Μουσική χωρίς ακροατήριο - Τεύχος 4
Ιστορία δεν γράφουν μόνο (ή τόσο) οι ιδιοφυίες αλλά και οι κοινότητες. Του Μάριου Μόρα
Soundtrack από τους Melkings, Mario Marzidovsek, Altar Of Flies, F. Ampism και αφορμή τoν Brian Eno
Τον τελευταίο καιρό έπεσα μπροστά σε ένα μικρό απόσπασμα από μια συνέντευξη του Brian Eno το οποίο τιτλοφορείται “Brian Eno’s Advice for Those Who Want to Do Their Best Creative Work: Don’t Get a Job”, το οποίο μπορείτε εύκολα να βρείτε στο διαδίκτυο. Έχει πολύ ενδιαφέρον η αναφορά που κάνει ο Eno, σχετικά με όλους αυτούς τους “genius”, ιδιοφυείς δηλαδή καλλιτέχνες που έχουν αρθρώσει όλες αυτές τις μεγάλες ιδέες, αλλά όπως σοφά αναφέρει στην συνέχεια, υπάρχει και μια συλλογική διαδικασία από πίσω, την οποία αποκαλεί “scenius”, αναφερόμενος σε αυτό που αποκαλούμε μουσικές κοινότητες. Και λογικό, γιατί αυτές οι μικρές σκηνές, με τα δίκτυα που αναπτύσσουν, δημιουργούν μία δικιά τους νοημοσύνη η οποία τραβά μπροστά το όλο θέμα. Και οι ιδέες που αναπτύσσονται μέσα σε αυτές είναι που εξαπλώνονται και ριζώνουν και που το 1979 ανάγκασαν την μουσική βιομηχανία να προπαγανδίσει το απαράδεχτο τσιτάτο “Home taping is killing music” (Η σπιτική ηχογράφηση σκοτώνει την μουσική) που πολύ εύστοχα παραλλάχθηκε από τον ανεξάρτητο τύπο των fanzine της εποχής σε “Home-fucking is killing prostitution” (Η συνουσία στο σπίτι σκοτώνει την πορνεία).
Ακούγονται τα παραπάνω ουτοπικά; Κι όμως, η ανεξάρτητη underground μουσική σκηνή είναι γεμάτη τέτοια παραδείγματα.
Melkings - Outten O.D. ‘D (The Gift of Music, 2017, CS)
Η συγκεκριμένη κυκλοφορία δεν γνωρίζω αν διατίθεται καν προς πώληση. Σίγουρα κόπιες διαμοιράστηκαν σε έναν κλειστό κύκλο ανθρώπων οι οποίοι συνεχίζουν να ανταλλάσσουν μουσικό υλικό, με τη λογική που η mail art καθιέρωσε ως τρόπο επικοινωνίας. Σε μένα το “Outten O.D. ‘D “ έφτασε μετά από την επικοινωνία με τον Thomas DeAngelo, ένα από τα δύο μέλη των Melkings, τον άνθρωπο πίσω από το μουσικό label “Crisis of Taste” αλλά και από τα συναρπαστικά DLME podcasts του. Εκτός από τον Thomas DeAngelo, στους Melkings είναι και ο Jim Strong, ένας εικαστικός μουσικός ο οποίος παίζει μουσική με αυτοσχέδια-γλυπτά όργανα που κατασκευάζει ο ίδιος. Στην συγκεκριμένη κασέτα υπάρχουν δύο μεγάλης διάρκειας συνθέσεις, ένα θορυβώδες κολάζ βασισμένο σε σπιτικές ηχογραφήσεις, ραδιόφωνο, αντικείμενα, κρουστά, κ.ά. δομημένα με μια pause και rec αισθητική από ηχογραφήσεις που πραγματοποιήθηκαν με κασετόφωνα. Το αποτέλεσμα είναι ένα άξιο δείγμα μιας μη-ακαδημαϊκής μουσικής που σου αφήνει την αίσθηση ότι παρεισφρέεις στα ενδότερα της αμερικανικής υποκουλτούρας.
DLME podcast εδώ.
