Minus talk
Συνέντευξη του Minus 8 στην Ελευθερία Ιωαννίδου
Ο Robert Jan Mayer έσφιξε το χέρι του καλού του φίλου Golden Boy και ετοιμάστηκε για μια βόλτα στην παραλία του Θερμαϊκού. Στη βαλίτσα τακτοποίησε με επιμέλεια τους πολυάριθμους δίσκους του, ενώ δεν παρέλειψε να πάρει και τα αγαπημένα του ελβετικά κουλουράκια της γνωστής μάρκας «Minus 8». Ο 36χρονος dj κατέφθασε σε μπαρ της πόλης, έδωσε ένα dj set διάχυτο από starlight και bossanova feelin' και αναχώρησε γοητευμένος. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε λίγες ώρες πριν αναλάβει την κονσόλα του μαγαζιού και δημοσιεύεται έναν μήνα αργότερα...
Πες μου αρχικά πως μπορεί να συνδυαστεί η μουσική με την αρχιτεκτονική...
Η αρχιτεκτονική είναι αυτό που σπούδασα... υπάρχουν και άλλοι από τον χώρο της μουσικής που έχουν σπουδάσει αρχιτεκτονική, όπως είναι ο ένας τύπος από τους De La Soul, ακόμα και ο Jeff Mills σπούδασε αρχιτεκτονική νομίζω. Η ομοιότητα έγκειται κυρίως στη διαδικασία αλλά και στη δομή, στον τρόπο που δημιουργείς κάτι καινούριο και αλλάζεις στη συνέχεια κάποια από τα σημεία του. Η κατασκευή ενός σπιτιού, για παράδειγμα, από το μηδέν μοιάζει με τη δημιουργία της μουσικής μέσα από το sequencer ή το synthesizer, και στις δύο περιπτώσεις φτιάχνεις κάτι που μπορεί να αλλάξει ή να εξελιχθεί βαθμιαία.
Έχεις σκεφτεί να επιστρέψεις στο αρχικό σου επάγγελμα;
Ίσως όταν γεράσω ή αν μείνω άφραγκος από τη μουσική... οπωσδήποτε θα χρειαζόταν πολύς χρόνος για να εξασκώ και τα δύο, αλλά ούτως ή άλλως αυτή τη στιγμή η μουσική και το djing καταλαμβάνουν όλο το χρόνο μου.
Το γνωρίζεις ότι ο DJ Cam εμφανίζεται αυτές τις μέρες στην Αθήνα;
Αλήθεια; Όχι, δεν το ήξερα...
Έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην καριέρα σου, έτσι δεν είναι;
Ναι... Βασικά στην αρχή έπαιζα μπάσο σε ένα hip-hop/funk συγκρότημα και αργότερα, στις αρχές του '90, αγόρασα έναν υπολογιστή για να πειραματιστώ με την ηλεκτρονική μουσική. Την εποχή που ήμουν ήδη dj και είχα φτιάξει το πρώτο μου κομμάτι, πήγα σε ένα club όπου έπαιζε ο DJ Cam, είχα ακούσει τους δίσκους του αλλά δεν τον γνώριζα προσωπικά. Πήγα και του μίλησα και του έδωσα μια κασέτα μου. Δεν ήξερα αν θα του αρέσει, αλλά ύστερα από μια-δυο μέρες μου έστειλε ένα fax όπου έλεγε ότι θέλει να κυκλοφορήσει το υλικό μου. Ήταν εκείνος που κυκλοφόρησε το πρώτο μου κομμάτι, το πρώτο μου 12ιντσο και τον πρώτο μου δίσκο στην δισκογραφική του εταιρία Inflammable Records. Η συνεργασία μας συνεχίστηκε και αργότερα μέσα από ανταλλαγή σε remixes... έκανα δηλαδή remix σε κάποια κομμάτια του και εκείνος σε δικά μου.
