Moderat
Το 'χαν ξαναπροσπαθήσει οι Gernot Bronsert, Sebastian Szary (= οι δύο Modeselektor) και Sascha Ring (= ο ένας Apparat) να βρεθούν όλοι μαζί δημιουργικά. Την προηγούμενη φορά στο τσακ έδωσαν τα τέσσερα τρακ του "Auf Kosten der Gesundheit", ένα ep που 'βγαλε πάλι η BPitch Control το '03, και μετά τράβηξαν τάχιστα τους ξεχωριστούς τους δρόμους, απ' τους οποίους και το πιθανότερο να τους ξέρει κάποιος. Πέρυσι την άνοιξη αποφάσισαν να το δοκιμάσουν πάλι. Η ενδιάμεση εμπειρία έφερε γνώση, κι η γνώση λέει ότι εκείνο που προσφέρουν τέτοιες συνεργασίες είναι η ενθάρρυνση ώστε να μην κυριαρχούνται από προβλέψεις και κανόνες. Και τότε μόνον πετυχαίνουν κιόλας. Βάλτε κάτω ποιες παρόμοιες έμειναν στην Ιστορία διότι έκαναν αυτό ακριβώς και ποιες απέτυχαν μπαίνοντας στα γνωστά λούκια, ιδίως της εμπορικής σφυρίχτρας που συχνά κάνει και τη ζημιά.
Κι επειδή οι λέξεις είναι σχετικές μερικές φορές, οι Moderat για να στήσουν το ομώνυμο ντεμπούτο τους που 'χουμε εδώ σήμερα, έκαναν για τον ήχο του και μόνον ολόκληρο σχέδιο. Προσέλαβαν τον Αμερικανό Joshua Kit Clayton, software σχεδιαστή, για να προγραμματίσει ένα reverb αλγόριθμο που θα χρησιμοποιούταν ειδικά στην επεξεργασία των παρόντων ηχογραφήσεων. Ώθησαν μία κονσόλα της EMI του πολύ μακρινού '72 απ' τον πηγαιμό για τον παλιατζή στην επισκευή, και για να γράψουν το υλικό τους αναλογικά, άνοιξαν την πόρτα στα περίφημα Hansa στούντιο του Βερολίνου και τον εξοπλισμό τους. Και πού δεν έχει δουλέψει αυτός κατά το παρελθόν.
Τα παραπάνω πρέπει να 'ταν το δυσκολότερο κομμάτι του εγχειρήματος, περισσότερο γιατί είναι γεμάτο τεχνικές διευθετήσεις, το ευκολότερο (αν και με τους ανθρώπους ποτέ δεν ξέρεις) ήταν οι δύο να πείσουν τον Ring να βγάλει φωνή στο μικρόφωνο. Αναγκαία κι η ικανή συνθήκη ώστε να οδηγηθούμε σε εξαιρετικά τραγούδια όπως το "Rusty Nails", που στην έκδοσή του ως σίνγκλ ανέλαβαν οι Booka Shade να το πάνε κι ακόμα παραπέρα ή τουλάχιστον να το προσπαθήσουν με αξιώσεις στο remix τους. Άλλη μία φορά τον έπεισαν να τραγουδήσει τον Sascha Ring, στο "Out Of Sight", κι απ' το συνολικό αποτέλεσμα μάλλον θα του μένει η θέση κι όλα τα συνακολουθούντα της περιγραφής της. Διακινδυνεύω και πρόβλεψη για το δεύτερο σίνγκλ, αλλά έχω πλάτη τοίχο σε dubstep-ίζοντες καιρούς, το "Sick With It" με Eased From Seeed στα φωνητικά, για να τσεκάρουμε και το τι έχει μάθει από μάνατζμεντ δισκογραφικής η Ellen Allien.
Το ευφάνταστο, ωστόσο, με το "Moderat", δεν έχει τελειώσει. Κι ούτε πρόκειται αν δε μιλήσουμε για τα ινστρουμένταλ του, όπου αναδεικνύεται κατάτι περισσότερο κι η επιμονή των υπευθύνων για το υψηλό ηχητικό στοίχημα. Τι δεν χώρεσε π.χ. στον κόσμο (πράγματι) του "Seamonkey". Νωρίτερα δε, ήταν στο "A New Error" κι αργότερα στη σερί τριάδα των δύο "Porc..." και του "Les Grandes Marches". Οι Moderat δεν άφησαν ούτε το ίχνος, ούτε τη μικρή πινελιά, είδαν τη διαφοροποίηση ακόμα κι ως σκιά. Συναυλιακή συνέχεια έχει ήδη δρομολογηθεί, αλλά μάλλον και δισκογραφική θα υπάρξει, και σε χρόνο μικρότερο των έξι ετών που πέρασαν μέχρι τη φετινή.
Έχουμε συνηθίσει οι συνευρέσεις και κολιγιές να γίνονται στα τελειώματα, όταν οι καριέρες καταρρέουν κι οι εταιρείες ψάχνουν σωσίβια, κι αν δε βρίσκουν φτιάχνουν οι ίδιες και τα δοκιμάζουν αν δουλεύουν όταν συμβεί το δυστύχημα. Το ευτυχές συμπέρασμα, λοιπόν, είναι ότι οι Moderat ως κόνσεπτ είναι μία συνεργασία που γίνεται στον ορθό χρόνο, όταν δηλαδή τα εκατέρωθεν μέλη διανύουν αμφότερα τη δημιουργικότερη περίοδό τους. Και το ντεμπούτο φουλ άλμπουμ τους είναι ανάλογο, είναι επιτυχημένο, και συγχρόνως ένα απ' τα σπουδαία ηλεκτρονικά των τελευταίων μηνών. Τουλάχιστον...