Το ανθρώπινο κεφάλαιο
Η μεγαλοαστική ζωή του ακμαίου ιταλικού βορρά σε τέσσερα κεφάλαια, με σημείο εκκίνησης και περιστροφής ένα νυχτερινό ατύχημα με θύμα έναν ποδηλάτη.
Το πρώτο κεφάλαιο εστιάζει στον πατέρα της μεσοαστής οικογένειας, Ντίνο [Fabrizio Bentivoglio], ο οποίος ποθεί να ανέλθει απότομα οικονομικά και κοινωνικά, υποθηκεύοντας γι' αυτό ότι έχει [κι ότι δεν έχει] χτίσει με βήματα χελώνας. Το θράσος της αδαημοσύνης του τον καταρρίπτει τάχιστα στα μάτια μας ως επιχειρηματία, πατέρα και μέλλοντα πατέρα. Αντίπαλο δέος, ο στυγνός, αδίστακτος, αμοραλιστής, μακιαβέλης Τζοβάνι [Fabrizio Gifuni], τύπος θρασύδειλος και κούφιος, αποφασισμένος να συνεχίσει πάση θυσία την ανερμάτιστη επιφανειακή ζωή του.
Το δεύτερο κεφάλαιο κεντράρει στη σύζυγο του Τζοβάνι, Κάρλα [Valeria Bruni Tedeschi, αδελφή της πρώην πρώτης κυρίας Carla Bruni]. Η έμορφη και εύθραυστη Κάρλα νιώθει ως τρόπαιο στην πορεία καταξίωσης του άντρα της, νιώθει πελαγωμένη, παραμελημένη και διακοσμητική. Άγεται και φέρεται κοινωνικά, ερωτικά, ενδοοικογενειακά και γενικά. Η ανία της την οδηγεί σε μεγαλόπνοα πολιτιστικά σχέδια, ατυχείς επιλογές, μάταιες εφήμερες αναζητήσεις και οδυνηρές εντέλει διαπιστώσεις οι οποίες την προσγειώνουν "θριαμβευτικά". Απέναντί της, ο συγγραφέας Stephen Amidon και ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Πάολο Βίρτζι, τοποθετούν την έγκυο κοινωνική λειτουργό Ρομπέρτα [Valeria Golino], σύντροφο του Ντίνο, μια γυναίκα αγωνίστρια που δουλεύει αθόρυβα σε όλα τα επίπεδα.
Τρίτο κεφάλαιο αυτό της νεαρής Σερένα [Matilde Gioli], κόρης του Ντίνο, η οποία ταλαιπωρείται από το νεαρό γόνο των Τζοβάνι-Κάρλα, Μασιμιλιάνο [Guglielmo Pinelli], και τον κύκλο των χαμένων κακομαθημένων συμμαθητών ώσπου να βρει τον έρωτα στο πρόσωπο του αλτρουιστή Λούκα [Giovanni Anzaldo]. Η Σερένα είναι το πρόσωπο κλειδί σ' αυτήν την σκοτεινή ιστορία μικρών και μεγάλων εν δράσει. Είναι ο μοχλός που θα ωθήσει τα γεγονότα, θα αναμοχλεύσει, θα κινήσει γη και ουρανό στον ιταλικό βορρά.
Το τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο είναι το ανθρώπινο. Αυτό που οι ασφαλιστικές εταιρίες προσπαθούν να υπολογίσουν με δείκτες, με πιθανολογικές εκτιμήσεις και οικονομικίστικες συναρτήσεις. Αυτό που οι πραγματικοί φίλοι βλέπουν να χάνεται πρώτο και μας κρούουν κώδωνα κινδύνου. Εδώ πια βλέπουμε τα ίδια γεγονότα από μια τέταρτη σκοπιά. Αυτήν που ο από μηχανής σκηνοθέτης διάλεξε να λύσει την πλοκή και τη διαπλοκή [και ο από μηχανής συγγραφέας, φαντάζομαι]. Αυτήν που "πλαγιάζει" έντεχνα για να μας αποστασιοποιήσει και να μας αφυπνίσει διαμέσου της Κάρλα [οδυνηρά και αιματηρά για κείνη].
Εδώ δικαιώνονται και πληρώνονται όλα. Εδώ ανταμείβεται η υπομονή μας, η αντοχή μας, η μαεστρία του Πάολο Βίρτζι, οι εξαίρετες υποδήσεις και μεταμορφώσεις των ηθοποιών, η πλειότιμη λογική [αμέτρητες οι διαβαθμίσεις μεταξύ των άκρων, άσπρου-μαύρου], οι ανάσες των λύκων, η σιωπή των αμνών. Εδώ φωλιάζει ο σαρκασμός και η ματαιοδοξία της συσσώρευσης, του καταναλωτισμού και της αειφόρου μεγέθυνσης. Όλα τακτοποιημένα κι όλα σένια! Σχεδόν άθικτα!!!
Εδώ ο Φρειδερίκος καγχάζει κι ο Κάρολος ξεροβήχει. Απορία ψάλτου.
Βαθμός: 7,5 [εφτά & μισό]