Η επαφή μαζί του διαμόρφωσε με κάποιο τρόπο τον δικό σου ήχο;
Την περίοδο που ξεκίνησα η μουσική του ήταν avant-garde, πολλές φορές έμοιαζε με αυτή των Massive Attack και ήταν από τους πρώτους που πειραματίστηκαν με το trip-hop άκουσμα. Αυτό μου άρεζε ιδιαίτερα και σαφώς με επηρέασε σε κάποια σημεία.
Αυτή τη στιγμή θεωρείς τον εαυτό σου μουσικό, παραγωγό ή dj;
Πρώτα απ' όλα είμαι παραγωγός και μετά dj. Θεωρώ ότι είμαι και μουσικός, αλλά με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο. Με το sequencer μπορώ να δημιουργήσω ήχους από μπάσο ή από πιάνο για παράδειγμα, απλά μερικές φορές η διαδικασία γίνεται πιο πολύπλοκη.
Το τελευταίο σου cd «Minuit» (όπως και το προηγούμενο «Elysian Fields») κυκλοφόρησε από τη γερμανική εταιρία Compost Records. Πώς είναι η συνεργασία σας και τι αλλαγές έχει επιφέρει η αλλαγή εταιρίας στο μουσικό σου ύφος;
Ως τώρα έχω κυκλοφορήσει τέσσερα άλμπουμ και ένα soundtrack. Τα πρώτα δύο άλμπουμ κυμαίνονταν σε περισσότερο hardcore drum n' bass ύφος, αλλά όταν μετακόμισα στην Compost Records αποφάσισα να αφήσω έξω το drum n' bass γιατί άρχισα να το βαριέμαι, αν και τον τελευταίο καιρό ομολογώ πως αρχίζει να μου αρέσει ξανά. Το «Minuit» πάντως είναι επηρεασμένο κυρίως από downbeat και easy-listening ακούσματα. Όσον αφορά στην εταιρία μου, μπορώ να πω ότι είμαι πολύ ευχαριστημένος. Πρόκειται για μια πολύ καλή ανεξάρτητη εταιρία που γνωρίζει πραγματικά από μουσική. Υπάρχει ένα πολύ δυνατό team από πίσω, με πολλές γνωριμίες και καλό marketing.
Πώς σου φαίνονται οι καλλιτέχνες, όπως ο Moby, που πειραματίζονται συνεχώς με διαφορετικά στυλ και μουσικές; Έχεις σκεφτεί να κάνεις ένα άλμπουμ τελείως διαφορετικής κατεύθυνσης, όπως ας πούμε έναν metal δίσκο;
Ναι, ναι! Για να είμαι ειλικρινής μόλις ετοίμασα ένα heavy metal κομμάτι. Από τότε που ήμουν μικρός άκουγα πολλά και διαφορετικά πράγματα... σε αυτό συνέβαλε και ο αδερφός μου, ο οποίος πρέπει να έχει αυτή τη στιγμή στη συλλογή του γύρω στους 40.000 δίσκους!! Γι' αυτό και είμαι ανοιχτός σε οτιδήποτε, αρκεί να με ενδιαφέρει.. σκοπός μου είναι να αλλάζω, με την έννοια του να πειραματίζομαι και να μην μένω στάσιμος.
Θα ήθελα ένα σχόλιο για τη σύγχρονη χορευτική σκηνή...
Νομίζω ότι περνάει μια δύσκολη φάση. Δυο-τρία χρόνια πριν όλα ήταν πιο ξεκάθαρα, ένιωθες ότι συνέβαινε κάτι καινούριο, κάτι συναρπαστικό. Τώρα όλοι θέλουν να ακούν electro μουσική, υπάρχει αυτή η αναβίωση που δεν μπορώ να πω ότι μου αρέσει. Η μουσική έχει γίνει πιο μονότονη, πιο ηλεκτρονική, πιο σκληρή. Με την κατεύθυνση που έχει πάρει δεν νιώθω ότι λειτουργεί σωστά.
