Οποιοσδήποτε μουσικόφιλος που σέβεται τον εαυτό του οφείλει κάποια στιγμή να αμφισβητήσει τους Beatles. Δεν είναι δυνατό ένας ακροατής που ψάχνει και ψάχνεται να καταπιεί αμάσητο και να χωνέψει το πιο χρησιμοποιημένο αξίωμα της ποπ (λαϊκής) μουσικής: «Οι Βeatles Είναι Το Μεγαλύτερο Συγκρότημα Της Ποπ/Ροκ». Είναι δυνατό όμως πολύ πιθανό να καταλήξει εκεί από μόνος του. Έτσι έγινε και μ' εμένα.
Πιστεύω ότι οι Beatles είναι το σημαντικότερο συγκρότημα στην ιστορία της ποπ. Ήταν αυτοί που την έκαναν από μορφή τέχνης χωρίς ιδιαίτερο ειδικό βάρος, κοινωνικό κίνημα και τρόπο έκφρασης της γενιάς τους και πολλών άλλων που ακολούθησαν. Οι μουσικοί που απασχολούν το Mic, στο σύνολό τους, τους οφείλουν ό,τι οφείλουν οι Έλληνες καλαθοσφαιριστές στο Γκάλη. Περισσότερα απ΄όλους τους χρωστάνε οι Rolling Stones, που εξαιτίας της ανάγκης για δίπολα που υπάρχει στα πάντα, έμειναν στην ιστορία σαν «η μεγαλύτερη rock n/ roll μπάντα του πλανήτη».
Μάθημα ιστορίας: Στα 18 τους έπαιζαν ροκ εντ ρόλ στα μπουρδέλα του Αμβούργου. Στα 22 τους έγραφαν ποπ διαμαντάκια και έγιναν εκατομμυριούχοι ξετρελλαίνοντας τα κοριτσάκια. Στα 26 τους έγιναν καλλιτέχνες και τραγουδοποιοί της σύγχρονης μουσικής, ξεπερνώντας όλα τα όρια στυλ και έκφρασης. Και στα 30 τους διαλύθηκαν έχοντας κατακτήσει τα πάντα, μάλλον γι αυτό. Τα πάντα ήταν μια ευτυχής συγκυρία. Δύο τραγουδοποιοί με τεράστιο ταλέντο. Άλλοι δύο μουσικοί με μοναδική προσωπικότητα. Ο τόπος και ο χρόνος. Ο παραγωγός και ο μάνατζερ. Πόσες πιθανότητες υπάρχουν να συμπέσουν όλα αυτά; Θα συμβεί κάτι τέτοιο ξανά; (Μετά από αυτό το μάθημα ίσως να βγάζει νόημα η ηλίθια ιστοριούλα μου).
Ας μιλήσουμε όμως για τα τραγούδια. Δεν έχω πιάσει στα χέρια μου το "27", ούτε χρειάζεται. Τα τραγούδια, και τα 27, τα ξέρω απ' έξω εδώ και χρόνια. Κάθε στίχος, κάθε αλλαγή και κάθε ακκόρντο τους ,των περισσότερων από αυτά έστω, είναι κομμάτια από το soundtrack της ζωής μου, και δεν διεκδικώ δάφνες πρωτοτυπίας.
1.LOVE ME DO
Πρώτη φορά φυσαρμόνικα σε ποπ ηχογράφηση. Παιδική μουσική και στοιχειώδεις στίχοι. Δεν αντέχει σε εγκεφαλική προσέγγιση, αλλά όλοι το σφύριξαν κάποτε. Όντας πασίγνωστο, σ'αυτό οφείλεται εν πολλοίς η εικόνα των χαζοχαρούμενων που έχουν πολλοί για τους Beatles. Πολλοί που δεν άκουσαν ποτέ το I am the Walrus ή το Golden Slumbers/Carry That Weight/The End.Κάπως πρέπει να ξεκινήσουν όλα...
