Η ελληνική έκπληξη
Μέσα στον ισοπεδωτικό ηχητικό βόρβορο των ημερών μας, σπάνια ένας ακροατής έρχεται αντιμέτωπος με το στοιχείο της ΕΚΠΛΗΞΗΣ. Είχα προετοιμάσει δυο-τρεις προλόγους για να παρουσιάσω το εν λόγω σχήμα στους αναγνώστες του Mic και, μόλις έφτασε η στιγμή να τους καθαρογράψω, ένιωσα ότι οι λέξεις μου ήταν πολύ «λίγες» για να περιγράψουν τη μουσική τους. Φυσικά δεν αναφέρομαι στην όποια πολυπλοκότητα της μουσικής, αλλά στο συναίσθημα που αυτή δημιούργησε. Αδυνατώντας, λοιπόν, να πράξω το παραπάνω -να κατασκευάσω, δηλαδή, έναν πρόλογο- στέκομαι στη λέξη που γράφτηκε με κεφαλαία στοιχεία. Είναι αυτό το κάτι, λοιπόν, που εμπεριέχει στο μεγαλύτερο βαθμό η μουσική των ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ, γι' αυτό αφήνω τους ίδιους να μας πουν κάποια πράγματα και εσάς να αναζητήσετε, μέσω των διευθύνσεων που θα σας δοθούν παρακάτω, αυτό το ζωτικότατο «κάτι» που έχουν ανάγκη όλοι οι μουσικόφιλοι : την ΕΚΠΛΗΞΗ!
Μic: Οι ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ είναι σίγουρα μοναδική περίπτωση για τα ελληνικά μουσικά πράγματα. Οι μόνοι παράλληλοι (;) δρόμοι που μου έρχονται στο νου αυτή τη στιγμή είναι οι δουλειές των Άβατον, κάποα πράγματα της Δόμνας Σαμίου και των Χαλκιάδων. Θα μπορούσατε να περιγράψετε το μουσικό σας στίγμα;
Δ.Ν.: Η μουσική μας έχει την εξής ιδιαιτερότητα: Πραγματώνεται περνώντας από το φίλτρο των οργάνων με τα οποία παίζεται. Τα όργανα αυτά, αντίγραφα αρχαίων ελληνικών, έχουν ένα πολύ ιδιόμορφο ήχο. Πέρα από αυτό, όμως, η ποικιλία στην τεχνική παιξίματός τους, το κούρδισμά τους, όλα αυτά είναι στοιχεία που, σε συνδυασμό με την ιδιαιτερότητα του ηχητικού αποτελέσματος, επηρεάζουν την ίδια τη σύνθεση της μουσικής.
Mic: Πώς φαντάζεστε την ιδανική ζωντανή παρουσίαση της μουσικής σας;
Δ.Ν.: Σαν ένα συνδυασμό μουσικής, χορού και λόγου, στον οποίο οι τρεις αυτές τέχνες υπηρετούν η μια την άλλη. Αυτός είναι και ο λόγος που θα μας ενδιέφερε η επένδυση μιας αρχαίας τραγωδίας.
Mic: Στη σημερινή εποχή που όλα περνάνε κρίση, θεσμοί, ιδέες, θρησκείες, πολιτικά κλπ., βλέπουμε ότι μια μερίδα ανθρώπων «επιστρέφει» στις ρίζες της, όχι με την έννοια του φολκλόρ, αλλά με την έννοια του μυστικισμού, του παγανισμού κλπ. Φυσικά, υπάρχει και η ανάλογη μουσική επένδυση για αυτό. Στην όλη φάση εμπλέκονται και «εποχιακά» φρούτα, όπως οι νεοναζί. Οι ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ τι σκέφτονται για αυτό; Αποτελούν την προαναφερθείσα μουσική επένδυση; Τι οδηγεί, τελικά, νέους ανθρώπους σαν και εσάς στο να δημιουργούν τέτοιου είδους μουσική;
Δ.Ν.: Το ότι είναι πιθανό να γράφεται συχνά μια μουσική για να «επενδύσει» μια ιδέα, μια θρησκεία, μια πολιτική ή οτιδήποτε, είναι μια ιστορία που, εφόσον υπάρχει, σημαίνει πως εξυπηρετεί μια ανάγκη και, επομένως, δε μπορεί κανείς να την κατακρίνει. Πέρα από αυτό, όμως, η μουσική πάντα εμπεριέχει τα συναισθήματα, τις ιδέες, τις συγκινήσεις του δημιουργού της και, μ' αυτή την έννοια, πάντα «επενδύει» τον υποκειμενικό συναισθηματικό του κόσμο. Αυτό ισχύει και για τη δική μας μουσική.
