Οι Sub Oslo ξεκίνησαν τον χειμώνα του 1996 απ'το Denton του βόρειου Texas κι αν θέλουμε να κάνουμε χιούμορ - πράγμα για το οποίο πολύ αμφιβάλλω τώρα τελευταία - θα λέγαμε ότι ασχολήθηκαν μ'αυτό το είδος μουσικής που παρουσιάζουν, απ'τη χαρά τους που ένας κοντοχωριανός τους έγινε πλανητάρχης.
Στο ξεκίνημά τους έδωσαν περισσότερη βάση στο ρυθμό αλλά σύντομα πρόσθεσαν κιθάρες, μελόντικα, φλάουτα, κρουστά, μπάσο και διάφορα πλήκτρα και ηλεκτρονικά. Ένα δωδεκάιντσο με 3 συνθέσεις τους που κυκλοφόρησε απ'την Two Ohm Hop του Dallas ήταν η πρώτη δισκογραφική τους εμφάνιση και το "Dubs in the key of life" που παρουσιάζουμε σήμερα η πρώτη ολοκληρωμένη τους δουλειά. Βασικός πυρήνας του σχήματος - που τώρα είναι οκταμελές - ήταν ο μπασίστας Miguel Veliz και ο ντράμερ Quincy Holloway που δεν τους έλειπε τίποτα παρά μόνο ένα άγγιγμα του ραβδιού του John Knuckles - μάγου των studio - για να παρουσιάσουν αυτήν την ψυχεδελική dub που θα την ζήλευαν, ένας κουρασμένος - και με το δίκιο του μετά από αριστουργηματική δουλειά τόσων ετών...- Adrian Sherwood και ένας εθνοξεκούτης Bill Laswell.
Αυτή η dub, μεθυστική αλλά και απόκοσμη, μελωδική αλλά και σε κάποιες στιγμές εφιαλτική σαν βρυχηθμός προϊστορικού τέρατος που διαισθάνεται ότι πλησιάζει το τέλος, δεν θα αφήσει ασυγκίνητο κανέναν από εκείνους που μες τη δεκαετία του '80 έψαχναν υπομονετικά τους δίσκους των Creation Rebel, New Age Steppers, Dr Pablo and the Dub Syndicate, Mark Stewart and the Maffia, Playgroup και αμέτρητων άλλων.
Ειδικά για τον γράφοντα η ακρόαση του "Dubs in the key of life" ήταν ένα πραγματικό shock μετά την ψευδοχαρούμενη ουτοπία των καλοκαιρινών διακοπών. Η φορτισμένη ατμόσφαιρα ιδίως των τριών πρώτων συνθέσεων του cd ("Stratospheric penetration", "Celestial dub", "Melafrica") κυριολεκτικά μεταφέρει τον ακροατή σε εξωπραγματικά τοπία, μακριά από την κατάθλιψη της lounge και easy listening αισθητικής των τελευταίων ημερών.
Η μουσική εδώ μοιάζει να είναι φυσική συνέχεια μιας καταπληκτικής δουλειάς του Adrian Sherwood που κυκλοφόρησε το 1992 από την On U Sound : African Head Charge - "Enviromental studies". Νομίζω θα ήταν αδύνατον και για τους ίδιους τους African Head Charge να δώσουν συνέχεια σ'εκείνη την καταπληκτική δουλειά τους, όπου ο θρήνος των δεινόσαυρων για το επερχόμενο τέλος ("Dinosaur's lament" - βλέπε εξώφυλλο Mic) έδενε αρμονικά με τους ρυθμούς μιας απόκοσμης dub οδηγώντας τον ακροατή σε τοπία που υπήρξαν χιλιάδες χρόνια πριν.
Απ'την άλλη μεριά και οι Sub Oslo δε νομίζω ότι θα φιλοδοξούσαν να πλησιάσουν την δεξιοτεχνία των Crucial Tony, Kishi, Lizard, Scott, Nick Plytas, Dr Pablo, αλλά και του αβανγκαρντίστα Steve Beresford που ήταν παρών σ' εκείνη την ηχογράφηση, αλλά είναι πολύ πιθανόν - για μένα - μιας και το "Enviromental studies" κυκλοφόρησε το 1992, να ήταν το βασικό 'έναυσμα' για να δημιουργήσουν οι Sub Oslo την συγκινητική dub τους. Και είναι αλήθεια ότι αυτή την dub την χρειαζόμαστε πολύ, μας έχει λείψει τα τελευταία χρόνια όπου όλα πρέπει να ακολουθούν την λογική του "εύληπτου", του "ραδιοφωνικού", και του "cyber". Παιδιά με τα "cyber" γυαλιά, με το κινητό ανά χείρας, τα χιλιάδες pc προγράμματα, δεν γίνεται μουσική. Χρειάζονται και δύο βασικά πράγματα που δυστυχώς δεν υπάρχουν στο διαδίκτυο : έμπνευση και συνείδηση.
Ειδ' άλλως η μουσική σας μου θυμίζει αυτό που αισθανόταν ο πρωταγωνιστής του "Ένας λυκάνθρωπος στο Λονδίνο" του John Landis, στη σκηνή μέσα στον κινηματογράφο: "Απίστευτο. Να βλέπεις ένα έργο πορνό παρέα μ' ένα πτώμα".