Το εργαστήρι του δόκτορος J.X. Williams
Αν τον πούμε καταραμένο σκηνοθέτη θα είναι λίγο. Η κακή του τύχη στοίχειωσε ακόμη και την προβολή των 6 μικρών δειγμάτων από την πλούσια δράση του που έγινε παρουσία του ερευνητή-συλλέκτη-αρχειοθέτη-βιογράφου Noel Laurence στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, στα πλαίσια του 52ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην αρχή ρετάρισε η εικόνα κι ήταν πιο ψυχεδελική απ' όσο έπρεπε. Κατόπιν αρκετών λεπτών έστρωσε το οπτικό μέρος αλλά ο ήχος ρετάριζε σα ξεκούρδιστο γραμμόφωνο. Πέρασε ένα μισάωρο χωρίς αύριο, πριν καταφέρει ο προβολατζής να δαμάσει την 16άρα μηχανή προβολής, χωρίς όμως να καταφέρει να αποτρέψει τη μήνη του καλλιτεχνικού υπεύθυνου Βασίλη Μπούρικα που έπνεε μένεα.
Ποιος είναι αυτός ο παράξενος τύπος που λέγεται Τζέι Ιξ Γουίλιαμς και κομπάζει ότι είναι ο "βασιλιάς του καλτ"; Ένας αυτοδίδακτος που είχε ισχυρές φιλίες με την ιταλική παροικία και την κόζα νόστρα. Ένας καταχωρημένος ως κομουνιστής στη μαύρη λίστα του Μακ Κάρθι, για συμμετοχή σε 3 αριστερές οργανώσεις του Σικάγο. Ένας σκηνοθέτης που έμπλεξε στον υπόκοσμο κι έκανε πάνω από 200 φιλμάκια σκληρομαλακού πορνό για να ζήσει. Ήταν αυτός που έκανε μόδα τις χάρντκορ παρωδίες με πιο διαβόητη αυτήν που αποτίει φόρα τιμής στον Φρανσουά Τριφό, το τετράλεπτο "Τα τετρακόσια πεο-χτυπήματα" [The 400 Blow Jobs, 1964].
Έκανε επιπλέον καταγραφές και παρακολουθήσεις το υλικό των οποίων χρησιμοποιήθηκε από τους μαφιόζους αλλά και την κρατική μηχανή για εκβιασμούς, προσεταιρισμούς και ανίερες συμμαχίες. Με μοναδικό όπλο την κάμερα και την φαντασία του κατάφερε να γυρίσει και αρκετές προχωρημένες ταινίες. Ο ίδιος λέει γι' αυτές: δεν είναι πειραματικές, είναι φτηνές!!! Η καλτ φήμη του και οι αμαρτίες που κουβαλούσε από την εποχή του μακαρθισμού, επέβαλαν την αυτοεξαφάνισή του. Πολλοί τον ήθελαν νεκρό, το αρχείο του κάηκε μυστηριωδώς, αλλά αυτός είχε φαίνεται κρατημένες αλλού τις μπομπίνες με τις μπομπές τους κι έτσι βρέθηκε "αυτοεξόριστος" στην Ευρώπη με έναν καλά παραφουσκωμένο τραπεζικό λογαριασμό στην Ελβετία.
Προσπάθησε αποτυχημένα να μπει στους κύκλους της παρισινής νουβέλ βαγκ. Η ταινία-διαβατήριο θα λεγόταν "Ένας άντρας, μια γυναίκα, μια ταινία" [L'Homme La Femme Le Film, 1966] αλλά τα έκανε Μεσόγειο θάλασσα και τα παράτησε. Και τότε έγινε θυμόσοφος: "Έρχεται η στιγμή που καταλαβαίνεις ότι δεν πρόκειται ποτέ να κάνεις έναν Πολίτη Κέην. Ποτέ δε θα ρήξεις εκείνο το κορίτσι. Απόψε δεν είναι η νύχτα σου κι όταν ήταν κάποτε την άφησες να περάσει ανεκμετάλλευτη. Η μόνη σου ελπίδα είναι μια μεγάλη πολύγραμμη υποσημείωση σε κάποιο βιβλίο. Οι τίτλοι τέλους τρέχουν, η κουρτίνα πέφτει. Κι εσύ είσαι ό,τι πρόκανες".
