Πάκης Τζιλής

Ο Πάκης Τζιλής μιλά για την Record Store Day

Ο ιδιοκτήτης του Λωτού μιλάει για τη συμμετοχή του, τον πρεσβευτή της, το βινύλιο και την Poeta Negra, ακόμα και για την Cassette Store Day. Του Κώστα Καρδερίνη

Πάκης ΤζιλήςΟ ανά τον κόσμο πρεσβευτής της Παγκόσμιας Ημέρας Δισκοπωλείων είναι για το 2014 ο Chuck D. Για την Ελλάδα όμως, θεωρώ ότι δεν υπάρχει καλύτερος εκφραστής από τον Πάκη Τζιλή, τον άνθρωπο που κρατάει σταθερά το τιμόνι του εναλλακτικού δισκάδικου Λωτός και της ανεξάρτητης δισκογραφικής Poeta Negra.

Πότε ξεκίνησε ο εορτασμός της Ημέρας των Δισκάδικων; Πώς επιλέχθηκε η ημερομηνία;
Απ' όσο γνωρίζω, η ίδρυση του οργανισμού που συντονίζει επισήμως τη διοργάνωση, γίνεται το 2007 και η πρώτη Record Store Day πραγματοποιείται το 2008. Η ιδέα προήλθε από τη συνάντηση μερικών ιδιοκτητών ανεξάρτητων δισκοπωλείων στην Αμερική και ξεκίνησε με σχετικά δειλά βήματα από εκεί, αλλά πολύ σύντομα διαδόθηκε στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο πλανήτη. Η κεντρική φιλοσοφία της ημέρας έχει να κάνει με τον εορτασμό και την προώθηση της κουλτούρας των ανεξάρτητων δισκοπωλείων.
Χρονιά με τη χρονιά, γνωρίζει όλο και μεγαλύτερη εξάπλωση και αναγνώριση, προσελκύοντας το ενδιαφέρον όλο και περισσότερου κόσμου, ενώ αντιστοίχως αυξάνονται και οι ειδικές κυκλοφορίες που γίνονται γι' αυτή την ημέρα.
Η Record Store Day (rsd) πραγματοποιείται κάθε χρονιά το τρίτο Σάββατο του Απριλίου. Χωρίς να γνωρίζω, υποθέτω ότι η συγκεκριμένη χρονική στιγμή δε συνδέεται με κάποιο γεγονός, αλλά υιοθετήθηκε σαν μια καλή περίοδος για μια τέτοια είδους διοργάνωση, που χρειαζόταν φυσικά μια σταθερή ημερομηνία για να είναι πιο εύκολος ο διεθνής συντονισμός αλλά και η ενημέρωση του κόσμου.

Είναι ευτύχημα που φέτος συμπίπτει Μέγα Σάββατο;
Θα έλεγα, ότι με βάση τις ελληνικές συνήθειες για το Πάσχα, είναι μάλλον ατυχές ότι φέτος η ανάλογη ημέρα πραγματοποιείται το Μεγάλο Σάββατο, αν και ήταν αναμενόμενο ότι κάποια στιγμή θα συνέπιπταν. Ειδικά φέτος, μάλιστα, έχουμε κοινή ημερομηνία για το Πάσχα με το "δυτικό" κόσμο, αλλά σε αυτές τις χώρες το Πάσχα δεν έχει τόσο μεγάλες διαστάσεις όσο στην Ελλάδα και τα άλλα ορθόδοξα κράτη, οπότε εκεί δεν επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό.
Έτσι, φέτος, αναμένω ότι η κίνηση, συγκριτικά με τις άλλες χρονιές, θα είναι μειωμένη σε κάποιο ποσοστό, μια και κάποιος κόσμος θα είναι εκτός των αστικών κέντρων.
Επίσης, δημιουργούνται κάποια πρακτικά προβλήματα, μια και η τροφοδότηση των μαγαζιών με τις rsd κυκλοφορίες, γίνεται μέχρι και την τελευταία στιγμή (πέρσι π.χ., κάποιες από αυτές τις κυκλοφορίες, παρελήφθησαν το πρωί της ίδιας μέρας) και φέτος αρκετές μεταφορικές εταιρίες θα είναι κλειστές τις κρίσιμες μέρες, οπότε πιθανόν να έχουμε προβλήματα στην έγκαιρη παραλαβή μέρους των κυκλοφοριών.

