MENTA

Το “Polyend ” είναι σκοπός και πνευματικός προορισμός

Με αφορμή την κυκλοφορία του “Polyend” μιλήσαμε με τον Νίκο Παπαδημητρίου των MENTA και είπαμε τα ακόλουθα και πολύ ενδιαφέροντα:

Προφανώς και οι τίτλοι των κομματιών δημιουργούν τη φράση "So you went down to the Polyend". Τι είναι λοιπόν το “Polyend” για εσάς; Τόπος, σκοπός ή κάτι άλλο;
Είναι σκοπός και πνευματικός προορισμός. Για αυτούς όμως που το αντιλαμβάνονται έτσι και επιδιώκουν να φτάσουν εκεί. Είναι το χρονικό σημείο όπου ξεκινάει το υπόλοιπο μιας καλύτερης ζωής, με ανανεωμένο τρόπο σκέψης και ήρεμο πνεύμα. Μπορεί να τύχει μια φορά στη ζωή του καθενός ή δυστυχώς, καμία.

Ο Φώντας Τρούσας στο Δισκορυχείον του αναρωτιέται αν το “Random Access Memories” των Daft Punk σας ώθησε στη μετάβαση από την τραγουδιστική ποπ στο vintage electro-dance. Είναι σωστή η σκέψη του; Και αν όχι, ποιά μουσική σας οδήγησε σε αυτή την κατεύθυνση;
Πιο πολύ επηρεασμένοι είμαστε από το ντεμπούτο των Daft Punk παρά από οποιοδήποτε άλλο άλμπουμ τους. Σε αυτό που κάνουμε την τελευταία πενταετία μας έχουν επηρεάσει όλες οι σπουδαίες electro-pop μπάντες και μουσικοί των ’70s και ‘80s. Από τους Kraftwerk, τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, τον Jean-Michel Jarre, τους Suicide και τους Visage μέχρι τους Human League και τους Depeche Mode. Η διασύνδεση ανάμεσα στο παλιό και το νέο μας στυλ είναι προφανώς η ποπ.

Η επιλογή των αναλογικών synths με ποιο κριτήριο έλαβε χώρα; Επρόκειτο για συνειδητή επιλογή ή προέκυψε κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων;
Ασφαλώς είναι αποτέλεσμα σκέψης και σχεδιασμού νέας κατεύθυνσης. Θέλαμε να κάνουμε κάτι καινούργιο για εμάς και επειδή η μουσική είναι συνήθως ανακύκλωση, στραφήκαμε προς το παρελθόν. Από εκεί επιλέξαμε τους ήχους των αναλογικών synths γιατί ήδη υπήρχαν στα χέρια του Δημήτρη (Λαϊνά) και τους δώσαμε πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα αυτή κατεύθυνση.

Με ποιόν τρόπο χρηματοδοτήθηκε το άλμπουμ; Ποια είναι τα υπέρ και τα κατά του να ηχογραφείς χωρίς να έχεις μια δισκογραφική από πίσω σου κατά την παραγωγή;
Όλα τα άλμπουμ μας είναι χρηματοδοτημένα από το συγκρότημα. Δύο οι λόγοι για αυτό. Ο πρώτος ότι ποτέ δεν υπήρξε εταιρεία –πλην της Studio II– που πίστεψε ότι μπορεί να εμπορευτεί τη μουσική μας και ο δεύτερος ότι από την αρχή θέλαμε να αποφασίζουμε ολοκληρωτικά για το αισθητικό αποτέλεσμα, χωρίς να δίνουμε λογαριασμό σε κανέναν «παραγωγό». Η επιλογή αυτή πάντα κοστίζει και κουράζει περισσότερο, αφού, πρέπει να τρέχουμε εμείς να προωθούμε την κάθε δισκογραφική δουλειά. Όμως, είμαστε μαθημένοι σε αυτό και το ευχαριστιόμαστε πλέον.

Ποια δημιουργική διαδικασία ακολουθήσατε για την συγγραφή και την ηχογράφηση των κομματιών;
Ο Κώστας (Βλαχάς) με τον Δημήτρη «σκάλιζαν» ιδέες για πολύ καιρό στο σπίτι του πρώτου. Με βάση τα synths έφτιαξαν δεκαοκτώ κομμάτια και μετά μας κάλεσαν να επιλέξουμε από κοινού αυτά που θα μπουν στο άλμπουμ. Μετά ο Χρήστος (Λαϊνάς) έδωσε με τις μίξεις του, στα κομμάτια που προκρίθηκαν, τη σπιρτάδα που έλειπε για να γίνουν δυναμικά και σύγχρονα. Την τελευταία ηχητική πινελιά έβαλε ο John Davis στο Metropolis Mastering του Λονδίνου.

Πώς προέκυψε η συνεργασία στο mastering με τον John Davis, ο οποίος μάλιστα έχει δουλέψει με ονόματα όπως οι Snow Patrol και η Lana Del Rey;
Τον επιλέξαμε γιατί διαθέτει μεγάλη πείρα στο να αναδεικνύει τα beat στη μουσική και μείναμε πολύ ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα της δουλειάς του.

