Synch-ronicity 2010
Δημήτρης Παπαϊωάννου:
όσο περισσότερο μιλάμε τόσο περισσότερο οξυγόνο καταναλώνουμε, καιρός για δράση
Ο εις εκ των διόσκουρων της καλλιτεχνικής ομάδας του Synch, υποβλήθηκε στο τεστ των δέκα ερωτήσεων. Ιδού τ' αποτελέσματα.
Το εφετινό Synch 2010 (στις 4 και 5 Ιουνίου) είναι το 7ο. Παρατηρώ πως δε μετράνε με τον κλασικό τρόπο [1ο, 2ο, 3ο...] αλλά χαρακτηρίζονται από τη χρονιά [2004, 2005, 2006...] Γιατί αυτή η επιλογή αρίθμησης;
Απλά έτυχε. Μας αρέσει να βλέπουμε το πότε ξεκινήσαμε για να θυμόμαστε τα λάθη μας και να μην τα επαναλαμβάνουμε.
Πολύ θετική εντύπωση κάνει η σειρά αρχαιοελληνικών αφισών ως θέμα και τα δυο προωθητικά κλιπ. Πώς συνδέεται αυτό με το περιεχόμενο του φετινού synch;
Περάσαμε κι εμείς τη δική μας οδύσσεια εφέτος λόγω οικονομικών καταστάσεων αλλά τελικά καταφέραμε να φτάσουμε στην Ιθάκη. Επίσης η συγκυρία με τα μέτρα λιτότητας και την απανταχού προβολή της ελληνικής "τραγωδίας" ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με το παρελθόν μας, σε όλα τα επίπεδα.
Σχετικά με τα δύο videos του Synch η δημιουργική ομάδα σκηνοθετών the cOre (Βασίλης Κατσούπης, Νικόλας Αλαβάνος, Στάθης Μουρδουκούτας), τοποθετεί στο γνωστό σκηνικό του casting, ξένες καλλονές που απαγγέλλουν με αθωότητα σε άπταιστα greeklish τον ορισμό της αρχαίας τραγωδίας, και της αρχής του έπους της Οδύσσειας, με τους υπότιτλους να διαβάζουν το lineup του φεστιβάλ. Έτσι, η μουσική synch-ρονίζεται απόλυτα με την επικαιρότητα, για να μας υπενθυμίσει ότι σε κάθε τραγωδία υπάρχει και κάτι από κωμωδία, ενώ ο χορός... δε λείπει ποτέ.
Η επικοινωνία του Synch Festival, για ακόμη μία χρονιά "βλέπει" τα γεγονότα όπως ακριβώς "ακούει" και τη μουσική: με τον πιο innovative τρόπο.
Βλέπω ότι απουσιάζει το Ελληνικό Φεστιβάλ από τους χορηγούς-υποστηρικτές. Πόσο σας λείπει αυτή η αιγίδα;
Λόγω οικονομικών περικοπών δεν ήταν δυνατή η φετινή συνεργασία με το ΕΦ. Ελπίζουμε του χρόνου τα πράγματα να είναι διαφορετικά και να ήμαστε πάλι υπό την αιγίδα ενός τόσο σπουδαίου πολιτιστικού φορέα.
Έχουμε φέτος και μια διαφορετική πολιτική εισιτηρίων [ημερήσιο 38 στην πόρτα 45, διήμερο 65] και μόνο μια ειδική κατηγορία για ανέργους εγγεγραμμένους στον ΟΑΕΔ [25€]. Πως καταλήξατε σε μια τόσο γενναία, κατά τη γνώμη μου, τακτική;
Λόγω των ειδικών οικονομικών συνθηκών θέλαμε να δείξουμε ότι ο πολιτισμός πρέπει να είναι προσιτός σε όλους και καταφέραμε να προσφέρουμε ένα διήμερο αντί για τριήμερο φεστιβάλ, πάντα πιστό στην φιλοσοφία του, δηλαδή στον μουσικό πλουραλισμό σε μία δίκαιη τιμή. Ελπίζουμε αυτό το μήνυμα να μπορεί να επαναληφθεί και από άλλους φορείς αλλά και σε καταναλωτικό επίπεδο.
Από πέρσι διαπίστωσα πως έχετε ενισχύσει σημαντικά την οικολογική "συνείδηση" του φεστιβάλ. Μίλησέ μας γι' αυτή τη δράση κι αν υπάρχουν σχέδια επέκτασής της.
Προσπαθούμε με τη μείωση του έντυπου προωθητικού υλικού, με την ανακύκλωση μέσα στους χώρους του φεστιβάλ να κάνουμε απλά το αυτονόητο, δε θα θέλαμε να περάσει σαν κάτι σπουδαίο, απλά σαν κάτι νορμάλ.
