Το διεθνές αλφάβητο του σινεμά
Τίτλοι του ενός γράμματος, αυτό ήταν το στοίχημα. Ο Κώστας Καρδερίνης βάλθηκε να συμπληρώσει το αγγλικό αλφάβητο.
α (2006 Ελλάδα /Ολλανδία /Γαλλία, 58λ.) των Γιώργου Λουκάκου & Μαντλέν Ακτύπη
ALPHA. Αθήνα, Άμστερνταμ, Αλφαβίλ. Τρεις πόλεις, δυο υπαρκτές και μια κινηματογραφική από την ομότιτλη ταινία (1965) του Jean-Luc Godard. Τρία οχήματα, τρεις άνθρωποι που χάνουν το δρόμο. Ταξιδεύοντας, η εικόνα θέλει να αναιρέσει τα κεκτημένα όρια μεταξύ του πλασμένου φανταστικού και του πραγματικού γεωγραφικού, του κάπου εδώ και του αλλού γι' αλλού, του πριν τώρα και του μετά. Μια περίεργη περιπλάνηση, σ' έναν παράδοξο χάρτη.
Ακούω να μιλάτε για ζαβολιά ακόμη δεν αρχίσαμε, αφού το α είναι ελληνικό γράμμα και ξεκινώ με μια πειραματική ελληνική συμπαραγωγή σε ψηφιακό mini DV. Εναλλακτικά προτείνω το ντοκιμαντέρ A (1998) και το αδερφάκι του A2 (2001) του ιάπωνα Tatsuya Mori που αναφέρονται στο περίεργο θρησκευτικό κίνημα Aum Shinrikyo μέλη του οποίου είχαν εξαπολύσει τη δολοφονική επίθεση με δηλητηριώδη αέρια στο μετρό του Τόκιο το 1995.
B /The Rail Rider (1916 ΗΠ) του Maurice Tourneur
Ο μυστηριώδης κύριος Β είναι αυτός που λύνει και δένει στην εταιρία σιδηροδρόμων D & O. Όταν απολύει άδικα τον καλύτερο μηχανικό τρένων της εταιρίας, είναι σα να υπογράφει την καταδίκη του. Ο φιλότιμος υπάλληλος θα τον ανακαλύψει, θα τον κυνηγήσει, θα τον φέρει ενώπιον των αρχών και θα παντρευτεί την κόρη του καλόκαρδου προέδρου της εταιρίας.
Ο σκηνοθέτης Maurice Tourneur είναι γεννημένος στο Belleville του Παρισιού και είναι πατέρας του διάσημου τέκνου Jacques Tourneur του νουάρ και του τρόμου. Έχει το μακροσκελέστερο μίνι βιογραφικό που έχω διαβάσει ποτέ στο imdb. Το μήλο και η μηλιά.
C (2011 Ιαπωνία) του Kenji Nakamura
C είναι το πλάσμα που ελέγχει-κοντρολάρει τις οικονομικές ζώνες αυτού του πλανήτη. Το μαύρο χρήμα του, το Χρήμα του Μίδα όπως το λένε, κυκλοφορεί ελεύθερο γιατί τα θύματά του δεν μπορούν να το ξεχωρίσουν από τα κανονικά γιεν. Άνθρωποι αυτοκτονούν και η χώρα κινδυνεύει με οικονομική καταστροφή. Ο 19χρονος ήρωας αυτού του άνιμε θα αναλάβει να ξεκαθαρίσει την κατάσταση σε 11 μονόλογους: complication, coincidence, conspiracy, conversion, cultivation, conflict, composition, confidence, collapse, collision, control. Πολύ δράση και λίγες εξηγήσεις.
Εναλλακτικές προτάσεις: το φιλμ νουάρ C-Man / Ιδιωτικός ντεντέκτιβ Α-76 (1949) του Joseph Lerner ή το δραματικό ντεμπούτο C Blok (1994) του τούρκου Zeki Demirkubuz.