DarkΕσύ ως δισκάδικο και ως δισκογραφική από πότε συμμετέχεις;
Ως δισκοπωλείο, ο Λωτός συμμετέχει στη Record Store Day από το 2010 και είναι ένα από τα σχετικά πρώτα δισκοπωλεία στην Ελλάδα που συμμετείχαν στο θεσμό.
Ήδη από τη δεύτερη χρονιά άρχισα να σκέφτομαι ότι θα εμπλουτιζόταν δημιουργικά η παρουσία του Λωτού τη συγκεκριμένη ημέρα μέσω κάποιων εκδόσεων. Έτσι, το 2012 υλοποιούνται οι πρώτες ειδικά για εκείνη την ημέρα εκδόσεις και γεννιέται η "πλατφόρμα" του Lotus Record Shop Editions (δε θέλω να το ονομάσω "δισκογραφική εταιρία", γιατί ουσιαστικά δε λειτουργεί με αυτή τη λογική και ούτε έχει σκοπό να την αποκτήσει).
Το 2012 εκδόθηκαν τρία 7" singles, των Fear Condition, International Comedy, Cpinalonga, τα οποία κυκλοφόρησαν και ξεχωριστά, αλλά και όλα μαζί στο box Dark Wave, Post Punk & Proto-Electro From North Greece. Επρόκειτο, για υλικό που ήταν είτε ακυκλοφόρητο, είτε έβγαινε στο βινυλιακό φορμά για πρώτη φορά.
Το 2013 επανεκδόθηκε το ιστορικό ομώνυμο πρώτο άλμπουμ των Στέρεο Νόβα.
Το τιράζ είναι σχετικά περιορισμένο (300-450 αντίτυπα) και απευθύνεται ίσως, περισσότερο, στον κύκλο των ανθρώπων που παρακολουθούν πιο στενά τη δισκογραφία. Ούτως ή άλλως, η φιλοσοφία των εκδόσεων εκείνης της ημέρας είναι σε μεγάλο βαθμό συλλεκτική, αλλά και από μια αίσθηση της πραγματικότητας και της κατάστασης που βρίσκεται η αγορά, δε νομίζω να είχε νόημα ο Λωτός να προχωρήσει σε εκδόσεις μεγαλύτερου τιράζ.
Οι εκδόσεις του Λωτού απευθύνονται βασικά στην Ελλάδα, αν και έχει υπάρξει ενδιαφέρον γι' αυτές και από το εξωτερικό.

Το φωςΤι μας ετοιμάζεις το 2014;
Φέτος, με μεγάλη χαρά, ξανατυπώνουμε το ομώνυμο ep των Το Φως και η Σκιά του.
Αν δεν το θεωρείς αδόκιμο για μια συνέντευξη, σου μεταφέρω το μεγαλύτερο κομμάτι του δελτίου τύπου, μια και νομίζω ότι απαντάει στα ερωτήματά σου και περιγράφει τις παραμέτρους της κυκλοφορίας, αλλά και διατυπώνει το πως τουλάχιστον, προσωπικά, εκλαμβάνω το συγκεκριμένο υλικό.
Οι "Το Φως και η Σκιά του" αποτέλεσαν ουσιαστικά ένα project των Last Drive σε μουσική και στίχους του Γιώργου Καρανικόλα. Οι ηχογραφήσεις του ep έγιναν μέσα σε μια μέρα και αποτύπωσαν μια διάθεση πειραματισμού με τις φόρμες, αλλά και ένα πιο σκοτεινό και ψυχεδελικό προσανατολισμό. Μέσα στη ροή του, το ep έχει διάφορες εναλλαγές και περνάει από διαφορετικά στάδια και πολλές φορές διαποτίζεται από ένα σχεδόν σουρεαλιστικό πνεύμα. Η βιομηχανική αισθητική εναλλάσσεται με garage και surf περάσματα, η σκοτεινή ατμόσφαιρα διανθίζεται από κινηματογραφικές πινελιές, η ονειροπόληση εκπέμπει ενέργεια και κίνηση και η εσωστρέφεια μπορεί και γίνεται γιορτινή.
Στη νέα έκδοση, τα τέσσερα κομμάτια του ep έχουν πλέον διαφορετική διάταξη από την πρώτη έκδοση και σχηματίζουν μια πολύμορφη ροή. Τα κομμάτια, κάποιες φορές παραπέμπουν στη μινιμαλιστική φόρμα των Suicide και αποπνέουν μια σχεδόν λυσεργική μεταβιομηχανική αίσθηση, ενώ άλλες φορές έχουν πιο 60ς αναφορές και μεταδίδουν μια πιο οργανική αίσθηση.
Το ep "Το Φως και η Σκιά του" ηχογραφήθηκε το 1985 και πρωτοκυκλοφόρησε το 1986 από την Wipe Out Records και στις ηχογραφήσεις συμμετείχαν οι Γιώργος Καρανικόλας, Αλέξης Καλοφωλιάς, Χρήστος Μιχαλάτος και Ραφαήλ Καρίβαλης.
Επανακυκλοφορεί με καινούριο mastering από τις αρχικές ταινίες και διαφοροποιημένο εξώφυλλο σε μια αριθμημένη έκδοση 375 αντιτύπων, το Σαββάτο 19 Απριλίου, επίσημη ημέρα εορτασμού των ανεξάρτητων δισκοπωλείων
.