2.FROM ME TO YOU
Tα πράγματα αρχίζουν να σοβαρεύουν. Αξιομνημόνευτη μελωδία που τραγουδιέται και παίζεται σαν ριφφ. Και γέφυρα! Τραγούδι αγάπης αλλά όχι ακόμη ένα. Οι φιλόδοξοι νεαροί στοχεύουν την κορυφή και δανείζονται τον τίτλο για το τρίτο τους single από στήλη του ΝΜΕ.
3.SHE LOVES YOU
Η Μπητλομανία άρχισε και το συγκεκριμένο τραγούδι τη συμβολίζει. Μια χαρούμενη μελωδία για μια διαλυμένη σχέση με μέλλον! Δεν είναι η πρώτη φορά που ο νεολογισμός "yeah" χρησιμοποιείται σε τραγούδι, αλλά αυτό είναι που προκαλεί τη δημιουργία μιας λέξης στα ελληνικά: γιεγιές!
4.I WANT TO HOLD YOUR HAND
To πρώτο Νο 1 στην Αμερική ήταν ακόμη ένα χαρούμενο τραγουδάκι.
5.CAN'T BYE ME LOVE
Γραμμένο στην πρώτη περιοδεία τους στη Γαλλία, προχώρησε ένα βήμα μπρος. Τα άλματα θα ερχόταν αργότερα...
6.Α HΑRD DAY'S NIGHT
Η φράση ήρθε στο μυαλό του Ringo και η μουσική σε όλους μαζί εκεί που καθόταν σφυρίζοντας. Το ερωτικό τραγούδι αρχίζει να βαφτίζεται στην καθημερινότητα, τη στιγμή που οι δημιουργοί του την ξεπερνούν.
7.I FEEL FINE
Αισιόδοξο τραγούδι του Lennon. Για την ιστορία...
8.EIGHT DAYS A WEEK
Ακόμη ένας Ringoϊσμός για το φόρτο της δουλειάς (πόσα σημερινά groups ξέρετε να ηχογραφούν single κάθε δυο μήνες και album κάθε δέκα;) που έγινε τραγούδι αγάπης. Η πρώτη ποπ ηχογράφηςη με fade in.
9.TICKET TO RIDE
Το πρώτο κομμάτι της συλλογής που μπορεί να χαρακτηριστεί ροκ. Γραμμένο από τον John, αφήνει πίσω τις ζαχαρωμένες αρχικές ηχογραφήσεις και σηματοδοτεί την αρχή της μουσικής περιπέτειας των τεσσάρων πέρα από την ποπ.
10.HELP!
Self assure. Independence. Insecure. Άγνωστες λέξεις εισβάλλουν στο rock n' roll. Ο Lennon οδηγεί τα '60s σε ενδοσκοπικές ανεξερεύνητες ατραπούς, και το ψυχαναλυτικό τραγούδι γεννιέται.
11.YESTERDAY
Μπορεί να το βαρεθήκαμε, μπορεί να μας τη σπάει που αρέσει σε κάθε άσχετο, αλλά δε σταματάει να είναι μία από τις κορυφές της ανθρώπινης δημιουργίας του 20ου αιώνα δίπλα στη θεωρία της σχετικότητας και μερικά άλλα θαυμαστά επιτεύγματα...
12.DAY TRIPPER
Τα παραισθησιογόνα μπαίνουν στη ζωή των φερέλπιδων νέων. Οι σκληρές κιθαριστικές φράσεις περνάνε σε πρώτο πλάνο και η εποχή της αθωότητας ξεθωριάζει.
13.WE CAN WORK IT OUT
Οι προβληματικές σχέσεις boy/girl περνάνε κάτω από το πρίσμα του ώριμου από τις απογοητεύσεις νέου άντρα. Ο ερωτοχτυπημένος έφηβος με τη ραγισμένη καρδιά δε μένει πια εδώ.
14.PAPERBACK WRITER
Το πρώτο single των Beatles με μη ερωτικό περιεχόμενο είναι γεγονός. Γραμμένο (έκπληξη) από τον McCartney και επηρεασμένο από τη σχέση του group με όχι και τόσο mainstream ποιητή της εποχής. Πρώτη ποπ ηχογράφηση με μπάσο όχι θαμμένο από την παραγωγή.