D (1998 Ιαπωνία, 90λ.) του Nobuya Okabe
Ο "Dark Soldier D" είναι ένας ρομποτοειδής πολεμοχαρής μεταλλικός γκοτζίλα που πιλοτάρεται από έναν άνθρωπο. Σκοπός αυτής της μηχανής είναι να αντιμετωπίσει τα ανθρωποφάγα τέρατα, πρώην κανονικά όντα που ήρθαν σε επαφή με μια διαστημική μύξα που έπεσε στη Γη κλεισμένη μέσα σε κάτι μετεωρίτες. Καλτ και μακάβρια αστείο το χαρακτηρίζουν οι διεστραμμένοι φαν του είδους. Όσοι θέλουν δεύτερη επιλογή ας βολευτούν με τον D[racula] (1992) του Francis Ford Coppola και του Μπραμ Στόουκερ.
E (2006 Ινδία, 150λ.) του S.P. Jananathan
Ο Ε (μύγα σημαίνει) είναι ένας ταμίλ που συγκινείται από το δράμα ενός φτωχού θύματος. Αποφασίζει λοιπόν να ξεσκεπάσει τον κακόβουλο σατανικό δόκτορα που έχει μετατρέψει σε ιατρικά πειραματόζωα τους παρίες του Τσενάι. Το Μπόλιγουντ μας προσφέρει απλόχερα ένα επιστημονικό θρίλερ, ένα παραϊατρικό έπος με άφθονη δράση και τραγούδια. Μια καταγγελία μετά μουσικής. Και ξύλο μετά μουσικής.
F (2010 ΗΒ, 79λ.) του Johannes Roberts
Είναι δυνατόν αυτός που σκηνοθέτησε την πρώτη μίνι σειρά τρόμου για έξυπνα κινητά τηλέφωνα να καταδέχτηκε να γυρίσει μια φτηνή κακή απομίμηση της Τάξης του 1984 (Class of 1984, 1982); Τόσο χαμηλά; Για αντίδοτο πάρτε διπλή δόση με τα F/X (1986) και F/X2 (1991) και τον Bryan Brown στο ρόλο του σπεσιαλίστα.
G /The Internecine Project /Ο κύκλος των δολοφόνων (1974 Γερμανία /ΗΒ, 89λ.) Ken Hughes
Ο μαύρος πάνθηρας James Coburn πρόκειται να προαχθεί σε κυβερνητικό σύμβουλο. Μηχανεύεται λοιπόν ένα διαβολικό σχέδιο για να βάλει τους τέσσερις υποστηριχτές του να αλληλοσκοτωθούν εν μία νυκτί, ώστε να σβήσει τελείως τα ίχνη του ένοχου πρακτορικού παρελθόντος του. Η θεωρία του ντόμινο, το διαίρει και βασίλευε, η καθημαγμένη δημοκρατία - όλα χωράνε σ' αυτό το πολιτικό θρίλερ που μοιάζει παρωχημένο αλλά... πίσω έχει η αχλάδα την ουρά στη χώρα μας.
H (1990 Καναδάς, 94λ.) του Darrell Wasyk
Κλειστοφοβικό ψυχόδραμα. Το H υπονοεί τις λέξεις Heroin και Habit. Ήρωές δυο ηρωινομανείς που θέλουν να απαλλαγούν από την κακιά συνήθεια. Δεύτερη επιλογή ένα νοτιοκορεάτικο H (2002) του Lee Jong-hyuk όπου το γράμμα του τίτλου έλκει την προέλευσή του από τα Hypnosis και Hell. Κολασμένο και υπνωτικό, σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ, ακραίο ατμοσφαιρικό φιλμ νουάρ ασιατικού τύπου, όπου ένας ευφυής δολοφόνος επαναλαμβάνει έξι φόνους αντιγράφοντας πιστά έναν παλιότερο κατά συρροή φονιά. Τρίτη επιλογή μια κομμένη πινακίδα αυτοκινήτου από την πρώην Γιουγκοσλαβία, H-8... (1958) του Nikola Tanhofer, με δυο οχήματα που συγκρούονται μετωπικά και τον χρόνο να κάνει φλασμπάκ πριν από τη μοιραία συνάντησή τους. Το H εδώ σημαίνει Κροατία (Hrvatska).