Έχει εκδώσει βινύλια η Poeta Negra;
Η Poeta Negra είχε εκδώσει κάποια βινύλια, στην πρώτη της περίοδο, αρχές με μέσα των 90ς, τα οποία είναι όλα πλέον εξαντλημένα. Εξέδωσε και κάποια βινύλια στο ξεκίνημα της δεύτερης (μεγαλύτερης και πιο συντονισμένης) περιόδου της και πιο συγκεκριμένα το πρώτο άλμπουμ των 2 by bukowksi και ένα album και ένα ep του electro project Neuro d του Σάββα Γεωργιάδη. Υπάρχουν ακόμα, σε σχετικά περιορισμένες ποσότητες, αντίτυπα από αυτές τις κυκλοφορίες.
Και αυτές και οι υπόλοιπες cd εκδόσεις του label δεν έχουν πλέον μεγάλη κίνηση, αλλά έχουν μια σταθερή ζήτηση μέσα στο χρόνο, πράγμα που με χαροποιεί, μια και αποδεικνύει ίσως τη διαχρονικότητα τους.

Πάκης - SavageΠάντως, με αφορμή την ερώτησή σου, που επικεντρώνει στα βινύλια, να διευκρινίσω κάτι που πολύς κόσμος έχει παρεξηγήσει: η συγκεκριμένη ημέρα, δεν είναι ημέρα εορτασμού του βινυλίου, αλλά ημέρα εορτασμού των ανεξάρτητων δισκοπωλείων. Η αλήθεια είναι ότι λόγω της γενικότερης επανόδου του βινυλίου και του ότι η συντριπτική πλειοψηφία των (συλλεκτικών) εκδόσεων για εκείνη την ημέρα γίνεται σε βινύλιο, υπάρχει αυτή η παρεξήγηση...
Κατά τα άλλα, η Poeta Negra, βρίσκεται σε προ-μνημονιακή νάρκη και σταμάτησε τις δραστηριότητές της ήδη από τις αρχές του 2008. Αυτό έγινε, γιατί αισθανθήκαμε ότι έκανε το δημιουργικό της κύκλο και ότι δε θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε και να κάνουμε σωστά αυτό που θα θέλαμε να είναι η από εκεί και πέρα συνέχεια της Poeta Negra.

Τι είναι ο Πρεσβευτής της Ημέρας των Δισκοπωλείων; Συμβάλλει ως προσωπικότητα;
Από όσο μπορώ να καταλάβω, η διοργάνωση έρχεται σε επαφή κάθε χρόνο, με ένα "δυνατό" και αναγνωρίσιμο όνομα, συνήθως της πιο underground μουσικής σκηνής, έτσι ώστε να προωθήσει σε ένα όσο το δυνατόν ευρύτερο κοινό τόσο τη συγκεκριμένη μέρα, όσο και γενικότερα τη κουλτούρα των δισκοπωλείων.

