13 τραγούδια, 14 καλλιτέχνες, 15 χρόνια Puzzlemusik
Οι επέτειοι είναι μια ευκαιρία να κοιτάξεις πίσω αλλά συγχρόνως και μπροστά. Μια συλλογή σε αυτό το πνεύμα από μια εταιρεία που έχει επιδείξει για χρόνια συνέχεια και συνέπεια, μόνιμα ζητούμενα στην ελληνική μουσική σκηνή. Της Μαριάννας Βασιλείου
Τρεις ερωτήσεις σε κάθε όνομα που συμμετέχει στη συλλογή, απαντήσεις-ποταμός και ευχές για ευημερία. Με το καλό και στα επόμενα 15 χρόνια.
Χρήστος Αλεξόπουλος & Γιάννης Κασέτας - A Tribe In Limbo
Το τραγούδι έχει ηχογραφηθεί επί τούτου για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Χ.Α.: Πάντα υπάρχουν πράγματα στο συρτάρι μου, είτε ημιτελή, είτε ολοκληρωμένα που περιμένουν να βρουν την κυκλοφορία που θα γίνει το «σπίτι» τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μπήκε το κομμάτι (από όσα δούλευα τη συγκεκριμένη περίοδο) που είχε μόλις ολοκληρωθεί. Έχουμε δουλέψει λίγα ακόμη κομμάτια με τον Γιάννη Κασέτα σε ανάλογη λογική και ίσως κυκλοφορήσουν στο μέλλον.
Γ.Κ.: Ο κορμός της σύνθεσης είναι του Χρήστου Αλεξόπουλου, πάνω σε ένα θέμα κοντραμπάσου που έγραψε ο μικρός γιος του ο Κωνσταντής. Η αυτοσχεδιαστική μελωδική γραμμή που έπαιξα βγήκε πηγαία για τον απλό λόγο ότι η ατμόσφαιρα που δημιούργησε ο Χρήστος ήταν πολύ ελκυστική όπως και αρκετά διαφορετική, οπότε λειτούργησε σαν έμπνευση… Επίσης υπάρχει μια φρεσκάδα στο αρμονικό περιεχόμενο του κομματιού, κάτι που για μένα είναι πάντα ευπρόσδεκτο.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Χ.Α.: Σε μια προσωπική δουλειά, έχω πάντα στο νου μου το κάθε κομμάτι να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει και το ευρύτερο σύνολο στο οποίο θα ανήκει. Σε μια συλλογή κατά κανόνα δεν γνωρίζεις από πριν ολόκληρο το υλικό της, οπότε επικεντρώνομαι στο συγκεκριμένο κομμάτι.
Γ.Κ.: Θέλω να είναι κάτι αντιπροσωπευτικό και, κατά τη γνώμη μου, κάτι το οποίο να έχει μια «μετάγευση»... Όπως ένα καλό παλαιωμένο ουίσκι...
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Χ.Α.: Δεν ξέρω. Βάζω στόχους, αλλά όχι τόσο πολύ μακρινούς.
Γ.Κ.: Ίσως το σημαντικότερο είναι να συνεχίσω να ωριμάζω σαν μουσικός, να μην μείνω ποτέ στάσιμος, είτε ως σαξοφωνίστας και αυτοσχεδιαστής είτε ως συνθέτης…
Κ.Βήτα - Ochre
Το τραγούδι έχει επιλεγεί επί τούτου για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Όταν ο Χρήστος (σ.σ. Αλεξόπουλος) μου είπε για την συλλογή αυτή που ήθελε να φτιάξει θυμήθηκα το κομμάτι αυτό, την «Ώχρα» (“Ochre”). Είναι ένα κομμάτι που πίστευα πως ταιριάζει γιατί έχει ένα ύφος λίγο τζαζ ροκ, κάπως όμως είναι όλα παιγμένα από συνθετητές και αυτό είναι που το κάνει ελαφρά περίεργο. Θεώρησα πως αυτό είναι το κομμάτι που θα συνδεθεί και με τους υπόλοιπους καλλιτέχνες. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συλλογή. Εμείς οι μουσικοί έχουμε πολλά κομμάτια στα συρτάρια μας και νιώθουμε χαρά όταν κάποιο βρίσκει τον προορισμό του.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Όπως είπα, οι μουσικοί έχουμε πολλά κομμάτια, τζαμάρουμε, παίζουμε με τα μπάσα, με κιθάρες, με διάφορα όργανα και έχουμε πολλά κομμάτια που μένουν έξω από τις επίσημες δουλειές μας, δηλαδή τα ολοκληρωμένα μας άλμπουμ. Στις συλλογές πάντα βάζουμε από τα αρχεία μας κομμάτια, τουλάχιστον εγώ….