I... /Εγώ... (1995 ΗΠ, 35λ.) του Stan Brakhage
"Έχουμε συναίσθηση της ύπαρξης μας αλλά δεν έχουμε τρόπο να τ' αποδείξουμε. Το θεμέλιο αξίωμα 'I am' [εγώ είμαι] είναι ότι πλησιέστερο και προσφορότερο ως επιχείρημα..." λέει ο Σταν Μπράκατζ (1933-2003), πειραματιστής δημιουργός μερικών εκατοντάδων ταινιών και ντοκιμαντέρ μικρού μήκους και μιας δεκάδας μεγαλύτερων (1952-2004). Στη 16mm φιλμογραφία του υπάρχει μια σειρά με ρωμαϊκή αρίθμηση I-VII (Roman Numeral Series I ως VII, 1979-1980). Την ίδια περίοδο έκανε κι ένα 6λεπτο ταινιάκι με τίτλο @ (1979).
J. Edgar (2011 ΗΠ, 137λ.) του Clint Eastwood
Ο αειθαλής οργισμένος παππούς με το κακό του βήμα, κάνει μια βιογραφική ταινία για τον Χούβερ και τα σχεδόν 50 χρόνια της δράσης του κάτω από οκτώ προέδρους. Το αντίπαλο δέος λέγεται JFK (1991) και το υπογράφει ο Oliver Stone. Ένα έπος τριών ωρών που περιγράφει περίπου μια πενταετία, την άνοδο και την δολοφονική πτώση του Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, μέσα από τις έρευνες ενός πολύ πεισματάρη ειδικού ανακριτή.
K (2002 ΗΠ /Ιράν /Μαρόκο, 85λ.) του Shoja Azari
Κ όπως Κάφκα. Ο Αζαρί πέτυχε να μεταγράψει τον Κάφκα στην έρημο του Μαρόκου. Κατάφερε να συνέξει χαλαρά τρία διηγήματα του μεγάλου "παλαιού των ημερών" και να φτιάξει τρεις άχρονες ιστορίες σε μια ασπρόμαυρη υπερ-αλληγορία με σουπρεματική φωτογραφία. Κατέφερε να δημιουργήσει καφκική κλειστοφοβική ατμόσφαιρα με φόντο την έρημο. Πέτυχε κάτι που θα ζήλευαν πολλοί ομότεχνοί του. Έκανε το πρώτο του σκηνοθετικό έλασσον αριστούργημα. Τα όρια των τριών σπονδύλων (The Married Couple / In the Penal Colony / Fratricide) είναι αξεδιάλυτα όπως και οι ρόλοι των προσώπων διαχρονικοί και παγκόσμιοι.
L (2012 Ελλάς, 87λ.) του Μπάμπη Μακρίδη
L το γράμμα των σχολών οδήγησης και των μαθητευόμενων οδηγών (μοτοσικλέτας εν προκειμένω). "Κάνει το θεατή παρατηρητή" λέει ο σκηνοθέτης. L όπως Low budget. "Γίνεται το λόου μπάτζετ αισθητική. Μαζεύεις τους φίλους σου και... κάνεις μια ταινία για ένα μουστάκι..." επιμένει με χιούμορ. L όπως Ελλάς. Πήγε στο Σαντάνς. "Μου θυμίζει το Περιμένοντας τον Γκοντό" του είπε εκεί μια ώριμη κυρία. Πήγε και στο Ρότερνταμ. "Από πού είστε εσείς; Από το Absurdistan;" ρώτησε μια ψαγμένη διευθύντρια άλλου φεστιβάλ. L γκρέκο. Η πρώτη του μικρή ταινία, Ο Τελευταίος Φακίρης, παραπέμπει στο ονειρικό σινεμά του Μελιές και τιμήθηκε με το ειδικό βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη "Ντίνος Κατσουρίδης" στο Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Δράμας το 2005.
