Please, smile Mr. Dark!! #29
Οι Cybele σχηματίστηκαν στα τέλη του 1994 στη Νορβηγία, ως μία αμιγώς γυναικεία μπάντα. Ένα demo ('Attis Reverie') στάθηκε ικανό να υπογράψουν με την ανεξάρτητη Head Not Found (θυγατρικό παράρτημα της Voices Of Wonder) και να κυκλοφορήσουν ένα πολύ ελπιδοφόρο ντεμπούτο album, το 'Brightly Blackhearted' του 1997 (περίλαμπρη γοτθική ατμόσφαιρα που τότε με είχε συνεπάρει). Έκτοτε έμπλεξαν σε έναν φαύλο και αδιέξοδο κύκλο με απανωτές αλλαγές μελών, ύφους και κατεύθυνσης. Δυστυχώς. Ενδεικτικό της σύγχυσης το περισσότερο μεταλλικό 'Songs Of Soil' mini-CD του 1999, το οποίο στάθηκε συνολικά ανάξιο.
Η σημερινή τους σύνθεση αποτελείται από τις Hilde Wahl (φωνητικά), Elisabeth Osteby (κιθάρα, πλήκτρα - η μόνη παραμένουσα από το αρχικό σχήμα), Ingvild Tafjord (κιθάρα) και τον (πρώτο άνδρα ως μέλος, από τη δημιουργία τους) Ronny Sveen (μπάσο, προγραμματισμός, πλήκτρα). Το πρόσφατο 'Interactive Playground' CD album κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2001 στην VME (Voices Music And Entertainment), υποθέτω μια ακόμη υπο-εταιρία της Voices Of Wonder. Τον τίτλο, από δικά τους λεγόμενα, τον εμπνεύστηκαν από το γεγονός ότι κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων οι μισοί από τα μέλη του συγκροτήματος διέμεναν στην Αγγλία και οι άλλοι στην Νορβηγία. Δεν ξέρω αν και κατά πόσο αυτό τους επηρέασε, όμως ο ήχος τους για μια ακόμη φορά ακούγεται αλλαγμένος - αυτήν δε με σαφείς pop χρωματισμούς, κάτι σαν συνδυασμός των πρόσφατων Theatre Of Tragedy με The Cranberries, Garbage ή ακόμη και Heather Nova (κάπου το διάβασα και με βρίσκει σύμφωνο). Μη στέκεστε καθόλου σε ό,τι μπορεί να ξέρετε για αυτό το συγκρότημα από στοιχεία του παρελθόντος (με εξαίρεση το σκληρό 'Drowning' του τέλους). Ξεγελούν και παραπλανούν. Οι αναπτύξεις είναι αργές, εύκολες, μελωδικές και βασισμένες στις λεπτότητες εκείνες που αναδεικνύουν κάποτε το σπουδαίο στο αρκούντως απλό και κάποτε τα εκφραστικά πρώτα φωνητικά της Hilde Wahl. Από τις οκτώ συνθέσεις που περιέχονται (εννιά με το κρυφό track), ξεχωρίζουν εύκολα οι ρυθμικότερες ('Living Satellites' και 'Lazy'). Και βέβαια δεν αρκούν!!
Ο Siegfried Loch - ο άνθρωπος πίσω από το ελιτιστικό label της Act, με έδρα το Feldafing της Γερμανίας - συναντήθηκε για πρώτη φορά με τον Bert Wrede στο Montreux Jazz Festival του 1998. Ο τελευταίος είχε διατελέσει, ως κιθαριστής, μέλος των Frigg, ενός από τα ενδιαφέροντα σχήματα της βερολινέζικης jazz σκηνής. Η επόμενη συνάντησή τους έμελλε να είναι και η αρχή μιας σημαντικής συνεργασίας, όταν ο Siegfried Loch ταξίδεψε στο Salzburg Festival του 2000 για να παρακολουθήσει μια σύγχρονη μεταφορά του κλασικού έργου 'Hamlet' του William Shakespeare. Και δεν ήταν οι διάλογοι, οι ηθοποιοί ή τα σκηνικά της παραγωγής που τον εντυπωσίασαν, όσο η μουσική του Bert Wrede.
