Better than sex: Το τερπνόν μετά του ωφελίμου
Μια αυστραλέζικη νεανική "Πορνογραφική σχέση" (Un liaison pornographique) γεμάτη παλμό, χιούμορ, ένταση και κέφι για ζωή. Και πολύ εντοποιότητα. Η βασική ιδέα της ταινίας είναι να διερευνήσει εμπειρικά την αδυναμία ενός σημερινού ζευγαριού, να αναγνωρίσει ένα γοργά αυξανόμενο συναισθηματικό δέσιμο που αναπτύσσεται μετά από μια νύχτα περιστασιακού σεξ. Καθώς η παροδική αυτή σχέση παρατείνεται την επόμενη μέρα, και την επόμενη νύχτα, αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε ότι, παρά την άρνησή τους, ξεπερνάνε το εμπόδιο της καθαρής λαγνείας και γλιστράνε απαλά σε μια δυναμικότερη και βαθύτερη προσέγγιση.
Έτσι η ιστορία ξετυλίγει σταδιακά τα διαφορετικά της επίπεδα. Επιφανειακά, είναι ένα ηδονικό και διασκεδαστικό πορτραίτο της Σιν (Susie Porter) και του Τζος (David Wenham) που παλεύουν να κρατήσουν την σχέση τους περιστασιακή. Βαθύτερα όμως, υπογραμμίζονται οι παλμικές δονήσεις που αποκαλύπτουν τους φόβους και τις επιθυμίες του καθένα τους. Ενώ λοιπόν περνάμε καλά, ταυτόχρονα τους νοιαζόμαστε, αντιλαμβανόμενοι ότι βρίσκονται ανάμεσα στο σεξ και το αίσθημα. Η πεποίθησή τους ότι θα συνεχίσουν την σεξουαλική τους ικανοποίηση χωρίς άλλες παρενέργειες, ενισχύεται από το γεγονός ότι ο Τζος θα πρέπει εντός τριημέρου ν' αναχωρήσει για την Αγγλία, αφήνοντας την εντύπωση ότι και οι δυο θα βγουν αλώβητοι από αυτήν την κατάσταση, όπως πιθανά να είχαν καταφέρει και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις.
Ο αυστραλός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Jonathan Teplitzky έχει κάνει σπουδές στο Λονδίνο και έχει στο ενεργητικό του αρκετά διεθνώς πετυχημένα διαφημιστικά και βίντεο-κλιπς. Έχει επίσης συνεργαστεί με τον Anand Tucker (Hilary and Jackie), με σπουδαιότερο καρπό της συνεργασίας τους το ντοκιμαντέρ "A vampire's life", για την συγγραφέα Αν Ράις, που τιμήθηκε ως ντοκιμαντέρ της χρονιάς στην Βρετανία. Μετά από δώδεκα χρόνια ξενιτιάς επέστρεψε στην γενέτειρά του, το Σίδνεϊ, όπου δραστηριοποιήθηκε περισσότερο με την συγγραφή σεναρίων. Με το "Καλύτερα κι από σεξ" κάνει ένα εντυπωσιακό σκηνοθετικό ντεμπούτο.
"Χρειάζονται πολύ λεπτές ισορροπίες ώστε οι ερωτικές σκηνές να είναι αληθινές χωρίς να είναι ηδονοβλεπτικές. Πρέπει επίσης να διαθέτουν φρεσκάδα ώστε να μην είναι ένα διαρκές μπες-βγες. Η προσεκτική σχεδίαση όλων των ερωτικών σκηνών τους έδωσε έναν αέρα ανανέωσης και διευκόλυνε το έργο μου", μας λέει ο μοντέρ Sean Seet. Ο μουζικάντης David Hirschfelder κέρδισε την παγκόσμια αναγνώριση με τον "Σολίστα" (Shine) του Scott Hicks. Τα τελευταία χρόνια έχει γράψει ουκ ολίγες μελωδίες, για τις ταινίες "Hanging up", "Dating the enemy", "The interview", "Sliding doors", "Strictly ballroom", "Elizabeth", "What becomes of the broken hearted" και εσχάτως για την ρομαντική "The weight of water" της Kathryn Bigelow.
