Vinyl Lust #6
Η ελληνική πραγματικότητα και μια λίστα με εταιρείες που επιμένουν να κυκλοφορούν δίσκους παρά την δισκογραφική και την οικονομική κρίση. Του Γιώργου Παπαδόπουλου
Περί μικρομεσαίων και ανεξάρτητων το ανάγνωσμα. Μέρος 2ο
Καταρχήν ο χαρακτηρισμός του τίτλου "μικρομεσαίος" είναι τουλάχιστον άστοχος σε αυτό το δεύτερο μέρος του αφιερώματος, εφόσον αναφερόμαστε στην Ελλάδα και στη δισκογραφική κατάσταση που επικρατεί σε αυτή.
Η κοινωνική ψαλίδα που επικρατεί στην χώρα μας έχει ως αποτέλεσμα την κυριολεκτική κατάρριψη της έννοιας του μικρομεσαίου, καθιστώντας τον σαν έναν όρο αδόκιμο σχεδόν σε κάθε τι που αφορά την ελληνική καθημερινότητα. Μια καθημερινότητα ισοπεδωτική, όπου δεν υπάρχουν μέσες καταστάσεις πλέον, παρά μόνο άκρα.
Για αυτό και ο χαρακτηρισμός "μικρομεσαίος" όταν αναφερόμαστε σε μια δισκογραφική εταιρεία στην Ελλάδα είναι λίγο άκυρος. Εδώ ο διαχωρισμός περιλαμβάνει το "μικρός" και "πολύ μικρός", αναφερόμενος σαφώς σε εταιρείες που ασχολούνται με μοντέρνα μουσική ή για να το θέσω λιγότερο κομψά, με μουσική από την 'δώθε πλευρά, την δικιά μας.
Οι πλούσιες μέρες (σε χρήμα) της εγχώριας δισκογραφίας έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, οι μεγαλοπαράγοντες το γύρισαν αλλού και οι πάλαι ποτέ ένδοξοι καλλιτέχνες που πούλαγαν τους δίσκους σαν ζεστές τυρόπιτες, τσιμπολογάνε από τα έτοιμα, χαζεύοντας σαστισμένοι και εμβρόντητοι την ισοπέδωση της κοσμοθεωρίας τους.
Αν αναλογιστείς τη σκατάσταση (γιατί τέτοια είναι) που επικρατεί την σήμερον ημέρα, τότε το γεγονός ότι φυτοζωούν ακόμα κάποιες εταιρείες μικρού βεληνεκούς και συγκεκριμένου target group, από μόνο του σαν γεγονός παραείναι καλό για να είναι αληθινό.
Τα εμπόδια πολλά για να ευνοήσουν το μαρασμό οποιασδήποτε ανάλογης κίνησης: το αγοραστικό κοινό υπερφίαλο και με μία νοοτροπία "κοιτάτε αλλά μην αγγίζετε" (ακόμα και τις καλές εποχές, πόσο μάλλον τώρα..), τα περιφερειακά βοηθητικά μέσα (εργοστάσια κοπής-στούντιο-παραγωγοί-mastering-know how κλπ) λιγοστά και σε σημεία ανύπαρκτα, μία έλλειψη που οδηγεί σε αυξημένα κόστη και πανομοιότυπες δουλειές και τέλος η συμπεριφορά του "κράτους" ληστρική και εκδικητική. Ε τι άλλο να ζητήσει κανείς;
Αν σε μία άλλη χώρα του ανεπτυγμένου Δυτικού κόσμου χρειάζεσαι κάποια καντάρια τρέλας για να προβείς σε μια τέτοια κίνηση, εδώ στο Ελλάντα του "αδερφέ δεν έχω μαντήλι να κλάψω" που εξαναγκάζεσαι να έχεις συνεταίρο πάντα το "κράτος", πρέπει να είσαι τρελός με τη βούλα, με χρόνια κλίση προς στην αφέλεια και αθεράπευτα ρομαντικός.
Και όμως, ενάντια σε όλες τις προβλέψεις υπάρχουν εκεί έξω καθημερινοί ήρωες, χομπίστες, που κάνουν τη ζωή μας λίγο καλύτερη και θα τους είμαστε αιώνια υπόχρεοι για τη μικρή προσφορά τους στο μουσικό μας εγχώριο γίγνεσθαι. Ίσως επειδή ο βρεγμένος δε φοβάται τη βροχή ή ίσως επειδή οι άμυνες που δημιουργούνται με μια τέτοια ενασχόληση είναι πιο δυνατές από οτιδήποτε άλλο, σημασία έχει ότι η νέα ελληνική μουσική πραγματικότητα βρίσκει ανοιχτούς διαύλους για να βγει προς τα έξω.
Μια σκηνή που παραδόξως συνεχώς μεγαλώνει, καλυτερεύει και έχει να προσφέρει ουκ ολίγα αξιόλογα πράγματα. Οι καλλιτέχνες βρίσκουν λίγο πιο εύκολα τον τρόπο για να μας παρουσιάσουν τη δουλειά τους, με την βοήθεια ριψοκίνδυνων ομοϊδεατών, τα βινύλια δεν προλαβαίνουν να κόβονται σε εργοστάσια των γειτονικών Βαλκανίων (που να περίμεναν οι καψεροί ότι θα γυρίσει ο τροχός αλλιώς και δεν θα προλαβαίνουν να κλείσουν τις μηχανές κοπής, όταν "χτύπαγαν" μια δουλειά στο τόσο από κάποιον περίεργο που ήθελε τάχα μου το δίσκο του και σε βινύλιο εκεί γύρω στις αρχές του 2000.. λες και δεν του έφτανε το CD..!! - πλέον επίσημα η ζήτηση δεν καλύπτεται από τις υπάρχουσες μονάδες παραγωγής!) και ακόμα και σαν απλός αδιάφορος παρατηρητής, κατευθείαν καταλαβαίνεις ότι κάτι σιγοβράζει μουσικά πλέον στη χώρα μας. Κάτι καλό.
Ευτυχώς που ο καλλιτεχνικός κόσμος καταπολεμά τη μιζέρια και την ανέχεια με μουσική, τέχνη και έμπνευση, δίνοντας έτσι κουράγιο πρώτα στους εαυτούς τους και έπειτα σε εμάς που ακροαζόμαστε τα πονήματα τους για τον ίδιο λόγο που αυτοί δημιουργούν. Την πνευματική μας ικανοποίηση.
Παρακάτω είναι ένα δείγμα από κάποιες εταιρείες που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια και δίνουν και την ανάλογη έμφαση στο βινύλιο σαν το απόλυτο φορμά κυκλοφορίας μουσικής.
Smash Records
Παλαίμαχοι με ιστορία από τα μέσα της δεκαετίας του '80. Ξανά ξεκίνησαν την ενασχόλησή τους με το αντικείμενο τα τελευταία 2-3 χρόνια με την άνοδο της μουσικής αγοράς και φαίνονται ορεξάτοι. Κυκλοφορούν το νέο δίσκο των Sleepin Pillow σε διάφορες φετίχ εκδόσεις και επανακυκλοφορούν δίσκους των Yell-O-Yell.
Granny Records
Πρεσβευτές του πειραματικού ήχου εδώ και κάποια χρόνια. Με πολύ προσεγμένη δισκογραφική παρουσία, ενιαία αισθητική και ήχο, ανεξάρτητη και περήφανα εκλεκτική, η Granny Records συνεχίζει το μοναχικό της δρόμο κυκλοφορώντας κρυμμένα διαμαντάκια. Εγώ πάντως ένα μικρό εγκεφαλικό το είχα πάθει με τους Eventless Plot.
Geheimnis Records
Ειδικεύεται σε Dark wave/ Experimental ήχους από το 2010, κυκλοφορώντας νέο υλικό και δίνοντας βήμα σε μπάντες ανάλογου ήχου να βγουν σε ακροατήρια που πρέπει. Επίσης κάνει πολύ καλή δουλειά και στις επανεκδόσεις με την αντίστοιχη επετειακή έκδοση των Statues In Motion να αποτελεί ένα απαραίτητο ξεχασμένο διαμαντάκι για τα ράφια σου.
