Blend Mishkin

Στα είδη που δουλεύω, ο παραγωγός είναι δημιουργός

Από τους Bella Union μέχρι το Κίνγκστον της Τζαμάικας είναι πολλά τσιγάρα δρόμος. Της Μαριάννας Βασιλείου


Blend Mishkin Ο Blend Mishkin έχει πολλά πρόσωπα: μουσικός, παραγωγός, dj, remixer, δημιουργός της Cast-a-Blast. Hip-hop, funk, reggae, exotica, dancehall. Δεν υπηρετεί το είδος της μουσικής που κυκλοφορεί/ προωθείται μαζικά στα social media και στα ραδιόφωνα. Και ομολογώ ότι η ίδια δεν είμαι ιδιαίτερα εξοικειωμένη με τον ήχο του. Ακούγοντας όμως το "Survival of the fittest" με αφορμή αυτή τη συνέντευξη, κατέληξα ότι ο Blend Mishkin και ξέρει και μπορεί να επιβάλλει τη μουσική του και σε γνώστες και σε μη. Και αυτό, ξέρετε, δεν είναι καθόλου εύκολο!

- Εξ όσων γνωρίζω, ήσουν ο μπασίστας των Bella Union, ενός σχήματος με πολύ διαφορετικό ήχο από αυτόν που υπηρετείς τώρα. Τι συνέβαλε στο να κάνεις την αλλαγή αυτή στον ήχο σου;

Στους Bella Union έπαιζα από 16 μέχρι 20 χρονών. Δεν νομίζω ότι είχα την παραμικρή άποψη για τον ήχο τότε. Εδώ δεν είχα άποψη για πράγματα πολύ πιο απλά από αυτόν. Συνέβησαν πολλά από τότε που ξεκίνησα να παίζω μόνος. Στην ενήλικη ζωή μου, μετά από πολλά, οι βασικές επιρροές μου προέρχονται από το funk, το hip hop, την soul και φυσικά την reggae. Στα άλμπουμ μου και τα ρεμίξ θα συναντήσεις κάτι από τα παραπάνω στοιχεία.

- Έχεις δηλώσει στο παρελθόν ότι το "What's going on" του Marvin Gaye είναι "ό, τι αρτιότερο έχει βγει ποτέ από όλες τις απόψεις". Θέλεις να μου εξηγήσεις λίγο πιο αναλυτικά γιατί εκτιμάς τόσο αυτό το δίσκο;
Για τόσο μεγάλους δίσκους δεν μπορείς να μιλήσεις και να εξηγήσεις. Είναι φτωχές όλες οι περιγραφές. Ο Marvin Gaye είναι, έτσι και αλλιώς, μέσα στους 15-20 σπουδαιότερους τραγουδιστές/ ερμηνευτές.

- Τι σε οδήγησε στη δημιουργία της Cast-A-Blast; Με ποιο κριτήριο αποφασίζεις τι δουλειές θα βγουν κάθε φορά από αυτήν;

Το βασικό κριτήριο είναι να μας αρέσει η δουλειά και να είναι σχετική με τον ήχο του label. Η δημιουργία της ήταν μάλλον αναμενόμενη, κάναμε ό, τι θα 'κανε μια παρέα από παραγωγούς/ djs/ mcs με υλικό στα χέρια της και ανάγκη για αυτονομία.


DJIng- Έχεις κάνει την παραγωγή σε δουλειές των Burger Project, της Sugahspank! και άλλων. Σε τι διαφέρει ο ρόλος του παραγωγού από αυτόν του δημιουργού και τι διαφορετικό σου προσφέρει ο καθένας;

Σε κάθε περίπτωση είναι διαφορετικά. Π.χ. στους Burger τα κομμάτια ήταν ήδη έτοιμα, έπρεπε να ηχογραφήσουμε, να γίνουν μίξεις και παραγωγή. Στη Sugahspank! και στα περισσότερα πρότζεκτ όπου συνεργάζομαι με τραγουδιστή ή mc είμαι συνδημιουργός. Εγώ φτιάχνω τα κομμάτια, αυτοί φτιάχνουν το τραγούδι και μετά γίνεται η παραγωγή. Παλιότερα μπορεί να είχε credit παραγωγού αυτός που οργάνωνε τις ηχογραφήσεις ή έφερνε σε πέρας δυσκολίες που συναντούσε η μπάντα. Πλέον, και ιδιαίτερα στα είδη που δουλεύω εγώ, ο παραγωγός είναι δημιουργός, δεν έχει να κάνει με τα παραπάνω.

- Έχεις επίσης πολλά remix στο ενεργητικό σου. Ποιά είναι τα στοιχεία που πρέπει να έχει κάποιο κομμάτι για να τραβήξει το ενδιαφέρον σου και να του κάνεις το remix;

Ωραία φωνητικά, δεν μ' αρέσει να κάνω instrumentals. Μ' αρέσει το τραγούδι, δίνει ζωή σε αυτό που θα φτιάξω.

- Για ποιό λόγο θεωρείς ότι το ελληνικό κοινό δεν ενδιαφέρεται για την κουλτούρα πίσω από τη reggae και τη θεωρεί αναιτιολόγητα ως ένα καλοκαιρινό μουσικό είδος, πρόσφορο μόνο για χαλάρωμα και παραλία;

Για τον ίδιο λόγο που 18χρονοι πάνε στα σκυλάδικα, σπάνε πιάτα και χορεύουν στα τραπέζια. Δεν θες πραγματικά να ακούσεις την άποψή μου για αυτό... Αλλά αυτό που περιγράφεις δεν είναι και ο κανόνας για το ελληνικό κοινό, υπάρχουν παραδείγματα που δείχνουν το αντίθετο. Απλά δεν προβάλλονται από τα ΜΜΕ και παραμένουν για λίγους. Στα πάρτι μας στην Αθήνα αλλά και σε άλλες πόλεις υπάρχει αρκετά καλός πυρήνας.

