Jim Shepard

You Cut Me Deep

Ο Jim Shepard των The Jasmine Minks νοσταλγεί μαζί μας τις απαρχές της Creation Records και τη δημιουργική μουντάδα των 80's, που μόνο οι ανεξάρτητες εταιρείες μπόρεσαν να χρωματίσουν. Του Τάκη Κρεμμυδιώτη

"Τα τραγούδια ήταν πολύ σημαντικότερα από το attitude και την εμφάνισή μας" - Jim Shepherd (The Jasmine Minks)


Jim ShepherdΑφορμή για τη συνέντευξη με τον Jim Shepherd υπήρξε η κυκλοφορία του Creation Artifact "The Dawn Of Creation Records 1983-1985", δηλαδή του πενταπλού boxset που κυκλοφόρησε στις 25 Σεπτεμβρίου. Σε αυτό παρουσιάζονται οι απαρχές της θρυλικής Λονδρέζικης εταιρείας, που σημάδεψε το βρετανικό ήχο στην post-punk και προ Britpop εποχή, αναδεικνύοντας εξαιρετικά συγκροτήματα και χτίζοντας τη φήμη πως ό,τι κυκλοφορούσε με την αιγίδα της σίγουρα άξιζε της προσοχής σου. Στο πρώτο cd υπάρχουν τα πρώιμα a-sides, στο δεύτερο τα b-sides, στο τρίτο δυσεύρετες εκτελέσεις και τραγούδια από άλμπουμ, στο τέταρτο ακυκλοφόρητα demos και στο πέμπτο σπάνια BBC sessions. Όπως είναι αναμενόμενο, υπάρχει και πλούσιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό σε συνοδευτικό της κυκλοφορίας βιβλίο.

Αληθεύει ότι τα πρώτα συγκροτήματα που υπέγραψαν στην Creation Records υπήρξαν θαμώνες του Living Room; Εσείς διασκεδάζατε στο μέρος αυτό;

Πολλές μπάντες έπαιξαν στο Living Room, εκτός των The Jasmine Minks, συμπεριλαμβανομένων των Primal Scream, The Loft, Biff Bang Pow! και The Legend. Κάποια Χριστούγεννα είχε γίνει μια εμφάνιση από τους Revolving Paint Dream. Πράγματι, κάναμε κι εμείς κάποια Χριστουγεννιάτικα πάρτι εκεί, στα οποία περάσαμε καλά, που περιλάμβαναν δυνατά τζαμαρίσμaτα του Sister Ray και συναφών κλασικών τραγουδιών.

Η Creation Records θεωρείται ότι υπήρξε μια από τις αληθινά ανεξάρτητες εταιρείες. Εσείς ήσασταν μέρος της από την αρχή και μια από τις σημαντικότερες μπάντες που καθόρισαν τον ήχο της. Ποια πιστεύετε πως ήταν τα κύρια στοιχεία που καθιέρωσαν τη φήμη της ως αληθινά ανεξάρτητης;

Η Creation έμοιαζε να είναι προσανατολισμένη στην κιθαριστική pop, η οποία είχε μια ανεξάρτητη αίσθηση, επειδή προσπαθούσε να αποφύγει τον ήχο της παραγωγής της δεκαετίας του '80. Ο Joe Foster είχε έναν εξαιρετικό τρόπο να δουλεύει με μπάντες, ο οποίος ήταν πιο κοντά στον Phil Spector από ότι στον, κατά τα φαινόμενα, πανταχού παρόντα Trevor Horn. Ο Joe μας οριοθέτησε τον ήχο, αλλά στην πραγματικότητα ο χειμαρρώδης και anti-hippy λόγος του Alan McGee, παράλληλα με το περιοδικό του, το Communication Blur, ήταν εκείνος που δημιούργησε το όλο ύφος, μαζί με την αστείρευτη ενεργητικότητά του να προωθεί τις μπάντες της Creation.


