Animal Collective

Who could win a Rabbit?


Συνέντευξη των Animal Collective στην Ελευθερία Ιωαννίδου

Λίγο πριν την πολυαναμενόμενη εμφάνισή τους στο Synch Festival οι Avey Tare, Panda Bear, The Geologist και The Deaken... aka Animal Collective βγάζουν τις αμερικάνικες μάσκες, αφήνουν τον πειραματικό θόρυβο στη γωνία, φορούν στραβά το ακαδημαϊκό καπέλο και δηλώνουν επιτέλους ενήλικες!


Animal Collective 1Χρησιμοποιείτε τη μουσική ως ένα μέσο αποδόμησης μουσικών ειδών και συναισθημάτων; Η 'pastiche' τεχνική προσεγγίζεται με τρόπο που να επιβεβαιώνει τις μεταμοντέρνες θεωρίες;
Ο βασικός λόγος που κάνουμε μουσική είναι η επιθυμία να δημιουργήσουμε κάτι μέσα από τις εμπειρίες της δικής μας ζωής αλλά και των άλλων, να παράγουμε μουσική που ενώνει τον ακροατή με έναν κόσμο τον οποίο δεν γνώριζε πριν. Η μουσική, με τον τρόπο που την αντιλαμβανόμαστε, είναι ένα ρευστό μέσο που θα πρέπει να κατηγοριοποιείται περισσότερο με βάση την προσωπική εμπειρία του καθενός μας παρά με τέτοιου είδους περιγραφές. Κατά συνέπεια η 'pastiche' μέθοδος για εμάς είναι ένας τρόπος για να εκφράζουμε αυτή την δυναμική κίνηση της ανθρώπινης εμπειρίας καθώς και να εκπλήσσουμε τους ακροατές με αισθήματα που δεν έχει ξανά βιώσει.

Θα λέγατε πως προσπαθείτε να περάσετε κάποιο μήνυμα, να διασκεδάσετε ή να πειραματιστείτε μέσα από τη μουσική σας;
Δεν προσπαθούμε εσκεμμένα να περάσουμε κάποιο μήνυμα. Αισθανόμαστε ωστόσο υπερήφανοι που σήμερα αποτελούμε έμπνευση για ορισμένους ανθρώπους, οι οποίοι κατανοούν χάρη σε εμάς ότι η μουσική περιέχει πολλές φόρμες και ότι είναι ικανή να ελίσσεται και να εναλλάσσεται ανάλογα με τις προσωπικές εμπειρίες και όχι με τις κοινωνικές φόρμουλες. Για εμάς πάντως, εάν εννοείς γιατί δημιουργήσαμε εξαρχής το συγκρότημα, η διασκέδαση και ο πειραματισμός υπήρξαν οι βασικοί λόγοι. Σχηματίσαμε τους Animal Collective για να ανακαλύψουμε νέους τρόπους έκφρασης.

Προσπαθείτε συνειδητά να πηγαίνετε μουσικά ένα βήμα παρακάτω;
Ναι, αυτό γίνεται εσκεμμένα. Εάν μέναμε ίδιοι θα βαριόμασταν και κατά συνέπεια θα σταματούσαμε να κάνουμε μουσική. Και επειδή μας αρέσει να κάνουμε μουσική βρίσκουμε τρόπους να αλλάζουμε διαρκώς το τοπίο προκειμένου να διατηρείται η διαφορετικότητα και το ενδιαφέρον του.

Συνδυάζετε το παγανιστικό με το αστικό συναίσθημα.. ποιο από τα δύο υπερισχύει;
Έχουμε εμπειρίες και από τα δύο και τα θεωρούμε εξίσου σημαντικά. Όλοι μεγαλώσαμε σε μέρη όπου το στοιχείο της φύσης είχε μεγάλη αξία, αλλά από την άλλη πλευρά και η πόλη είναι ένα μέρος όπου έχουμε ζήσει πολλές περιπέτειες και έχουμε γνωρίσει διαφορετικούς ανθρώπους μέσα σε κοινότητες. Δεν τα θεωρούμε συγκρουόμενες έννοιες. Εκείνο που έχει σημασία είναι το ταξίδι που έχουμε ζήσει ανεξάρτητα από τον τόπο ή τον τρόπο.


