I and love and you
Ιδού το quiz της καινούργιας βδομάδας: πόσους μουσικούς ξέρετε που κατάγονται από τη Βόρεια Καρολίνα; ....Πάμε πάλι. Από τη Βόρεια είπαμε, όχι από τη Νότια (η οποία παινεύεται για τον James Brown, τον Chubby Checker, τον Dizzy Gillespie και την Eartha Kitt). Μέχρι πρόσφατα, ο μόνος Βορειο-Καρολινέζος που ξέραμε ήταν ο James Taylor (ο singer/songwriter, όχι ο acid-jazzistas). Τώρα, η Βόρεια Καρολίνα μπορεί να καμαρώνει και για τους Avett Brothers. Τους οποίους ανέλαβε ο ιδιοφυής Rick Rubin, και τα μουσικά έντυπα αναρωτιούνται αν το ντουέτο των αδελφών Avett είναι the next big thing.
Ο δίσκος θα αρέσει αναμφίβολα σε όσους αγαπούν τη bluegrass/folk/rock (δηλαδή σ' εμένα, τον ξάδερφό μου τον Λάζαρο, κι άλλους τρεις που δεν τους αναφέρω για να μη θίξω τα προσωπικά δεδομένα τους). Από την άλλη, όμως, η San Francisco Chronicle βρίσκει ότι οι αδελφοί Avett - που έχουν γίνει πια τρίο με τη βοήθεια του μπασίστα Bob Crawford, ενώ έχουν κι έναν τσελίστα για τις περιοδείες τους - διαθέτουν "... τη βαριά μελαγχολία του Townes Van Zandt, την pop ελαφράδα του Buddy Holly, τη μελωδικότητα των Beatles και την ακατέργαστη ζωτικότητα των Ramones". To Rolling Stone πάλι, τους αποκαλεί Beatles των Απαλαχίων (!) Καλά, μην το παρακάνουμε κιόλας.
Η αλήθεια είναι ότι ο Rubin μεταμόρφωσε τον ακατέργαστο ήχο των παλιότερων δίσκων των αδελφών Seth και Scott, χτίζοντας το άλμπουμ γύρω από ένα πιάνο, και περιορίζοντας τις πιο φόλκι ακουστικές φόρμες. Αυτό δεν ξέρω πόσο καλό ή κακό είναι, αλλά μαλάκωσε αναμφίβολα τον mountain-punk ήχο τους (ο Steve Leftridge του Pop Matters χρησιμοποιεί τον όρο, δεν είναι δική μου επινόηση) ο οποίος ασφυκτιούσε μέσα στο σχήμα "μπάντζο+κιθάρα+ντραμς". Τον ήχο γλυκαίνει ακόμα πιο πολύ το τσέλο που εμφανίζεται εδώ κι εκεί, και δίνει μια πιο σοφιστικέ χροιά στο σύνολο.
Το άλμπουμ ανοίγει το αριστουργηματικό I and Love and You, το οποίο θα μπορούσε να έχει γράψει ο Townes Van Zandt. Φαντάζομαι τον Johnny Cash να το λέει και βουρκώνω. Σχεδόν ολόκληρος ο δίσκος θα μπορούσε να τραγουδηθεί από τον Cash. (Το κακό είναι ότι ο Cash δεν μπορεί πια να πει τα τραγούδια, αλλά μπορεί ο Neil Diamond. Ας μη βάζουμε ιδέες στον Rubin). Η τροβαδούρικη αφηγηματική των αδελφών Avett μοιάζει κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του Cash (για παράδειγμα ο στίχος Brooklyn, Brooklyn, take me in / Are you aware the shape I'm in), παρότι υπάρχουν σημεία που οι στίχοι θυμίζουν την παλιομοδίτικη σχολή της Tin Pan Alley. Εν ολίγοις, όλα τα κομμάτια διηγιούνται μικρές, στρογγυλές κι ολοκληρωμένες ιστορίες. Πράγμα που μας οδηγεί κατευθείαν στο δεύτερο καλύτερο τραγούδι του δίσκου, το Kick Drum Heart, όπου ο Seth και ο Scott εναλλάσσονται στα φωνητικά με αληθινά μπητλική μαεστρία. Ενδιαφέρουσα η μετατροπή του Laundry Room από τρυφερή μπαλάντα σε ξεφαντωτικό bluegrass αυτοσχεδιασμό. Μπητλικές είναι και οι αρμονίες του Incomplete and Insecure, με το οποίο κλείνει ο δίσκος.
Τις άλλες μουσικές αναφορές τις βρήκαμε. Για να διαπιστώσουμε τον αλά-Ramones δυναμισμό των Avett Brothers, ή για να δούμε τι σημαίνει mountain-punk, θα πρέπει να τους δούμε ιδίοις όμμασι. (Λέμε τώρα, για να περνάει η ώρα).