Music and film
cd1: 17 pieces / cd2: 16 pieces / cd3: 17 pieces
Πενήντα κομμάτια, αντιπροσωπευτικά του μουσικού έργου του Mertens, που καλύπτουν μια πορεία περίπου 25 χρόνων κινηματογραφικής μουσικής επένδυσης 21 ταινιών και ντοκιμαντέρ. Από τη Νότια Κορέα του Hee-il Leesong ως τη Βραζιλία του Marcelo Masagao. Από την "Κοιλιά του αρχιτέκτονα" [The Belly of an Architect, 1986] του Greenaway μέχρι τον ανοιχτού χώρου αρχιτεκτονικό "Μεταμορφισμό" [Metamorphism, 2008] της ομάδας Kinetura.
Μέσα σ' αυτό το τριπλό σιντί περιλαμβάνονται πολλές κλασικές και ευρέως γνωστές μελωδίες όπως τα Close cover, Birds for the mind, Tourtour, 4 Mains και Struggle for pleasure. Κάποιες μουσικές που κυκλοφόρησαν παλιότερα, για ταινίες της Marion Hansel [Λι ανάμεσα στο διάβολο και τη βαθιά γαλάζια θάλασσα / αναφορά στο θαλασσόλυκο ποιητή Νίκο Καββαδία], του Paul Cox [Molokai: The Story of Father Damien], του Pierre Boutron [Fiesta], του Jan Keymeulen [Lisa]. Και μια νεότερη σπουδαία δουλειά για το ντοκιμαντέρ Le Silence Des Rizieres [2005] της Fleur Albert.
Υπάρχουν όμως και πολλές ανέκδοτες. Για τους αδερφούς Dardenne [Σας σκέφτομαι, Je pense a vous, 1992], τον Tom Tykwer [Χειμερία νάρκη, Winterschlafer / Winter sleepers, 1997] και αρκετά πρόσφατα για τον Bulent Akinci [Ο Ασφαλιστής, Der Lebensversicherer / Running on Empty, 2006], που πολλοί τις ψάχναμε [ειδικά το τελευταίο]. Είναι και δυο συνθέσεις για βωβές ταινίες του Harold M. Shaw [The land beyond the sunset, ΗΠ 1912, 14'] και του Louis Delluc [La femme de nulle part / The Woman from Nowhere, Γαλλία 1923, 61'] που ο Μέρτενς εκτέλεσε ζωντανά κατά την προβολή τους το 1993 στη Λισσαβώνα.
Σχεδόν οι μισές, απόλυτα μινιμαλιστικές, εκτελούνται από τον ίδιο [πιάνο, φωνή, κιθάρα κλασική, σφύριγμα, πλήκτρα]. Υπάρχουν βέβαια και σόλο άλλων, ντουέτα, τρίο, κουαρτέτα, ορχήστρες δωματίου και μικρές συμφωνικές, στα περισσότερα με τη δική του σύμπραξη ή διεύθυνση. Ο μουσικός του κόσμος σε πλήρη ανάπτυξη και αρμονία, να προσφέρεται απλόχερα και γλυκόπιοτα σε νεοφώτιστους, ειδικούς και μυημένους.
Προσωπικά μαγεύτηκα από τις 5 συνθέσεις [με αιχμή το εύθραυστο Spanne, 8o στο 3o cd] για το ντοκιμαντέρ Raveel - An Interaction Between Art & Architecture [2000] του Johan Op de Beeck. Από το σόλο The scene [6o στο 1o cd, 2006] για κιθάρα και σφύριγμα. Από το ορχηστρικό Often a bird [14o στο 1o cd, 1998]. Το μπάσο τρομπόνι Now you see it, now you don't (closing) [16o στο 1o cd επίσης, 1992].
Στο 2ο cd ξαναθυμήθηκα το μεσογειακό κι αγαπημένο As hey in the sun [1o, 1995]. Το μελαγχολικό κουιντέτο Kept in grip [8o, 2001] για βιολί, τσέλο, κλαρινέτο, άρπα και πιάνο. Και το φουτουριστικό νεορομαντικό In 3 or 4 days [14o, 1995]. Από το τρίτο cd κόλλησα ακόμη στο 10o In effigy [2003] και στο 15o Naviamente [1995] από το Li της Marion Hansel. Δυο χαρακτηριστικά ψήγματα χρυσού του κλασικού δυαδικού μερτενικού σύμπαντος. Αλλά και το επόμενο Effaced horizons [1998].
Αν υποθέσουμε ότι προσπαθείτε να στοιχειοθετήσετε μια σύγχρονη μουσική δισκοθήκη, αυτή η συλλογή [μπορεί να] είναι ένα πολύτιμο κομμάτι της.