All Together Now
Δισκογραφικό όχημα του Γ. Αγγελάκα που πέρα από τις δικές του δουλειές κυκλοφορεί και άλλες. Με σωστή αντιμετώπιση των πραγμάτων και ανεξάρτητο προφίλ μας δίνει δείγματα τέχνης χωρίς μουσικά στεγανά και ταμπέλες. Εκείνο το δίσκο :Ψαρογιώργης / Γ. Χαιρέτης / Γ. Αγγελάκας / Ν. Βελιώτης τον θεωρώ από τους καλύτερους Ελληνικούς που κυκλοφόρησαν τα τελευταία χρόνια και κάνω έκκληση για την επανακυκλοφορία του σε βινύλιο!
Labyrinth Of Thoughts
Ξεκίνησαν σαν εταιρεία διανομής πριν πολλά χρόνια και τελικά μεγάλωσαν τον κύκλο δραστηριοτήτων τους σαν δισκογραφική εταιρεία με έμφαση στο βινύλιο. Έχουν κυκλοφορήσει εκδόσεις από δίσκους των Last Drive, Nightstalker, Echo Tattoo ανάμεσα σε άλλους που καταφέρνουν και γίνονται ανάρπαστες. Αν κάτι το κυκλοφορεί η L.O.T τότε το αγοράζεις με κλειστά τα μάτια.
Spinalonga Records
Κολεκτίβα από το 2005 χωρίς αυταπάτες κέρδους και απόλυτα προσηλωμένη στη στήριξη της εγχώριας σκηνής, μας έχει συστήσει ουκ ολίγες απίθανες μπάντες με παρόμοια νοοτροπία και αισθητική. Μερικές από αυτές οι Cube, The Dive, Misuse. Ότι βλέπεις με το λογότυπό της, ακόμα και να μην το ξέρεις, αγόρασέ το γιατί σίγουρα θα αξίζει.
B-otherside Records
Γνώστες της εγχώριας δισκογραφίας και μουσικής κίνησης, κάνουν και αυτοί την προσπάθειά τους να σταθούν στη ζούγκλα της Ελληνικής πραγματικότητας από το 2008. Κυκλοφορούν μουσική χωρίς ταμπέλες δείχνοντας την αγάπη τους για το βινύλιο και την ποιοτική μουσική.
Catch the Soap Productions
Από τις πιο ενεργές τα τελευταία χρόνια μας προσφέρει απλόχερα διαμαντάκια σκληρού ήχου και κάνει πραγματικότητα ακόμα και τα πιο τρελά μας συναυλιακά όνειρα με την έντονη δραστηριότητά της και στην διοργάνωση συναυλιών. Με πολιορκητικό κλοιό τους Sun Of Nothing και τους Universe 217 αποτελούν πλέον σταθμό στη πρόσφατη εγχώρια σκληρή μουσική ιστορία μας.
Inner Ear
Αν κάποια εταιρεία από όσες περιγράφω μπορεί να χαρακτηρισθεί 'μεγάλη', τότε αυτή είναι σίγουρα η Inner Ear! Με συνεχόμενο πρόγραμμα κυκλοφοριών, με πάρα πολλές μπάντες στο ενεργητικό της, με προσεγμένες κυκλοφορίες σε όλα τα φορμά, έχει βγάλει την εγχώρια δισκογραφία εκτός συνόρων και έχει συνδέσει το όνομα της με την αναβίωση της σκηνής από το λήθαργο των προηγουμένων ετών. Οι άνθρωποι που την στελεχώνουν πήραν μια απόφαση και έκαναν ένα παρακινδυνευμένο βήμα σε μια δύσκολη εποχή για να καταλήξουν τελικά να είναι ένα από τα λίγα success stories στο χώρο αυτό, που συνεχώς μας συστήνει νέα ονόματα που αξίζουν να ακουστούν.