Mic: Ποιά είναι η σχέση σας με τους Fiendish Nymphe;
Δ.Ν.: Οι Fiendish Nymphe ήταν, βασικά, ένα project του αδερφού μου, στο οποίο συμμετείχα. Δεν έχουν, ούτε είχαν ποτέ, καμία σχέση με τους ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ. Ο κόσμος, λόγω του ονόματος, είχε συγχύσει τις δύο δουλειές και νόμιζε ότι η μία ήταν συνέχεια της άλλης. Οι Fiendish Nymphe έχουν διαλυθεί εδώ και καιρό, και έχουν μετασχηματιστεί στους ARKANE, τη νέα δουλειά του αδελφού μου. Είναι δύο διαφορετικές πορείες, με μόνο κοινό τη θεματική προσέγγιση.
Mic: Το ότι επιλέγετε και δίνετε κάποια κομμάτια σας στο Metal Invader (δύο, αν δεν κάνω λάθος), το οποίο περιοδικό έχει εκφραστεί με τα καλύτερα λόγια για τη μουσική σας, δείχνει κάποιες μουσικές προτιμήσεις, που, πέρα από τη μουσική που παίζετε, σίγουρα τις έχετε. Θα θέλατε να πείτε λίγα λόγια για το παραπάνω; Τον τελευταίο καιρό, ποιά είναι τα μουσικά «κολλήματα» της ΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΝΥΜΦΗΣ; Και αναφέρετε λίγα λόγια για αυτά.
Δ.Ν.: Το Metal Invader είναι το μοναδικό περιοδικό που μας στήριξε τόσο πολύ (παρόλο που ειδικεύεται σε εντελώς διαφορετική μουσική από τη δική μας) από την αρχή της προσπάθειάς μας. Αυτό δείχνει πόσο ανοιχτόμυαλοι είναι οι συντάκτες του. Βέβαια, και άλλα περιοδικά έχουν ασχοληθεί θετικά με τη δουλειά μας, όπως τα: Ποπ & Ροκ, Solaria, Pagan Dawn, Αβατον κ.ά. Όσο για τη μουσική που ακούμε, αυτή προέρχεται από διάφορους χώρους. Ενδεικτικά θα αναφέρω ορισμένα σχήματα.: Clock DVA, Stereotaxic Device, Enya, Curve, Wim Mertens, Kirjuhel, Steve Reich, παραδοσιακή μουσική από διάφορες χώρες κ.ά.
Mic: Ε τελικά θα σας δούμε-ακούσουμε στους Δελφούς; Αν και πιστεύω πως η μουσική σας θα «χαθεί» στο αρχαίο θέατρο. Το δάσος του «Κορύκειου Άντρου» μάλλον είναι ο ιδανικότερος τόπος. Αλήθεια, γνωρίζετε την ομάδα «Ε»; Αν ναι, ποιά η γνώμη σας για αυτήν;
Δ.Ν.: Θα μας ενδιέφερε πολύ το ενδεχόμενο μιας συναυλίας σε αρχαίο θέατρο. Τόσο η ενέργεια ενός τέτοιου χώρου, όσο και η ακουστική του εξασφαλίζουν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία. Γνωρίζουμε την ύπαρξη της ομάδας «Ε» και δε συμφωνούμε με τις απόψεις της.
