Gewalt
Μια στήλη συνεντεύξεων με μια νέα πρωτότυπη προσέγγιση. Ποδαρικό από το Βερολίνο με ...βία. Του Απόστολου Βαρνά
Νέος χρόνος, νέα στήλη. Ένα κάλεσμα σε καλλιτέχνες, εγχώριους και μη, για σχολιασμό σε μία λίστα από “Λέξεις Κλειδιά”. Τα κείμενα θα δημοσιεύονται τόσο μεταφρασμένα στα ελληνικά όσο και στην ξένη γλώσσα.
Ξεκίνημα με την κατά την ταπεινή μου γνώμη πιο σπουδαία μπάντα αυτή την εποχή, τους Gewalt, που στα γερμανικά σημαίνει ‘βία’, σχήμα που μας έρχεται από το Βερολίνο. Ο δίσκος τους “Doppeldenk” είναι απλά ο δίσκος της χρονιάς, εφάμιλλος σε σημασία, σπουδαιότητα, αποτύπωση, απόγνωση και οργή του με το “Never mind the bollocks” των Sex Pistols.
Ώπα, ήδη βλέπω σηκωμένα φρύδια, εκφράσεις αποδοκιμασίας του στυλ ‘τι μας λες ρε μεγάλε τώρα;’. Ακούστε όμως, μεταφράστε τους στίχους και διαβάστε προσεκτικά αυτά που λέει ο Patrick Wagner παρακάτω και τα ξαναλέμε, ελπίζω μπροστά από το δεξί ηχείο στην επόμενη συναυλία τους.
Οι δύο τελευταίες «Λέξεις Κλειδιά» αποτελούν προσφορά του Αντώνη Ξαγά.
Κυρίες και κύριοι είναι μεγάλη μου τιμή εγκαινιάζοντας την στήλη αυτή να παραδίδω το μικρόφωνο στον Patrick Wagner των Gewalt.
Sit back, read and re-think.
13 Λέξεις Κλειδιά για τους GEWALT
Doppeldenk («Διπλή Σκέψη»
Το Doppeldenk είναι το δεύτερο άλμπουμ του Gewalt, έτσι δεν είναι; Σπάνια μας έχει «κάψει τα νύχια» ένας τίτλος όπως αυτός. Φίλε, βλέπουμε αυτό το οργουελικό στοιχείο καταπίεσης μέσω της διπλής γλώσσας παντού. Είτε πρόκειται για ψεύτικες ειδήσεις όπου η αλήθεια και το ψέμα αναμειγνύονται και η εμβέλεια πάντα ξεπερνά το περιεχόμενο είτε σε περίεργα διπλά μέτρα και σταθμά. Μεγαλώνουμε με ένα δισεκατομμύριο ώρες πορνό όπου καταπιέζονται κυρίως γυναίκες, και όμως περιμένουμε ίσες αμοιβές και «ακριβείς αλλαγές» (αν υπάρχει κάτι τέτοιο στην ελληνική γλώσσα). Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι αντιστέκονται «ακούγοντας» απλώς likes στα social media. Φαίνεται ότι έχουμε αντικαταστήσει τα βασικά πράγματα με ένα μεγάλο κενό λίπος ...Όλοι όσοι γνωρίζουμε αισθάνονται χαμένοι.
Deutschland 2024 (Γερμανία 2024)
Σοκ, είναι λίγο ιδιαίτερο, έτσι δεν είναi; Όλος αυτός ο πλούτος, όλη αυτή η βλακεία, όλος ο φόβος για οτιδήποτε ξένο. Στο Βερολίνο, η ατμόσφαιρα είναι νεκρή και επιθετική. Η δεξιά πολιτική ξεσπά, μαζεύει τα μοσχάρια για να τα οδηγήσει στο σφαγείο. Η τέχνη, η μουσική και η λογοτεχνία υποκλίνονται σε μια τραλαλά διάθεση και μία αλγοριθμική λογοκρισία. Πλήθος μετριότητες – τα club κλείνουν. Η μουσική διανομή γίνεται όλο και πιο άδικη μέρα με τη μέρα. Αλλά ακριβώς όπως και επί Θάτσερ τη δεκαετία του '80 στην Αγγλία, μια τέτοια εποχή περιέχει πάντα την ευκαιρία να αναδειχθεί απίστευτη μουσική, τέχνη ή λογοτεχνία. Αν θα υπάρχει κοινό για αυτό είναι κάτι που το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ελπίζουμε, ναι.