M (1931 Γερμανία, 117λ.) του Fritz Lang
Μ όπως Μαμπούζε. Κάποιος σκοτώνει παιδιά στο Βερολίνο. Η αστυνομία δεν μπορεί να τον τσακώσει αλλά αναστατώνει τους μικροκακοποιούς της πόλης. Αυτοί αποφασίζουν να δράσουν συντεταγμένα και τότε... ο ένοχος σύρεται ενώπιον λαϊκού δικαστηρίου των κακοποιών!!! Ο ημίθεος Peter Lorre δίνει μια σχιζοφρενική τρομώδη ερμηνεία και ο θεός Φριτς Λανγκ ενορχηστρώνει το εξπρεσιονιστικό σκοτάδι προετοιμάζοντας το έδαφος για την επερχόμενη βασιλεία του φιλμ νουάρ. Στην οποία βασιλεία βασιλεύει και ο ίδιος όντας εξόριστος πια (1936 και ένθεν) από το αντισημιτικό τρίτο ράιχ.
N (2005 Γερμανία, 82λ.) των Erwin Michelberger & Oleg Tcherny
Ν όπως Ντοκιμαντέρ. Αυτός ο καλός μαθητής του Joseph Beuys είναι καθαρόαιμος αρτίστας. Ο άλλος είναι πιτσιρικάς. N όπως Nobody. Ο κανένας έχει όνομα στη Βαρκελώνη. N όπως Neanderthal. Ο αρχέγονος πρόγονος νεάτερνταλ μέσα μας σε ανεξέλεγκτες υποστάσεις. N όπως Near. Κοντά σε μια διπλανή χώρα κάποιος κάνει αντίγραφο μιας ηλεκτρικής καρέκλας στην ακαδημία των τεχνών. N όπως Nothing. Τίποτα δε σου ανήκει. Ούτε τα όνειρα. Φύγε και μην κοιτάς πίσω. Η τέχνη μάχεται με το μηδέν και το άπαν. Άγαν. Όλα τελειώνουν σε ν.
O /The One (2001 ΗΠ, 95λ.) του Tim Blake Nelson
Ο όπως Οθέλος. O όπως One. O όπως Odin. Ο Όντιν είναι ένας μαύρος παίχτης (Mekhi Phifer) που έρχεται στο κολέγιο να αναταράξει τα νερά. Ορκισμένος εχθρός του ο γιος τού προπονητή Duke (Martin Sheen), ο Hugo/Ιάγος (Josh Hartnett), και μήλον της έριδος η όμορφη Δυσδαιμόνα Desi (Julia Stiles) κόρη του κοσμήτορα (John Heard). Ένας κολεγιακός Οθέλος με πολύ μπάσκετ, πολλές βρισιές, καλές ερμηνείες (από όλη η νεαρή ομάδα) και διαστροφική σχέση με το πρωτότυπο δράμα του μεγάλου δραματουργού. Η μουσική μιξάρει όπερα και ραπ και φανερώνει το μεταμοντέρνο κλίμα και το πνεύμα του σκηνοθέτη.
π /Pi (1998 ΗΠ, 84λ.) του Darren Aronofsky
Αεί ο θεός ο μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, και όν, φευ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι: π όπως περιφέρεια, π όπως Πυθαγόρας... Και όλα φυσικά παραπέμπουν στον Κιούμπρικ, στη χειρουργική του ματιά, τομή των πάντων, επιτομή του επιστημονικού κόσμου, και στην υψηλή αισθητική του, φτωχή και πλούσια, μαυρόασπρη με απόλυτο κοντράστ, ώστε τα μαύρα να μελανιάζουν και τα λευκά να τυφλώνουν το βλέμμα. Οι ευρυγώνιες εσωτερικές λήψεις και ο κόκκος στο σελουλόιντ κάνει ενίοτε ακόμα πιο έντονες τις επιρροές αυτές. Ενώ η παράνοια και το νέφος των σκέψεων του ήρωα συνορεύουν με το Eraserhead, τα b-movies και εμπεριέχουν μια κυβερνοπάνκ αισθητική, πολύ προωθημένη. Η κάμερα τρέμει στις στιγμές παροξυσμού... όπως παράνοια...
