Το 'Pawel' του Michal Libera σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αθήνα
Επηρεασμένο απο το μαγευτικό 'The Way of the World' βιβλίο - ταξιδιωτικό ημερολόγιο που καταγράφει το έντονο και τρελό ταξίδι που πραγματοποίησαν οι Nicolas Bouvier και Thierry Vernet το 1953, ξεκινώντας απο τη Γενεύη για να καταλήξουν στο Khyber Pass του Πακιστάν οδηγώντας μόνο ένα μικρό Fiat και έχοντας χρήματα που τους έφταναν μονο παρά για ελάχιστους μήνες περιπλάνησης, οπλισμένοι μόνο με την επιμονή τους να επιτύχουν το στόχο τους με κάθε τρόπο και να φτάσουν στον προορισμό τους.
Μετά την επιστροφή τους ο Nicolas Bouvier έγραψε το ταξιδιωτικό ημερολόγιου που επηρέασε τον Πολωνό Michal Libera να δημιούργησει την προηχογραφημένη αφήγηση του Pawel αποτίοντας με αυτό τον τρόπο ένα φόρο τιμής στους Bouvier και Vernet ακολουθώντας ηχητικά τη διαδρομή τους αλλά και επιθυμώντας να το παρουσιάσει σε όσες το δυνατό περισσότερες πόλεις τις οποίες διέσχισαν οι δυό τους στο ταξίδι τους.
Ως στάδια του ταξιδιού του λοιπόν στις 25 Νοεμβρίου θα ακούσουμε τη σύνθεση στο Πικάπ (www.topikap.gr) Θεσσαλονίκη, στις 26 στο χώρο της Nekubi ( https://nekubi.com) στην Καβάλα και στις 27 στο δισκοπωλείο Εντροπία (https://entropia-records.com) στην Αθήνα
Περισσότερες πληροφορίες για τη σύνθεση που θα παρουσιάσει μπορείτε να διαβάσετε εδώ...
Paweł
του Michal Libera
Ακουσματικό κομμάτι για φωνή και ηχογραφήσεις πεδίου
60 λεπτά
Μαγνητοσκοπημένη αφήγηση με αναπαραγωγή, ή το αντίθετο - ηχογραφήσεις πεδίου με φωνητική επένδυση παρωδίας. Διαλογιστική αργή κίνηση για ένα μαύρο δωμάτιο και ένα άνετα καθιστό κοινό.
Το «Paweł» είναι ένα ηχητικό οδοιπορικό - ένα μισό φαντασμαγορικό, μισό ντοκιμαντερίστικο ρεπορτάζ που ακολουθεί ποτάμια, κανάλια και λύματα, είτε προς τις αόρατες πηγές τους είτε προς τις τεχνητές και φυσικές δεξαμενές νερού που δημιουργούν. Τα τοπία που αναπτύσσονται γύρω τους παίζουν σημαντικό ρόλο στις οκτώ σκηνές που συνθέτουν το ημερολόγιο. Μαζί σχηματίζουν επίσης μια μάλλον παράλογη ιστορία για φράγματα, υδατοφράγματα και κλειδαριές, γονιμότητα και πλημμύρες, αποξηραμένες λίμνες και πετρώδεις κοίτες ποταμών, καθώς και για όλα όσα αυτά τα φαινόμενα κρύβουν και αποκαλύπτουν. Και για τον ρυθμό με τον οποίο το κάνουν - γιατί είναι ο ρυθμός των ποταμών που αφορά αυτό το έργο.
Το «Paweł» είναι η λεγόμενη σύνθεση για ταινία. Αποτελείται από ανάγνωση φωνής και ηχογραφήσεις πεδίου που έγιναν με αυτοσχέδια γεώφωνα, υδρόφωνα και άλλα μικρόφωνα επαφής. Η επιλογή των μικροφώνων σημαίνει ότι τα τοπία στο «Pawel» δεν είναι ηχοτοπία. Ελάχιστα απεικονίζονται εδώ από την οπτική γωνία των ανθρώπινων αυτιών, και υπό αυτή την έννοια το έργο παρουσιάζει μια εντελώς άπιστη εικόνα της πραγματικότητας. Από την άλλη πλευρά, αυτές οι ηχογραφήσεις είναι παράλογα αληθινές. Το μοντάζ και τα ηχητικά εφέ περιορίζονται στο ελάχιστο δίνοντας τη θέση τους σε αντιπαραθέσεις διαφόρων λήψεων ενός συγκεκριμένου τοπίου σε μια δεδομένη στιγμή - ταυτόχρονες, αν και αυθαίρετες, υπερμεγέθεις και ανόμοιες. Τα μικρόφωνα αποκαλύπτουν εδώ απάνθρωπες προοπτικές, και ως εκ τούτου όχι πολύ λογικές, αλλά ίσως γι' αυτό το λόγο και παράξενα αληθινές.
Στο «Paweł», οι ηχογραφήσεις πεδίου συνοδεύονται από ένα κείμενο που διαβάζεται μαζί, τόσο ασυνεπές όσο και το πρώτο. Πρόκειται για κάτι ανάμεσα σε ταξιδιωτικές σημειώσεις, διάλεξη ενός σαστισμένου ιστορικού και δίγλωσση αφήγηση ενός επιμελητή που προσπαθεί να εξηγήσει τη φύση των ήχων που ακούγονται. Τα γεγονότα, τα ανέκδοτα, οι μύθοι και οι καθημερινές παρατηρήσεις αποκαλύπτουν σίγουρα κάτι, αλλά μάλλον αποκρύπτουν ακόμη περισσότερα, ειδικά από τη στιγμή που είναι γεμάτα από εισαγωγικά -συμπεριλαμβανομένων και κρυπτογραφημάτων- και την κεντρική θέση καταλαμβάνουν αποσπάσματα του κειμένου του Robert Ashley με τίτλο «Το μυστήριο του ποταμού».
Οι συναυλίες γίνονται με την ευγενική χορηγία του Adam Mickiewicz Insitute
Περισσότερες πληροφορίες για τη δουλειά του Michal Libera μπορείτε να βρείτε εδώ: