Ανδρέας Μητρέλης (Veego Records)

O κόσμος ήθελε να ακούσει μουσική και όλα πήγαν καλά!

Η Μαριάννα Βασιλείου συνεχίζει τη σειρά συνομιλιών με τους ανθρώπους που φροντίζουν και μας παρέχουν τα έργα των μουσικών σε χειροπιαστή μορφή

Επιστρέφοντας στο αφιέρωμα στις ελληνικές δισκογραφικές εταιρίες που τρέχει εδώ και μερικά χρόνια σήμερα μιλάμε με τον Ανδρέα Μητρέλη της Veego Records και λέμε τα ακόλουθα:

Η δισκογραφική εταιρία ξεκίνησε τις δραστηριότητές της το 2019, από όσο διαβάζω - και λίγους μήνες μετά έσκασε η πανδημία. Πώς επηρέασε τις δράσεις της αυτή η συγκυρία και πώς την αντιμετώπισες;

Βασικά, δεν ήξερα τι θα συμβεί, ήταν ρίσκο. Είχαν προγραμματιστεί δύο κυκλοφορίες όταν έσκασε η πανδημία, αυτή των Kepler is Free και της Melentini. Ήταν μια δύσκολη απόφαση η κυκλοφορία των δίσκων, αλλά τελικά αποδείχτηκε ότι ο κόσμος ήθελε να ακούσει μουσική και όλα πήγαν καλά.

Τα τελευταία χρόνια η παντοκρατορία των social media είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Σε τι θεωρείς ότι ωφέλησαν και σε τι έβλαψαν τα ΜΚΔ την ανεξάρτητη δισκογραφία;

Εννοείται πως με τα social δημιουργείται πολλές φορές ένα FOMO με νέους καλλιτέχνες και νέες κυκλοφορίες και αυτό μας ωφελεί. Από την άλλη, για πολλούς, οι followers και τα plays είναι ένδειξη του «καλού» καλλιτέχνη, που είναι πολύ λανθασμένη νοοτροπία.

Από πού εμπνεύστηκες το λογότυπο και την ονομασία της εταιρείας - ιδίως το υπέροχα ρετρό "Ρεπερτόριο Ποιότητος";

Η ονομασία της Veego είναι εμπνευσμένη από τον γιό μου, που επαναλάμβανε αυτή τη λέξη όταν, δύο χρονών, χοροπήδαγε επάνω στα κρεβάτια και τους καναπέδες. Το νέο λογότυπο είναι βασισμένο σε ένα από τα αγαπημένα μου underground μουσικά περιοδικά. Όσο για το «Ρεπερτόριο Ποιότητος», το εμπνεύστηκε ο γραφίστας, Βασίλης Μητσιόπουλος, για τον δίσκο «9 songs» της Melentini, και έκτοτε το υιοθέτησα, γιατί μου ταίριαξε απόλυτα με το ύφος της Veego.

Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι σκόπελοι που πρέπει να ξεπερνά (ή και να προβλέπει) μία δισκογραφική κατά τη λειτουργία της;

Πρέπει να είσαι προσγειωμένος. Να αναμένεις ότι κάποιες κυκλοφορίες, που έχεις πιστέψει πολύ σε αυτές, δεν θα αναγνωριστούν όσο θα ήθελες από το κοινό. Να περιμένεις, ότι κάπου θα κερδίσεις, αλλά και κάπου θα χάσεις. Επίσης να είσαι προετοιμασμένος για όλα τα εμπόδια που μπορεί να συναντήσεις, με δικαιώματα και δισκογραφικές.

Πώς μπορεί (αν μπορεί) να συνδυαστεί ο καθημερινός βιοπορισμός με τις καλλιτεχνικές απαιτήσεις ενός δισκογραφικού label;

Η Veego Records είναι μία νέα σχετικά εταιρία, οπότε θα ήταν άδικο να αναμένω μέσα σε τόσο λίγα χρόνια να μου αποφέρει κέρδη. Ξεκίνησα αυτή την εταιρία, για να ικανοποιήσω άλλες μου ανάγκες και φιλοδοξίες και έθεσα αρχικό στόχο να μπορεί να βγάζει τα έξοδά της. Αυτός ο στόχος έχει επιτευχθεί. Μακάρι στο μέλλον να μπορώ να βιοπορίζομαι από αυτή, γιατί πραγματικά επενδύω πολύ χρόνο και σημαντικό κομμάτι του εαυτού μου, αλλά το γνωρίζω καλά, ότι αυτά που θέλω να κάνω και η μουσική στην οποία επενδύω δεν φέρνουν μεγάλα κέρδη.

Τι θα πρέπει να έχει ένας/μία μουσικός για να τον/την εντάξεις στο ρόστερ της εταιρείας, ανεξαρτήτως του ήχου που υπηρετεί;

Να έχει αυθεντικότητα, τρέλα και πρωτοτυπία. Δεν υπάρχει μία μανιέρα. Είναι να μου κάνει το κλικ, που λέμε.

Η Veego επανακυκλοφορεί και δίσκους, και μάλιστα δέχεται και προτάσεις για το ποιες δουλειές αξίζουν επανακυκλοφορίας. Δυσκολεύει αυτό την δράση σου ως προς τις απαιτήσεις του label ή τη συμπληρώνει - και αν ναι, πώς ξεπερνιούνται οι σκόπελοι αυτοί;

Φυσικά και την διευκολύνει και αυτός ήταν και σκοπός μας από την αρχή, να αναδεικνύουμε δίσκους που παράπεσαν στον χρόνο. Δυσκολίες έχουν αυτές οι κυκλοφορίες, όταν τα δικαιώματα ανήκουν σε κάποια άλλη δισκογραφική και αργούν οι απαντήσεις και οι άδειες. Αν δεν ανήκουν, τότε μένει μόνο η συμφωνία ανάμεσα στη Veego και τον εκάστοτε καλλιτέχνη.

Πώς κινείσαι για τη δημιουργία του artwork των δίσκων και πώς συνεργάζεται με τον καλλιτέχνη ή την καλλιτέχνιδα για το τελικό αποτέλεσμα;

Το εξώφυλλο ενός δίσκου είναι μία διαδικασία πολύ σημαντική και αρκετά χρονοβόρα. Είναι πολλά που πρέπει να ταιριάξουν και γίνονται πολλές αλλαγές και δοκιμές, μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα, που πρέπει να ικανοποιεί τόσο τους καλλιτέχνες, όσο κι εμένα.

Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης, τα μπλουζάκια της εταιρίας είναι το ένα πιο έξυπνο από το άλλο! Πώς γεννιούνται οι ιδέες για αυτά και πώς δημιουργείται το εκάστοτε σχέδιο; Και κυρίως, πως ήρθε στη ζωή η άνευ προηγουμένου παρωδία του Goo με το «Ας περιμένουν οι γυναίκες»;

Είμαι λάτρης της ελληνικής pop κουλτούρας, αλλά και της κουλτούρας του μουσικού merch. Έχω μεγάλη συλλογή από δίσκους, ταινίες αφίσες, περιοδικά, και πάντα ξεπηδάει κάποια ιδέα. Όσο για το Sonic (Youth)/Τσιώλης, συνδύασα δύο εικόνες, πολύ κοντινές, που ήταν πολύ οικίες στο μυαλό μου.

Πώς (πρέπει να) κινείται μια δισκογραφική για κυκλοφορίες στο εξωτερικό;

Χρειάζεται να βρεις τους κατάλληλους δίσκους, για να μπορέσεις να βρεις εταιρεία διανομής. Ο ήχος παίζει τον πιο καθοριστικό ρόλο.

Ακούγονται πολλά για την επιστροφή του βινυλίου, το θάνατο του cd και την κυριαρχία του ψηφιακού. Τι τελικά από τα τρία ισχύει;

Τα ίδια ακούγονται εδώ και 20 χρόνια. Το ψηφιακό έχει νικήσει κυρίως λόγω των social και της ευκολίας του να ακούς μουσική παντού. Ειδικά οι μικρότερες ηλικίες ακούν μουσική αποκλειστικά ψηφιακά. Το βινύλιο από την άλλη, είναι ένα φετίχ, είναι μικρόβιο. Αν το αγοράσεις δεν το ξεχνάς. Το cd… Πόσους ξέρεις να αγοράζουν πια cd;

Μπορείς να αναφέρεις κάποιες κυκλοφορίες της Veego για τις οποίες είσαι ιδιαίτερα περήφανος και τους λόγους για αυτό;

Γενικά, είμαι περήφανος για όλες τις δουλειές μου, γιατί κάθε μία έχει τη δική της ιστορία από πίσω. Ξεχωρίζω όμως, και είμαι λίγο περήφανος παραπάνω, το «Νέο Nέο Κύμα», που είναι μία συλλογή ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον αυτισμό, την οποία κι ο κόσμος αγκάλιασε με πολλή αγάπη.

 

Υπάρχουν άνθρωποι τους οποίους θα ήθελες να ευχαριστήσεις δημόσια για την (όποιου είδους) στήριξη έχουν παράσχει στη Veego;

Σίγουρα το Παιδί Τραύμα, που με εμπιστεύτηκε, χωρίς να με ξέρει, και κάναμε μαζί το πρώτο του βινύλιο και πρώτο δίσκο της Veego Records. Τον ‘Εκελον, για τις αμέτρητες ώρες στο στούντιο, για τις μίξεις και τα μάστερ. Τον Creative Bastart aka Elvis (Ηλία Λαμπρόπουλο), που τον πρήζω για τα πάντα. Τον Γιάννη Οικονομίδη και τον Ρένο Χαραλαμπίδη, που από την αρχή με στήριξαν.

Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας τα πλάνα της εταιρίας για τον χειμώνα που μας έρχεται;

Το νέο άλμπουμ των Echo Tides, το ντεμπούτο της ταλαντούχας Bipolia και την επετειακή έκδοση του πρώτου άλμπουμ της Δεσποινίς Τρίχρωμης, που θεωρώ ότι είναι το άλμπουμ που έστρωσε το δρόμο της νέας έκφρασης των τραγουδοποιών.

Πέντε χρόνια μετά, ποιους στόχους της έχει πετύχει η Veego και ποιους βάζει για τα επόμενα πέντε;

Έχει πετύχει σχεδόν όλους τους στόχους της, κυρίως στις επανακυκλοφορίες. Ο στόχος για τα επόμενα πέντε, είναι να είναι ένα βήμα μπροστά σε όλες τις μουσικές τάσεις.