Το 'Actronic Hamlet' CD album κυκλοφόρησε από την Act στις αρχές του χρόνου, τον περασμένο Γενάρη. Και οι δέκα συνθέσεις που περιέχει βασίζονται στη μουσική εκείνης της παράστασης του 'Hamlet' στο Salzburg. Τον συνθέτη Bert Wrede συνοδεύουν οι Werner Dafeldecker και Denis Jabusch (μοιράζονται το μπάσο στα κομμάτια) και η αισθησιακή Louise Schumacher (συνοδευτικά φωνητικά στα μισά tracks).
Το περιεχόμενο του CD απέχει πολύ από το να το χαρακτηρίσει ένα jazz album, αν και έχει στοιχεία, κυρίως στα θέματα του μπάσου. Αυτό που προτείνει είναι μια chill-out ambient electronica με ενδιαφέρουσα ανάπτυξη, άλλοτε λίγο πειραματική, άλλοτε συμβατικότερη και με ρυθμική βάση εναλλασσόμενη σε χαμηλά και μεσαία tempos. Σίγουρα κάπου δεν αποφεύγει την επανάληψη - θα ήταν εντυπωσιακό το αντίθετο άλλωστε - όμως κινούμενη ευέλικτα και με αυτοπεποίθηση σε μια εγκεφαλική θεώρηση της χορευτικής μουσικής, κατά τα πρότυπα της IDM, καταφέρνει μάλλον συνολικά να κερδίζει, παρά να χάνει από αυτό. Έστω και οριακά! (Να τονιστεί το έργο 'Cyborg' του Petrus Wandrey στο εξώφυλλο. Ανατριχιαστικό στη συμμετρία του και στο σημειολογικό του φορτίο.)
Η δράση του Shinji Shibayama στην μουσική σκηνή της Osaka (και της Ιαπωνίας γενικότερα) μας πηγαίνει πολύ πίσω, στις αρχές της δεκαετίας του '80. Τα σημαντικότερα βήματα σε αυτήν την πορεία υπήρξαν οι The Hallelujahs την περίοδο 1985-88 και οι Nagisa Ni Te, το project που φορμάρισε μόνος του το 1992 και που καθοδόν έγινε ντουέτο με την είσοδο της συντρόφου του Masako Takeda (και έτσι παραμένει μέχρι σήμερα). Παράλληλα δε ίδρυσε το 1985 το ανεξάρτητο δισκογραφικό label της Org (κατά τα πρότυπα της βρετανικής Rough Trade), στο οποίο κυκλοφόρησαν οι περιορισμένες και πολύ σπάνιες εκδόσεις των albums των The Hallelujahs και Nagisa Ni Te σε βινύλιο (τριακόσιες και πεντακόσιες κόπιες αντίστοιχα), αλλά και άλλων συγκροτημάτων (όπως οι Maher Shalal Hash Baz και Naoki Zushi).
Το ενδιαφέρον του δυτικού κόσμου για την avant-guarde ψυχεδελική pop του Shinji Shibayama (κάπου ανάμεσα σε Belle & Sebastian, Damon And Naomi και Ghost) αυξήθηκε κατακόρυφα προσφάτως, όταν πρώτα η σκοτσέζικη Geographic κυκλοφόρησε τις τελευταίες μέρες του προηγούμενου χρόνου το 'Songs For A Simple Moment', CD album-συλλογή των Nagisa Ni Te (με πολύ και ανέκδοτο υλικό), για να ακολουθήσει τον περασμένο Απρίλη η αμερικανική Jagjaguwar, με την επανέκδοση του τρίτου τους album 'Feel' - αρχικώς κυκλοφορημένο πέρυσι, σε περιορισμένης έκδοσης album διπλού βινυλίου από την Org και CD από την P-Vine Records. Στο 'Songs For A Simple Moment' περιλαμβάνονται, τρία τραγούδια από το πρώτο album των Nagisa Ni Te ('On The Love Beach' του 1995), τέσσερα από το τρίτο τους ('The True World' του 1999) - τα δύο σε μακροσκελείς ζωντανές, μη κυκλοφορημένες, εκτελέσεις και άλλα τρία σπουδαία outtakes από τα sessions του μοναδικού album των The Hallelujahs (της περιόδου 1985/86), τα οποία βλέπουν για πρώτη φορά το φως και έχουν μεγάλο συλλεκτικό ενδιαφέρον.