Q (2011 Γαλλία /Ισπανία, 103λ.) του Laurent Bouhnik
I heart Q. Μια γαλλική ταινία για την ανθρώπινη σεξουαλικότητα της οποίας "οι ερωτικές σκηνές πλησιάζουν το πορνογράφημα" λέει ένας θεατής. Ο σκηνοθέτης της έχει υπάρξει κομίστας και σχεδιαστής και προέρχεται από το περιθώριο και τον δρόμο όπου βρέθηκε στα 16 αφότου ένα τραγικό αυτοκινητιστικό δυστύχημα του διέλυσε την οικογένεια. Σήμερα διδάσκει σινεμά στη Femis του Παρισιού. Όσοι δεν πείστηκαν μπορούν να επενδύσουν στον κλασικό Sidney Lumet και το γκανγκστερικό του αστυνομικό θρίλερ Q & A (Επικίνδυνες ερωτήσεις, θανάσιμες απαντήσεις). Με στιβαρό καστ, έξοχη φωτογραφία (Andrzej Bartkowiak) και καλή μουσική (Ruben Blades).
R /R: Hit First, Hit Hardest (2010 Δανία, 99λ.) των Tobias Lindholm & Michael Noer
R από το Rune. R από το Rachid. Οι δυο φυλακόβιοι φίλοι του τίτλου. R όπως Raw. Ωμό και συναρπακτικό... γράφουν οι ιστοφυλλάδες τύπου Variety. Ωστόσο παραμένει μια δανεική δανέζικη εκδοχή του γαλλικού Un Prophete (Ο προφήτης, 2009) του Ζακ Οντιάρ. Αν θέλετε βέβαια να κάνουμε συγκρίσεις με τα ελληνικά δεδομένα, πάρτε στη μάπα ένα τυπικό δείγμα ΝΚΕΚ (νεο-κυματική ελληνική κωμωδία) που λέγεται R20 (Russian 20 yo) των Παναγιώτη Κράββα & Λάκη Λαζόπουλου γυρισμένη στη Θεσσαλονίκη μέσα σε νταλίκες-ψυγεία, δοχεία αγοραίου έρωτα. Μπρρρρρ...
S /Ju jin yuki otoko (1955 Ιαπωνία /ΗΠ, 94λ.) του Ishiro Honda
Ένα καλτ δείγμα τρόμου επιστημονικής φαντασίας από την πρώιμη περίοδο της θρυλικής Toho. Η υπόθεση απλή και σίγουρη: ένα γέτι τρομοκρατεί σκιέρ στο όρος Φούτζι και κάποιοι καλοί άνθρωποι προσπαθούν να το εξουδετερώσουν. Στην Αμερική η ορίτζιναλ έκδοση πετσοκόπηκε αγρίως και μπολιάστηκε με γυρίσματα όπου πρωταγωνιστεί ο John Carradine και νέο πιασάρικο τίτλο (Half Human: The Story of the Abominable Snowman). Η γιαπωνέζικη εταιρία απέσυρε το πρωτότυπο από τη ντροπή της. Εναλλακτικό σενάριο το βέλγικο S. (1998) του Guido Henderickx. S. ονομάζεται ένα σατανικό κορίτσι που κινείται μεταξύ Βρυξελλών και Νέας Υόρκης. Sexy, Sensual, Sinful γράφει στην αφίσα αυτού του ερωτικού θριλερικού ρόουντ μούβι. Άλλα όσοι ψάχνεστε για τέτοιου είδους "ρεαλιστικό" κινηματογράφο γιατί δεν πάτε απευθείας στην επόμενη ταινία;
T /Tra[sgre]dire /Transgressions /Cheeky (2000 Ιταλία, 89λ.) του Tinto Brass
Τ όπως λέμε Τίντο. Το Τίντο προέρχεται από τον Τιντορέτο. Ο παππούς του Τίντο ήταν ο ζωγράφος Italico Brass και ήθελε να πιστεύει ότι ο εγγονός του θα πέσει κάτω απ' τη μηλιά. Τ όπως Transgressions που θα πει υπερβάσεις σεξουαλικές. Ο δεύτερος επεξηγηματικός ιταλικός τίτλος λογοπαίζει μεταξύ Tra[sgre]dire (υπέρβαση) και Tra[]dire (προδοσία). Όπως και να 'χει αυτά τα παιχνίδια δεν αλλάζουν το περιεχόμενο και την πιπεράτη πορνοδιάθεση του "μαέστρου" Μπρας που λατρεύει τα τροφαντά γυναικεία καπούλια.