Berlin (Βερολίνο)
Υπάρχουν νέοι cool χώροι - λίγο έξω από την πόλη. Έχει απομείνει ένα cool φεστιβάλ, το Synästehesie. Αλλά του έκοψαν τη χρηματοδότηση - τώρα είναι μικρότερο αλλά εξακολουθεί να είναι καλό. Νέα συγκροτήματα όπως οι Gewalt, Plattenbau, Hope, Bed, Die Anstalt - υπάρχει ένας πολύ καλός νέος ήχος του Βερολίνου. Και εντάξει ακόμα έχουμε το techno, έτσι δεν είναι; Αλλά φίλε, τα ενοίκια είναι πολύ υψηλά - σύντομα θα ζούμε στους γαμημένους δρόμους, και αυτό αν έχουμε την οικονομική δυνατότητα. (:
Das kann ich nicht (Αυτό δεν το μπορώ)
Ένα από τα κεντρικά τραγούδια του δίσκου μας “Doppeldenk” - ηχητικά σκεφτήκαμε μια παραγωγή σε στυλ Dr. Dre αλά-postpunk. Κάπως λειτουργεί. Παράξενο. Αυτό το τραγούδι είναι για το αναπόδραστο της ανθρώπινης ύπαρξης - κάνεις τα πάντα για να βγεις από αυτό το καπιταλιστικό και τεχνοκρστικό σύστημα απανθρωποίησης και απαξίωσης και μετά από λίγο καταλήγεις να σκέφτεσαι διαφημίσεις στο Instagram. Τη στιγμή που νομίζεις οτι τα κατάφερες να αποδράσεις - συνειδητοποιείς ότι απλώς ταΐζεις τη μηχανή με τον εαυτό σου.
Wut Wave (‘Οργισμένο Κύμα)
Ένας κουλ Γερμανός δημοσιογράφος χαρακτήρισε τους Gewalt τους "The German Wut Wave Sensation". Νομίζαμε ότι είναι καινούργιο και κατά κάποιο τρόπο πετυχημένο. Σκοτεινό αλλά γεμάτο ενέργεια και ηλεκτρισμό. Τώρα επιμένουμε σε αυτό. Cool να είσαι η μόνη μπάντα ενός νέου είδους.
Auf der Bühne (Επί σκηνής)
Το σημείο που συμβαίνει. Η μαγεία. Είναι σαν να λιώνεις χάλυβα. Με φώτα και σκοτάδι. Η Helen και η Sol είναι θεές του ήχου και της πολυπλοκότητας. Τρελαίνομαι - και η μηχανή είναι η μηχανή. Το παν είναι να χάσεις τον εαυτό σου. Mε τον χορό, τις φωνές, το ζωικό μέρος του εαυτού σου. Αγάπη, σεξ, αφοσίωση. Μερικές φορές οι άνθρωποι κλαίνε ταυτόχρονα. Μερικές φορές γράφουν σημειώσεις. Μια συναυλία των Gewalt είναι μία από τις λίγες χρονικές στιγμές σε ένα χώρο όπου όλα μοιάζουν να είναι πιθανά. Αλλά ξέρουμε ότι τελειώνει. Δεν ξέρω τι απομένει. Απλώς απολαμβάνουμε αυτές τις σπάνιες στιγμές που είμαστε εκτός αυτού του καθημερινού κόσμου.
Gewalt die Band (Gewalt το συγκρότημα)
Ένα drum machine - δύο καταπληκτικές κυρίες σε κιθάρα (Helen Henfling) και μπάσο (Sol Astolfi). Ένας τρελός ενδιάμεσα. Χωρίς σύνορα. Ένα αγγλικό περιοδικό έγραψε για μας, «είναι λες και οι Einstürzende Neubauten συναντούν τους EMF». Αυτή τη στιγμή, εκτός από τους Sleaford Mods, οι Gewalt μπορεί να είναι και το πιο συναρπαστικό πράγμα που θα βρείτε στη μουσική. Να ‘χαμε να λέγαμε.
Kaputt (Καπούτ)
Μια τυπική γερμανική λέξη για την καταστροφή. Είμαστε καπούτ, οι θεοί τρελάθηκαν. Έφτιαξαν σπίτια για αυτοκίνητα, γραφεία, δεδομένα, προϊόντα - αλλά οι άνθρωποι ζουν στο δρόμο. Είμαστε καπούτ.
