Fragile Balloon

Εύθραυστη Λαμπροφωνία

O δημιουργός του "Lambrophonies" μιλάει για το δίσκο, την δική του και άλλες εταιρείες, αλλά και για επιδραστικούς μουσικούς. Του Άρη Μπούρα

Το άλμπουμ των Fragile Balloon, παρθενικό για το νεοσύστατο label της Numb Capsule με έδρα τη Θεσσαλονίκη και πρώτο για τον Γιώργο Κοντογιαννίδη υπό το ψευδώνυμο αυτό, με γύρισε αρκετές φορές πίσω στη δεκαετία του '90. Στην πρωτόλεια electronica εκείνης της εποχής, στην πιο πειραματική και ενδοσκοπική της έκφανση. Στις πρώτες δουλειές των Orbital και του Aphex Twin, τα μελαγχολικά τους περάσματα, τους υποχθόνιους και αφαιρετικούς τους ήχους. Συναντήσαμε λοιπόν τον δημιουργό του Lambrophonies, του οποίου οι απόψεις παρουσιάζουν το ίδιο ενδιαφέρον με τις συνθέσεις του.


Fragile1Πώς προέκυψε η ιδέα σχηματισμού των Fragile Balloon;

Στην ουσία το όνομα Fragile Balloon είναι το προσωπικό μου μουσικό project. Το 2007 ξεκίνησα να ασχολούμαι με την συγγραφή ηλεκτρονικής μουσικής, με άμεση συνέπεια να στεγάσω τις συνθέσεις μου κάτω από το συγκεκριμένο ψευδώνυμο. Αυτό προέκυψε κυρίως από την μεγάλη αδυναμία που είχα στο "The Fragile" (δίσκος των "Nine Inch Nails" του 1999). Μετέπειτα επικολλήθηκε και το balloon, το οποίο ήταν μια αυθόρμητη επιλογή.

Το άλμπουμ κυκλοφορεί από την νεοσύστατη δισκογραφική της Numb Capsule. Οι φιλοδοξίες και οι στόχοι του label;

Η Numb Capsule διανύει μόλις τις πρώτες ημέρες από την δημιουργία της. Υπάρχει μια ομάδα ανθρώπων (marketing/promotion, music production/mixing/mastering, graphic designers), όπου ο καθένας θα βάζει την δική του πινελιά. Στόχος είναι να παρουσιάζει δισκογραφικές δουλειές με ιδιαίτερα μουσικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα περιστρέφονται γύρω από την σύγχρονη πειραματική μουσική. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τα ξεχωριστά γραφιστικά και τις custom συσκευασίες (που θα πλαισιώνουν την κάθε κυκλοφορία), θέλω να πιστεύω ότι θα αποτελέσουν πόλο έλξης για τους μουσικόφιλους της συγκεκριμένης σκηνής και όχι μόνο. Όσον αφορά τις φιλοδοξίες μιας τέτοιας προσπάθειας: νομίζω πως αρχικά είναι η χαρά της δημιουργίας για όλους τους μουσικούς - μπάντες που θα συμμετάσχουν στο project και ως μελλοντικό όραμα θα είναι η αποδοχή, η υποστήριξη και η αλληλεπίδραση με τους ακροατές (τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό) σε συνάρτηση με αυτό που παρουσιάζει.


fragile2Τι εξοπλισμό χρησιμοποιείς συνήθως και πώς ξεκινάει η διαδικασία σύνθεσης ενός κομματιού;

Το βασικό εργαλείο με το οποίο συνθέτω είναι ένα από τα γνωστά sequencer (πρόγραμμα σύνθεσης μουσικής) της αγοράς, το οποίο είναι εγκατεστημένο στον υπολογιστή μου. Μέχρι σήμερα δεν μου είναι απαραίτητο κάποιο hardware ώστε να διανθίζω τους ήχους μου, όμως κάτι τέτοιο θα είναι απαραίτητο σε πιθανές μελλοντικές live εμφανίσεις.