Mic: Η μουσική σας είναι -τουλάχιστο αυτό πήρα εγώ από αυτή- ένας μεγαλειώδης ύμνος στη φύση. Με το βιασμό που υφίσταται σήμερα, με αποκλειστική ευθύνη του Χριστιανο-νεοέλληνα, μέσω της μουσικής, της ιστορίας, της παιδείας κλπ., ποιοί πιστεύετε πως είναι οι αποδέκτες της; Τι είναι επιτυχία για τους ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ και πόσο σημαντική είναι για αυτούς;
Δ.Ν.: Είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε το κοινό των ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ, κι εξάλλου, αυτό δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία. Όσο για την επιτυχία, σίγουρα είναι σημαντική για εμάς, με την έννοια όμως, που εμείς της δίνουμε, την έννοια δηλαδή των προσωπικών μας στόχων. Η δική μας, λοιπόν, φιλοδοξία είναι να εξελίσσουμε ολοένα και περισσότερο τη δημιουργική μας σχέση με τη μουσική.
Για το Mic: Χρυσαφάκης Αναγνωστάκος
Για τους ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ: Σπύρος Γιασαφάκης, Εύη Στεργίου
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Οι ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ ξεκίνησαν τη μουσική τους πορεία το 1994 με βασικά μέλη τα αδέλφια Σπύρο και Παντελή Γιασαφάκη. Στη συνέχεια, ο Σπύρος βρίσκει τη μούσα του στο πρόσωπο της Εύης Στεργίου, και μέχρι σήμερα είναι συνοδοιπόροι στο ΜΟΝΑΔΙΚΟ και ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΕΣ ταξίδι της ΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΝΥΜΦΗΣ. Το 1998 κυκλοφορεί σε βινύλιο ο «Βακχικός χορός των Νυμφών» που περιέχει τα: 1. Το κάλεσμα των Ναιδών, 2.Ο Βακχικός χορός των Νυμφών, 3.Επικαλούμενοι τους Δώδεκα Θεούς, 4.Καλώντας τον Πάνα. Η όλη συσκευασία του mini LP είναι εξαιρετική μέσα στα ασπρόμαυρα χρώματά της. Το έτος που διανύουμε (2001), κυκλοφορούν το CD «Τυρβασία» το οποίο περιέχει τα: 1. Το κάλεσμα των Ναιδών, 2.Επικαλούμενοι τον Πάνα, 3.Εκ Τροφονίου μεμαντεύεται, 4.Τυρβασία, 5.Άδη, πάλι μέσα σε ένα αριστουργηματικής αισθητικής περιτύλιγμα. Κατά καιρούς έχουν δώσει κομμάτια τους για το συνοδευτικό CD των τευχών του Metal Invader, ενώ πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε η συλλογή «Belladone 2» της γαλλικής εταιρίας PRIKOSNOVENIE με τη συμμετοχή της ΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΝΥΜΦΗΣ. Θα ήταν μέγιστη παράλειψη, αν δε σημειώναμε πως οι ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ χρησιμοποιούν όργανα-αντίγραφα των αρχαιοελληνικών- κατασκευασμένα από τον παγκοσμίου φήμης οργανοποιό, κο Νικόλαο Μπρα. Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Σπύρο και την Εύη για τη συνέντευξη και, γενικά, για την προμήθεια όλων των υλικών (CD, πληροφορίες κλπ.)
"Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΚΑΙ ΕΝΑΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.
ΟΜΩΣ, ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΗ (Η ΜΟΥΣΙΚΗ) ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ ΣΤΑ ΒΑΘΗ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΟΝΟ Η ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ, ΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΣΕΓΙΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ, ΙΣΩΣ ΞΥΠΝΗΣΕΙ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟ, ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΕΣ ΠΟΥ, ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ, ΤΕΙΝΟΥΝ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΟΥΝ".
'ΔΑΙΜΟΝΙΑ ΝΥΜΦΗ'
Περιοδικό ΔΙΙΠΕΤΕΣ, Τ.Θ. 31047, 10035 ΑΘΗΝΑ
Επαφή: ΣΠΥΡΟΣ ΓΙΑΣΑΦΑΚΗΣ, Σουλίου 46, Αγ. Παρασκευή, 15343 ΑΘΗΝΑ
e-mail: dnymphe@hotmail.com