New Colossus Festival
Ναι, το επόμενο σόου μας θα είναι στη Νέα Υόρκη σε αυτό το εκπληκτικό φεστιβάλ. Ο Oliver και ο Steven από τους A Place to Bury Strangers μας προσκάλεσαν. Θεωρείται το καλύτερο φεστιβάλ «γευσιγνωστών» (άσχημη λέξη, συγγνώμη) στη Βόρεια Αμερική. Μετά παίζουμε στο Όστιν και την Πόλη του Μεξικού...και ό,τι προκύψει... Αυτό είναι το καλύτερο στο να είσαι στην μπάντα. Ταξιδεύουμε σε όλο τον κόσμο με τη μουσική μας. Και οι άνθρωποι συγκινούνται και κινούνται.
Kitty Yo
Ω, ήμουν φρεσκαδούρας τότε. Διαχειριζόμουν αυτή την εταιρεία για περίπου 8 χρόνια. Υπογράψαμε τους Peaches, Gonzales, To Rococo Rot και τον Tarwater και πολλούς ακόμη σπουδαίους καλλιτέχνες. Ήταν τεράστιο στις αρχές του 2000. Tο γάμησα. Έγινε πολύ μεγάλο για να μπορέσω να το διαχειριστώ. Είναι μεγάλη ιστορία. Διασκεδαστική όμως. Όταν λέω αυτές τις παλιές ιστορίες αναρωτιέμαι αν ήμουν πραγματικά εγώ εκεί...
Depression (Κατάθλιψη)
Κοιτούσα έναν τοίχο στο δωμάτιό μου στο Berlin Mitte για περίπου 4 χρόνια. Δεν μπορούσα να κουνηθώ. Η Helen (κιθαρίστρια των Gewalt) με έσωσε. Με αγαπούσε που ήμουν απλά εγώ και μου έλεγε να κάνω λίγη φασαρία. Εδώ είμαστε τώρα.Κοιτάζοντας πίσω - στην κατάθλιψη έμαθα ότι είναι εντάξει να μην κάνεις τίποτα, να μην πετυχαίνεις τίποτα - αρκεί να είσαι μόνο εκεί. Δεν μπορώ να θυμηθώ τι σκεφτόμουν εκείνα την εποχή. ‘Ισως τίποτα. Αλλά μετά, αφού ξύπνησα - ήξερα 100% τι να σκεφτώ και ποιον να εμπιστευτώ και ποιον να διαολοστείλω.
Gesamtkunstwerk
Αχ, ξέρετε το επίθετο μου είναι Wagner κάτι που σημαίνει ότι το "Gesamtkunstwerk" είναι κάτι το υποχρεωτικό για μένα. Αλλά μας αρέσει να συμμετέχουν και άλλοι στο πρότζεκτ Gewalt χωρίς τον έλεγχο μας. Μας αρέσει όταν άλλοι άνθρωποι δουλεύουν πάνω στη μουσική μας, κάνουν τέχνη, ταινίες, βίντεο, ποιήματα οτιδήποτε μαζί με μας. Μας αρέσει να μαζεύουμε πράγματα... να τα αναδιατάσσουμε. Τα πάντα και όλοι μπορούν να είναι Gewalt. Όλοι έχουμε τόνους Gewalt (βίας) μέσα μας.
Geniale Dilletanten (Ιδιοφυείς Ερασιτέχνες)
Μας αρέσει αυτή η ιδέα να είμαστε νέοι σε κάτι που δεν γνωρίζουμε. Εάν το κάνετε με όλη σας τη δύναμη – τότε δημιουργείτε κάτι άλλο. Αυτή ήταν η κεντρική ιδέα του πανκ στη δεκαετία του '70. Δεν μπορείτε να τραγουδήσετε ή να παίξετε – κανένα πρόβλημα πάμε. Το ίδιο και στην ηλεκτρονική μουσική και στο hip hop. Μην φοβάστε να αποτύχετε. Σε εποχές όπου τα πάντα γράφονται από μηχανές - χρησιμοποιούμε τις μηχανές για να μην γράφουμε. Όπως οι Stooges ή οι Einstürzende Neubauten ή οι Throbbing Gristle... Δεν υπάρχουν κανόνες αρκεί αυτό που κάνετε να σας αγγίζει.
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ PATRICK WAGNER (GEWALT) ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ
Doppeldenk
Doppeldenk is Gewalt's second album, innit. Rarely has a title burned under our nails like this one. We see this Orwellian element of oppression through language everywhere, mate. Whether it's in fake news where truth and lies are played off against each other, where reach always beats content, or in strange double standards. We're growin' up with a billion hours of porn where mostly women are oppressed, and yet we expect equal pay and precise changes (if such a thing exists in the Greek language). People think they're resisting by just listening to social media likes. It seems like we've replaced essential things with a big fat nothing... Everyone we know is feeling lost.