- Ας μιλήσουμε τώρα για το Survival of the Fittest. Βλέπω συμμετοχές από σπουδαία ονόματα του χώρου, όπως ο Skarra Mucci και o Exco Levi, ενώ δημιουργήθηκε πενταμελής μπάντα ακριβώς για το άλμπουμ αυτό. Πώς προέκυψαν όλες αυτές οι συμμετοχές και τι το ιδιαίτερο θεωρείς ότι προσέδωσε η κάθε μια στο δίσκο;

Η προσφορά του καθενός είναι μοναδική, μόνο τώρα που ακούω τον δίσκο έτοιμο, στην τελική του μορφή συνειδητοποιώ τι έγινε τον τελευταίο χρόνο με τις ηχογραφήσεις και τις αμέτρητες ώρες στούντιο. Με τους περισσότερους γνωρίστηκα κατά την διάρκεια του πρότζεκτ, όταν δηλαδή ζήτησα την συμμετοχή τους. Με κάποιους άλλους, όπως τους BNC και Gappy Ranks, έχω ξαναδουλέψει στο παρελθόν. Η μπάντα δημιουργήθηκε για αυτόν ακριβώς τον σκοπό και αποτελείται από μέλη των Burger Project (τον Σπύρο Μοσχούτη στα drums, τον Αλέξη Ιωάννου στις κιθάρες, τον Θάνο Κοσμίδη στα πλήκτρα), τους Κώστα Φόρτσα, Jim Σταρίδα και Κώστα Κεφαλά στα πνευστά και την Νατάσα Μινδρινού στα φωνητικά.


Survival - Η reggae και η dancehall έχουν έντονη παρουσία στο δίσκο. Τι αγαπάς σε αυτά τα είδη;

Αγαπώ την απλότητα που έχει, δεν είναι καλογυαλισμένη και δεν προσπαθεί να αρέσει. Η reggae είναι ένα είδος που είτε μισείς, είτε αγαπάς, και αν την αγαπάς το κάνεις παθιασμένα και αυτή σε παρασέρνει να ψάξεις και να μάθεις όσα μπορείς περισσότερα γύρω της. Είναι μια μουσική με τρομερά πλούσια κουλτούρα και υλικό που ανανεώνεται με τρομερούς ρυθμούς. Η Τζαμάικα μπορεί να έχει περισσότερες κυκλοφορίες δίσκων ανά μήνα από μεγάλα ευρωπαϊκά κράτη. Οι τεχνικές παραγωγής ήχου από τα 60s και τα 70s χαρακτηρίζονται το λιγότερο πρωτοποριακές στην παγκόσμια μουσική σκηνή. To dub, ο ρόλος του ηχολήπτη στην σύνθεση, τα εφφέ, το στεγνό τύμπανο και μπάσο, οι mc's, το γεγονός πως ήταν οι πρώτοι άνθρωποι που διασκέδασαν κόσμο με soundsystem και djs αντί ορχήστρας στα τέλη του 50... Η συνεισφορά της reggae στα σύγχρονα μουσικά είδη όπως το dubstep, το drum'n'bass, το hip hop και όλη την κουλτούρα του remix είναι μοναδική.

- Πώς ξεπεράστηκε ο σκόπελος της απόστασης ανάμεσα στους συντελεστές του δίσκου και πώς δρομολογήθηκε η δημιουργική διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη συγγραφή των τραγουδιών;

Να είναι καλά το ίντερνετ. Με κάποιους ηχογραφήσαμε μαζί στην Αθήνα ή στην πόλη τους όταν βρέθηκα εκεί. Οι περισσότεροι ηχογραφούσαν στο στούντιο - στο Κίνγκστον, στο Μιλάνο, στο Λονδίνο ή όπου αλλού μένουν και είχαμε σύνδεση μέσω skype. Ήταν σχεδόν σαν να ήμασταν μαζί στο στούντιο. Η διαδικασία για τα περισσότερα τραγούδια ήταν η εξής: εγώ θα τελείωνα το ινστρουμένταλ σε μια μορφή ντέμο, το πήγαινα στους μουσικούς, γράφαμε τα μέρη τους, το έπαιρνα πίσω στο στούντιο όπου θα έκανα μια αρχική μίξη/ ντέμο για την φωνή και το έστελνα στους ενδιαφερομένους ώστε να κανονιστεί session. Μετά έπαιρνα πίσω τα φωνητικά και ξεκινούσα την διαδικασία μίξης και παραγωγής του κομματιού.

- Πώς σκοπεύεις να στηρίξεις την κυκλοφορία του "Survival of the Fittest" - μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα;

Με κάποια live αλλά μάλλον από Σεπτέμβρη. Τον Αύγουστο θα κάνω το δεύτερο μέρος της περιοδείας που ξεκίνησα τον Μάιο με το όνομα του δίσκου, θα παίξω στο Boomtown Festival στην Αγγλία, στο Overjam Reggae Festival στην Σλοβενία και στο Gampel Air στην Ελβετία, μαζί με κάποια άλλα gigs σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως και σε διάφορες τοποθεσίες στην Ελλάδα.

Περισσότερες πληροφορίες στα links:

www.blendmishkin.com
www.cast-a-blast.com
www.niceup.co.uk
και
www.jamaicanbass.com