Our faith, it is bending from the burden's weight
So our faith we will strengthen, make an iron brace
This brace, is from the iron of a garden gate,
We wear braces on our arms, ...on our legs, ...on our teeth,
We are making ourselves straight ('An Introduction to the Power of Braces')
Μετά από τέτοια ζοφερή δήλωση μετάνοιας και αυτοτιμωρίας στην υποδοχή, το λιγότερο που περιμένουμε είναι να συναντήσουμε κάποιο μεσαιωνικό μοναχό βγαλμένο απ' το Όνομα Του Ρόδου, θα βρεθούμε αρκετά κοντά όμως και με τους θρησκόληπτους αυτούς αμερικανούς. Γραφικοί ιεροκήρυκες ο Slim Cessna, ο Jay Munly κι η αξιότιμη παρέα τους, επαναλαμβάνουν τρείς φορές ακόμη παρακάτω την σκοτεινή αυτή δήλωση πίστης για να την εμπεδώσουμε καλύτερα ενώ, ενδιάμεσα, μεταφέρουν το φλογισμένο κήρυγμά τους, καταδικάζουν τους αμαρτωλούς -μαζί και τους εαυτούς τους- χωρίς να προσφέρουν σωτηρία ("we're long on damnation, short on salvation"), ή πνίγουν τις εξομολογήσεις τους σε βάζα παράνομου bourbon.
Δεκαπέντε σχεδόν χρόνια τώρα ενδύονται τα άμφια των outlaw preachers, από τότε δηλαδή που μοιράστηκαν με τον David Eugene Edwards το σκήπτρο (ή αρχιερατική ράβδο) της σκηνής του Denver, για να γίνουν κι η σημαία της καθώς παρέμειναν στα πάτρια χώματα -και ιδιώματα- όταν ο τελευταίος ακολούθησε την μούσα του σε ολοένα πιο εσωτερικά μονοπάτια. Εντάχθηκαν λοιπόν στην αριστοκρατία της "παλιάς παράξενης αμερικής", αυτής που υπάρχει ακόμη μόνο σε καρικατούρες western αλλά και κάποια μέρη όπως εκεί ψηλά στα Βραχώδη Όρη, όπου παραμένουν ακόμη αξεδιάλυτες η αμαρτία με την θρησκευτική πίστη αλλά και την απλοϊκότητα.
Γνήσιοι εκπρόσωποι οι Auto Club του ήχου που μάθαμε να περιμένουμε απ' το Denver, κατασκευάζουν οι ίδιοι τα όργανά τους και ανακατεύουν country, folk, υμνητικό gospel, hillbilly, rockabilly και bluegrass, Woody Guthrie και παιδικά τραγούδια, με αποτέλεσμα συνήθως γραφικά απολαυστικό ('This Land', 'That Fierce Cow', 'Children of the Lord'), συχνά ορμητικό ('Magalina Hagalina', 'Red Pirate') και, στην χειρότερη περίπτωση, ψυχαγωγικό ('Ladies in the Know'). Επιπλέον, εδώ βρίσκονται στην καλύτερη μάλλον στιγμή τους μέχρι τώρα όπου, καθόλου συμπτωματικά, έχει αναβαθμισμένο ρόλο κι ο Jay Munly (η "hillbilly" εκδοχή του Michael Gira) που προσθέτει τους έντονους american gothic σκοτεινούς τόνους ('Jesus Is in My Body') που γνωρίζουμε απ' τις προσωπικές δουλειές του.
Εύκολα μπορούμε να τους πάρουμε στα σοβαρά, ο Slim Cessna πείθει άλλωστε με την μετάνοια και το κήρυγμά του, η ορεσίβια κομπανία όμως φροντίζει να μας κλείσει το μάτι στο κλείσιμο: "no, it's certainly not like that" μας βεβαιώνουν, το παράλογο ("that fierce cow") μοιάζει συνηθισμένο στα μέρη τους όπως λένε. Όλα λοιπόν τα παραθρησκευτικά φαίνονται να παρωδούν την προηγούμενη εικόνα, σαν σκληρός καθρέφτης που βάζουν οι Auto Club μπροστά στους αφελείς συμπατριώτες τους την ώρα που τους παρασέρνουν αμέριμνους στον hillbilly χορό που στήνουν.
Για εμάς τους υπόλοιπους όμως που δεν είμαστε από εκείνα τα μέρη, αυτά είναι μόνο το επιδόρπιο: χρειαζόμαστε και το κύριο πιάτο, τα τραγούδια δηλαδή, κι αυτά βρίσκονται σε έλλειψη στο Cipher καθώς στο μεγαλύτερο μέρος οι Auto Club ενδιαφέρονται να μεταφέρουν τα κηρύγματα και τους διαλόγους του Cessna με τον Munly, αφήνοντας ελάχιστο χώρο απ' τα εξήντα σχεδόν λεπτά εδώ για να λάμψει το επικό και σκοτεινό 'All About the Bullfrog', αλλά και το -προφανές- single 'Americadio' που πιστοποιεί και την κοινή προέλευση με τον φίλο τους (και δικό μας) Ευγένιο. Αυτά λοιπόν θα κρατήσουμε, καθώς τα γραφικά και τα ηθικοπλαστικά επιμένουν εδώ πολύ περισσότερο απ' όσο είναι καλοδεχούμενα. Ίσως χρειαζόμαστε κι εμείς τελικά τις σιδηρόφρακτες ενισχύσεις του Slim Cessna, θυμόμαστε όμως ότι για να γίνει κρασί απ' το νερό χρειάζονται κι άλλα εκτός απ' τον θρησκευτικό ζήλο, διαφορετικά θα μείνει νερωμένο.