Η διαδικασία σύνθεσης για μένα είναι συνυφασμένη με το πηγαίο και αυθόρμητο στοιχείο και έχει να κάνει σε πολύ μεγάλο βαθμό με την προσωπική μου διάθεση. Εν αντιθέσει με αυτό υπάρχουν και στιγμές όπου κάποια θέματα επεξεργάζονται από πιο πριν στο μυαλό μου, κυρίως ως προς τον τρόπο προσέγγισης ενός κομματιού (τρόπος ανάπτυξης / ταυτότητα του τραγουδιού, π.χ. glitch-hop, IDM, experimental, electronic, ambient κ.λ.π).

Πόσο εύκολο είναι να ξεχωρίσει η μουσική κάποιου σήμερα, όπου βομβαρδιζόμαστε νυχθημερόν - κυρίως μέσω διαδικτύου - από πολλαπλά ακούσματα;

Όπως αναφέρεις και εσύ διανύουμε την εποχή της υπερπληροφόρησης στα πάντα! Πάραυτα έχουμε την δυνατότητα μέσω του διαδικτύου να γίνουμε promoters του εαυτού μας, πάντα στο μέτρο του δυνατού. Από την άλλη όμως για να εξασφαλίσεις την όλο και μεγαλύτερη αποδοχή από πλευράς ακροατών (που εν μέρει μπορεί να είναι εικονική "social media"), θα πρέπει να θυσιάσεις χρόνο και σε πολλές των περιπτώσεων χρήματα, ώστε να φτάσει μέχρι τις κατάλληλες πηγές π.χ. διαδικτυακά περιοδικά με μεγάλη επισκεψιμότητα. Νομίζω πως η σωστή αντιμετώπιση της κατάστασης είναι κάπου στη μέση, δηλαδή στοχευμένη προώθηση - marketing χωρίς πολλές εκπτώσεις στο κομμάτι της δημιουργίας.


fragile3Για κάποιον που παράγει ηλεκτρονικούς ήχους η τεχνολογία αποτελεί - λογικά σκεπτόμενα - σύμμαχο και συμβαδίζει μαζί της χωρίς ιδιαίτερα αρνητικές αναταράξεις. Ποια πιστεύεις ότι θα είναι η σχέση μας μαζί της τα επόμενα χρόνια; Προλαβαίνει ο εγκέφαλος να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα;

Η τεχνολογία φυσικά και είναι σύμμαχος. Έχει απλοποιήσει καταστάσεις, έχει ορίσει τις φόρμες μέσα από τις οποίες αντιμετωπίζουμε διαφορετικά τις ιστορίες των τραγουδιών και το σημαντικότερο είναι ότι δημιούργησε περισσότερα κίνητρα, ώστε να αποτελεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα σημείο αναφοράς. Το μέλλον δεν μπορώ να το προδιαγράψω, αλλά μια πρώτη προσέγγιση από μέρους μου είναι ότι οι επερχόμενοι εξοπλισμοί θα ορίσουν σε ένα ποσοστό την όλη εξέλιξη των μουσικών κινημάτων, μέχρι τότε όμως ας κάνουμε λίγο υπομονή. Πιθανολογώ πως η electronica θα αποτελέσει όπως και στο παρελθόν προπομπό μεγάλων τομών στην βιομηχανία του ήχου. Συμπληρωματικά και σχετικά με την ερώτηση σου για το αν ο εγκέφαλος προλαβαίνει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, θα σου απαντούσα πως όλοι έχουμε χρέος απέναντι στους εαυτούς μας να προστατεύουμε την δημιουργικότητα μας από έναν απόλυτα ψηφιακό και αποστειρωμένο κόσμο, διότι είναι τρομερά δύσκολο να αποκωδικοποιείς τόσο μεγάλες μάζες πληροφορίας!

Warp Records ή Ninja Tune; Ποιοι παραγωγοί θεωρείς ότι παίξανε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπική σου αισθητικής και από ποιους αντλείς δανεικά στοιχεία;