V (1983 ΗΠ, 197λ.) του Kenneth Johnson
Τηλεταινία και τηλεσειρά επιστημονικής φαντασίας με εξωγήινους. V σημαίνει Visitors δηλαδή επισκέπτες από άλλον κόσμο με φιλικές διαθέσεις. V. (1987) του Richard Eyre με τελεία στο τέλος είναι η οπτικοποίηση ενός ποιήματος του βρετανού Tony Harrison (οι στίχοι του είναι γεμάτοι V. = victory, versus, verses κ.α.) Όμως το γνωστότερο κινηματογραφικό βι είναι το V for Vendetta (2005) του James McTeigue που συνδυάζει κόμικ, δράση, φαντασία, θρίλερ, τεχνολογία, ίλιγγο (vertigo), εκδίκηση (vengeance), ετυμηγορία (verdict) και σπουδαίες ηθοποιίες.
U (2010 ΗΠ, 10λ.) της Sarah Del Seronde
Δεκάλεπτο ντοκιμαντέρ για τη μόλυνση που προκαλεί η εξόρυξη ουρανίου (U επιστημονικά) στο Γκραν Κάνιον, στον ποταμό Κολοράντο, στους υδάτινους πόρους και την υγεία των κατοίκων, ιθαγενών και μη. U Turn (Τυφλή στροφή, 1997) λέγεται το δραματικό θρίλερ του Oliver Stone με το απίστευτο, θηριώδες καστ. U-Turn αποδόθηκε διεθνώς και η Κλειστή Στροφή (1991) του Νίκου Γραμματικού. Ένα ελληνικό φιλμ νουάρ με όλα τα αρχετυπικά στοιχεία: τα αδιέξοδα, το υποκοσμικό υπόβαθρο, την υπαινικτική γλώσσα, τη μοιραία γυναίκα, την προδοσία, τη φτηνή συναλλαγή.
W. (2008 ΗΠ /Αυστραλία /Χονγκ Κονγκ /Ελβετία /Κίνα, 129λ.) του Oliver Stone
Πάλι ο Όλιβερ Στόουν μπροστά μας. W. είναι το πατρώνυμο στο όνομα του George W. Bush, του πλέον αμφιλεγόμενου προέδρου στην ιστορία της υπερατλαντικής υπερδύναμης. Και μιλάμε για μια δραματοποιημένη βιογραφική ταινία με τον Josh Brolin στον ομώνυμο ρόλο. Μια υπερπαραγωγή βιογραφία σαν αυτές που ξέρει πολύ καλά να προετοιμάζει και να μαστορεύει ο αριστερόστροφος Όλιβερ (The Doors, JFK, Nixon, Comandante, Persona Non Grata, Looking for Fidel, Alexander). Μην ξεχνάμε όμως κι εκείνο το ανεστραμμένο Μ που ψάχνουν οι επίδοξοι κυνηγοί θησαυρού στο πάρκο του Τρελού, τρελού, τρελού, τρελού, κόσμου (1963).