Υπάρχει και Cassette Store Day; Πότε πέφτει;
Η Cassette Store Day πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2013, στις 7 Σεπτεμβρίου και θα μπορούσε να πει κανείς ότι έχει ένα πιο "cult" και "retro" χαρακτήρα. Είναι φρέσκια διοργάνωση και νομίζω ότι λόγω των χαρακτηριστικών του συγκεκριμένου φορμά, δεν θα μπορούσε να εξαπλωθεί ευρέως, τουλάχιστον με τον τρόπο της Record Store Day.
Παρόλα αυτά υπάρχει όντως μια αύξηση των εκδόσεων σε κασέτες και υπάρχει ένας (μικρός, βέβαια, αλλά αυξανόμενος σταδιακά) αριθμός κόσμου που τις παρακολουθεί.

Πως βλέπεις την αναζωογόνηση της αγοράς βινυλίων;
Το βινύλιο, σίγουρα, έχει αποδειχτεί ότι είναι ένα σταθερό και διαχρονικό format που σε πολλές περιπτώσεις (και ανάλογα και με το ηχοσύστημα του καθενός) προσφέρει ένα πιο "ανοικτό", "ζεστό" και "φυσικό" ήχο. Σε συνδυασμό και με την πιο πλούσια αίσθηση, που δίνει το artwork και το εξώφυλλο, κάνει αρκετό κόσμο να το θεωρεί πιο ολοκληρωμένη πρόταση.
Η ζήτησή του, όντως, αυξήθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια και μπορεί να υποκινείται και από ένα είδος "hype", αλλά έχει αποκτήσει και σταθερά χαρακτηριστικά, με πολύ κόσμο να δείχνει συνεχές ενδιαφέρον.
Το σημαντικότερο πρόβλημα, κατά τη γνώμη μου, σε σχέση με το ενδιαφέρον γύρω από αυτό, είναι η αύξηση των τιμών του, η οποία είναι φυσιολογικό να δυσκολεύει και να δυσανασχετεί αρκετό κόσμο. Υπάρχουν εκδόσεις που μπορεί να δικαιολογούν μια πιο υψηλή τιμή, αλλά υπάρχουν και εκδόσεις που δεν το δικαιολογούν και μπορεί να φανερώνουν καιροσκοπισμό από την πλευρά των εταιριών.
Πάντως, τόσο το βινύλιο, όσο και το cd, αποτελούν μια ολοκληρωμένη παρουσίαση μιας δισκογραφικής δουλειάς και δίνουν την ενότητα που πρέπει να έχει ένα άλμπουμ. Το αναφέρω σε σχέση με τα άυλα φορμά και τη συνήθως πιο φευγαλέα ακρόαση της μουσικής, που δείχνουν να δημιουργούν ένα άλλο είδος ακροατή, που δύσκολα θα αντιληφθεί την ενότητα και το σύνολο που αποτελεί ένα άλμπουμ και που μπορεί τελικά να οδηγεί σε μια ευτελή αντίληψη για την ίδια τη μουσική, τη δημιουργία της και τους δημιουργούς της.

Υπάρχει ζήτηση για επετειακές κυκλοφορίες άλλων εταιριών πλην των δικών σου;
Ναι, το ενδιαφέρον είναι έντονο για τις ειδικές κυκλοφορίες εκείνης της ημέρας και καθώς τα αντίτυπα είναι περιορισμένα, υπάρχει ένα είδος κυνηγιού των συγκεκριμένων κυκλοφοριών. Πολλές φορές εκδίδονται singles ή albums, που είναι πραγματικά "χαμένα" και δυσεύρετα, ενώ και πιο σύγχρονα σχήματα, επιλέγουν να παρουσιάσουν ιδιαίτερα τμήματα της δουλειάς τους εκείνη την ημέρα.
Π.χ. ο 12ιντσος δίσκος Alexiz Zoumbas / A Lament for Epirus 1926-1928, θα είναι μια από τις κυκλοφορίες της φετινής Record Store Day και προέρχεται από ένα αμερικάνικο label (Angry Mom Records) που δείχνει έντονο ενδιαφέρον για ελληνικές προπολεμικές ηχογραφήσεις. Γενικά, σε κάποιους κύκλους του εξωτερικού, έχει αναπτυχθεί θερμό ενδιαφέρον για αυθεντικές ηχογραφήσεις ελληνικής παραδοσιακής μουσικής ή ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού.