Mixtape

Space Floating? Kosmische Electronics

0:00 NASA - Greetings From the Secretary General of the UN (The Sounds of Earth: Voyager Golden Record, 1977)
0:33 Karlheinz Stockhausen - Einschub Erinnerung UdSSR mit Internationle... (Hymnen, 1969)
1:00 Gong - Castle in the Clouds (Angel's Egg, 1973)
2:04 Limbus 3 - Valiha (New Atlantis - Cosmic Music Experience, 1969)
5:00 Sergius Golowin - Die Weisse Alm (Lord Krishna Von Goloka, 1973)
10:37 Ash Ra Tempel - Silence sauvage (Le Berceau de Cristal archival, 1975)
15:57 You - Electric Day (Electric Day, 1979)
21:38 Michael Hoenig - Sun And Moon (Departure From the Northern Wasteland, 1978)
25:49 A.R. & Machines - In The Labyrinth Of The Mind (Julian Cope Copendium archival, 2012)
29:12 Walter Carlos - Theme from a Clockwork Orange (OST, 1972)
30:46 Witthuser & Westrupp - Karlchen (Trips und Traume, 1971)
38:30 The Cosmic Jokers - Galactic Joke b (The Cosmic Jokers, 1974)
43:43 Arnold Dreyblatt - Harmonics (Second Selection archival, 2015)
50:15 Alexander Goldscheider - The Moons Of Jupiter II (Themes for a One Man Band, 1983)
52:25 Moebius, Plank, Neumeier - Pitch Control (Zero Set, 1982)
58:30 Igor Wakhevitch - Rituel De Guerre Des Esprits De La Terre (Hathor, 1973)
1:03:50 Etienne Jaumet - Metallik Cages (La Visite, 2014)
1:09:00 DOM - Let Me Explain (Edge of Time, 1971)
1:15:30 Harald Grosskopf - 1847-Earth (Synthesist, 1980)
1:20:00 Mordant Music - SyMptoMs (SyMptoMs, 2009)
1:26:15 Didier Bocquet - Short Winding (Sequences, 1980)
1:27:47 Marco Melchiori - Dimensione Alpha (Dossier Special, 1982)
1:30:15 Heldon - Bolero proprement dit (Stand By, 1979)
1:34:13 Cybotron - Arrikas (Cybotron, 1976)
1:38:20 Riechmann - Wunderbar (Wunderbar, 1978)
1:43:14 Hawkwind - Spiral Galaxy 28948 (Warrior On The Edge Of Time, 1975)
1:46:55 Space Needle - Eyes To The World (Voyager, 1995)
1:50:30 Spacemen 3 - Let Me Down Gently (Playing With Fire, 1994)

Ξεχειλώνοντας το χρόνο κοντά στις 2 ώρες για αυτή τη μίξη, η διάθεση πέρα από το να συνεχίσει εν μέρει την προσέγγιση της μουσικής πλοήγησης στο διάστημα, της προηγούμενης εβδομάδας, είναι και για να ρίξει μια μικρή ματιά στην κοσμική μουσική όπως αυτή προσδιορίστηκε πριν 45 και πλέον έτη, κυρίως στην Γερμανική περιφέρεια. Η μίξη στοιχείων του ευρύτερου, γερμανικού krautrock των 70s με τις εξερευνήσεις στα αναλογικά synthesizer, μέσα σε ένα φουτουριστικό πλαίσιο, με ένα ταυτόχρονα πνευματικό τόνο, προσδιορίζουν λίγο πολύ την kosmische music.

Το θέμα από μόνο του είναι πολύ μεγάλο και τα πλοκάμια του ακόμα περισσότερα και όσο το προσεγγίζεις, τόσο αυτό μεγαλώνει. Κάθε χρόνο έχουμε και μια κυκλοφορία αρχειακού υλικού που δεν είχε κυκλοφορήσει ποτέ, αλλά και επανακυκλοφορίες από μουσικές του είδους, που πιθανώς να μην έχουν προσεχθεί όσο θα έπρεπε. Θυμάμαι στα 90s όταν είχε αρχίσει να εδραιώνεται εκτός των άλλων και η νέα ηλεκτρονική μουσική (χορευτική ή όχι), καθώς ψάχναμε να βρούμε τις απαρχές αυτού που μας συνέβαινε, ο θαυμασμός σε αυτούς τους πρωτοπόρους του είδους ήταν μεγάλος και ακόμη μεγαλύτερη η εκτίμηση της ηλεκτρονικής μουσικής καθώς συνειδητοποιούσαμε ότι ήταν άμεσα συνδεδεμένη και όχι ξέχωρη από το μπάσο, την κιθάρα και τα ντραμς που περιγράφουν την βασική μπάντα και την ουσία του rock.

