Φεστιβάλ Δράμας, 19-24 Σεπτεμβρίου 2011
34ο Ελληνικό, 17ο Διεθνές και 5ο ψηφιακό. Βραβευμένες ταινίες EFA 2010, παρουσίαση της γαλλικής σχολής La Femis και της νορβηγικής Norske Filmskolen. 2o Σπουδαστικό Πανόραμα, 1ος Μαθητικός Διαγωνισμός, μαθητικές κινηματογραφικές δοκιμές. Αφιέρωμα στον Γιάννη Βόγλη και τον "Παλαβό κόσμο του Θανάση" Βέγγου. Παίζουμε Ραδιόφωνο! Έκθεση εικαστικών, ατόμων με ψυχικές διαταραχές, έκθεση φωτογραφίας της ομάδας esp+, Χειμερινοί Κολυμβητές & Μelios and the Balkana Mamas. Film Market και βραβεία.
Είστε καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας αλλά η σχέση σας μαζί του ξεκινά από πιο παλιά. Πώς άρχισε;
Ξεκίνησε από το 1985 και το 1987 όταν συμμετείχα δύο φορές με ταινία μου στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ. Και το 1989, πια, ήτανε ενεργός η ενασχόλησή μου με την οργάνωση του Φεστιβάλ και την προσπάθεια να αποκτήσει πανεθνικό χαρακτήρα και να μη μένει μόνο ένα περιφερειακό γεγονός. Κι έτσι έγινε επίσημο εθνικό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους κι αργότερα οδηγήθηκε στη διεθνοποίησή του [το 1995].
Πως βλέπετε την πορεία του Φεστιβάλ σε σχέση με την αναγνώρισή του στο εξωτερικό;
Ξεπήδησε από τα σπλάχνα της πόλης, από την Κινηματογραφική Λέσχη, μετά το αγκάλιασε ο Δήμος Δράμας και αργότερα το Υπουργείο Πολιτισμού. Με την αγαστή συνεργασία της κινηματογραφικής κοινότητας, του Δήμου της πόλης και του Υπουργείου, το Φεστιβάλ έφτασε, σήμερα πια, να έχει κατακτήσει μια απ' τις πρώτες θέσεις διεθνώς. Είναι εταίρος και συνεργάτης της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου (EFA), από την οποία και παρουσιάζουμε ένα πρόγραμμα επιλεγμένων ταινιών κάθε χρόνο, πολύ σημαντικό.
Πως προέκυψε αυτή η σχέση με την Ευρωπαϊκή Ακαδημία;
Μας το πρότειναν αυτοί οι ίδιοι να γίνουμε μέλη. Είμαι κι εγώ μέλος και συμμετέχω στην ψηφοφορία των βραβείων της Ακαδημίας. Είναι σημαντικό ότι δεν το ζητήσαμε εμείς να μπούμε στην Ακαδημία, μας το πρότειναν εκείνοι. Κι αυτό για μένα είναι πάρα πολύ σπουδαίο. Μας έχουν αναγνωρίσει στο εξωτερικό πολλοί σημαντικοί θεσμοί.
Βλέπω μεγάλα ονόματα στο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα: Terry Gilliam, Adina Pintilie, Dalibor Matanic.
Είναι κι άλλοι σημαντικοί! Είναι κι ένας δημιουργός από την Ουκρανία, λιγότερο γνωστός εδώ, που είναι πολύ μεγάλος σκηνοθέτης, ο Victor Gres, που διαγωνίζεται. Δίπλα στη νέα γενιά, στους σπουδαστές, στους φοιτητές σχολών, έχουμε και μεγάλα ονόματα γιατί, όπως γνωρίζετε, στο εξωτερικό η ταινία μικρού μήκους δεν είναι κατ' εξοχήν προνόμιο των πολύ νέων δημιουργών. Και οι μεγάλοι επιστρέφουν καμιά φορά και γυρίζουνε μικρού μήκους.
Βλέπω επίσης ότι το Φεστιβάλ παίζει κοινωνικό και εκπαιδευτικό ρόλο. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι' αυτό;
Ναι βέβαια. Έχουμε προσπαθήσει και το 'χουμε πετύχει να συνεργαζόμαστε με πολλές κοινότητες και ομάδες στην πόλη της Δράμας αλλά και εκτός. Σχολεία, γυμνάσια, λύκεια, κοινωνικές ομάδες της τρίτης ηλικίας, των ατόμων με ειδικές ανάγκες ή των ανθρώπων με ψυχικά νοσήματα. Κάνουμε κοινές εκδηλώσεις κάθε χρόνο.