15.YELLOW SUBMARINE
Ο κόσμος άρχισε να ψάχνει παντού υπονοούμενα για ναρκωτικά, αλλά δεν είναι τίποτε παραπάνω από ένα παιδικό τραγουδάκι, γραμμένο από τον Paul για να τραγουδιέται ευχάριστα, με επιτυχία 100%. Ο στίχος "sky of blue and sea of green, in our yellow submarine" είναι του Donovan που ηχογραφούσε στο διπλανό studio.
16.ELEANOR RIGBY
Η επιλογή των λέξεων μία-μία ήταν στανταρ διαδικασία όταν οι Beatles έγραφαν. Μπορεί τα τραγούδια αρχικά να ήτανε ενός, στη συνέχεια όμως τα βασάνιζαν όλοι μαζί πριν να βγουν. Έτσι, σε πολλά από αυτά ο στίχος λειτουργεί και μουσικά-ηχητικά, πέρα από το νόημα των λέξεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ, που ακούμε τη φωνή του McCartney με κουαρτέτο εγχόρδων.
17.PENNY LANE
Οι παιδικές αναμνήσεις από το Liverpool γίνονται τραγούδι. Ακόμη ένα παράδειγμα της ικανότητας του McCartney να δημιουργεί εικόνες και ατμόσφαιρα με τις λέξεις και τη μουσική του.
18.ALL YOU NEED IS LOVE
Γραμμένο από το Lennon για την πρώτη παγκόσμια ζωντανή δορυφορική μετάδοση του ΒΒC, μέσα στην κρίση του Βιετνάμ, ο προάγγελος του «Καλοκαιριού της Αγάπης». Ο John είχε σκοπό να γράψει ένα τραγούδι με οικουμενικό νόημα για να το καταλάβουν όσο περισσότεροι άνθρωποι γινόταν σ'όλο τον κόσμο, και το κατάφερε απόλυτα. Απλό και συγκινητικό, ακόμη και σήμερα, μια που ο δημιουργός του ήξερε καλύτερα από τον καθένα να μιλάει για αγάπη χωρίς να γίνεται γλυκανάλατος.
19.HELLO GOODBYE
Ο Paul που το έγραψε το περιγράφει καλύτερα: ένα τραγούδι για τα πάντα και για τίποτα. Από τις πιο αδύναμες στιγμές τους κατά τη γνώμη μου, έχει αξία μόνο ιστορική για τους ενορχηστρωτικούς πειραματισμούς του, που σήμερα ακούγονται ξεπερασμένοι.
20.LADY MADONNA
Στο απώγειο της επιτυχίας και των πειραματισμών τους, οι Beatles κοιτούν πίσω στα βασικά. H μελωδία είναι δανεισμένη από τo Bad Penny Blues του Humphrey Lyttleton, παλιά παραγωγή του George Martin, και οι στίχοι επηρεασμένοι από τη λεζάντα της φωτογραφίας μιας γυναίκας από την Αφρική με το μωρό της (Mountain Madonna). Ωραίο, αλλά όχι σημαντικό.
21.HEY JUDE
Ακόμη μια κορυφαία μελωδία στολισμένη με απλές λέξεις που στη σωστή σειρά παίρνουν μαγικό νόημα. Τραγούδι από αυτά που δεν περιγράφονται με λόγια. Σηκώνω τα χέρια ψηλά, κλείνω τα μάτια και το ζω. Το φινάλε του, που είναι το δεύτερο μισό του σε διάρκεια (!), είναι ίσως το πρώτο γηπεδικό ροκ κομμάτι. Και το μόνο του είδους που δε μισώ.