Βλέπω ακόμη ότι ενδυναμώνονται το market και τα εργαστήρια. Τι νέα σχέδια έχετε για φέτος και τα επόμενα χρόνια;
Με μεγάλη μας χαρά φέτος εντάσσουμε το Meet Market, μία πραγματικά αξιόλογη προσπάθεια που συγκεντρώνει την ανεξάρτητη δημιουργία από τον χώρο της μόδας, accessories, bio food, δισκοπωλεία και που σίγουρα θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία σε συνδυασμό με το μουσικό κομμάτι του φεστιβάλ. Όσο αφορά το εκπαιδευτικό κομμάτι αποτελεί από το 2006 αναπόσπαστο τμήμα του φεστιβάλ. Έτσι κι εφέτος σε συνεργασία με τη σχολή ηχοληψίας και μουσικής τεχνολογίας Sae Athens διοργανώσαμε μια σειρά από εκπαιδευτικά σεμινάρια, δωρεάν, συμβάλλοντας έτσι στην εκπαίδευση του κοινού, επαγγελματιών και μη.
Το πρόγραμμα του φετινού Synch είναι πιο χαλαρό και πιο μελωδικό [οι ίδιες 5 σκηνές, 31 σχήματα, από τα οποία 13 ελληνικά]. Θεωρώ πολύ καλές και τις αναλογίες [διεθνούς/ελληνικού]. Υπάρχει κάποιος κεντρικός άξονας και κάποιος γνώμονας που λειτούργησε διαφορετικά σε μια χρονιά αυστηρής λιτότητας; Που δώσατε έμφαση; Ποιες νέες τάσεις ανιχνεύετε;
Mε εμφανίσεις από Peaches, Laurent Garnier Live Band, Hot Chip, A Place to Bury Strangers, Aethenor, Dj Krush, Fuck Buttons, Τony Allen & Jimi Tenor, Busy P δεν θα το έλεγα και τόσο χαλαρό... Μπορεί να μειώσαμε ελάχιστα τον αριθμό των καλλιτεχνών, όπως επίσης και την τρίτη μέρα του Synch στο μουσείο Μπενάκη, αλλά προτείνουμε ένα ευρύτατο φάσμα μουσικής, από electro pop σε live techno και από Αfrobeat σε Drones και banging dj sets. Φυσικά μεγάλη σημασία στη δημιουργία της αισθητικής του line up έχουνε και οι ελληνικές μπάντες και djs και ευελπιστούμε στο μέλλον να ακούμε συνεχώς περισσότερες ελληνικές μπάντες στο Synch. To επίπεδο της εγχώριας μουσικής παραγωγής έχει ανέβει απίστευτα, καιρός να ανέβει και η υποστήριξή όλων μας προς τους έλληνες ανεξάρτητους καλλιτέχνες.
Πώς σχολιάζεις το σύνολο των επιλογών σε σχέση με το υπόλοιπο πρόγραμμα συναυλιών του καλοκαιριού άλλων εκδηλώσεων;
Ο καθένας τη δουλειά του και ο βλάχος τα τυριά του.
Πώς βλέπεις το μέλλον της μουσικής και του Synch; Ενστερνίζεσαι την άποψη του Θανάση Παπακωνσταντίνου: "Η Ελλάδα αλλά και όλος ο πλανήτης, κακώς εχόντων των πραγμάτων, θα βαδίζει προς μια, όλο και πιο άσχημη περιβαλλοντική κατάσταση, επιτείνοντας το φόβο και την ανασφάλεια που ήδη έχουν σταλάξει μέσα μας οι εξουσιομανείς. Η μουσική θα συνεχίζει να λειτουργεί ως βάλσαμο, θα μας κρατά το χέρι και θα ξεχνιόμαστε για λίγο. Πιστεύω πως θα γίνει πιο λυρική, από αντίδραση..." ;
Στον καθένα αναλογεί μερίδιο ευθύνης για το τι συμβαίνει στον πλανήτη μας και ταυτόχρονα στον μικρόκοσμό του. Μόνο όταν καταλάβουμε ότι όσο περισσότερο μιλάμε τόσο περισσότερο οξυγόνο καταναλώνουμε, καιρός είναι για δράση, αν όχι για εμάς, αλλά για αυτούς που έρχονται μετά από εμάς. Η μουσική για τον καθένα άνθρωπο δρα διαφορετικά, προσωπικά με έχει σώσει ουκ ολίγες φορές, έχει μεγάλη δύναμη γιατί είναι φτιαγμένη από ανθρώπους σαν εμάς.
Το merchandise τι περιλαμβάνει φέτος; Παραμένει πρωτότυπο;
Τη σειρά από t-shirts "Hand Writing". Το σχέδιο βασίζεται στην απλότητα σχεδιασμού στο χέρι με ένα απλό στυλό της λέξης Synch και του logo. Όπως επίσης και ένα καινούργιο μοντέλο της ήδη υπάρχουσας Cassette. Πάντα δια χειρός Serena Galdo.