X / X: The Man with the X-Ray Eyes (1963 ΗΠ, 79λ.) του Roger Corman
Μίστερ Χ, ο δαίμονας με τα πύρινα μάτια, με την ανεξίτηλη σφραγίδα του μετρ Ρογήρου Κορμανού. Παλπ επιστημονική φαντασία με δόσεις τρόμου, γκινιόλ και θρίλερ, κόντρα στα δυο μεγαθήρια της τηλεοπτικής εποχής, Η Ζώνη του Λυκόφωτος (The Twilight Zone) και Τα Εξώτατα Όρια (The Outer Limits). Και τον μέγιστο b-movά σκηνοθέτη στα καλύτερα και δημιουργικότερα χρόνια του. Με τριάντα έτη απόσταση, ένας κατάμαυρος Spike Lee βιογραφεί τον πιο αμφιλεγόμενο ηγέτη του μαύρου κινήματος στη χώρα του (Malcolm X, 1992) με μια ταινία ποταμό.
Y (2000 ΗΒ, 12λ.) της Zoe Margolis Το Y χρωμόσωμα της Ζωής κινείται κάπου ανάμεσα στο μυστηριώδες θρίλερ Μετά τα μεσάνυχτα (Don't Look Now, 1973) του Nicolas Roeg και το σπονδυλωτό Pulp Fiction (1994) του Tarantino. Ο ήρωάς της έχει προαισθήματα για το τέλος του αλλά δεν τα αντιλαμβάνεται ως τέτοια μέχρι να είναι πια πολύ αργά... Η Ζόι Μαργκόλις είναι μια βραβευμένη και πολύ δημοφιλής blogger (Girl With A One-Track Mind) που το 2007 ξεπέρασε τα 3 εκατομμύρια αναγνώστες με 250 χιλιάδες ξεχωριστούς επισκέπτες κάθε μήνα. Συνήθιζε να απλώνει καθημερινά την εφήμερη ερωτική της ζωή στη blogόσφαιρα για να λιάζεται και να τη βλέπουν όλοι. Μετά από το τεράστιο σουξέ της, τα ψηφιακά της ημερολόγια τα έκανε δυο ωραία βιβλία με το ψευδώνυμο που είχε τότε, δηλαδή Abby Lee. Αγαπούλα πούλα.
Z (1969 Γαλλία /Αλγερία, 127λ.) του Κώστα Γαβρά
Ο Λαμπράκης (ο Ζ), ο Γκοτζαμάνης, ο Εμμανουηλίδης, η πληγωμένη Ειρήνη, ο Σαρτζετάκης, ο Βασιλικός, ο Χόρχε Σέμπρουν, η φυγάδευση της μουσικής του Μίκη και η περιπέτεια μιας ταινίας καταγγελίας στα χρόνια της χούντας. Ζ γράφανε στους τοίχους της Θεσσαλονίκης το 1963 οι ανώνυμοι: Ζει ο Λαμπράκης. Ο Γιώργος Κοτανίδης στο βιωματικό βιβλίο του Όλοι Μαζί, Τώρα! (2011) μας δίνει μια άλλη οπτική γωνία, τη δική του εμπλοκή, στο τραγικό περιστατικό. Και κάτι που έχω ξαναπεί: για 2-3 δευτερόλεπτα όλα τα φανάρια της πλατείας όπου έγινε το φονικό ανάβουν ταυτόχρονα πράσινο για τους πεζούς και κανένα αυτοκίνητο δε μπορεί να περάσει. Ακινητοποιούν στιγμιαία όλα τα οχήματα σαν ένα φόρο τιμής για την ημέρα που μάτωσε η Ειρήνη.