22.GET BACK
Ο μύθος λέει ότι όταν τραγουδούσε το ρεφραίν στο studio, o Paul κοιτούσε τη Yoko. Kαθαρόαιμο ροκ κομμάτι κι αυτό, απλό και τέλειο στη μορφή, παίχτηκε ζωντανά στην ταράτσα του κτιρίου της Apple από τους 4 και έγινε η πιο θρυλική εμφάνιση ροκ συγκροτήματος. Το επιχείρημα αντέγραψαν πολλοί κατά καιρούς, όπως κάποιοι κοσμικοί ρόκερς W3 ή κάπως έτσι, σερβίροντας ξαναζεσταμένο φαγητό.
23.THE BALLAD OF JOHN AND YOKO
Η Yoko Ono ήταν η γυναίκα που άνοιξε τους καλλιτεχνικούς ορίζοντες του Lennon, επισπεύδοντας έμμεσα τη διάλυση των Beatles. Οι οπαδοί τους λατρεύουν να τη μισούν, αλλά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Ο ορισμός της αμφιλεγόμενης προσωπικότητας, σαν καλλιτέχνιδα και σαν γυναίκα. Εδώ ο John λέει απλά την ιστορία του γάμου τους. Όλα τα όργανα στο studio τα παίζουν ο Lennon με το McCartney.
24.SOMETHING
Το μόνο τραγούδι του George Harrison στη συλλογή. Ο Harrison ήταν εξαιρετικός μουσικός, αλλά είχε την «ατυχία» (όχι οικονομική πάντως...) να ζήσει μια ζωή στη σκιά των δύο μεγάλων. Εδώ έχουμε ένα από τα πιο αισθαντικά (παρεξηγημένη λέξη, που αποδίδει όμως την ατμόσφαιρά του) ερωτικά τραγούδια που έχουν γραφτεί ποτέ.
25.COME TOGETHER
Ένα από τα πιο παράξενα και δύσκολα Νο1 των 60s. Αρχικά γράφτηκε για να χρησιμοποιηθεί από τον Dr Timothy Leary για την προεκλογική του εκστρατεία στην California, όπου έχασε από τον Reagan (τον γνωστό...). Ηχογραφήθηκε αργότερα και ήταν από τα λίγα singles των Beatles που πήγαν στο Νο1 στην Αμερική και όχι στην Αγγλία. Κρυπτολεννογραφικοί στίχοι και βρώμικη παραγωγή του δίνουν μια διαχρονικότητα σαν άκουσμα. Τα μισά '90s ακούγονται ξεπερασμένα μπροστά του.
26.LET IT BE
Kύκνειο άσμα. Η κούραση και η απογοήτευση από τη ρήξη των κάποτε αδελφικών δεσμών ανάμεσα στο Lennon και το McCartney αποτυπώνεται παραστατικότατα σ΄αυτό το τραγούδι. Είναι τόσο ανατριχιαστικά αποκαλυπτικό και ειλικρινές που δεν αφήνει χώρο για αισθήματα στον ακροατή.
27.THE LONG AND WINDING ROAD
Το τελευταίο κομμάτι της συλλογής είναι ακόμη ένας μουσικός πίνακας. Χωρις να γίνεται συγκεκριμένο σαν νόημα, το τραγούδι απλά συγκινεί και ταξιδεύει.
Αυτό είναι το "27" κομμάτι - κομμάτι. Πολλά διαμάντια και λίγοι ημιπολύτιμοι λίθοι.
Η πρότασή μου: Κάντε το δώρο, αλλά μην το αγοράζετε για το σπίτι. Τα περισσότερα πραγματικά Μεγάλα κομμάτια των Beatles δεν είναι εδώ, αφού δεν βγήκαν σαν singles.
A Day In The Life. I Am The Walrus. Here There And Everywhere. If I Fell. Girl. You Got To Hide Your Love Away. Μερικά από αυτά, για όποιους δεν τα ξέρουν και για όποιους ενδιαφέρονται για τη γνώμη μου από τους υπόλοιπους. Και τέλος το αγαπημένο μου, πρώτο ανάμεσα στα τραγούδια των Beatles και μέσα στο Top 5 όλων των εποχών, το In My Life.
Δεν ξεμπερδεύεις με μια συλλογή με τέτοιο φαινόμενο...