Synch 2004 (2)
1o Φεστιβάλ Ηλεκτρονικής Μουσικής και Ψηφιακών Τεχνών
Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου
Ένα μεγάλος θεσμός για την προβολή των διεθνών σημερινών τάσεων στην ηλεκτρονική μουσική σκηνή και τις άλλες ψηφιακές μορφές σύγχρονης τέχνης γεννιέται;
Έτοιμος με τα εισιτήρια στην τσέπη για το ετήσιο πολιτιστικό overdose μου (Sonar - Βαρκελώνη), έπεσα πριν 3 βδομάδες πάνω σ ένα τεύχος του Αthens Voice με την διαφήμιση του Synch Festival. Ρίχνοντας μια ματιά στο line-up έπαθα την πλακάρα μου. ΔΕΝ ήταν αρπαχτή και το πράγμα έβγαζε μάτια.
Το φεστιβάλ έμοιαζε βγαλμένο μέσα από τα καλύτερα όνειρα ενός σοβαρού διεθνούς φορέα ... πράγμα ασυνήθιστο για τα γνωστά ελληνικά standards του άρπα-κόλλα.
'Όλο το underground Detroit στο πιάτο ....
Οι ρίζες του afro-beat με τα μάτια στο μέλλον (Tony Allen)....
Minimal techno στην αιχμή του δόρατος .... από Γερμανία
Πειραματισμός απ όλον τον κόσμο....
"Λαϊκά" ακούσματα ποιότητας .......(Senor Coconut , Louie Austen)
Όλες οι εκφάνσεις του ήχου του Detroit .... με όλα τα ονόματα που άξιζε να έρθουν
Μουσικές σε 4 διαφορετικές σκηνές (main, first, second και experimental stage ).
Αξιόλογα σεμινάρια ....
Οπτικοακουστικές και εικαστικές δράσεις ...
Interactive εικαστικές εγκαταστάσεις από τoυς Studio Αzzurro βγαλμένες από την New Tate η το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης.
Έτσι ο μονόδρομος για κάθοδο στο Λαύριο είχε ανοίξει. Αποφάσισα να παρακολουθήσω μόνο το πρόγραμμα της Παρασκευής όπου συνωστίζονταν όλα τα πρωτοκλασάτα ονόματα από Detroit.
Η πραγματικότητα ήταν καλύτερη κι απ αυτό που φανταζόμουν. Ο χώρος του Τεχνολογικού Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου από μόνος του αξίζει όλα τα λεφτά.
Τοπίο με εξαιρετική φυσική ομορφιά, μνημείο σύγχρονης αρχιτεκτονικής αισθητικής αναδεικνύονταν ακόμα περισσότερο και από φωτιστικές παρεμβάσεις. Ο χώρος περιλαμβάνει την παλιά Γαλλική Εταιρεία Μεταλλείων Λαυρίου (πρώτο Βιομηχανικό πυρήνα στην Ελλάδα) και το νέο Εκπαιδευτικό Μουσείο αφιερωμένο στην Βιομηχανία - Βιοτεχνία. Παραχωρήθηκε στο φεστιβάλ από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, συμβολή ανεκτίμητη.
Άλλη θετική εντύπωση, ο εξυπηρετικός νέος και ωραίος κόσμος που δούλευε για το φεστιβάλ ενεργητικά και παθιασμένα ... όχι μποντιμπιλντεράδες που συνήθως βλέπεις στα local rock events.
H Apotheosis Entertainment δούλεψε στις μετακλήσεις δημιουργών-καλλιτεχνών με γνώση και σύνεση.
H ηχητική, ειδικά των κλειστών χώρων εξαιρετική.
Μουσικά το κατευχαριστήθηκα και δεν θα επεκταθώ, (μόνο θα πω ότι αισθάνομαι σαν να κέρδισα μια τέταρτη μέρα από το επερχόμενο Sonar μου). Ας πρόσεχαν όσοι δεν πήραν χαμπάρι....
Αυτό που πονάει είναι να δούμε γιατί τελικά το Synch δεν μπόρεσε να μαζέψει τον κόσμο που του άξιζε, ξεφεύγοντας από δικαιολογίες τύπου ...μακριά από Αθήνα και τα γνωστά κοινότοπα...
Με το ελαφρυντικό του πρώτου χρόνου λειτουργίας να ισχύει, επικοινωνιακά θα μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα. Και σε αυτό δεν φταίνε απαραίτητα μόνο οι διοργανωτές.
Παρόλη την εξαιρετική δουλειά των διοργανωτών για την ενημέρωση των ενδιαφερομένων, δημοσιογράφων και μουσικών παραγωγών, με πλούσιο και λεπτομερειακό υλικό, (www.synch.gr) συν την παροχή 2 CDR με μουσικές όλων των συμμετεχόντων ...... οι αποδέκτες φάνηκαν μικρότεροι των περιστάσεων.
Με μια πρόχειρη έρευνα στο διαδίκτυο ανακαλύπτεις ότι ακόμα και οι χορηγοί επικοινωνίας του φεστιβάλ αναπαράγουν κατά γράμμα τα δελτία τύπου των διοργανωτών.