Το ΑΛΦΑ-ΒΗΤΑ-ρι σε τίτλους
α /ALPHA (2006 Ελλάδα /Ολλανδία /Γαλλία, 58') Γιώργος Λουκάκος & Μαντλέν Ακτύπη
A (1998 Ιαπωνία, 136') Tatsuya Mori
A2 (2001 Ιαπωνία, 131') Tatsuya Mori
@ (1979 ΗΠ, 6') Stan Brakhage
B /The Rail Rider (1916 ΗΠ) Maurice Tourneur
C (TV Series 2011, Ιαπωνία) Kenji Nakamura
C-Man /Ιδιωτικός ντεντέκτιβ Α-76 (1949 ΗΠ, 75') Joseph Lerner
C Blok (1994 Τουρκία, 90') Zeki Demirkubuz
D (TV mini-series 1998 Ιαπωνία, 90') Nobuya Okabe
D[racula] (1992 ΗΠ, 128') Francis Ford Coppola E (2006 Ινδία, 150') S.P. Jananathan
F (2010 ΗΒ, 79') Johannes Roberts
F/X (1986 ΗΠ, 109') Robert Mandel
F/X2 (1991 ΗΠ, 108') Richard Franklin
G /The Internecine Project /Ο κύκλος των δολοφόνων (1974 Γερμανία /ΗΒ, 89') Ken Hughes
H (1990 Καναδάς, 94') Darrell Wasyk
H (2002 Νότια Κορέα, 106') Jong-hyuk Lee
H-8... (1958 Γιουγκοσλαβία, 105') Nikola Tanhofer
I... /Εγώ... (1995 ΗΠ, 35') Stan Brakhage
I-VII (Roman Numeral Series I ως VII, 1979-1980 ΗΠ, 6'-9') Stan Brakhage
J. Edgar (2011 ΗΠ, 137') Clint Eastwood
JFK (1991 ΗΠ /Γαλλία, 189') Oliver Stone
K (2002 ΗΠ /Ιράν /Μαρόκο, 85') Shoja Azari
L (2012 Ελλάς, 92') Μπάμπης Μακρίδης
M (1931 Γερμανία, 117') Fritz Lang
N (2005 Γερμανία, 82') Erwin Michelberger & Oleg Tcherny
O (2001 ΗΠ, 95') Tim Blake Nelson
π /Pi (1998 ΗΠ, 84') Darren Aronofsky
Q (2011 Γαλλία /Ισπανία, 103') Laurent Bouhnik
Q & A /Επικίνδυνες ερωτήσεις, θανάσιμες απαντήσεις (1990 ΗΠ, 132') Sidney Lumet
R /R: Hit First, Hit Hardest (2010 Δανία, 99') Tobias Lindholm & Michael Noer
R20 (2004 Ελλάς, 110') Παναγιώτης Κράββας & Λάκης Λαζόπουλος
S /Ju jin yuki otoko (1955 Ιαπωνία /ΗΠ, 94') Ishiro Honda
S. (1998, 96', Belgium) Guido Henderickx
T /Tra[sgre]dire /Transgressions /Cheeky (2000 Ιταλία, 89') Tinto Brass
V (1983 ΗΠ, 197') Kenneth Johnson
V. (1987 ΗΒ, 40') Richard Eyre
V for Vendetta (2005 ΗΠ /ΗΚ /Γερμανία, 132') James McTeigue
U (2010 ΗΠ, 10') Sarah Del Seronde
U Turn /Τυφλή στροφή (1997 Γαλλία /ΗΠ, 125') Oliver Stone
U-Turn /Κλειστή στροφή (1991 Ελλάς, 83') Νίκος Γραμματικός
W. /Bush (2008 ΗΠ /Αυστραλία /Χονγκ Κονγκ /Ελβετία /Κίνα, 129') Oliver Stone
X / X: The Man with the X-Ray Eyes (1963 ΗΠ, 79') Roger Corman
Malcolm X (1992 ΗΠ /Ιαπωνία, 202') Spike Lee
Y (2000 ΗΒ, 12') Zoe Margolis
Z (1969 Γαλλία /Αλγερία, 127') Costa Gavras / Κώστας Γαβράς