Φέτος φιλοξενούμε ένα ειδικό πρόγραμμα ταινιών που έχουνε γυριστεί στα σχολεία των νομών Καβάλας, Σερρών και Δράμας, σε συνεργασία με τη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ανατολικής Μακεδονίας και θα προβάλλουμε δύο προγράμματα τέτοιων ταινιών στη νέα μας αίθουσα.
Επίσης θα προβάλλουμε τις βραβευμένες ταινίες του διαγωνισμού "Ένας πλανήτης - μια ευκαιρία" που είχε προκηρύξει η ΕΡΤ πάλι μέσα από τα σχολεία.
Αυτή η συνεργασία επεκτείνεται και εκτός Φεστιβάλ με την προβολή των βραβευμένων μας ταινιών σε κινηματογραφικές λέσχες, πολιτιστικές ομάδες και δήμους όλης της χώρας.
Υπάρχει κι ένα εργαστήρι ραδιοφώνου. Περί τίνος πρόκειται ακριβώς;
Κάθε χρόνο εδώ και μια δεκαετία έχουμε καθημερινές προβολές για τα σχολεία της Δράμας καθόλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε στήσει κι ένα εργαστήρι ραδιοφωνίας όπου έρχονται τα παιδιά, τους γίνεται ένα σύντομο σεμινάριο με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων και κατόπιν ακολουθεί η καταγραφή της δικής τους εκπομπής που κάνουν τα ίδια στα μικρά μας στούντιο. Τα παιδιά στο τέλος παίρνουν ένα σιντί με την εκπομπή τους ηχογραφημένη.
Κύριο μέλημα είναι να δημιουργήσουμε τους μελλοντικούς έλλογους θεατές και ενδεχομένως κάποιοι απ' αυτούς ν' ακολουθήσουν την κινηματογραφική τέχνη.
Πώς φαντάζεστε το 40ο Φεστιβάλ τώρα που είμαστε στο 34ο;
[Γελάει ελπιδοφόρα.] Τότε πια θα έχουμε την κτιριακή υποδομή που είναι απαραίτητη για το περαιτέρω μεγάλωμα του Φεστιβάλ που έχει απαιτήσεις πολύ υψηλών προδιαγραφών. Εννοώ την περίφημη Καπναποθήκη, της οποίας το θέμα άρχισε να κινείται πάλι.
Πρέπει επίσης να επανεξετάσουμε το διαχωρισμό ψηφιακής ταινίας από την ταινία σε φιλμ. Πιθανόν να γίνει ενιαίο πρόγραμμα. Αυτό βάζει καινούργιες απαιτήσεις τεχνικές και οικονομικές κι επειδή αυτά είναι συνυφασμένα, προχωρούμε σιγά και προσεχτικά.
Στη σκέψη μας βρίσκεται και το μεγάλωμα του Film Market. Θέλουμε να γίνει δυναμικότερος πόλος έλξης και να "κλείνονται" εδώ περισσότερες συμφωνίες. Γι' αυτό και διευρύναμε το βραβείο βαλκανικής ταινίας σε Βραβείο καλύτερης ταινίας Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης.
Διαπιστώνω με χαρά ότι το Φεστιβάλ μεγαλώνει. Πώς σκέφτεστε να χειριστείτε την επιλογή ταινιών από ένα μεγαλύτερο σύνολο;
Στο ελληνικό μέρος υπάρχει η συνδρομή της προκριματικής επιτροπής. Στο διεθνές τα πράγματα δυσκολεύουν γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη προσφορά. Οι αιτήσεις ξεπερνάνε τις χίλιες κάθε χρόνο. Σε περίπτωση που διευρύνουμε το διαγωνιστικό και σε ψηφιακό φορμά αυτές θα γίνουν μερικές χιλιάδες, οπότε εκεί θα χρειαστεί ένας σημαντικός μηχανισμός.
Ο "άνθρωπος χωρίς γραβάτα" Αντώνης Παπαδόπουλος δεν είναι μόνον ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Είναι κινηματογραφιστής, μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, καθηγητής Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου ΑΠΘ.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Το 1984 αποφοίτησε με master από το τμήμα σκηνοθεσίας της Ακαδημίας Κινηματογράφου του Κιέβου. Επέστρεψε στην Ελλάδα και δίδαξε στη σχολή κινηματογράφου Χατζίκου. Έχει συμμετάσχει σε πολλές κριτικές επιτροπές διεθνών φεστιβάλ. Την περίοδο 2005-6 υπήρξε σύμβουλος κινηματογραφίας για το Υπουργείο Πολιτισμού.
Φιλμογραφία: Άλμπουμ, Αναμέτρηση, Δράκων, Στο Καστελόριζο, Το άσπρο άλογο στο βάθος του ανθρακωρυχείου, Λήμνος η φιλτάτη, Εικαστικές μορφές, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος κρης εποίει, Βαρέα & Ανθυγιεινά, Η γενοκτονία της μνήμης.