Deutschland 2024
Blimey, it's a bit special, isn’t it. All this wealth, all this stupidity, all the fear of anything foreign. In Berlin, the vibe's dead aggressive. The political right's lashing out, rounding up the calves to lead 'em to the slaughterhouse. Art, music, and literature are bowing down to a lala mood and algorithmic censorship. Loads of mediocrity – clubs are closin' down. The distribution's getting more unfair by the day. But just like under Thatcher in the 80s in England, such an era always holds the chance for incredible music, art, or literature to emerge. Whether there'll be an audience for it, well, we can only hope, yeah.
Berlin
There are new cool spaces - a bit out of the city. One cool festival is left. Synästehesie. But they cut it from fundings - now it´s smaller but still good. New Bands like Gewalt, Plattenbau, Hope, Bed, Die Anstalt - there´s quite a good new Βerlin sound. Αnd well still have techno don´t we. But man, the rents are too high - soon we will live on the fuckin streets, if we can afford it. (:
Das kann ich nicht
One of doppeldenks key songs - musically we thought about producing a song like Dr. Dre just in Postpunk. It kind of works. Strange. The songs is about the inescapability of human existence - you do everything to get out of this system of dehumanizing capitalism and technocratiscm and then you find yourself thinking about ads on Insta. The moment when you think your out - you realize that you are just feeding the machine with yourself.
Wut Wave
A cool German journalist labeled Gewalt as "The German Wut Wave Sensation". We thought its new and somehow hits the point. Dark but energizing and electrifying. Now we stick to it. Cool to be the only band of a new genre.
Auf der Bühne
This is where it happens. The magic. It´s like melting steel. with lights and darkness. Helen and Sol are like goddesses of sound and sophistication. I go wild - and the machine is the machine. It is all about losing yourself. About dancing, yelling, the animal part in yourself. Love, Sex, Devotion. Sometimes people cry at the same time. Sometimes they write notes. A Gewalt concert is one of the few moments and spaces where everything seems to be possible. But we know it ends. Don´t know what remains. We just enjoy those rare moments of being out of this world.
Gewalt die Band
A Drum Machine - two amazing Ladies on Guit (Helen Henfling) and Bass (Sol Astolfi). A madman in between. No borders. An English magazine wrote - as if Einstürzende Neubauten would play EMF. Currently besides Sleaford Mods, Gewalt might be the most exciting thing you will find in music. Just saying.
Kaputt
A typical German word for being destroyed.
We are kaputt, the gods went crazy. They built houses for cars, offices, data, products - but people do live on the street. We are kaputt.
New Colossus Festival
Yeah our next show will be in NYC at this amazing "New Colossus Festival". Oliver and Steven from A Place to Bury Strangers invited us. It's considered to be the best tastemaker festival (ugly word, sorry) in North America. Afterwards we are playing a show in Austin and Mexico City...and whatever comes... That is the best thing about being in Gewalt. We travel the whole world with our music. And people are moved and in motion.
Kitty Yo
Oh I was a freshman by then. I was running this label for about 8 Years. We signed Peaches and Gonzales and To Rococo Rot and Tarwater and many more great artists. It was huge at the beginning of 2000. I fucked it up. It got to big for me. That is a long long story. Fun though. When I tell those old stories I wonder if it was really me...
Depression
I starred at a wall in my room in Berlin Mitte for round about 4 years. I was not able to move. Helen (Guitar player of Gewalt) saved my ass. She loved me for being me and told me to make some noise. Here we are. Looking back - in depression I learned that it is ok to do nothing, to achieve nothing - it is perfect to be just there. I cannot remember what i was thinking in those years. Μaybe nothing. But afterwards, after i woke up - I 100% knew what to think and who to trust and who to ship around.
Gesamtkunstwerk
Ah you know my full name is Wagner that means "Gesamtkunstwerk" is obligate. But we love giving this Gewalt thing out of hand. We love if other people work our music, do art, movies, videos, poems whatever with us. We love picking up stuff...rearranging it. Everything and everyone can be Gewalt. We all got tons of Gewalt inside.
Geniale Dilletanten
We love this idea of being new in something of not knowing. If you do it with full force - you create something else. This used to be the idea of punk in the 70ies. You cannot sing or play - let´s go. Same in electronic music and hip hop. Don´t be afraid to fail. In times where everything is written by machines - we use the machines to not write. Like Stooges or Einstürzende Neubauten or Throbbing Gristle...there are no rules as long as you are touched by it.