sonar 2001: επίμετρο
Ασύμμετρο ραδιογωνιόμετρο στους 2001 βαθμούς Κελσίου
"Το sόnar ήταν πάντα κι εξακολουθεί να είναι ένα πολύ σημαντικό φεστιβάλ, γιατί απλά πολλά άλλα παρόμοιά του είναι βαρετά, πολύ εμπορικά και αυστηρά μουσικά, ενώ τούτο δω είναι πιο ανοιχτό (πιο πλουραλιστικό), αφορά όλες τις μορφές ηλεκτρονικής τέχνης, την επικοινωνία και τα μέσα της και βρίσκει πάντα τρόπους να φέρει πολύ κοντά άτομα διαφορετικά μεταξύ τους. Έτσι εξηγείται το μέγα πλήθος των ανθρώπων που συμμετέχουν σ' αυτό. Οι ασχολούμενοι με την ηλεκτρονική μουσική έχουν σχέση και με την ηλεκτρονική τέχνη, ενώ όσοι εντρυφούν στην ηλεκτρονική τέχνη έχουν μια γενικότερη σχέση με τη μουσική. Εκτιμώ ότι το sόnar συμβάλλει δραστικά και επιδραστικά στην εξέλιξη όλων". Τάδε έφη Richie Hawtin.
Η λατινική αμερική (Χιλή, Μεξικό, Βραζιλία, Περού, Βενεζουέλα) φαίνεται να βρήκε τον δικό της ψηφιακό ηλεκτρο-διάδρομο διαμέσου της έντονης εθνικής μουσικής παράδοσης. Οι σημερινοί voodoo children μιλάνε την εξελιγμένη ηχοδιάλεκτο του νέου ηχοκύματος, μια μουσική esperanto, μια ηχοβολιστική esperanza. Οι νέοι techno-νες, δεν είναι ούτε τέκτονες ούτε μασόνοι. Είναι απλοί αρχιτέκτονες εργάτες, γνήσια τέκνα του πλοιάρχου Tsomsky. Για όσους δεν θυμούνται, υπενθυμίζω πως ο Noam δεν είναι ένας και μόνος καουμπόι, αλλά είναι και πατέρας των σύγχρονων γλωσσών. Και ορκισμένος εχθρός της ισοπέδωσης.
Το μουσικό χάος του sόnar είναι το βαρόμετρο του νέου υπερ-ήχου, μια εκτίμηση της παγκόσμιας ηχομουσικής εντροπίας. Η παγκοσμιοποίηση της μουσικής είναι ουσιαστικά μια διεθνοποίηση της εθνικής μουσικής μετεξέλιξης. Η ανομοιογένεια μοιάζει απόλυτα φυσική κατάσταση. Είναι φύσει πολυσχιδής και θέσει πολυεθνής. Κάτι που θα 'θελε ευχαρίστως να καταλύσει η πολιτική παγκοσμιοποίηση και η πολιτική των πολυεθνικών. 'Θα σας εξαφανίσομεν... εεε θα σας εξασφαλίσομεν...' που λέει κι ο Μαυρογιαλούρος.
Ζήτω η αποδόμηση. Το γκρέμισμα των παλιών μουσικών δομών δίνει άπειρες πρώτες ύλες για την κατασκευή νέων ηχητικών διαδρόμων και την εφεύρεση νέων συνδυασμών πρόσληψης του παραγώγου αποτελέσματος. Η ακοή επαναπροσδιορίζεται και επανεκτιμάται από μηδενικής βάσης. Η τεχνολογία πρωτοστατεί. MP3 και ξερό ψωμί. Native Instruments και τα μυαλά στα πλατό. To PowerBook titanium απόλυτος φορητός βοηθός και συνεργός. Τα ηλεκτρονικά μέσα αλέθουν ως μυλόπετρες τις παλιές φόρμες. Απεριόριστες ιδέες και παραλλαγές δόμησης νέων μουσικών μορφών με παλιά αγνά υλικά.
Δεν φαντάζεστε με τι κόπο και τι τεμπελ..., εεε πόνο ψυχής γράφω όλα τα ως άνω. Δεν ήθελα κάτι βιαστικό. Ήθελα να ωριμάσει, να καταλαγιάσει ο ενθουσιασμός, να βγει ένα απόσταγμα. Ήθελα το άρθρο μου να 'ναι ουσιαστικό ή έστω επίθετο. Κάτι ανάξιο, εεε αντάξιο του φεστιβάλ. Έλπιζω να είμαι μέσα κι έξω. Να πέφτω στα μαλακά. Παρακαλώ μην πυροβολείτε τον υπογραφίστα. Κλείνοντας - επιτέλους - αυτό το μακροσκελές πόνημα, θα ήθελα να το αφιερώσω στον φίλο μουσικολόγο και dj που με εμβάπτισε στην κολυμβήθρα του ήχου, αλλά και στην παλιοπαρέα της Βαρκελώνης που με υπερασπίστηκε όταν ο ισπανός ελεγκτής ήθελε να με κατεβάσει με το ζόρι από το λεωφορείο. Ευχαριστώ πολύ παιδιά. Πάντα καλά, όλα καλά.
Παραπομπές επιμέτρου
Η αγγλική ιστοσελίς του sόnar
O ιθαγενής ευγενής μουσικότοπος και μουσικότροπος
Μίλα μου για μήλα μόοοονο, στα αγγλικά
Mια μέρα, μία νύχτα κι ένα χρόνο, στα ελληνικά
ΥΓ1: Κάθε φεστιβάλ που σέβεται τον εαυτό του, διαθέτει κι ένα αντι-φεστιβάλ. Έτσι παράλληλα με το sόnar, διεξάγεται σε άλλο χώρο το para-sόnar, όπου παίζουν όλοι οι εξόριστοι του παιχνιδιού.
ΥΓ2: Μ' όλα αυτά που είδα κι άκουσα, αισθάνομαι σίγουρα πλουσιότερος. Αλλά όσο πιο βαθιά βουτάει κανείς στα νερά της ηχοθάλασσας, τόσο πιο εύκολα συνειδητοποιεί πως εν οίδε, ότι ουδέν οίδε (είδε κι άκουσε). Ακόμα κι ένα τέτοιο μουσικό γεγονός δεν είναι παρά μια σταγόνα στο ωκεανό του ήχου.
ΥΓ3: Καλά μετά απ' όλ' αυτά θα λέτε μέσα σας 'Βρε τον μπαγάσα τον καρδερίνη, πόσα πράματα έμαθε'. Ή άλλοι από σας 'Ο μάγκας μας δουλεύει ψιλό γαζί. Διαβασμένα τάχει'. Ή έστω 'Το αρτίδιον, έχει κατακλέψει το σύμπαν'. Ουδείς αναμάρτητος, μάρτυς μου ο Bill Gates.
ΥΓ4: Μην ξεχάσετε να πάτε στο sόnar cinema.
Κλικ εδώ για τo Sonar cinema.
Κλικ εδώ για την τρίτη νύχτα.
Κλικ εδώ για επιστροφή στο intro.