Creation Πώς ήταν εκείνη την εποχή να ηχογραφείς για την Creation Records;

Τότε οι ανεξάρτητες εταιρείες έμοιαζαν να υπάρχουν σε έναν άλλο πλανήτη. Κατά κανόνα, οι διανομείς ανεξάρτητων κυκλοφοριών έδιναν τους δίσκους τους σε ανεξάρτητα δισκοπωλεία, ενώ οι πολυεθνικές εταιρείες τους έδιναν σε μεγάλα δισκοπωλεία. Όταν ηχογραφούσαμε, αισθανόμασταν ότι ανήκαμε σε κάτι μεγαλύτερο, από μια ανεξάρτητη εταιρεία. Αν και οι The Jasmine Minks λειτουργούσαν ως ομάδα, είχαμε ηχογραφήσει με τον Joe Foster και παίξει με τον οργανίστα Dave Musker των The Television Personalities. Ο Alan McGee βρισκόταν στο στούντιο ηχογράφησης μαζί μας και μας ενθάρρυνε. Υπήρχε ενθουσιασμός και πιστεύαμε πως οι δίσκοι ήταν ξεχωριστοί, τόσο λόγω attitude, όσο και λόγω ήχου.

Εκτός από τα βιβλία που έχουν γραφτεί, το "Upside Down" απέτισε μεγάλο φόρο τιμής στην εταιρεία και τον ήχο της. Τώρα, το Creation Artifact επικεντρώνεται στα πρώτα χρόνια της εταιρείας. Τι θυμάσαι από εκείνο τον καιρό;

Τα πρώτα χρόνια ήταν τα καλύτερα. Κατά περιόδους, αγωνιζόμασταν να έχουμε απήχηση στο κοινό, αν και γρήγορα γράφτηκαν καλά σχόλια για μας στον εβδομαδιαίο μουσικό τύπο. Ήμασταν όλοι φτωχοί, είχαμε πολύ λίγο εξοπλισμό και ήταν δύσκολο να τον μεταφέρουμε στα διάφορα μέρη της Μεγάλης Βρετανίας που θα παίζαμε. Υπήρξαν πολλά ταξίδια που συνωστιζόμασταν καθισμένοι στα πίσω μέρη σκοτεινών βαν. Όμως το Living Room ήταν ένα εξαιρετικό σημείο συνάντησης και μια ευκαιρία να βρεθείς με τα μέλη των άλλων συγκροτημάτων σε εβδομαδιαία βάση. Φορούσαμε μυτερά παπούτσια και πουκάμισα σε στυλ Mod, μοιάζοντας διαφορετικοί από τα κυρίαρχα ενδυματολογικά στυλ των 80's. Το Living Room ήταν λιτό, με λίγο προσωπικό και καθόλου φωτισμό στη σκηνή, για να λέμε την αλήθεια, δεν είχε καν σκηνή. Κατά κάποιον τρόπο ήταν γραφικό, αλλά αναζωογονητικό και καινούργιο, αφού παίρναμε την ενέργεια των 60's και την μεταφέραμε στα 80's.


Primal Scream Πώς θα μπορούσατε να ορίσετε τον ήχο που παρουσιάζεται με πληρότητα στο Creation Artifact;

Καλός, σύντομος, στιλάτος, με τραγούδια γεμάτα ενέργεια που πηγάζει από την καρδιά!

Θεωρείτε ότι ο ήχος της Creation Records ήταν μια αντίδραση απέναντι στη synth pop και το σκοτεινό ήχο των 80's;

Οπωσδήποτε. Η σκοτεινή και η goth μουσική, αλλά και η stadium rock ήταν εκτός μενού! Θέλαμε να επικοινωνήσουμε και να δώσουμε ενέργεια. Θέλαμε να αλλάζουμε τα set μας κατά διαστήματα για να είμαστε στιλάτοι και να κρατάμε το κοινό μας σε εγρήγορση. Κάποιες φορές όμως, ανάλογα με τις περιστάσεις, καταλήγαμε να μεθάμε και να γράφουμε άτολμη pop.