"Υπάρχει ένα κομβικό σημείο στην ταινία, όταν η Σιν ανοίγει το ψυγείο της και βλέπει ένα μικρό πλασματάκι φτιαγμένο από λαχανικά. Τότε καταλαβαίνει πως είναι ερωτευμένη με τον Τζος. Μου πήρε όλο το απόγευμα της Κυριακής να τελειώσω αυτό το γλυπτό και καταριόμουνα κάθε φορά που κάτι έσπαγε. Όταν τελείωσε τόδωσα μια με το παλτό μου και τόριξα απ' το τραπέζι σπάζοντάς το. Οι τσιρίδες μου ήταν υστερικές κι ο σύντροφός μου απηύδησε λέγοντας 'Πρέπει επιτέλους να μεγαλώσεις και να πάψεις να παίζεις με τα λαχανικά'", θυμάται η ινδή σχεδιάστρια παραγωγής Tara Kamath, που πέρασε την παιδική της ηλικία στην Κουάλα Λουμπούρ πριν εγκατασταθεί μόνιμα στην Αυστραλία.
"Τα ρούχα της Σιν έπρεπε νάναι ασυνήθιστα. Παιχνιδιάρικα και ευχάριστα. Όντας σχεδιάστρια μόδας, η ηρωίδα μας έπρεπε νάχει την ανάλογη ενδυματολογική αυτοπεποίθηση. Οι συνδυασμοί της έπρεπε νάναι δυνατοί, χαρακτηριστικοί και σέξι, αλλά όχι παλαβοί. Το στιλ που αγαπούν οι μοντέρνες γυναίκες και βρίσκουν ελκυστικό οι άντρες, που διαθέτει βέβαια κι ένα έντονο προσωπικό στοιχείο", αποκαλύπτει η υπεύθυνη κοστουμιών Kelly May. Με πανεπιστημιακές σπουδές στο ενεργητικό της η May έχει ντύσει τις ταινίες "Rapa Nui", "The sum of us", "Mr. Reliable", "Mighty morphin", "Power Rangers: the movie", "Dark city", "Looking for Alibrandi" και "Angst". Πρόσφατα ανέλαβε και τα κοστούμια του "Erskinville kings" με πρωταγωνιστή τον Hugh Jackman.
Ο David Wenham (Τζος), γέννημα-θρέμμα του Σιδνεϊ, κατάφερε τα τελευταία χρόνια να κάνει αρκετές καλές ερμηνείες. Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του από την τηλεόραση, ενώ έχει πρωταγωνιστήσει στα "The boys" και "Molokai: the story of father Damien" του Paul Cox. Μεταξύ άλλων συμμετείχε και στα "Cosi", "Idiot box", "Dark city" και "A little bit of soul" πλάι στον Geoffrey Rush και την Frances O'Connor. Θεατρικώς έχει επίσης αρκετούς πρώτους ρόλους στα "Tale of a tiger", "Cosi", "Blue remembered hills", "That eye the sky", "Hamlet", "The tempest", "Splendid's", "Tartuffe" και "Art". Τελευταία συμπρωταγωνίστησε μαζί με την Nicole Kidman και τον Ewan McGregor, στο "Moulin Rouge" του Baz Luhrmann. Πρόσφατα ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα του "Dust" του σκοπιανού Milcho Manchevski (Before the rain), πλάι στον Joseph Fiennes, και του "The bank" του Robert Connolly, στο πλευρό του Anthony LaPaglia. Επόμενο σχέδιό του είναι η συμμετοχή στην επική διασκευή "Ο άρχοντας των δακτυλιδιών" (The lord of the rings) του Peter Jackson.