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Δε βάζω ποτέ στόχους, δεν κάνω όνειρα, γιατί απλά είναι κάτι που δεν μπορώ να φανταστώ… δεν έχω μάθει να το κάνω αυτό, δηλαδή να φαντάζομαι….
George Kontrafouris Trio - Deep South (Trio Version)
Το τραγούδι έχει ηχογραφηθεί για τη συλλογή και θα κυκλοφορήσει στο επόμενο άλμπουμ σας σε άλλη μορφή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Το συγκεκριμένο κομμάτι είναι στην πρώτη του μορφή και ηχογραφήθηκε πριν τον βασικό κορμό του άλμπουμ που θα ακολουθήσει τον Μάρτιο και έχει τον ομώνυμο τίτλο. Είχα στο μυαλό μου την συλλογή και πιστεύω ότι ταιριάζει να υπάρχει η πρώτη εκτέλεση του κομματιού εκεί.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει διαφορά, ειδικά για μια τέτοια συλλογή που περικλείει διάφορα είδη και τάσεις. Μάλλον εγώ σκέφτηκα πως να αντιπροσωπεύεται καλύτερα σε μια μικρή στιγμή το ό, τι έχω να πω.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Και στο κοντινό και στο μακρινό μέλλον δεν θα ήθελα να χάσω το ενδιαφέρον μου για την μουσική.
The Next Step Quartet - God Only Knows
Το τραγούδι έχει επιλεγεί για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
To “God only knows” είναι ένα αγαπημένο κομμάτι των Beach Boys το οποίο ηχογραφήσαμε ζωντανά στις τέσσερις εμφανίσεις μας στο Zoo το φθινόπωρο του 2018, οι οποίες αποτέλεσαν και τον κορμό του τρίτου μας δίσκου με τίτλο “Next Step Live at the Zoo”. Στην επίσημη κυκλοφορία προτιμήσαμε να συμπεριλάβουμε πρωτότυπες συνθέσεις, οπότε το “God Only knows” δεν μπήκε στο full album. Η κυκλοφορία της συλλογής από την Puzzlemusik που κλείνει 15 χρόνια αποτέλεσε λοιπόν την ευκαιρία για να κυκλοφορήσει αυτή η διασκευή, η οποία έχει ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για μας.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Η επιλογή των κομματιών για την συγκεκριμένη συλλογή έγινε σε συνεννόηση με τον Χρήστο Αλεξόπουλο που είναι και ο παραγωγός του άλμπουμ, οπότε όπως σε ένα full album, έτσι και σε μια συλλογή αυτό που «δένει» τα κομμάτια και νοηματοδοτεί το τι εξυπηρετούν στη συνολική πλοκή του δίσκου είναι η δουλειά του παραγωγού. Οπότε τα εύσημα πάνε σε αυτόν.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
O πιο σημαντικός στόχος είναι να συνεχίσουμε να παίζουμε μαζί όσο περισσότερο γίνεται, καθώς πλέον ζούμε σε διαφορετικές πόλεις ο καθένας. Είναι ευλογία κάθε φορά που βρισκόμαστε και ήδη μετά από 10 χρόνια ως συγκρότημα νιώθουμε ότι μας δένει κάτι βαθύτερο κάθε φορά που βρισκόμαστε πάνω στη σκηνή. Οπότε ο στόχος είναι να παίζουμε μαζί και μετά από 15 χρόνια, και αυτό αρκεί για να έρθουν νέες κυκλοφορίες, μεγάλα φεστιβάλ κλπ.
Theo Kapilidis - Why The Princess Sleeps
Το τραγούδι έχει ηχογραφηθεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Η περίοδος του κορωνοϊού ήταν για μένα μια μη δημιουργική περίοδος, εξ ού και ο τίτλος του κομματιού. Η συμμετοχή μου ήταν μια πρόκληση για να ξυπνήσει πάλι το δημιουργικό κομμάτι μέσα μου.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Η διαφορά βρίσκεται νομίζω στο ότι δέχεσαι την πρόταση να δημιουργήσεις κάτι, χωρίς να το έχεις αποφασίσει από πριν.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Να ηχογραφήσω ένα άλμπουμ συνθέτοντας την πραγματική στιγμή, χωρίς καμία προεργασία με την μορφή που υπάρχει σήμερα.
ARTéfacts Ensemble & Πάνος Ηλιόπουλος (*1984) - VORHAND MMXX
Το τραγούδι έχει επιλεγεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Ήταν έτοιμο και περίμενε την ευκαιρία του.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Για την προσωπική δουλειά χρειάζεσαι περισσότερα από ένα.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Ο στόχος είναι να υπάρχουμε ακόμη ως ομάδα. Αν υπάρχουμε, θα δημιουργούμε.
