Ήταν θέμα χρόνου να καταφθάσει και στα εδώ μέρη η μανία που κυρίευσε την τελευταία δεκαετία τους ευρωπαίους με τον γερμανικό εξπρεσιονιστικό κινηματογράφο του μεσοπολέμου. Και μιλάμε φυσικά για την ανασύνθεση του μουσικού μέρους - το πιο διαδεδομένο εκφραστικό πάγιο των βωβών εικόνων. Ποιος διαφώνησε άλλωστε; Και πότε, εφόσον η πρόταση έθιγε ευαισθησίες και κρυφά σημεία μας, με σεβασμό και διακριτικότητα;
Το 'Nosferatu, eine Symphony des Grauens' (όπως είναι ο πλήρης τίτλος) βγήκε στην πρώτη του έκδοση το 1922 και είναι ίσως η γνωστότερη μεγάλου μήκους ταινία του Friedrich Wilhelm Murnau, γυρισμένη στη Βρέμη και βασισμένη στο γνωστό μυθιστόρημα του Bram Stoker 'Dracula' (και που για καθαρά λόγους δικαιωμάτων δεν φάνηκε στον τίτλο). Αυτό, μαζί με το 'Metropolis' του Fritz Lang και το 'Das Kabinett des Dr. Caligari' του Robert Wiene, αποτελούν τα δημοφιλέστερα films μιας σημαντικότατης σχολής. Έκτοτε δε, έχει πολλάκις απασχολήσει τους απανταχού φίλους του φανταστικού μέσα από τις νεότερες εκδόσεις (ή εκδοχές) του.
Η παρούσα ηχογράφηση έγινε τον περασμένο Νοέμβρη στο Αγροτικόν studio του Νίκου Παπάζογλου στη Θεσσαλονίκη, ζωντανά και απευθείας ενώ προβαλλόταν η αυθεντική ταινία του F.W. Murnau. Αν και βασικός συντελεστής φαίνεται ο Σάκης Παπαδημητρίου, γίνεται έγκαιρα και έγκυρα αντιληπτό ότι το αποτέλεσμα είναι συλλογικό και αδιαχώριστο - ανάμεσα στον ίδιο στο πιάνο, της εξαιρετικής Γεωργίας Συλλαίου στα φωνητικά και του Γιώργου Bandoek Αποστολάκη στις κιθάρες (των πάλαι ποτέ Noise Promotion Company). Ειδικά ο τελευταίος κάνει μια φοβερή δουλειά, υποχθόνια και γενικώς αποκρυμμένη, η οποία μένει μόνον στα των τύπων σε δεύτερο ρόλο. Στήνοντας προσεχτικά το αυτί την πιάνεις σε μικρές φράσεις, χτυπήματα, παραμορφώσεις και παρεμβάσεις ποικίλες. Ήταν πολύ εύκολο βλέπετε να χαθεί κάτι τόσο απλοϊκά λιτό πίσω από την πρωταγωνιστική ατμόσφαιρα των πιανιστικών δακτυλισμών - μια θάλασσα ήχων από Claude Debussy μέχρι Eric Satie, είτε με εκφράσεις συγκεκριμένων φορμών, είτε αυτοσχεδιαστική, ατονική και πειραματική - και του μεγαλειώδους θεατρικού στόμφου των φωνητικών χρωματισμών - βασικά υπεύθυνα για το εντυπωσιακό δραματικό μέρος εδώ. Και δεν νοείται ενασχόληση με θέμα τον 'Nosferatu' που η σκοτεινότητα και η ασπρόμαυρη σκιώδης προβολή του δαιμονικού και πένθιμου - αυτήν που είχε συλλάβει ο δημιουργός του - να αλλοιώνεται. Αυτό θεωρήστε το άμεμπτο και θεμελιώδες.
Για μένα είναι νομίζω πλέον καθορισμένο ότι αυτή η δουλειά θα μπει ισότιμα και πανάξια σε αυτές που συνέχισαν τις νοηματικές προφάσεις του αυθεντικού, δίνοντας στην καχεκτική αιμοδιψή φιγούρα του βρικόλακα την μεταφορική σημασία της σε μια εποχή πολύ διαφορετική, όπως η σημερινή. Και αυτό με σοβαρότητα και τάξη. Εξάλλου η Leo Records από μόνη της είναι η εγγύηση της τολμηρότητας και του ουσιαστικού του εγχειρήματος. (Μια ματιά στον κατάλογό της είναι αρκετή για να ανυψώσει ακόμη περισσότερο την επιτυχία του παρόντος.)
Ακούστε λοιπόν αυτήν την εξαιρετική μουσική και νοιώστε το μοναδικό συναίσθημα της σχοινοβασίας πάνω από τα κύματα του σκοτεινού, του μυστηριώδους, του ονειρικού και του μαγικού. Με άδειο μυαλό. Η σημασία του να καταχωρηθεί εντός και η μικρότερη λεπτομέρειά του είναι ίδια με την επάρκεια σε οξυγόνο.