Τα κοινά στοιχεία των Tangerine Dream και των Sex Pistols, τελικά είναι πολύ περισσότερα από τους αντιμαχόμενους προσδιορισμούς. Εδώ είμαστε, όποτε θέλετε να το εξετάσουμε αυτό, αλλά ποτέ όσο τότε στη Γερμανία δεν άρχισε να γίνετε εμφανής αυτή η μίξη του προ βιομηχανικού, ρυθμικού αντικομφορμισμού και της μετά ψυχεδελικής, πειραματικής ευφορίας.

Για το διάστημα βέβαια (στην πιο rock εκδοχή του) έχουν την τιμή να κουβαλάνε αυτόν τον τίτλο που να περιγράφει τη μουσική τους οι Hawkwind και αντίστοιχα διαστημικά είναι τα ταξίδια των Gong αλλά και των Spacemen 3 με άλλο τρόπο και σε άλλη χρονική στιγμή.

Η folk επίσης είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοσμική μουσικής, οι Limbus χρησιμοποιούν τον όρο σε άλμπουμ τους, στην μπάντα του Sergius Golowin έπαιζε ο Klaus Schulze καθώς και ο Bernd Witthuser μοναδικός τραγουδοποιός της σκηνής ενώ σε πρώιμες δουλειές του Holger Czukai βλέπουμε ένα παγκόσμιο όραμα για την ethnic και ambient μουσική.

Ο Stockhausen εμπράκτως είναι ο παππούς όλων αυτών και η πειραματική ματιά του στη μουσική έδινε νόημα και πυξίδα προς τους ναυτιλλόμενους εκεί ψηλά. Μιλάμε βέβαια για μια χώρα που ο μπαμπάς και η μαμά στήνονται στην ουρά για να προμηθευτούν εισιτήρια για το πρωτοχρονιάτικο κονσέρτο που θα γίνει μέσα σε κάποια εκκλησία στην αλλαγή του χρόνου. Οπότε δεν είναι έκπληξη το ότι χρησιμοποιούν οι μπάντες στοιχεία κλασσικής μουσικής στις πτήσεις τους (βλέπε A.R. Machines), με αναμφισβήτητα ουσιαστικό πρωτοπόρο σε κάτι τέτοιο τον αγαπημένο, αμερικάνο Walter Carlos. Με τα μινιμαλιστικά drones άλλωστε του κλασσικού Arnold Dreyblatt διαπιστώνει κανείς ότι τα όρια εκεί στο διάστημα είναι σχετικά.

Σίγουρα η μουσική των progressive electronics και ο απόπλους από τον πλανήτη γη σε αναζήτηση νέων πλανητών δεν είναι προνόμια μόνο των γερμανών και υπήρχαν ιδιαίτερες προσεγγίσεις σε όλη την Ευρωπαϊκή Ήπειρο με κάποια λίγα παραδείγματα τους Γάλλους Heldon, τον Ιταλό Marco Melchiori ή τους μακρινούς τότε Αυστραλούς Cybotron. Το όνομα Cybotron (Juan Atkins) μου δίνει την ευκαιρία να αναφέρω το αδερφάκι των kosmische electronics, το electro και το ξαδερφάκι τους το dub. Αλλά τι να πρωτοπαρουσιάσεις μέσα σε μια μίξη;

Το θέμα δεν εξαντλείτε στα 70s και δεκάδες πρωταγωνιστές του διαστήματος συνέχισαν τις επόμενες δεκαετίες να δείχνουν όλο και νέες διαδρομές όπως μπορεί να διακρίνει κανείς στην σύμπραξη του 1982 των Mani Neumeier (Guru Guru etc), Dieter Moebius (Kluster, Harmonia etc) και του παραγωγού της σκηνής Conny Plank. Το κομμάτι Pitch Control και σε 10 χρόνια από τώρα να το ακούσει κάποιος θα είναι νέος ήχος όπως το techno κομμάτι του 1973, του Γάλλου Igor Wakhevitch ήταν τότε 20 και 30 χρόνια μπροστά. Σήμερα πλέον δύσκολα μπορεί να αναπαραχθεί ο ήχος αυτός αυτούσιος όπως τότε και να συγκινήσει το ίδιο. Δεν είναι καλή η επανάληψη, η εμμονή και ο εφησυχασμός αλλά δεν είναι λίγες οι φορές που αναπαράγεται πετυχημένα, είτε άμεσα όπως στον Etienne Jaumet, είτε έμμεσα όπως στους Mordant Music. Οι τρόποι άλλωστε σήμερα να επισκεφτεί κανείς το διάστημα είναι πολλοί και τα δρομολόγια τακτικά. Δεν είναι πάντως λίγες οι στιγμές, που τη βόλτα μου, προτιμώ να την κάνω με ένα από εκείνα τα διαστημόπλοιο, τα μεγάλα, της παλαιάς σχολής.