Μπάμπης Παπαδόπουλος - Melo pt. 1 (rework)
Το τραγούδι έχει επανεκτελεστεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Μετά από χρόνια συνεργασίας με τον Τίτο (σ.σ. Καριωτάκη) και τον Χρήστο (σ.σ. Χαρμπίλα), σκέφτηκα ότι θα ήταν μια καλή ευκαιρία να ξαναδούν ένα κομμάτι που γράφτηκε πριν από 13 χρόνια, και συμμετείχαν και οι ίδιοι στην αρχική ηχογράφηση. Ο χρόνος πάντα αλλάζει κάτι στην αισθητική μας.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Μα το είπατε και μόνη σας. Στην μια περίπτωση έχουμε μια συλλογή για μια εταιρία που κλείνει 15 χρόνια ενεργής παρουσίας στην δισκογραφία και στην άλλη μια ολοκληρωμένη προσωπική δουλειά.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Ελπίζω σε 15 χρόνια να έχω ανάγκη την μουσική.
Demetria - My Trauma Is On You
Το τραγούδι έχει ηχογραφηθεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Το “My trauma is on you” είναι από τα ακυκλοφόρητα (πριν την συλλογή) κομμάτια μου. Είναι από τα αρκετά προσωπικά μου τραγούδια και έχει έναν ήχο που τολμώ να πω, πως δεν έχω συνηθίσει να φτιάχνω. Μιας και η συλλογή θα ήταν από τις πρώτες μου εμφανίσεις στην εταιρία, σκέφτηκα πως θα είχε ενδιαφέρον να παρουσιαστώ με έναν ήχο λίγο διαφορετικό από ότι έχω συνηθίσει.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Συνήθως όταν δημιουργώ για μια προσωπική μου δουλειά, βιώνω το σπορ λίγο πιο ατομικά, κλείνομαι στο σπίτι και γράφω/ηχογραφώ/μιξάρω μόνη μου, μη έχοντας στο μυαλό τίποτα πέρα από αυτό. Στο κομμάτι μου για την συλλογή, πρακτικά έκανα το ίδιο, αλλά η αίσθηση ήταν αρκετά διαφορετική. Δεν μου έφευγε από το νου, ότι το κομμάτι αυτό θα κυκλοφορήσει ανάμεσα στις συνθέσεις και άλλων καλλιτεχνών. Δεν θα κρύψω βέβαια και τον ενθουσιασμό που επικρατούσε μέσα μου με το γεγονός ότι θα βρεθώ στη συλλογή ανάμεσα σε ονόματα δημιουργών που θαυμάζω πολύ.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Το μόνο που μπορώ να ονειρευτώ έντονα για το μέλλον, πέρα του να φύγω στο εξωτερικό, να γνωρίσω μουσικούς κλπ, είναι με κάποιο τρόπο να έχω καταφέρει να μην χρειάζεται να αποσπάται η εαυτή μου από οποιαδήποτε μορφή δημιουργίας. Εφόσον θα υπάρχει αυτό στην ζωή μου, τότε και μόνο τότε πιστεύω πως θα μπορώ να αντιμετωπίσω οποιαδήποτε πραγματικότητα.
Ψύλλοι στ'Άχυρα - Ψυχιατρική (rework)
Το τραγούδι έχει επαναπροσεγγιστεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Η «Ψυχιατρική» γεννήθηκε μέσα σε μια στρατιωτική ψυχιατρική κλινική πριν μερικά χρόνια. Ο εγκλεισμός, η μοναξιά και οι φωνές των ασθενών που κάποια στιγμή χάθηκαν, ξαναεμφανίστηκαν στην δυστοπική εποχή της καραντίνας. Αυτός και ο λόγος που άλλαξε το ύφος της για να μας ξαναμιλήσει.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Δεν γνωρίζεις σχεδόν καθόλου το συνολικό αποτέλεσμα και την αισθητική. Αυτό από μόνο του έχει πλάκα.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Να βρούμε το κοινό μας και να επικοινωνούμε μαζί του.
Τρύφων Λάζος - Στη Ζούλα
Το τραγούδι έχει ηχογραφηθεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Δουλεύαμε πάνω στο κομμάτι με τον Γιώργο Χειμώνα για κάποιο διάστημα, όταν ο Χρήστος Αλεξόπουλος μου είπε για την συλλογή. Ήταν πολύ καλό το timing, πειραματιζόμασταν με διάφορους ήχους, να φύγουμε από φόρμες - κάτι που είναι στην φύση αυτής της συλλογής, νομίζω και ανάγκη των καιρών μας.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Δεν έχει κάποια διαφορά. Αντικατοπτρίζει και στις δύο περιπτώσεις το που βρίσκεσαι δημιουργικά την περίοδο που το γράφεις.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Δεν έχω κάτι στο νου μου για τόσο μακριά. Μέχρι τον επόμενο μήνα στην καλύτερη. Ελπίζω δημιουργικός και ελεύθερος.