Το πακέτο που μας παρουσίασε ο κος Λόρενς περιλαμβάνει τρία μικρού μήκους, ένα απόσπασμα, ένα τρέιλερ και ένα καρακάλτ μεσαίου μήκους.
Πρώτο δείγμα το Psych-Burn / The Love Generation [1968] που χαρακτηρίστηκε χίπικη ψυχεδέλεια, ντίσκο πανδαισία, το απόλυτο τρίλεπτο σχόλιο στον πόλεμο του Βιετνάμ, την αμφισβήτηση και την απελευθέρωση ιδεών. Δεύτερο δείγμα ο Satan Claus [1975], μια σουρεαλιστική παραλλαγή του κωμικού "Μόνος στο σπίτι" όπως θα το γύριζε ο Εντ Γουντ τριάντα χρόνια πριν, παρέα με τους Iggy & the Stooges. Τρίτο και καταχθόνιο "Η μονομαχία" [The Showdown, 1975] όπου ο Μπούλιτ Steve McQueen βρίσκεται αντιμέτωπος με τον Χάρι Κάλαχαν Clint Eastwood σε μια μονταρισμένη αναμέτρηση "κακού μπάτσου με κακό μπάτσο" η οποία τους φέρνει αμφότερους φυλακισμένους στο Αλκατράζ [και οι δύο έχουν κάνει ταινίες με θέμα την απόδραση].
Το απόσπασμα είναι εννέα λεπτών από την κατεστραμμένη σατανιστική "Θυσία της Παρθένου" [The Virgin Sacrifice, 1969], τσόντα αλά Ρας Μέγιερ. Το διαφημιστικό είναι οι τίτλοι έναρξης μιας ταινίας που δεν έγινε ποτέ [Credit Sequence from Hollywood Play-Girls, 1966]. Λα σουσουρεάλ, λα σουσουρεάλ.
Εκεί όμως που ξεχειλίζει το ποτήρι και επέρχεται η εξαφάνιση του μύθου και ο μύθος της εξαφάνισης, είναι το αριστουργηματικό Peep Show [1965]. Ένα σούπερ μπανιστήρι φιλμ νουάρ για τους απόλυτους άρχοντες του υποκόσμου, με απόρρητο υλικό από τα αρχεία του FBI και της ΣΙΑ, μονταρισμένο με τον "Άνθρωπο με το χρυσό χέρι" [The Man with the Golden Arm] του Otto Preminger με ιδιοφυείς τεχνικές μας-απ πολτοποίησης και αναδόμησης. Εδώ θα βρείτε νεκρούς Κένεντι, Φρανκ Σινάτρα, Σάμι Ντέιβις τζούνιορ, μαφιόζους, εκβιαστές, δολοφόνους, έγγραφα φωτιά, συμβόλαιο και μια τρελή κούρσα θανάτου σε Σικάγο, Χόλιγουντ και Ουάσινγκτον.
Από τότε κρύβεται κάπου στην Τσεχοσλοβενία. Αλλά μπορεί άνετα να εντοπίσει το σταθερό τηλέφωνο κάποιου από μας και να το καλέσει στις 2-3 μετά τα μεσάνυχτα, την ώρα που κλείνουν οι κοριοί κι αλλάζει η βάρδια.
Φτηνά πειρα[γ]ματικά μπιζουδάκια
Psych-Burn / The Love Generation
Satan Claus is coming home
The Virgin Sacrifice απομεινάρι
Credit Sequence from Hollywood Play-Girls
Trailer for J.X. Williams' L.A. Death Trip