Engine-V

Fire engine

Ως γνωστόν όλα τα γκρουπ δε διατρέχουν την ίδια τροχιά, δεν ηχούν το ίδιο, δεν ηχογραφούν στον ίδιο χρόνο. Ούτε και όλοι οι δίσκοι κυκλοφορούν και προωθούνται με τον ίδιο τρόπο. Ο Πάνος Τομαράς εξηγεί στον Άκη Καλλόπουλο τις ιδιαιτερότητες του συγκροτήματός του (Engine V) και του δίσκου τους (Broken World).


Engine VBIO:
Ξεκινήσαμε το 1998 σαν τρίο και χωρίς το V στο όνομα. Την επόμενη χρονιά ηχογραφήσαμε ένα E.P. με πέντε τραγούδια που το διανείμαμε μόνοι μας, κυρίως στις συναυλίες μας. Ακολούθησαν πολλά live (ανάμεσά τους εμφανίσεις με Spiritual Beggars, Fu Manchu, Dozer, International Noise Conspiracy, και άλλες) και στα τέλη του 2002 ξεκινήσαμε την ηχογράφηση του "Broken World" σε συμπαραγωγή με τον Jim Spliff (Nightstalker, The Last Drive, The Earthbound κλπ). Ταυτόχρονα με την κυκλοφορία του album, στις αρχές του 2005, προσθέθηκε στο γκρουπ ο Κώστας Παπασπύρου στην κιθάρα.

ΗΧΟΣ:
Ο ήχος που βγάζουν δυο κιθάρες και μια rhythm section είναι αρκετά σαφής και ορισμένος, αλλά χωράει άπειρες παραλλαγές. Ο καθένας έχει τις δικές του επιρροές, πολλές από αυτές είναι και κοινές, και συνδυάζοντάς τις βγαίνει ο ήχος μας. Δεν είναι αποτέλεσμα προσυννενόησης, αλλά προκύπτει κυρίως μέσα στο στούντιο, όταν χτίζουμε τα κομμάτια.


Engine V4MAD PROPHET:
Ύστερα από την ηχογράφηση του δίσκου ψάξαμε τρόπους για να τον κυκλοφορήσουμε. Η Mad Prophet, που έστησαν οι Nightstalker, ήταν μια έτοιμη εταιρία που είχε μόλις κάνει την πρώτη της κυκλοφορία με το album "Just a Burn" των Nightstalker και είχε ήδη ένα δίκτυο διανομής. Ουσιαστικά το μόνο που είχε τη δυνατότητα να μας παραχωρήσει η Mad Prophet ήταν το label και η διανομή. Όλα τα υπόλοιπα έξοδα (mastering, κοπή, εξώφυλλα) καλύφθηκαν από εμάς.

STUDIO:
Σε αυτή την ηχογράφηση δουλέψαμε διαφορετικά από ότι συνήθως. Μέχρι τώρα γράφαμε live. Αποφασίσαμε να γράψουμε με layers αυτή τη φορά, πράγμα που σου δίνει κάποιες πρόσθετες δυνατότητες (καθαρά σήματα και πηγές), αλλά σου αφαιρεί την αμεσότητα. Αφού καταλήξαμε στον τρόπο ηχογράφησης, δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στο παίξιμο και στην ποιότητα των ήχων. Επίσης μιξάραμε κάποια κομμάτια αρκετές φορές μέχρι να πετύχουμε το αποτέλεσμα που θέλαμε. Νομίζω πως οι περισσότεροι ελληνικοί ροκ δίσκοι πάσχουν από άποψη παραγωγής και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι στη χώρα μας δεν υπάρχει μια παράδοση στη συγκεκριμένη μουσική, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν και πολλοί κατάλληλοι ηχολήπτες και παραγωγοί. Σε μια ηχογράφηση πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι από την αρχή, έτσι ώστε να επιτευχθούν στο τέλος. Δεν αρκεί από μόνο του το καλό παίξιμο, ούτε ο καλός ήχος. Η παραγωγή είναι ένα σύνολο πραγμάτων που αφορούν την τελική μορφή του album, όχι μόνο τα τεχνικά. Στην περίπτωσή μας υπήρχε από την αρχή μια ιδέα για το πώς θα θέλαμε να ακούγεται το αποτέλεσμα (να έχει ένταση, όγκο, καθαρότητα κλπ) και φροντίσαμε να κινηθούμε αναλόγως.