Puzzlemusik
Άλλη μία πολύ σοβαρή προσπάθεια που δεν σταματάει να μας προσφέρει. Προσανατολισμένη σε ελαφρώς πιο Jazz μονοπάτια χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κολλάει στα υπόλοιπα. Αν καταφέρουν και εντάξουν και το βινύλιο στην κανονική τους παραγωγή τότε θα μιλάμε για μία ολοκληρωμένη εταιρεία.
Ειρκτή
Με καθαρό προφίλ ανεξάρτητης εταιρείας, εμφανή αγάπη για το βινύλιο και προσανατολισμό σε πιο Darkwave/post punk/synth μουσικές, καταφέρνουν και κάνουν απίθανη δουλειά και γρήγορα sold out. Αν δεν πρόλαβες τον δίσκο των "Οδός 55" τότε κακό του κεφαλιού σου.
Venerate Industries
Από τις πρώτες που έδωσαν βήμα στην ακραία σκηνή, στο πρώτο κύμα της εκεί γύρω στα μέσα των '00s και διοργάνωσαν πολλά live που δεν θα μπορούσαμε να διανοηθούμε ότι θα ζήσουμε, παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια δεν είναι πολύ ενεργή αφού έχουμε να ακούσουμε νέα τους πολύ καιρό.
Restless Wind
Πολύ καλή προσπάθεια με συγκεκριμένη αισθητική στις κυκλοφορίες της και μία από τις καλύτερες ελληνικές μπάντες τους Gravity Says I στο ενεργητικό της. Το μέλλον προδιαγράφεται λαμπρό και τα ταλεντάκια που θα βγουν από εδώ, αρκετά.
Archangel Music
Σοβαρή προσπάθεια από γνώστες του είδους με σωστή κοσμοθεωρία που τους οδηγεί σε δουλειές με μεράκι και μπόλικη έμπνευση. Η Monika είναι το βαρύ πυροβολικό τους και όχι αδίκως.
Trailblazer Records
Αμιγώς metal το γούστο της εταιρείας Trailblazer, με ήδη αρκετές κυκλοφορίες στο ενεργητικό της. Ξεχωρίζουν γρήγορα ο νέος δίσκος των Need, αυτός των Routes και των Lucky Funeral. Συγκρατείστε το όνομα της.
Fuzz Overdose Records
Το σπίτι της εγχώριας Garage/Rockabilly σκηνής. Προσεγμένες κυκλοφορίες, με έμφαση στη λεπτομέρεια και ανάδειξη μιας ιδιαίτερης σκηνής σε ευρύτερα ακροατήρια.
Scarecrow Records
Πολλά χρόνια στο κουρμπέτι. Τελείως ανεξάρτητη φάση που προωθεί και βοηθάει την DIY σκηνή στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Punk/crust/noise/hardcore τυπικοί DIY ήχοι, θα τους βρείς εδώ. Μαζί με το mailorder η δουλειά που κάνουν είναι πολύ καλή. Λίγο να αφεθείς, θα κολλήσεις σε ένα τεράστιο παρακλάδι του εγχώριου ήχου.
Cosmic Eye Records
Για κάθε είδους σκληρή ψυχεδελική μουσική η Cosmic Eye φροντίζει να σου συστήνει νέα ονόματα. Με απίθανες εκδόσεις βινυλίου, καταφέρνει και ξεπουλάει σε ένα είδος δύσκολο αλλά με φανατικούς αγοραστές. Περιμένω πολλά από δαύτη στο άμεσο μέλλον.
Anazitisi Records
Η εν λόγω εταιρεία αρέσκεται στο παλιάς κοπής Progressive Rock και το αποδεικνύει έμπρακτα, είτε με νέες κυκλοφορίες είτε με απαραίτητες επανεκδόσεις ιστορικών δίσκων που έχουν ξεχαστεί και για να τους αποκτήσεις αυθεντικούς πρέπει να δώσεις μια μικρή περιουσία.
_____