Η συνύπαρξη φυσικών και ηλεκτρονικών οργάνων στη μουσική των Belbury Poly θυμίζει την αδύνατη συνύπαρξη της Τζίπι Λίβνι και του Μπέντζαμιν Νετανιάχου στην κυβέρνηση του Ισραήλ. Είναι και οι δύο νικητές στις εκλογές με μικρή διαφορά εδρών, αλλά κάποιος από τους δύο θα πρέπει και να κυβερνήσει. Στην περίπτωση των Belbury Poly, που βρίσκονται ήδη στο "δύσκολο" τρίτο άλμπουμ, όσο περνούν τα χρόνια, τα ηλεκτρονικά αρχίζουν να παίρνουν κεφάλι, και τα beats φανερώνουν έως και χορευτικό χαρακτήρα σε κάποια κομμάτια. Κι όλα αυτά μη χάνοντας το παιχνίδι της αδιαμφισβήτητης μελωδίας. Ξέρετε, στα δικά μου αυτιά μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο να κρατηθείς μακριά από τα όρια του κιτς δημιουργώντας οργανικές συνθέσεις, όταν χρησιμοποιείς κατά κύριο λόγο αναλογικά συνθεσάιζερ. Οι Belbury Poly, δηλαδή ο εξής ένας, ο Jim Jupp, το καταφέρνουν αυτό και με μεγάλη ευκολία απ' ότι φαίνεται, αφού το "From an ancient star" μοιάζει να είναι και το πιο φιλόδοξο άλμπουμ τους.
O Jupp (αρχιτέκτονας στο επάγγελμα) μαζί με τον Julian House ξεκίνησαν να κάνουν μουσική, μαζί και χωριστά (ο House σαν The Focus Group) βασισμένοι μεταξύ άλλων στην αγάπη τους για ταινίες και συγγραφείς τρόμου, όπως ο HP Lovecraft, και σε σαμπλς μουσικής για τηλεοπτικές σειρές και διαφημιστικά σποτ, των δεκαετιών του '60 και του '70, από συνθέτες όπως ο John Baker, ή η Delia Derbyshire στο BBC Radiophonic workshop. Η μουσική της τελευταίας για την τηλεοπτική σειρά Dr. Who, ακούγεται σαν το πιο γνώριμο δείγμα για μη βρετανικά αυτιά. Το ενδιαφέρον ανακίνησε επανεκδόσεις αυτής της μουσικής από εταιρείες όπως η Trunk, και δημιούργησε και ρεύμα συνοδοιπόρων στον ήχο της Ghost Box, της εταιρείας δηλαδή των Jupp και House, όπως οι Mordant Music και οι Moon Wiring Club.
Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για ένα νέο είδος ή μια νέα αναβίωση ήχων του παρελθόντος, αν ήταν η νοσταλγία για κάτι παρωχημένο το κίνητρο των Jupp και House. O Simon Reynolds, ο παλιός δημοσιογράφος του Melody Maker και νυν από τους bloggers με μεγάλη επισκεψιμότητα, το ονόμασε hauntology, έναν όρο που δανείστηκε από το βιβλίο του Ζακ Ντερριντά "The Spectres of Marx" (Φαντάσματα του Μαρξ στην ελληνική μετάφραση του Κωστή Παπαγιώργη), λέξη που στη γαλλική της προφορά προσομοιάζει στον φιλοσοφικό όρο ontology ...
Έχουμε περάσει όμως στα χωράφια του Γιώργου Βέλτσου, και ταυτόχρονα έχουμε ένα κείμενο - παράδεισο τυχαίων χτυπημάτων με τόση ονοματολογία από εξωμουσικούς χώρους που έχουμε χρησιμοποιήσει ... (ξέρω δεν με πιστεύετε, αλλά δεν έγινε επίτηδες). Δεν έχουμε πει όμως κουβέντα για τη μουσική, και όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να έχουν γραφτεί χωρίς να έχουμε ακούσει ούτε νότα από το εν λόγω άλμπουμ ...
Αυτό λοιπόν που ακούμε εδώ δεν είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από βρετανική ποπ μελωδία, που μάλιστα δεν βγάζει καθόλου τοπικό χαρακτήρα, ενώ χρησιμοποιεί καθαρά βρετανικά εργαλεία. Σύγχρονη βρετανική ποπ μουσική, απ' αυτή που μπορεί να χαρακτηρίσει την εποχή της, ενώ είναι φτιαγμένη με παλιά υλικά. Ταυτόχρονα όμως και κόντρα στο σύγχρονό της ρεύμα των βιαστικών "κατεβασμένων" ακουσμάτων, αφού το packaging του CD (το οποίο σχεδιάζει ο Julian House σε όλες τις κυκλοφορίες της Ghost Box) συναγωνίζεται σε ποιότητα το μουσικό αποτέλεσμα.