Ένα πολύ πετυχημένο tweet του @muziconblog είχε την αφίσα του Coachella με σχόλιο: "φήμες λένε ότι κάποια μπάντα κατά λάθος θα φέρει μια κιθάρα μαζί της και θα την κοιτάει ο κόσμος από φόβο χωρίς να ξέρει τι είναι". Τελικά, όντως είναι τα synths οι νέες κιθάρες;
Τα synths ήταν και θα είναι πάντα ενδιαφέροντα γιατί μπορούν να ακούγονται κλασικά και μοντέρνα μαζί. Βεβαίως, έχει σημασία πώς τα χρησιμοποιείς για να συμβεί αυτό. Η κιθάρα δεν μπορεί να εκλείψει όταν σχεδόν κάθε νέος και νέα ξεκινά από αυτή τα πρώτα βήματα στη μουσική. Απλώς περνάμε μια περίοδο όπου η εμπορική μουσική στηρίζεται πιο πολύ στον ηλεκτρονικό ήχο. Αυτό κάποτε μπορεί να αλλάξει.

Στο mic.gr παλιά είχατε κάνει μια 10δα με τα metal αλμπουμ που σας επηρέασαν, παρά το γεγονός ότι ο ήχος σας μόνο metal δεν μπορεί να χαρακτηριστεί! Πώς σας έχει επηρεάσει λοιπόν αυτό το μουσικό ιδίωμα;
Δε μας έχει επηρεάσει με προφανή τρόπο το heavy metal. Παλαιότερα στο mic.gr θέλαμε κάπως να «παίξουμε» με το γεγονός ότι και εμείς ως έφηβοι metal ακούγαμε. Αν και πρέπει να σου πω ότι ακόμη μπορώ να ακούσω Black Sabbath, οποτεδήποτε. Ίσως και στις επτά το πρωί που ξυπνάω για να πάω στη δουλειά.

Έχετε διασκευάσει από Γιώργο Ρωμανό μέχρι 10CC. Πώς επιλέγετε τα τραγούδια που θα διασκευάσετε; Θα σας ενδιέφερε να κάνετε κάποτε ένα άλμπουμ μόνο με διασκευές;
Ωραία ιδέα μας δίνεις! Θα το κουβεντιάσω με τους υπόλοιπους και θα δούμε. Για να απαντήσω και στην πρώτη ερώτηση, προσπαθούμε να επιλέγουμε παλιά κομμάτια που μας αρέσουν και δεν είναι τόσο κοντά στο στυλ της μουσικής μας.

Tο artwork των πέντε τελευταίων τουλάχιστον άλμπουμ σας έχει δημιουργηθεί από τον db. Οι ιδέες για τα artwork προέρχονται μόνο από την μπάντα ή και από τον db; Πώς συνεργάζεστε για τη δημιουργία τους;
Πάντα αφήνουμε τον db να δημιουργήσει αυτό που πιστεύει ότι ταιριάζει στο υλικό κάθε φορά. Τον εμπιστευόμαστε τόσο που συνήθως του επιτρέπουμε να δώσει και τον τίτλο στο άλμπουμ. Είμαστε, μάλλον, πολύ εύκολοι ως πελάτες γιατί σπάνια του ζητάμε αλλαγές στο πρωτότυπο που συνήθως είναι εξαιρετικό.

Είναι στα πλάνα σας να παρουσιάσετε ζωντανά το “Polyend”; Τι δυσκολίες είχε η μετάβαση στις ζωντανές εμφανίσεις από ένα κλασικό ποπ-ροκ σχήμα σε ένα ηλεκτρονικό;
Ξεκινήσαμε τις εμφανίσεις προώθησης του Polyend από το “The Residents” στη Θεσσαλονίκη στις 18/3 και συνεχίζουμε με την Αθήνα και το six d.o.g.s. στις 27/4 με τους Marva Von Theo. Δεν αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα στη ζωντανή παρουσίαση του άλμπουμ, γιατί έχουμε την πρόσφατη εμπειρία από το “Téléphérique” να μας βοηθάει, πέρα ίσως από τα show εκείνα όπου επιλέγουμε να παρουσιάσουμε τα κομμάτια με τη συνοδεία εικόνων. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να είναι όλα πολύ καλά συγχρονισμένα για να έχουμε άρτιο αποτέλεσμα.

Ποιά είναι τα πλάνα σας μετά την κυκλοφορία του δίσκου- βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα;
Συνεχίζουμε με συναυλίες και ίσως ένα ακόμη κλιπ και βλέπουμε.

Οι ΜΕΝΤΑ παρουσιάζουν το “Polyend” στο six d.o.g.s. στις 27 Απριλίου με τους Marva Von Theo. Περισσότερες πληροφορίες για το live εδώ.