Ω της ξεφτίλας., .... ούτε η προσθήκη ενός "και.". Ούτε μια μικρή έρευνα για το ποιος έρχεται έστω κι αν δεν τον γνωρίζω... αποθέωση της κοινωνίας της ευκολίας . Ο Μάκης Μηλάτος στο Αthens Voice γράφει στα κατά του Synch ότι αρκετά ονόματα είναι τελείως άγνωστα ...και ποιος ο ρόλος σου ρε Μηλάτε σαν μουσικού παραγωγού;
Πρώτη προτεραιότητα μετά από αυτά είναι να προηγηθεί ένα μπαράζ ενημέρωσης στους ράδιο-φονικατζήδες από την μουσική που θα παιχτεί στα επερχόμενα ;;;; φεστιβάλ μήπως και ξυπνήσει κανείς. Ειδικότερα χρειάζεται κινητοποίηση των αντανακλαστικών ανθρώπων που πραγματικά ενδιαφέρονται. Μεγάλες ελπίδες δεν τρέφω πάντως.
Ένα μείον των διοργανωτών είναι επίσης ότι δεν έπιασαν αντιπροσώπους από ανεξάρτητες δισκογραφικές για πρόσθετες χορηγίες, για επικοινωνιακή βοήθεια, αλλά και πιθανό εμπλουτισμό του προγράμματος (πάγια τακτική του Sonar)
H Mad TV (χορηγός επικοινωνίας...bliah) ταιριάζει πιο καλά για το Pop Idol , παρά για μία τέτοια εκδήλωση...
Να θυμηθούμε την πρόσφατη ξεφτίλα της κρατικής μας τηλεόρασης - μία ώρα κάθε μέρα Ρουβά στο δελτίο ειδήσεων - στον βωμό της ακροαματικότητας ... τα κατάφεραν αλλά who cares. Αν έδειχναν οι διάφοροι Johnny Kalimerides, και ο λοιπός pop συρφετός 1 λεπτό την ημέρα κατιτίς γιά το φεστιβάλ και φυσικά αφιλοκερδώς όπως ήταν υποχρέωση τους, η προσέλευση του κόσμου θα ήταν αθρόα.
Σίγουρα δεν πλησίασε το Synch το Sonar. Γιατί εκεί συμμετέχει όλη η Βαρκελώνη ενεργά. Φορέας του Sonar είναι το Μουσείο Σύγχρονου Πολιτισμού. Η λειτουργία του Sonar επεκτείνεται σ όλη την διάρκεια της χρονιάς με εκδηλώσεις που το αποκορύφωμα τους είναι το φεστιβάλ.
Συμπερασματικά θα έλεγα ότι χρειάζεται να δημιουργηθεί ενεργητικότερος συνδετικός κρίκος πόλης - φεστιβάλ , να διατηρηθεί η σχέση με το Μετσόβιο, να αξιοποιηθούν όλοι οι πιθανοί ανθρώπινοι πόροι με συλλογικότερη λειτουργία. Ταυτόχρονα το φεστιβάλ δεν θα πρέπει να το φοβίζουν ούτε τα άκρως πειραματικά και πρωτοποριακά, ούτε τα εμπορικά. 'Όλοι οι καλοί χωράνε. Ο πολιτισμός που δημιουργούν οι σύγχρονες μεγαλουπόλεις χωρά τα πάντα. Η αρχιτεκτονική, οι νέοι εικαστικοί, ο ψηφιακός κινηματογράφος, η τέχνη του βίντεο, η ηλεκτρονική μουσική σε όλες τις τάσεις της, όλοι οι underground, (και overground) δημιουργοί. Η θεματολογία του φεστιβάλ μπορεί να προέλθει μέσα από έναν ωκεανό σύγχρονων προτάσεων για τον πολιτισμό.
Εντάξει στο Ελλάντα έχουμε μια διαφορά φάσης 7-10 χρόνων από τα διεθνώς τεκταινόμενα, ας μην χαθεί κι αυτή η ευκαιρία. Χορηγοί, θα 'ρθουν αυτόματα αν αποδείξεις ότι ξέρεις πού βαδίζεις.
Ο πρώτος που θα 'πρεπε να συνδράμει είναι το Υπουργείο Πολιτισμού (της μιζέριας και του εθνοκεντρισμού !!!), γιατί γύρω από τη σύγχρονη δημιουργία μπορεί να υπάρξει, κι έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει (στον πολιτισμένο κόσμο), αγορά εργασίας για χιλιάδες.. Το καλλιτεχνικό προϊόν νέων δημιουργών είναι ανατροφοδοτούμενο, εξαγώγιμο, πηγή νέας δημιουργίας. Αλλά μάλλον ζητάω πολλά......
Ελπίζω μόνον να μην απογοητεύτηκαν οι διοργανωτές του Synch (μην μπήκαν πολύ μέσα) και τους εύχομαι να συνεχίσουν και του χρόνου απτόητοι, περισσότεροι και σοφότεροι ....