Νοσταλγία για το μέλλον ίσως; "Remember tomorrow" όπως βαφτίζουν ένα από τα τρακς.
* * *
Το χωριό του Belbury είναι τόπος ανύπαρκτος. Μια πόλη φάντασμα. Είναι ένα παζλ μ'ένα τεράστιο ερωτηματικό στο κέντρο, μια πόλη στα πλαίσια μοντελισμού, μια μινιατούρα της οποίας την αρχιτεκτονική έχει αναλάβει ο κύριος Belbury (κι όχι μόνο) Poly, Mr.Jim Jupp.
Ακολουθώντας ένα concept που ξεκινάει από τη μουσική, περνάει από το Belbury και φτάνει μέχρι και τα μοναδικά artwork των cd η Ghost Box προσφέρει μια ατμόσφαιρα άλλοτε στοιχειωμένη κι άλλοτε ηλιόλουστη και δίνει ένα σημείο αναφοράς για όλους τους νοσταλγούς 'εκείνων των εποχών' με τις νεωτεριστικές, πλέον, διαθέσεις. Με όλες τις κυκλοφορίες της να κινούνται στο ίδιο ύφος και μη έχοντας τόσο σημασία αν λέγονται Focus Group, Belbury Poly ή Advisory Circle, Jim Jupp ή Eric Zann, κάθε καινούργιος δίσκος θα μπορούσε να προστίθεται στον προηγούμενο, σαν ένα νέο κομμάτι, οι δίσκοι να'ναι τα κομμάτια και τα κομμάτια να γίνουν ο ένας μεγάλος δίσκος που να λέγεται Ghost Box.
Το From An Ancient Star (το ενδέκατο κομμάτι με τη παραπάνω λογική), είναι το τρίτο album των Belbury Poly μετά τα Owl's Map και Willows και αποτελεί το ιδανικό ξεκίνημα για κάποιον που θέλει να γνωρίσει τον ήχο της Ghost Box και την ιδανική συνέχεια για κάποιον που σκεφτόταν το Belbury σαν προορισμό διακοπών και είχε σταματήσει στο Other Channels των Advisory Circle.
Ο δίσκος, μετά τη σύντομη εισαγωγή που μοιάζει να ανοίγει τηλεοπτική ή ραδιοφωνική εκπομπή του '60, ξεκινάει με το καλύτερο κομμάτι στον κατάλογο της εταιρείας, το βαρύ Hidden Door, και η εκτόξευση ενός φανταστικού πυραύλου έχει ξεκινήσει με την επόμενη στάση σε 'ένα χρόνο και μια μέρα'. Το διαθέσιμο ηχητικό κολάζ του Jupp αρχίζει να υφαίνεται με αφηρημένα φωνητικά και μελωδίες που τρυπώνουν και παραμένουν μέσα στο κεφάλι σου κάνοντας τον δίσκο τόσο pop όσο και ηλεκτρονικό και μια λεκτική επανάληψη ενός 'Time cruel time'μαζί με μια κάποιου είδους πρόταση,'Feel the seconds between your fingers' να μας δίνουν μια άλλη διάσταση. Θερεμίνες και synthesizers, αναλογικά ηλεκτρονικά σε μουσικές που θα σας κάνουν να χαμογελάτε μιας και η ψυχική ανάταση είναι κύριο χαρακτηριστικό ολόκληρου του δίσκου και το λίγο σκοτάδι που επικρατεί στο τέλος να λειτουργεί σαν συνδετικός κρίκος με το μέλλον, για να μας κινήσει μια ακόμα φορά την περιέργεια της επόμενης κίνησης μιας εταιρείας-φάντασμα από όποιους μπορεί να έρθει αυτή τη φορά.
Το Man Machine των Kraftwerk, ο κύριος Robert Moog και τα ψυχεδελικά sixties του Jean-Jacques Perrey έδειξαν το δρόμο, η Ghost Box τον περπατά με το κεφάλι ψηλά και φτιάχνει για μια ακόμα φορά μουσική που θα μπορούσε να γράψει βιβλίο ή ταινία επιστημονικής φαντασίας, μέχρι παιχνίδια για ΑΤΑRI και παιδικά τηλεοπτικά προγράμματα!
Δεν είναι κάτι καινούργιο ή παλιό, είναι απλά εμπειρία.