Αντώνης Λιβιεράτος - Το Μέλλον
Το τραγούδι έχει επιλεγεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Η ιδέα του να διοχετευθεί «Το Μέλλον», γραμμένο και ηχογραφημένο το 2017, στη συγκεκριμένη συλλογή, μου φάνηκε ιδανική ευκαιρία για τη δημοσιοποίησή του, πριν αρχίσει ν’ αραχνιάζει στο συρτάρι μου, μιας και δεν είχε καταφέρει να βρει θέση σε δυο διαδοχικά άλμπουμ μου. Στο “4 ½” (για το οποίο αρχικά προοριζόταν) αποφάσισα πως δεν ταίριαζε τελικά, λόγω ύφους και το επόμενο “Registry of inadequate self-healing attempts” ήταν αποκλειστικά οργανικό, οπότε δεν χωρούσαν σ’ αυτό τραγούδια.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Όταν ηχογραφείς για μια προσωπική δουλειά έχεις πάντα κατά νουν, εκτός από το κομμάτι καθαυτό, και το σύνολο του άλμπουμ, το οποίο θα πρέπει να μπορεί να δώσει τόσο στον ίδιο το μουσικό, όσο και στον ακροατή την αίσθηση μιας ενότητας, ενός ολοκληρωμένου έργου. Όταν συνεισφέρεις σε μια συλλογή συγκεντρώνεσαι αποκλειστικά στο δικό σου κομμάτι και… τέλος.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Νομίζω πως το να διατηρώ στην ηλικία των 75 ετών (τόσο θα είμαι σε 15 χρόνια) την επιθυμία και την ικανότητα να γράφω και να παίζω μουσική είναι ο μόνος, τόσο μακροπρόθεσμος, στόχος που μπορώ να επιτρέψω στον εαυτό μου να ονειρευτεί.
Playground Theory - Mud and Waves
Το τραγούδι έχει ηχογραφηθεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
Το “Mud and Waves” είχε ξεκινήσει για το επόμενο μας άλμπουμ και ετοιμάστηκε με τις γνωστές πλέον συνθήκες μέσω και λόγω της πανδημίας. Στην πορεία μας έκανε να καταλάβουμε ότι έχουμε προχωρήσει ξεκάθαρα σε νέο ηχητικό πεδίο, που και εμείς ακόμα δεν έχουμε ορίσει. Οπότε είναι σαν ηχητικό σταυροδρόμι και η συλλογή βρέθηκε πάνω στην διαδρομή.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Το πόσο και αν είναι διαφορετική διαδικασία δημιουργίας έχει να κάνει και με το είδος της συλλογής. Για παράδειγμα, σε μια συλλογή όπως τα «15 χρόνια της Puzzlemusik», θα ήταν πολύ ενδιαφέρον αν ο ακροατής μέσα από τα κομμάτια αντιληφθεί τον ήχο και την πολυσυλλεκτικότητα της εταιρίας.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Να έχουμε παίξει live όλοι μαζί σε ένα Puzzlemusik φεστιβάλ και τα 30 χρόνια λειτουργιάς της Puzzlemusik να μας έβρισκαν μουσικά ενεργούς και ονειροπόλους.
Σωτήρης Δεμπόνος - Isolation Blues (of the Ionian School)
Το τραγούδι έχει επιλεγεί ειδικά για τη συλλογή. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο για τη συμμετοχή σας;
To συγκεκριμένο κομμάτι είναι ένας αυτοσχεδιασμός που ηχογραφήθηκε όπως ακούγεται, με χρήση midi μαντολίνου και live looping τη Μεγάλη Τρίτη κατά το πρώτο lockdown. Είναι ακόμα επίκαιρο, εκφράζει με αμεσότητα την προσωπική συναισθηματική φόρτιση της στιγμής και έτσι με το Χρήστο (σ.σ. Αλεξόπουλο) αποφασίσαμε να εντάξουμε αυτό στην συλλογή της Puzzle.
Τι διαφορά έχει το να δημιουργείς ένα κομμάτι για μια συλλογή από το να τη δημιουργείς για μια προσωπική δουλειά;
Σε μία προσωπική δουλειά καθένα κομμάτι είναι μέρος μίας συνολικής ιδέας. Σε μία συλλογή νομίζω ότι υπάρχει μεγαλύτερη ελευθερία. Μπορεί να δημοσιοποιηθεί κάτι που ενδεχομένως να έμενε στην αφάνεια.
Πείτε μας έναν μουσικό στόχο που ονειρεύεστε να έχετε πετύχει σε 15 χρόνια από σήμερα.
Να εξακολουθώ να μην πάσχω από μουσική κώφωση, υπό τον όρο ότι θα βρίσκομαι εν ζωή.
Μπορείτε να ακούσετε τη συλλογή «15» εδώ.