Η παρτενέρ του Susie Porter "με έναν άλλο, φρέσκο αέρα", μάγεψε κοινό και κριτικούς όταν πρωτοεμφανίστηκε στον "Mr. Reliable" της ελληνο-αυστραλέζας Nadia Tass. Γεννημένη στο Newcastle, τελείωσε τη Εθνική Σχολή δραματικής τέχνης του Σίδνεϊ. συμμετείχε σε αρκετές τηλεοπτικές σειρές. Κέρδισε πολλές εντυπώσεις ως πρωταγωνίστρια του "Feeling sexy", του Davida Allen. Ακόμα συμμετείχε στα "Idiot box" του David Ceasar, "Paradise road" του Bruce Beresford, "Welcome to woop, woop" του Stephan Elliot και "Amy" της Nadia Tass. Στα 1998 συμπρωταγωνίστησε με τον σκηνοθέτη/σεναριογράφο Grigor Jordan στο παρθενικό του φιλμ "Two hands", που σάρωσε τα τοπικά βραβεία. "Μ' άρεσε η ιδέα ότι η Σιν είναι μια ελεύθερη, ανοιχτόμυαλη κοπέλα, σε αντίθεση με αρκετές ηρωίδες αντρών σεναριογράφων οι οποίες αντιμετωπίζουν ένα είδος τιμωρίας όταν ξεπερνούν τα όρια της σεξουαλικότητας" λέει η γλυκιά Σούζι. Τελευταίες της δουλειές είναι το "Monkey's mask" της Samantha Lang (πλάι στην Kelly McGillis) και τα "The bootmen", "Mullet" και "Star wars: episode ΙΙ".
Η Kris McQuade (η άνετη ταξιτζού) είναι κι αυτή απόφοιτη της ίδιας κιν/φικής σχολής και εργάζεται ακούραστα σε κινηματογράφο, τηλεόραση και θέατρο για περίπου τρεις δεκαετίες. Ενδεικτικά αναφέρω τα "Alvin Purple", "Eskimo Nell", "Love letters from Teralba road", "Kostas", "Lonely hearts", "Now and forever", "Coca cola kid", "Remember me", "Strictly ballroom", "Broken highway" και την μουσική κωμωδία "Billy's holiday". Παράλληλα έχει εμφανιστεί σε πολλές σπουδαίες τηλεσειρές, ενώ θεατρικά έχει κάνει και ευρωπαϊκή περιοδεία με το έργο "Cloudstreet" του Neil Armfield. "Έψαχνα για μια μεσήλικη ελληνίδα ταξιτζού και είδα αρκετές. Όταν ήρθε η Kris, κοφτή, λιγομίλητη, και ελαφρά είρων, κατάλαβα αμέσως πως είχε τον αέρα του ρόλου", θυμάται ο σκηνοθέτης.
Τέλος, η Catherine McClements (η Sam, η φίλη της Σιν), αρκετά δημοφιλής τηλεοπτικός αστέρας, έχει πρωταγωνιστήσει και στα "Weekend with Kate" (με εθνικό βραβείο καλύτερης ερμηνείας), "Struck by lightning" και "Redheads" (βραβείο δεύτερης ερμηνείας). Πολύ σπουδαία επίσης η θεατρική της πορεία με μεγάλους θιάσους, σε κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο, όπως "Much ado about nothing", "Shepherd on the rocks", "The winter's tale", "Les liaisons dangereuses", "Away", "The imaginary invalid", "Crystal clear", "The crucible", "The blind giant is dancing" και "Angels in America". "Η φυσική της δύναμη και η ενεργητικότητά της, ήταν καθοριστικές για τον χαρακτήρα της Σαμ" μας λέει η ελληνικής καταγωγής παραγωγός Bruna Papandrea.
Καλή θέαση και καλή σας διασκέδαση.
Λίγα και καλά sites
Επίσημο πολύ προωθημένο site
Κριτική στο Radio National
Κριτική στο BBC on line
Κριτική στο ArtsWorld
ΥΓ: Κάπου μπορεί να διαβάσετε για αντιστοιχίες με το "Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι", αλλά θα πρέπει να το αγνοήσετε. Πέρα από κάποιες επιφανειακές ομοιότητες τα υπόλοιπα είναι όπως το δαμάσκηνο με το αεροπλάνο: ουδεμία σχέσις.