Βρισκόμαστε στην ν-οστή αναβίωση του garage rock και, για τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς, ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει σαράντα περίπου χρόνια πίσω, τότε δηλαδή που οι πρώτοι νεαροί στις πολιτείες προσπάθησαν σε κάποια υπόγεια, με ελάχιστα μέσα κι ακόμη λιγότερη τεχνική, ν' αναπαράγουν την βρετανική εισβολή και το ιδίωμα αρνείται πεισματικά να πεθάνει, παραμένοντας αντίθετα επίκαιρο μέσα από τις διαδοχικές αναβιώσεις αλλά και τις κατά καιρούς μεταλλάξεις.
Η πλειοψηφία όμως των εργατών του περιορίστηκε πάντα στους -συμπαγείς- θύλακες οπαδών, τύχη που μοιράστηκαν κι οι τετραμελείς νεοϋορκέζοι Ultra 5 και, από εκεί ανασύρονται τώρα χάρη στην -δική μας- Green Cookie Records για την σειρά Special Edition που έχει ακριβώς τον σκοπό ν' αποκαταστήσει αυτού του είδους τις αδικίες.
Πρώτη κυκλοφορία λοιπόν της ειδικής αυτής σειράς επανεκδόσεων το 'Denizens Of Dementia', συγκεντρώνει τις δύο studio δουλειές τους ('Reincarnation' του '91 και 'House O' Fun' του '92) μαζί με επιπλέον υλικό για να σχηματίσει το ολοκληρωμένο retrospective της βραχύχρονης πορείας των Ultra 5.
Για τον προαναφερόμενο σκληρό πυρήνα βέβαια οι συστάσεις είναι μάλλον περιττές, όσοι όμως κάνουν εδώ την πρώτη γνωριμία θα συναντήσουν την γνώριμη από τους Fuzztones σκοτεινή ψυχεδέλεια, κυρίως στο 'Reincarnation'. Απουσιάζουν βέβαια η αινιγματική μορφή κι η γνωστή εκρηκτικότητα του Protrudi, αναπληρώνονται όμως από τις στοιχειωμένες ψυχεδελικές ατμόσφαιρες που μαγνητίζουν και το γνήσιο cool των Ultra 5, οδηγημένων από το fuzz του Bob Uhr και τα πλήκτρα της Ariane Root που συχνά κλέβουν τον πρώτο ρόλο.
Πιστοί στην garage ορθοδοξία (εξαιρετικά δείγματα το απολαυστικό 'Rock N' Roll Doll' ή η ανθισμένη ψυχεδέλεια του 'She's The Girl'), οι Ultra 5 ξεδιπλώνουν τα πραγματικά τους χρώματα όταν η κιθάρα γίνεται απειλητική και το όργανο μυστηριώδες καθώς νομίζει κανείς ότι παρακολουθεί b-movie thriller φορώντας πολύχρωμα γυαλιά, σκοτεινή ψυχεδέλεια που αντιπροσωπεύεται εξαιρετικά στο 'Hell', αποκτά όμως την πλήρη υπόστασή της στο κορυφαίο 'It's A Long Way Home' (πρώτο single του group) και, αν ο δρόμος της επιστροφής εδώ είναι οδυνηρά μακρύς, τα φαντάσματα στήνουν χορό στις κατακόμβες με το οργιώδες fuzz του 'Bones Walk' κι η φωνή του Uhr μοιάζει να βγαίνει από τα έγκατα ('Lady Orange Peel'), ατμόσφαιρα που γίνεται σχεδόν απόκοσμη όταν η Root υποδύεται πειστικά τον αυτεπώνυμο ρόλο στο velvet-ικό 'Satan's Angel' με τους Ultra 5 να υπαινίσσονται αποκλίνουσες από το ιδίωμα διαθέσεις όπως και στο ψυχεδελικό rockabilly του 'Off The Hook' (Rolling Stones).
Οι διαθέσεις αυτές ενισχύονται στην -συνολικά κατώτερη- δεύτερη δουλειά τους όπου το όργανο κι η φωνή της Root αναλαμβάνουν μεγαλύτερο ρόλο καθώς και την ευθύνη για τις πιο ξεχωριστές στιγμές ('City Of Fire', 'Love For Tomorrow') αφήνοντας στον Uhr την εξισορρόπηση με την προσέγγιση των garage στερεοτύπων ('So High', 'White Trash'), ταυτόχρονα όμως οι Ultra 5 ανοίγονται προς τους Doors ('House O' Fun'), την ακουστική ψυχεδέλεια ('For You'), την soul της Motown ('Psychedelic Soul'), ακόμη και την '60's girl pop ('My Only Desire').
Απολαυστική όσο και προσεγμένη υπερπροσφορά το 'Denizens Of Dementia', συμπληρωμένο από την -ακυκλοφόρητη μέχρι σήμερα- ηλεκτρική εκδοχή του 'For You', δύο ενδιαφέροντα video clips αλλά και το ιδιαίτερα κατατοπιστικό φυλλάδιο, παρουσιάζει ενδιαφέρον πέρα απ' το αυτονόητο συλλεκτικό (οι παλαιότεροι άλλωστε κατέχουν μάλλον από τότε τα αντίστοιχα βινύλια, μέσω της Green Cookie και πάλι) καθώς καταγράφει το πέρασμα ενός αδικημένου group που, πατώντας σταθερά στην παραδοσιακή βάση του garage, προσπάθησε να επεκτείνει τα όριά του γεφυρώνοντας το παρελθόν με το -τότε- παρόν και κατάφερε με τον τρόπο αυτό ν' ακούγεται επίκαιρο ακόμη και σήμερα, συμβάλλοντας τελικά στην διαχρονικότητα του ιδιώματος.