Mario Marzidovsek - Ultimativ (Monophonika, LP, 2011)
Μετά τον πρόλογο σχετικά με τα λεγόμενα του Brian Eno, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στον Mario Marzidovsek από την πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβία. Η ιστορία του ξεκινά την δεκαετία του '80, τότε που η ανεξάρτητη underground μουσική άνθησε με τις κασετοεταιρείες να βρίσκονται στο πικ τους. Πολλές φορές ο Mario Marzidovsek αναφέρεται ως ο άνθρωπος που αποτέλεσε μια σκηνή μόνος του. Πρωτοπόρος της industrial μουσικής σκηνής στη χώρα του, συμμετείχε στο δίκτυο της mail-art διανέμοντας μόνος του το υλικό μέσω ταχυδρομείου και της δικής του εταιρίας “Marzidovshek Minimal Laboratorium”. Η προσπάθεια του βρήκε τεράστια ανταπόκριση, με τον ίδιο να αποστέλλει πάνω από 600 γράμματα το χρόνο. Κυκλοφόρησε έτσι άπειρες κασέτες, με στούντιο και live υλικό που ηχογράφησε πειραματιζόμενος με τον νέο ήχο των minimal ηλεκτρονικών και του θορύβου, στο δρόμο που άνοιξαν οι Throbbing Gristle, Die Tödliche Doris, Etat Brut κ.ά. Έμεινε ενεργός μέχρι και το 1989 και μέχρι σήμερα παραμένει στη σιωπή. Έτσι το 2011 έρχεται η κυκλοφορία Ultimativ, επαναφέροντας στο προσκήνιο τη μουσική κληρονομιά του Marzidovsek, με δεκατρείς δυσεύρετες συνθέσεις του.
Altar Of Flies - Rabbit Hole (Hästen & Korset, 2018, Cassette)
Mattias Gustafsson - Tapeworks Volime VII (Landmusik) (Hästen & Korset, 2018, S/Sided Cassette)
Πίσω από το πρότζεκτ Altar Of Files και του label Hästen & Korset, βρίσκεται ο Mattias Gustafsson. Ενεργός από το 2006 στην μουσική σκηνή, ο Mattias είναι ένας από τους μάστορες της noise μουσικής, που διαπρέπει αυτό τον καιρό στη Σουηδία. Είναι φανερό ότι εκεί κάτι νέο συμβαίνει, μιας και τα τελευταία χρόνια από την παγωμένη αυτή χώρα ξεπηδάν διαμάντια μιας νέας ακουστικής noise σκηνής, η οποία έχει περισσότερες ηχητικές αναφορές στον πειραματικό ήχο παρά στην harsh noise αισθητική. Το "Rabbit Hole" είχε εκδοθεί αρχικά σε LP από την Järtecknet, ενώ το "Tapeworks Volime VII" είναι ολοκαίνουργιο. Ηχητικά και τα δύο φαίνεται να έχουν ως αφετηρία μια παραμορφωμένη αισθητική από ηχογραφημένα τοπία και αντικείμενα, ηλεκτρονικά synthesizers και γεννήτριες ήχου. Ηχητικά άψογα και τα δύο.
Ακούστε εδώ.
F. Ampism - The Ancient Wing (Ikuisuus, 2015, CS)
Το “The Ancient Wing” δεν είναι η πιο πρόσφατη δουλειά του Paul Wilson, ο οποίος μας έρχεται από το Brighton της Αγγλίας. Είναι όμως κατά την άποψη μου μία από της καλύτερες δουλειές του μέχρι σήμερα, με την υπογραφή της Ikuisuus, μιας από της πιο αξιόλογες φινλανδικές μουσικές εταιρίες. Και ακούγεται λογικό ότι η Ikuisuus κυκλοφόρησε τη δουλειά αυτή, μιας και ο F. Ampism αποτελεί έναν άξιο συνεχιστή μίας φινλανδικής μουσικής παράδοσης η οποία καθιερώθηκε από μουσικούς όπως οι Avarus, Tomutonttu, Kuupuu, Uton κ.ά. Αυτό που θα ακούσουμε είναι μερικά καλοσχηματισμένα κολάζ από ρυθμικές λούπες, συνθεσάιζερ και περίεργους ήχους από ηλεκτρονικά και φυσικά όργανα, που μπλέκονται με επαναλαμβανόμενα μοτίβα, δημιουργώντας μία ηλεκτρονική εξωτική μουσική. Αν και φαίνεται ότι έχει ξεπεραστεί πια ο ψυχεδελικός ηχητικός εξωτισμός, τον οποίο μπόρεσε να καθιερώσει ως κάτι νέο στις αρχές των 00ς η φινλανδική σκηνή, ο απόηχος της φαίνεται να συνεχίζει, να επηρεάζει και να δημιουργεί καινούργιες εστίες δημιουργίας.
Ακούστε εδώ.