Ο Alan McGee έχει δηλώσει ότι "Τα χρόνια που επικρατούσε η Sony σήμαναν την αρχή του τέλους της αληθινής Creation Records". Πιστεύεις πως ο πρώιμος ήχος (ο ήχος των 80's), που παρουσιάζεται πλήρως στο Creation Artifact, είναι καλύτερος από εκείνον των 90's και γιατί;

Απήλαυσα ως φαν τα 90's, αλλά ως performer τα 80's μου άρεσαν περισσότερο. Ήμασταν όλοι λιγάκι ακατέργαστοι και φτωχοί στα 80's, αλλά κατά κάποιο τρόπο είχε κι αυτό τη χάρη του. Από τη στιγμή που στοχεύεις στο ραδιόφωνο για να προβληθείς, τα επίπεδα παραγωγής πρέπει να είναι πιο υψηλά κι αυτό έχει θετικά και αρνητικά. Οι The Jasmine Minks δεν ηχογραφούσαν για την Creation στα 90's (αν και συνεργαστήκαμε και πάλι με τον Alan McGee στην εταιρεία του Poptones), συνεπώς δε μπορώ να μιλήσω και πολύ για την Creation εκείνης της εποχής. Έμοιαζε λιγότερο προσωπική υπόθεση όταν πήγα στα γραφεία στο Camden Town στα 90's και υπήρχε μια πιο επαγγελματική ατμόσφαιρα. Αυτό δε μου άρεσε τόσο πολύ, αλλά η εταιρεία είχε ήδη γίνει πολύ μεγάλη...


Artifact Το Creation Artifact "The Dawn of Creation Records 1983-1985" περιλαμβάνει μουσική πολλών αληθινά εξαιρετικών συγκροτημάτων. Ποια από αυτά σου αρέσουν πιο πολύ;

Οι Primal Scream είναι μια από τις πιο αγαπημένες μου μπάντες όλων των εποχών. Οτιδήποτε από το "All Fall Down" και μετά ως την πιο πρόσφατη κυκλοφορία τους με συναρπάζει. Μου αρέσει ο Pete Astor ως τραγουδοποιός, αγαπώ το μυστήριο του Andrew Innes, όπως επίσης και τους Revolving Paint Dream. Οι Biff Bang Pow! έβγαλαν μερικά εξαιρετικά singles και είναι κρίμα που έχουν ξεχαστεί.

Αν και οι κυκλοφορίες της Creation Records επαινέθηκαν από τον τύπο, μόνο λίγες από αυτές έγιναν μεγάλες εμπορικές επιτυχίες. Γιατί συνέβη αυτό;

Το Radio 1 δε θα ασχολούνταν με τις πρώιμες ηχογραφήσεις, επειδή ήταν πολύ ακατέργαστες. Στις μέρες μας και εδώ στη Μεγάλη Βρετανία, πιθανώς θα ταίριαζαν στον X-FM ή στο Radio 6, ή ακόμα και στο Radio 1. Όμως είχαν μια ιδιαίτερη αισθητική με περίεργα mixes. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν στην εταιρεία rock ή soul "τραγουδιστές για το ραδιόφωνο" και αυτό πιθανώς δυσκόλευε το να έχεις απήχηση σε μεγάλο κοινό. Ως επί το πλείστον, εμείς τραγουδούσαμε σε αυτό το ανεπηρέαστο όχι-Αμερικανικό στυλ, το οποίο όμως δεν ήταν αρεστό στους ραδιοφωνικούς σταθμούς!

Στο πέρασμα του χρόνου ο ήχος της Creation Records δε μοιάζει ξεπερασμένος, αλλά, αντιθέτως, είναι ακόμα φρέσκος και δυναμικός. Πώς επιτεύχθηκε κάτι τέτοιο;

Τα τραγούδια ήταν πολύ σημαντικότερα από το attitude και την εμφάνισή μας. Τα πρώτα singles και οι ηχογραφήσεις έγιναν γρήγορα, γεγονός που συνέτεινε στο να αποτυπωθεί η ανυπομονησία των συγκροτημάτων. Ο κόσμος θα πρέπει ακόμα να μπορεί να το διακρίνει αυτό...

Ευχαριστώ πολύ.