Live.Love.A$ap
...και επένδυση που πρέπει να αποδώσει As Soon As Possible. Του Πάνου Πανότα
Είναι απ' αυτά που ίσως διαβάσεις φρεσκογραμμένα σε τεύχος του "The Fader" να σερβίρονται ως φανταχτερή είδηση, ξεπουλήματος, εξαγοράς ή άλλου εξορκισμού, για vintage γόηδες: Νεαρός ράπερ, θρέμμα των δρόμων του Harlem, υπογράφει παχυλό συμβόλαιο με πολυεθνική και γίνεται τρισεκατομμυριούχος στα εικοσιτρία του.
Αφού, όμως, στο hip hop χρειαζόμαστε εξίσου με αλλού καινούργιους αφηγητές, κάτι σε προ(σ)καλεί να συνεχίσεις στη λάμψη που αφορίζεις. Κι ανακαλύπτεις ότι είναι πέρα απ' το αναμενόμενο πολυκύμαντη.
Ο Rakim Mayers "βαφτίστηκε" απ' το ήμισυ των Eric B. & Rakim κι είδε από παιδί πατέρα σε φυλακή κι αδελφό σκοτωμένο. Αφότου το '07 μπήκε στην ομάδα Always Strive And Prosper (A.S.A.P.) μετονόμασε εαυτόν σε ASAP Rocky, ενίοτε αλλάζοντας το "s" με το "$" (dollars!, ζούμε στην εποχή της Goldman Sachs!).
Δεν ξέρω αν κρατήσει αυτή τη συνήθεια τώρα που αύξησε τις τραπεζικές του καταθέσεις, τουράρει με Drake και Kendrick Lamar και μετακόμισε στο Elmwood Park του New Jersey, ως γραφιάς που υποστηρίζει ιδεώδη θέλω να πιστεύω πως ναι.
Το "Live.Love.A$ap" είναι το ντεμπούτο του, το οποίο επέλεξε να κυκλοφορήσει ανήμερα του φετινού "Halloween" στις 31 του προπερασμένου μηνός Οκτώβρη, πριν μας κυβερνήσει ο Λουκάς Παπαδήμος δηλαδή. Είναι κι απ' τα άλμπουμ που πέρασαν ανεπηρέαστα την καμπάνια της "buy nothing day", καθότι το αποκτάς χωρίς αντίτιμο ως αρχείο στο υπολογιστή σου. Η επερχόμενη deluxe version φοβούμαι θα επιφυλάσσει αλλαγές, κάπως η εταιρεία του χρειάζεται ν' αρχίσει να ξεχρεώνει τα του συμβολαίου του. Σ' αυτό εμφανίζονται άλλοι τέσσερις ASAP σε μικρόφωνα και ντεκ.
Κάποιοι φαν, που ως τέτοιοι είθισται να βιάζονται (πριν απ' όλους), έχουν ήδη εκδώσει κόπιες σε φυσική μορφή. Τις βρίσκεις στο e-bay, αλλά αυτές θέλουν πορτοφόλι και ταχυδρόμο...
Στο σύγχρονο ραπ έτσι κι αλλιώς υπάρχουν άλυτα θέματα. Τη χρονιά που σε λίγες μέρες τελειώνει, αν στήσουμε τη ζυγαριά κι επιμετρήσουμε, το μόνο άλλο άλμπουμ που παίρνει το χαρακτηρισμό του εξαιρετικού είναι -κατά την καθαρά προσωπική μου άποψη- το "Oneirology" των CunninLynguists. Δύσκολα κι αργά αυγαταίνει η συγκομιδή.
Ο Rocky ρισκάρει συνεργαζόμενος με διαφορετικούς παραγωγούς στον ίδιο δίσκο, οκτώ τω αριθμώ, υπερβολικά πολλοί ακόμη και για το hip hop, ωστόσο άγνωστο πώς βρίσκεται η (συν)έμπνευση που καθιστά το άλμπουμ του σχεδόν ομοιογενές, έτσι ώστε να ακούγεται χωρίς σκαμπανεβάσματα ή άλλα παραπατήματα.
Ξέχωρα απ' όλους, το μερίδιο του λέοντος το 'χει ο Clams Casino (Mike Volpe στα καθ' ημέρας), που αν και νεαρός σε ηλικία (συνομήλικος του ASAP Rocky), δείχνει μια ιδιαίτερη σχέση αναθέρμανσης με τον πειραματισμό. Αν ποτέ έβγαινε hip hop άλμπουμ με υπογραφή The Residents κάπως έτσι θα ακουγόταν.
Ωστόσο, αν χρειαστεί τεστ γονιδίων ή διεκδικήσεις σε δικαστήρια για το ποιοι εδώ έχουν την πατρότητα δύο εκ των κορυφαίων στιγμών του σετ, βλ. "Roll One Up" και "Kissin' Pink", αυτά ανήκουν σ' άλλους με λιγότερες συμμετοχές.
Κάτι επικίνδυνο, πάντως, ένα σημείο θαμπό στις λεπτομέρειες, είναι η εν δυνάμει παραπλάνηση απ' το γεγονός ότι ο δίσκος χρειάζεται να αφεθεί να ολοκληρώσει πλήρως και πάνω από μια φορά. Κι απ' το ό,τι δεν καταλαβαίνεις απ' την αρχή πως έτσι ακριβώς είναι στημένος, ρεφάροντας όψιμα σε φιλίες.
Το τελευταίο είναι το δεύτερο δυνατότερο χαρτί του για το μέλλον. Το πρώτο, και πιο συμβατό, παραμένουν αδιαφιλονίκητα τα ίδια τα τραγούδια του. Σα να μπήκαν πολλές παρενθέσεις. Σε μεγάλους δίσκους οι επεξηγήσεις είναι άχρηστες πληροφορίες.