [1992] Kelly Makin
Η οργή του τίγρη 2 /Tiger Claws II [1996] J. Stephen Maunder
Η οργή του τίγρη 3 /Tiger Claws III [2000] J. Stephen Maunder
Ταξιδιάρικο χαζοπούλι /Danpu wataridori /Dump Migratory Bird [1981] Ikuo Sekimoto
Όχι άλλα κόμικς /Komikku zasshi nanka iranai! /Comic Magazine [1986] Yojiro Takita
Βίαιος μπάτσος /Sono otoko, kyobo ni tsuki /Violent Cop [1989] Takeshi Kitano
Πυροτεχνήματα /Hana-bi /Fireworks [1997] Takeshi Kitano
Τελείες και γραμμές /Ten to sen /Points and Lines [2007 tv] Ishibashi Kan
Υ.Γ.: Υπερβατικά παραβατικός όλων είναι ο Rutger Hauer [γεν. 1944] που δεν κατάφερε να γίνει ποτέ του συμπαθητικός καλός και διέπρεψε σε ρόλους κακών όλων των διαμετρημάτων. Όπως κι ο Steven Berkoff [γεν. 1937] ή ο Christopher Walken [γεν. 1943].