Το ίδιο συμβαίνει και στην Ελβετία;
Η Ελβετία έχει μια πολύ δυνατή κουλτούρα όσον αφορά στα clubs. Η Ζυρίχη είναι από τις ευρωπαϊκές πόλεις με πάρα πολλά clubs, djs την επισκέπτονται συνέχεια και έχεις τη δυνατότητα να ακούσεις κάθε είδους μουσική. Η σημαντικότερη μπάντα ήταν βέβαια οι Yello τη δεκαετία του '80, αλλά υπάρχουν αυτή τη στιγμή αρκετοί καλλιτέχνες με διεθνή αναγνώριση οι οποίοι προέρχονται κυρίως από το πεδίο της house. Η ελβετική χορευτική σκηνή είναι δυνατή, ωστόσο δεν είναι σαν τη γαλλική house, που όλοι μπορούν να αναγνωρίσουν.
Μένεις και εργάζεσαι στην Ελβετία; Το θεωρείς αναπόφευκτη κίνηση να μετακομίσεις κάποια στιγμή στο Λονδίνο;
Ναι, μένω στη Ζυρίχη. Δεν είμαι όμως σίγουρος ότι αν μετακομίσω στο Λονδίνο θα είναι καλύτερα για μένα. Σαφώς στο Λονδίνο υπάρχουν εξαιρετικοί τραγουδιστές, μπασίστες ή μουσικοί και οπωσδήποτε συμβαίνουν σημαντικά πράγματα. Η Ζυρίχη όμως είναι στο κέντρο στης Ευρώπης και τώρα με το internet και μέσα από τα πολύ ενημερωμένα δισκοπωλεία που διαθέτουμε αισθάνομαι ότι δεν λείπει ουσιαστικά τίποτα.
Έχεις κάνει το soundtrack για την ταινία «Viktor Vogel» του Lars Kraume. Θεωρείς ότι η μουσική σου είναι τέτοια που ταιριάζει σε μια κινηματογραφική εικόνα και είχες άλλες προτάσεις για άλλα soundtrack;
Είμαι πολύ μεγάλος οπαδός του κινηματογράφου και θεωρώ ότι όταν μια ταινία συνδυάζεται με τη μουσική, τότε η μουσική μπορεί να γίνει ακόμα πιο δυνατή. Άλλες προτάσεις για ταινίες δεν είχα, αλλά τον τελευταίο καιρό έγραψα αρκετά μουσικά θέματα για διαφημίσεις. Επίσης γυρίστηκε ένα spot σε slow motion για ένα μεταλλικό νερό και ετοίμασα ένα θέμα τριάντα δευτερολέπτων, αλλά άρεσε τόσο πολύ που τελικά έγινε τετράλεπτο. Θα κυκλοφορήσει μάλιστα και cd που θα περιέχει όλα τα κομμάτια μου, καθώς και τετράλεπτες εκτελέσεις από το καθένα. Στη δουλειά αυτή επηρεάστηκα από τη μουσική του Angelo Badalamenti και τις ταινίες του David Lynch... ήθελα η μουσική να είναι πιο μυστήρια, πιο σκοτεινή. Το συγκεκριμένο εγχείρημα ολοκληρώθηκε μόλις πριν δυο μέρες και το cd θα κυκλοφορήσει σε έναν-δυο μήνες.
OK. Τελειώνοντας θα τηρήσουμε την παράδοση με κάποια μελλοντικά σχέδια...
Ετοιμάζω ένα 12ιντσο στο οποίο θα συνεργαστώ με έναν Τζαμαϊκανό τραγουδιστή που ζει στη Ζυρίχη, τον Ras Charmer. Παράλληλα δουλεύω και πάνω σε κάποιες συλλογές, η μία εκ των οποίων προορίζεται για την Universal...