Μεγαθήρια και πρωτοπόρες τους και οι δύο μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Η επιλογή για εμένα είναι εύκολη μιας και η Warp έχει στιγματίσει τον τρόπο με τον οποίο έμαθα να ακούω ηλεκτρονική μουσική, χωρίς παράλληλα να παραβλέπω και την καταπληκτική πορεία που έχει χαράξει η Ninja Tune. Η απάντηση μου γύρω από το ποιοι μουσικοί με έχουν επηρεάσει είναι λίγο πολύ κλισέ. Η αρχή έγινε με την αφηρημάδα των Βoards Of Canada και τους ασυγχρονισμούς (αν μου επιτρέπεις να το πω έτσι) των Autechre. Στην πορεία ανακάλυψα την ατελείωτη και κατά κοινή ομολογία ασύλληπτη πρωτοπορία του Aphex Twin και στο τέλος καταστάλαξα στην πολυμορφία των Plaid. Από την Ninja Tune θα έλεγα πως ο Amon Tobin και προσφάτως ο Lorn κατέχουν σταθερή θέση στις καθημερινές μου λίστες. Επίσης για να είμαι όμως απόλυτα ειλικρινής, η αγαπημένη μου ηλεκτρονική μπάντα ήταν και παραμένουν οι Orbital! Από εκεί πέρα και για να μην αδικήσω κανένα, υπάρχουν πολλοί ακόμη μουσικοί και σχήματα που έπαιξαν ρόλο στην διαμόρφωση της δική μου μουσικής ταυτότητας.


fragile4Οι τίτλοι των κομματιών σου πώς προκύπτουν;

Οι τίτλοι των τραγουδιών προέρχονται από την καθημερινότητα αλλά και από την πορεία της ζωής μου. Μέσα από το αλληγορικό τους πολλές φορές νόημα, περνάω τις προσωπικές μου στιγμές "άσχημες, καλές, χαρούμενες, στενάχωρες". Το "Lamprophonies" είναι ένα conceptual album που στην ουσία περιγράφει μια γεμάτη χρονική περίοδο, όπου διάφορα γεγονότα συντέλεσαν για το συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Ο δίσκος είναι αφιερωμένος στους ανθρώπους που αγαπώ και με έχουν στηρίξει αλλά κυρίως στον πατέρα μου, ο οποίος έχει φύγει από την ζωή εδώ και πολλά χρόνια.

Τι μουσική ακούς τον τελευταίο καιρό;

Επειδή έχω μάθει να ακούω μουσική καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, ακόμη και στον χώρο εργασίας, μπορείς να καταλάβεις ότι η γκάμα είναι λίγο διευρυμένη. Το τελευταίο διάστημα βρίσκομαι κάπου ανάμεσα στα πρώιμα shoegaze, την IDM, την indie pop και την κλασσική. Η δισκογραφία των Deerhunter σε συνδυασμό με τον τελευταίο δίσκο των Plaid "Reachy Prints" βρίσκονται στα top μου ακούσματα του τελευταίου μήνα.

Πώς τα βλέπεις τα πράγματα στην Ελλάδα; Θα ισορροπήσουμε κάποια στιγμή ή βλέπεις να μας πηγαίνει εσαεί κάπως έτσι;

Παρακολουθώ τις πολιτικές εξελίξεις παραπληρωματικά. Σαν άνθρωπος είμαι γενικά αισιόδοξος και παρά το γεγονός ότι το μέλλον φαίνεται λίγο συννεφιασμένο, πιστεύω κι εύχομαι για όλους τα πράγματα να είναι ομορφότερα, με λιγότερη θλίψη και περισσότερη αλληλοσυμπαράσταση.

Σχέδια και πλάνα για το προσεχές μέλλον;

Να είμαστε καλά πάνω απ' όλα! Θα ήταν χαρά μου το "Lamprophonies" να το ακούσει και να το υποστηρίξει (σε βάθος χρόνου) αρκετός κόσμος, γι' αυτό και βρίσκομαι στην φάση του promotion, ταυτόχρονα με αυτό του label. Σύντομα θα κυκλοφορήσει και σε CD, δύο εκδόσεων. Η κανονική θα είναι χάρτινη και η limited ξύλινη! Επίσης, για το επόμενο διάστημα έχει δρομολογηθεί και η δεύτερη κυκλοφορία της Νumb Capsule, η οποία θα είναι το "Diamonds (EP)" του Esoteric Sob. Κλείνοντας, υπάρχει η προοπτική να στήσω τον δίσκο και για live, αυτό όμως προϋποθέτει να βρεθούν οι κατάλληλοι μουσικοί που θα πλαισιώσουν το όλο εγχείρημα. Ελπίζω ότι όλα θα γίνουν σχετικά σύντομα.
_____

To Lamprophonies στο Bandcamp