Engine V3ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ:
Το τελικό αποτέλεσμα μας ικανοποίησε αρκετά σε σύγκριση με τις μέχρι τώρα ηχογραφήσεις μας, αλλά πάντα υπάρχουν σημεία που λέμε ότι, αν είχαμε τη δυνατότητα, θα τα κάναμε διαφορετικά. Ο καθένας έχει παράπονα από τη δική του απόδοση, αλλά αυτά είναι κυρίως προσωπικά. Σα σύνολο, το αποτέλεσμα μας καλύπτει σε μεγάλο βαθμό για την εποχή που γράψαμε το album. Φυσικά, μετά από όλη αυτή τη διαδικασία, αναθεωρήσαμε και κάποια πράγματα, μάθαμε τί πρέπει να αποφεύγουμε σε κάποιες περιπτώσεις και τί πρέπει να κυνηγήσουμε περισσότερο, είδαμε πιο καθαρά κάποιες αδυναμίες μας κλπ.

PROMOTION:
Το promotion είναι πλέον εξίσου σημαντικό με τη μουσική. Όσο καλή και να είναι η μουσική σου, πρέπει να βρεθεί τρόπος να περάσει στο κοινό. Εδώ μπαίνει η έννοια της προώθησης. Πιστεύουμε ότι ένα γκρουπ πρέπει να δίνει εξίσου μεγάλη σημασία στην παρουσίασή του όπως και στη μουσική του. Η εικόνα με την οποία προβάλλει ένα γκρουπ τη δουλειά του δείχνει και τη γενικότερη άποψη που έχει για τη μουσική του, πόσο τη σέβεται. Για παράδειγμα, στις περισσότερες χώρες δε νοείται γκρουπ που να μην έχει site, press kit κλπ για να κινείται ευκολότερα. Επίσης, το πάρτυ για την κυκλοφορία του δίσκου ήταν μια καλή ευκαιρία να βρεθούμε από κοντά με πολλούς φίλους των Engine-V.

ΚΑΡΙΕΡΑ:
Το μέλλον που μπορεί να έχει ένα συγκρότημα του ύφους μας στην Ελλάδα δεν είναι και ευοίωνο. Από την άλλη, ο μοναδικός λόγος που κάνουμε ότι κάνουμε είναι η μουσική. Χαιρόμαστε δηλαδή να παίζουμε ο ένας με τον άλλο. Όσο συνεχίζουμε να το απολαμβάνουμε, το γκρουπ θα υπάρχει. Δεν περιμένουμε από κάποια εταιρία, με τα μέχρι τώρα κριτήρια, να μας στηρίξει. Τόσον καιρό κάνουμε μόνοι μας ό,τι κάνουμε με την υποστήριξη και τη βοήθεια κάποιων φίλων. Σίγουρα δεν περιμένουμε από άλλους. Η "καριέρα στο εξωτερικό" έχει γίνει κάτι σαν χίμαιρα πλέον. Τί σημαίνει καριέρα στο εξωτερικό; Αν αυτό είναι κάποιες μεμονωμένες συναυλίες στην καλύτερη των περιπτώσεων, τότε δε θα είχαμε κανένα πρόβλημα. Ο,τιδήποτε παραπάνω είναι μέχρι στιγμής σε εντελώς υποθετική βάση.


Engine V2ΣΧΕΔΙΑ:
Στο μέλλον θα κυνηγήσουμε όσα περισσότερα live μπορούμε, γιατί πιστεύουμε στο υλικό μας και στις ικανότητές μας και γιατί αυτή η μουσική αποδίδεται καλύτερα πάνω στη σκηνή, εκεί όπου βρίσκεται και το δυνατό μας σημείο. Επίσης, οι συναυλίες είναι ο άμεσος τρόπος επικοινωνίας ενός γκρουπ με το κοινό του. Αργότερα θέλουμε να ξαναμπούμε στο στούντιο για κάποια νέα ηχογράφηση, αλλά δε σκοπεύουμε να ξαναπεράσουμε τόσο χρόνο εκεί μέσα.

LIVE:
Τη στιγμή αυτή δεν υπάρχει κάτι κλεισμένο για Θεσσαλονίκη. Τώρα συζητάμε για Χανιά. Πάντως θέλουμε να παίξουμε όπου θα μπορούσαμε. Τώρα πια έχουμε το δικό μας backline, έτσι είναι πολύ πιο εύκολο να παίξουμε σε περισσότερα μέρη.