Βασικότερο, κατά την γνώμη μου, πλεονέκτημα των Nagisa Ni Te είναι από μόνο του το γεγονός ότι τολμούν να τραγουδούν στη μητρική τους γλώσσα. Και διαβάζοντας μάλιστα τους στίχους τους (μεταφρασμένους στα αγγλικά από τον Alan Cummings για τις ανάγκες του ένθετου του CD της Geographic) έμεινα εντυπωσιασμένος από το ανέλπιστα υψηλό επίπεδό τους. Αυτός ο - λίγο εξωτικός και ασυνήθιστος - χαρακτήρας που προσδίδεται στο τελικό αποτέλεσμα ταιριάζει πάρα πολύ με τους ψυχεδελικούς δρόμους που ακολουθούνται μουσικά - με κορμό τις ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες (αρκούντως πληθωρικές) και τα όμορφα φωνητικά. Έχω την βάσιμη αίσθηση ότι θα βγουν πολλοί κερδισμένοι ψάχνοντάς τους!
Η πολύ ενδιαφέρουσα συλλογή 'Brain In The Wire : Disc B' αποτελεί έκδοση της Brainwashed - ενός από τα εξέχοντα εναλλακτικά labels των καιρών μας - και συνόδευε το τεύχος 219 (μήνας Μάης) του περιοδικού The Wire (σε συνέχεια του πρώτου μέρους από τον περασμένο Νοέμβρη). Περιέχει αποκλειστικά tracks, ειδικές εκτελέσεις, ανέκδοτες ζωντανές ηχογραφήσεις, από Matmos, Bedhead, Meat Beat Manifesto, Stars Of The Lid, Diamanda Galas, Gordon Mumma, Volcano The Bear (κομματάρα!!), Tino, Thighpaulsandra, Cex και !!!. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο μέρη της συλλογής, συν ένα τρίτο με τίτλο Disc X : Brain NOT In The Wire, κυκλοφορούν παράλληλα και σε ειδική, περιορισμένη, έκδοση ενός μεταλλικού box set (με booklet εικοσιοκτώ σελίδων, poster και άλλα πραγματάκια). Για όσους προλάβουν βέβαια!
Με το τεύχος 220 (μήνας Ιούνης) ήρθε στους συνδρομητές και το CD sampler της Tigerbeat6 με τίτλο 'And The Beat Goes Off! (επιπλέον ανεξάρτητες κόπιες δίνονται κατευθείαν από την εταιρία με χρέωση μόνον $2, όσο τα ταχυδρομικά δηλαδή). Πρόκειται για μια αρκετά ξεχωριστή πρόταση τελικά, από την σύγχρονη χορευτική σκηνή, με την διαφορετικότητα που προτείνει το δισκογραφικό label των Kid606. Όνομα που το έχει το κύρος, αν μη τι άλλο!
Τέλος, αξίζει μια αναφορά έστω στη συλλογή 'Faith & Power. An ESP-Disk Sampler' που επιμελήθηκε ο Tony Herrington για το τεύχος 221 (μήνας Ιούλης - ολόφρεσκο!), με μερικές πολύ σημαντικές ηχογραφήσεις από την jazz των μέσων της δεκαετίας του '60 (ανάμεσά τους οι Albert Ayler, Ornette Coleman και Sun Ra). Για να μην ξεχνάνε οι παλιότεροι και να μαθαίνουν οι νεώτεροι. Εσείς με ποιους είστε άραγε;
PLAY-LIST στήλης (το βαρόμετρο της έσω εντροπίας μου) :
1. DIAGRAM OF SUBURBAN CHAOS - Status Negatives
2. LOS PLANETOS DEL AGUA - Too Many Bricks And Not Enough Sea
3. FRED IS DEAD - Greatest Hits
4. FORT LAUDERDALE - Time Is Of The Essence
5. L' ALTRA - In The Afternoon