Animal Collective 2Σε ποιο βαθμό χρησιμοποιείτε τους υπολογιστές στη μουσική σας;
Οι υπολογιστές έχουν γίνει σταδιακά πολύ σημαντικοί. Βασιζόμαστε πολύ σε software τύπου Nuendo ή Logic για τις δυνατότητες αυτοματισμού αλλά δεν έχουμε ποτέ χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή ως όργανο για δημιουργία μουσικής. Ο Noah (Lennox - Panda Bear) δημιουργεί μόνος του μουσική στον υπολογιστή του και αυτό είναι σημαντικό για την προσωπική του εξέλιξη. Πέρα από αυτό, κάποιοι από εμάς χρησιμοποιούν samplers στις συναυλίες αλλά οι ήχοι μας κατασκευάζονται σχεδόν πάντα με field recordings και ηλεκτρονική επεξεργασία, όχι με τη βοήθεια υπολογιστών.

Έχετε δηλώσει ότι δημιουργείτε τα τραγούδια ουσιαστικά κατά τη διάρκεια των συναυλιών (με την έννοια ότι τα επεξεργάζεστε πρώτα live προτού τα ηχογραφήσετε).. θεωρείτε έτσι ότι οι συναυλίες είναι μια πιο σημαντική διεργασία από την στούντιο ηχογράφηση;
Όχι.. και τα δύο είναι σημαντικά για διαφορετικούς λόγους. Όταν παίζουμε ζωντανά προσπαθούμε να ανακαλύψουμε την ενέργεια των τραγουδιών.. αυτό είναι πιο επιτακτικό. Η μισή βαρύτητα δίνεται στη δομή και η άλλη μισή στην ενέργεια, χωρίς την οποία τα τραγούδια μας δεν θα λειτουργούσαν. Όλες οι αισθήσεις είναι ανοιχτές προκειμένου να πάμε ένα βήμα παρακάτω και κάνοντάς το αυτό κάθε βράδυ ανακαλύπτουμε στοιχεία που όντως μπορούν να μας εξελίξουν. Όταν όμως μπαίνουμε στο στούντιο, καλούμαστε να μεταφέρουμε όλη αυτή την ενέργεια στις κασέτες, καθώς και να γίνουμε πολύ συγκεκριμένοι σε δομές και μελωδίες.

Έχετε δηλώσει: "Ο φανταστικός κόσμος των ονείρων και της παιδικής ηλικίας είναι πολύ σημαντικός. Είναι ο δικός μας τρόπος να εμφυσήσουμε την πνευματικότητα στη ζωή μας" - η φαντασία, τα όνειρα και η παιδική ηλικία αποτελούν μορφές έμπνευσης;
Όχι συγκεκριμένα... Όταν ζεις μια δημιουργική ζωή είσαι ανοιχτός σε πολλά διαφορετικά πράγματα, επιζητάς την έμπνευση συνεχώς. Η έμπνευσή μας λοιπόν έχει κυρίως να κάνει με το ότι είμαστε ανοιχτοί σε οποιοδήποτε ερέθισμα.

Είπατε κάπου ότι ο τελευταίος σας δίσκος 'Feels' είναι ένας ερωτικός δίσκος. Με βάση και το γεγονός ότι περιέχει πιο ολοκληρωμένα τραγούδια... θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι οι Animal Collective ενηλικιώθηκαν;
Πάντοτε θα νιώθουμε παιδιά μέσα μας.. Αλλά ναι... σίγουρα έχουμε μεγαλώσει. Θα ήταν ανόητο να προσπαθούμε να ζούμε μέσα από την οπτική των 15άρηδων ή 20άρηδων. Κάθε νέος χρόνος φέρνει μεγαλύτερη σοφία και ωριμότητα... είναι μια κλιμακωτή διαδικασία.


Animal Collective 3Μπορείτε να μου πείτε ορισμένα πράγματα για τη συνεργασία σας με την Vashti Bunyan στο "Prospect Hummer";
Πρόκειται για μια υπέροχη γυναίκα με εκπληκτική φωνή. Γνωριστήκαμε μέσω κοινών γνωστών (Kieren Hebden) και κάποιος πρότεινε μια ενδεχόμενη συνεργασία. Της στείλαμε ορισμένα τραγούδια που είχαμε γράψει αλλά δεν τα είχαμε ηχογραφήσει. Ένα σαββατοκύριακο λοιπόν του 2004 συναντηθήκαμε σε ένα στούντιο στο Λονδίνο. Δεν ξέραμε τι ακριβώς να περιμένουμε αλλά νιώθαμε ότι κάτι καλό θα έβγαινε... και έτσι έγινε! Ήταν πράγματι μια πολύ σημαντική εμπειρία.

Γνωρίζω πως σχεδόν πάντα ακολουθείτε μια συγκεκριμένη δομή (παρ' όλο που πολλές φορές μοιάζει να συμβαίνει το αντίθετο). Θα σας ενδιέφερε το ενδεχόμενο ενός δίσκου βασιζόμενου καθαρά στον αυτοσχεδιασμό;
Ο αυτοσχεδιασμός είναι σημαντικός για εμάς. Υπήρχε μια περίοδος που παίζαμε συνέχεια με τέτοιο τρόπο.. και ακόμα το κάνουμε κάποιες φορές. Μας βοηθά να αποκτούμε μεγαλύτερη δημιουργικότητα στις κινήσεις μας. Αλλά το πλάνο του να δημιουργήσουμε έναν εξολοκλήρου αυτοσχέδιο δίσκο μοιάζει, τουλάχιστον για τώρα, μάλλον απίθανο.

Έχετε πλέον τη δική σας εταιρία Paw Tracks - θεωρείτε ότι με τα σύγχρονα δεδομένα της μουσικής βιομηχανίας μπορεί να επιτευχθεί πλήρης ελευθερία; Σκεφτήκατε ποτέ να υπογράψετε σε μια πολυεθνική;
Δεν μας έγινε ποτέ πρόταση να υπογράψουμε σε πολυεθνική οπότε δεν είναι κάτι που ουσιαστικά το σκεφτήκαμε ή το επιλέξαμε. Εάν συνέβαινε πάντως κάτι τέτοιο πιστεύω πως η στάση ας θα παρέμενε ίδια... θα απαιτούσαμε δηλαδή τον έλεγχο της ζωής μας. Είμαστε ανοιχτοί σε συμβουλές και αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε να κάνουμε με μια μουσική 'επιχείρηση'. Είναι κάτι που δεν μας αρέσει αλλά δεν τρέφουμε αυταπάτες. Εάν θέλεις η μουσική σου να φτάσει σε ένα ευρύ κοινό, τότε θα πρέπει να λάβεις υπόψη τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο μηχανισμός.... ότι δηλαδή θα έχεις να κάνεις με εταιρίες, διανομείς, Μ.Μ.Ε. κλπ. Με βάση αυτά η πλήρης ελευθερία καθίσταται αδύνατη. Παρ' όλα αυτά ποτέ δεν επιτρέψαμε σε κανέναν να παρέμβει στο έργο μας, ποτέ δεν μας επιβλήθηκε να κάνουμε κάτι που δεν θέλαμε και πάντοτε απαιτούσαμε να έχουμε εμείς τον έλεγχο της μουσικής μας.

Δεν σας αρέσει να περνάτε πολιτικά ή κοινωνικά μηνύματα μέσα από τη μουσική σας. Ωστόσο έχετε αναφέρει ότι το περιβάλλον είναι ένα θέμα στο οποίο έχετε ιδιαίτερη ευαισθησία... θα ήθελα να μάθω περισσότερα γι' αυτό.
Ο Brian (Weitz - The Geologist) είναι μάλλον ο ειδικός σε αυτό το ζήτημα. Έχει κάνει πολύ σημαντική δουλειά πάνω στην προστασία του περιβάλλοντος και κατέχει μεταπτυχιακό πάνω στην Περιβαλλοντική Πολιτική. Προσέχει πολύ περισσότερο από εμάς τι συμβαίνει στον πλανήτη και οπωσδήποτε μας κινητοποιεί για την ατομική ευθύνη που φέρουμε.

Φοράτε ακόμη μάσκες κατά τη διάρκεια των συναυλιών σας; Υπάρχει κάποια 'μεταμφίεση' που θα επιχειρήσετε στο Synch Festival;
Σταματήσαμε να φοράμε μάσκες το 2002. Συνεχίζουμε ωστόσο να προσθέτουμε οπτικά στοιχεία στις συναυλίες μας αλλά αυτό είναι κάτι που αλλάζει συχνά οπότε είναι δύσκολο να πούμε τι ακριβώς θα κάνουμε στην Ελλάδα...